Anti vaccinatie

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Anti vaccinatie

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 jan 2018 13:17 Als dat zo was hadden er doden in mijn klassen moeten vallen, dat is echter nooit gebeurd.
Natuurlijk ging het wel eens fout, maar wat nu gebeurd is de risico's opblazen.
fout als in: "er stierven toch kinderen, kinderen raakten levenslang gehandicapt". klinkt wel heel verzachtend.

risico's worden niet opgeblazen, maar kinderziektes zijn erg (ook op langere termijn gevaarlijk), zeker als je al een ziek kind hebt. ik denk aan chronische ziektes als mucoviscidose, kanker, ... Bij baby's duurt het eventjes voor ze volledig ingeënt zijn, voor alles werkt zoals het hoort, dus hebben zij de groepsimmuniteit echt wel nodig.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er is onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het rijksvaccinatieprogramma en het aantal sterfgevallen dat erdoor is voorkomen. Het komt inderdaad uit op tussen de 100 en 300 sterfgevallen per jaar. Het aantal sterfgevallen vóór 1953 was weliswaar verhoudingsgewijs groter, maar door de verbeterde medische zorg zouden veel sterfgevallen ook zonder vaccinatie voorkomen zijn. Behalve sterfgevallen worden uiteraard ook andere complicaites voorkomen die tot blijvende invaliditeit (verlamming, blindheid of doofheid) of verhoogd risico op hartaandoeningen leiden.
zie hier een bericht over dit onderzoek
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 jan 2018 13:17 Als dat zo was hadden er doden in mijn klassen moeten vallen, dat is echter nooit gebeurd.

Natuurlijk ging het wel eens fout, maar wat nu gebeurd is de risico's opblazen.

Ook is kinderverlamming geen kinderziekte, daar werd ook toen tegen ingeënt.
Dus er werd wel ingeent begrijp ik. Tsja dan zal het met de sterfte onder klasgenoten wel losgelopen zijn :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

doctorwho schreef: 23 jan 2018 15:54Dus er werd wel ingeent begrijp ik. Tsja dan zal het met de sterfte onder klasgenoten wel losgelopen zijn :)
Er werd volop ingeënt dat heb ik niet ontkent, maar niet tegen kinderziekten dat kwam pas in de 70tiger jaren.

Ik heb door verhuizing en herplaatsing van klas heel wat leeftijd genoten gezien, dit gecombineerd met een fors aantal leeftijd genoten van moeders kant. Ook mijn ex die een nog grotere familie had kenden zulke gevallen niet.
Dat zou statisch eigenlijk wel heel waarschijnlijk zijn geweest.

Vermoedelijk zijn in die hoge getallen ook andere ziekten mee genomen dan de echte kinderziekten.

PS.
Krijg je op latere leeftijd een kinderziekte dan kan dat wel eens gevaarlijker zijn als voor kinderen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Peter van Velzen schreef: 23 jan 2018 14:34 Er is onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het rijksvaccinatieprogramma en het aantal sterfgevallen dat erdoor is voorkomen. Het komt inderdaad uit op tussen de 100 en 300 sterfgevallen per jaar. Het aantal sterfgevallen vóór 1953 was weliswaar verhoudingsgewijs groter, maar door de verbeterde medische zorg zouden veel sterfgevallen ook zonder vaccinatie voorkomen zijn. Behalve sterfgevallen worden uiteraard ook andere complicaites voorkomen die tot blijvende invaliditeit (verlamming, blindheid of doofheid) of verhoogd risico op hartaandoeningen leiden.
zie hier een bericht over dit onderzoek
Er worden ook hygiëne omstandigheden aangevoerd door de tegenstanders van vaccinatie dat deze een belangrijke rol speelden in de afname van sterfgevallen. Wat ik zelf overdreven vind is dat men tegen steeds meer wil inenten of al doet. O.a. ook in de zwangerschap tegen kinkhoest, zodat het ongeboren kind wordt beschermd. Nog niet zo lang geleden was dat uit ten boze en je moest in het algemeen erop letten dat zwangeren geen stoffen binnen kregen die schadelijk konden zijn. Die paar entingen die wij vroeger kregen zijn te verwaarlozen tegen wat er nu allemaal nodig zou moeten zijn. En als het klopt dat er wel gifstoffen mee gespoten worden dan zul je toch mee rekening mee moeten houden dat op een gegeven moment het ook teveel kan woorden. Ik zou daar in de huidige tijd ook niet meer gerust op zijn. Zowel in mijn tijd als in de tijd van mijn kinderen vielen er geen doden in onze omgeving. En dat reikt verder dan een klas.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 jan 2018 16:11 PS.
Krijg je op latere leeftijd een kinderziekte dan kan dat wel eens gevaarlijker zijn als voor kinderen.
Dan zou je het vaccinatie programma ook aan kunnen passen en bv. mazelen (als voorbeeld)
pas later kunnen gaan enten. Zodat het kind er nog voor de pubertijd wordt beschermd.

Ik heb zelf alle de zogenaamde kinderziekten gehad. Mijn kinderen ook de meesten.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Ingi schreef: 23 jan 2018 16:23
Dan zou je het vaccinatie programma ook aan kunnen passen en bv. mazelen (als voorbeeld)
pas later kunnen gaan enten. Zodat het kind er nog voor de pubertijd wordt beschermd.

Ik heb zelf alle zogenaamde kinderziekten gehad. Mijn kinderen ook de meesten.
Weet jij zo nog waartegen werd geënt? Kan ik het nog vergelijken met Duitsland.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Ingi schreef: 23 jan 2018 16:23

Ik heb zelf alle de zogenaamde kinderziekten gehad. Mijn kinderen ook de meesten.
Bij jongens is voorzichtigheid geboden als het om De Bof gaat.
Krijgen ze dat op wat latere leeftijd maar nog voor de pubertijd dan zal het niet dodelijk zijn,
maar bij te laat ingrijpen is er wel onherstelbare schade.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Ingi schreef: 23 jan 2018 16:24Ik heb zelf alle zogenaamde kinderziekten gehad. Mijn kinderen ook de meesten.
Dat weet ik niet meer precies.
Wel ben ik voor alles ingeënt "",behalve voor pokken,"" wat maar werd aangeboden.
Maar zoals ik al ze: ik weet niet goed wat er werd aangeboden.

Ook werden we op school jaarlijks gecontroleerd op tbc.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het rijksvaccinatie programma begin al in de 50-er jaren.
Ook ik heb geen dode kinderen gezien uit mijn klas. Wel kinderen met hersenbeschadiging, deels verlamde ledematen, dunne beentjes en armpjes en ik herinner me ook de foto's van jonge mensen in een ijzeren long.
Dat Duitse onderzoek rammelt aan alle kanten. Onder leiding van een homeopaat en gebaseerd op enquêtes (zie de voorbeelden onder mythes). Ook worden op anti-vax site steeds verwezen naar dezelfde paar onderzoeken, die al lang weerlegd zijn. En dat er in verschillende landen onderzoeken zijn gedaan waaruit blijkt:
Onder gevaccineerden minder astma, minder ziekenhuisopnames, minder sterfgevallen, minder invaliditeit, minder hersenbeschadiging, geen verschil in allergieën of aspecifieke infectieziekten.

We zien bij elke uitbraak onder niet-gevaccineerden steeds weer honderden ziekenhuisopnames, hersenbeschadiging en enkele doden. Dat het er relatief weinig zijn komt mede dankzij onze goede gezondheidszorg.

Bij de laatste mazelen epidemie onder gevaccineerden (kleine 3000) was er slechts 1 dode en nog geen 200 opnames. Over onherstelbare schade vind ik geen cijfers. Zou je niemand meer vaccineren tegen mazelen, dan zou je komen op hooguit een paar 100 doden per jaar en enkele duizenden ziekenhuisopnames. Zou je tegen geen enkele ziekte meer vaccineren, dan zou dat ook nog maar enkele 1000den doden kosten.

We zien in landen die beginnen met vaccinatie een spectaculaire daling van kindersterfte. Als in een land door de anti-vax campagne de vaccinatiegraad daalt, zien we geregeld een uitbraak en weer dode en beschadigde kinderen en een enorme ziekenhuisopname van kinderen.

Je moet toch wel ziek in je hoofd zijn wil je dat niet zien. Maar iemand die op irrationele gronden een overtuiging heeft, is er met rationele argumenten niet vanaf te brengen.

Mythes
Mythes

Natuurlijk, je kunt vele anti-vax sites vinden met verwijzing naar rammelende onderzoeken en enquêtes. Maar een gedegen dubbelblind onderzoek is onethisch. Je zou de helft van de kinderen in Nederland niet moeten vaccineren en dan vergelijken in welke groep de meeste kinderen ziek worden, sterven, in het ziekenhuis terecht komen of voor het leven beschadigd raken.
Maar het is wel apart, dat als er eens een uitbraak is, de zieken, de doden, opnames, beschadigden, enkel voorkomen onder de niet-gevaccineerden.
Toeval? Complot?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Vilaine schreef: 23 jan 2018 17:14 Maar het is wel apart, dat als er eens een uitbraak is, de zieken, de doden, opnames, beschadigden, enkel voorkomen onder de niet-gevaccineerden.
Toeval? Complot?
Ik adviseer hier het Scheermes van Hanlon: "Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid."

Dit onderwerp is een van de weinige onderwerpen waarin ik gelovigen (i.e. mensen die vaccinatie voor hun kinderen afwijzen) hartstochtelijk bestrijd. Het is niet alleen dom, maar ook asociaal.

Als iemand voor een reis naar een tropisch land zich niet laat inenten tegen tyfus, of niet op herhaling gaat voor DKTP, en ziek thuiskomt zal ik die persoon smakelijk uitlachen en onder het motto "Eigen schuld is goud waard" via de ziektekostenverzekering meebetalen aan de rekening voor zijn ziekenhuisopname. Wie echter meent vaccinatie van haar kind te moeten weigeren uit ideologische redenen, of om domheid -of allebei- verdient niet alleen mijn verachting, maar als dat kind daadwerkelijk een besmettelijke ziekte oploopt waartegen ingeënt wordt ook strafvervolging wegens kindermishandeling of dood door schuld en ook nog eens alle rekeningen voor ziekenhuisopname en verzorging en, als van toepassing, arbeidsongeschiktheid.

Het is niet alleen asociaal voor hun kinderen, het is ook asociaal voor de gemeenschap. De kans dat hun kind wat overkomt is gering, dankzij kudde-immuniteit. Door te weigeren hun kinderen in te laten enten ondermijnen ze niet alleen de effectiviteit van vaccinatieprogramma's, ze liften ook nog eens parasitair mee op de goede wil van ouders die wel hun plicht doen. Bah.

Naar mijn mening moeten ouders die vaccinatie van hun kinderen weigeren uit de ouderlijke macht ontzet worden, lang genoeg om hun kinderen tegen hun wil in te enten.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Niet om eigenwijs te zijn (al ben ik dat wel)
Maar..............
Pokken zag men ook als kinderziekte
https://books.google.nl/books?id=CD5lAA ... en&f=false
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

De Encyclopedist schreef: 23 jan 2018 18:31 Ik adviseer hier het Scheermes van Hanlon: "Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid."
Die kende ik nog niet deen het scheerwerk steeds met Ockham. Leuk om er nog eentje bij te hebben voor het geval er flink geschoren dient te worden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

doctorwho schreef: 23 jan 2018 19:00
Niet om eigenwijs te zijn (al ben ik dat wel)
Maar..............
Pokken zag men ook als kinderziekte
https://books.google.nl/books?id=CD5lAA ... en&f=false
Ik denk dat je in de war bent met waterpokken.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 jan 2018 16:36
Ingi schreef: 23 jan 2018 16:24Ik heb zelf alle zogenaamde kinderziekten gehad. Mijn kinderen ook de meesten.
Dat weet ik niet meer precies.
Wel ben ik voor alles ingeënt "",behalve voor pokken,"" wat maar werd aangeboden.
Maar zoals ik al ze: ik weet niet goed wat er werd aangeboden.

Ook werden we op school jaarlijks gecontroleerd op tbc.
Ik kan me nog herinneren dat ik als 12 jarige in de rij stond om de pokken enting te krijgen. Ik heb dus nog die ritjes op mijn bovenarm ter hoogte van mijn schouder. Dit beeld heb ik nog steeds voor me als ik eraan denk. TBC werden we niet op gecontroleerd.
Plaats reactie