heeck schreef: ↑17 apr 2018 20:03
Axxyanus,
Als je die ene opmerking uit de hele reeks pakt dan heb je me toch bijna aan mijn lurven.
Alas, die opmerking past in een heel stel meer daar omheen.
Ik begrijp het belang daar niet van. Als het problematisch is om Harris aan te halen ter illustratie van hoe wetenschap moraal bestudeert, hoe wordt dat dan minder problematisch als die illustratie past in een stel opmerkingen daar omheen?
Heeck, dat heb ik al een aantal jaren geleden gedaan. Ik zie niet in waarom ik dat allemaal opnieuw zou moeten doorploegen. Hij begint daar met zijn positie van moreel-realisme te herhalen:
Sam Harris schreef:My purpose was to show that moral truths exist and that they must fall (in principle, if not in practice) within some (perhaps never to be complete) understanding of the way conscious minds arise in this universe.
Een beetje verder zie je hem dan weer zijn typisch ontwijkingsmaneuver maken:
Sam Harris schreef:Ryan wrote that my “proposed science of morality cannot offer scientific answers to questions of morality and value, because it cannot derive moral judgments solely from scientific descriptions of the world.” But no branch of science can derive its judgments solely from scientific descriptions of the world. We have intuitions of truth and falsity, logical consistency, and causality that are foundational to our thinking about anything.
Hij richt zich hier helemaal op die "scientific descriptions of the world" waar het meer nauwkeurig geweest zou zijn (ja ook van Ryan) om te spreken over "factual descriptions of the world". De basis aannames waarmee wetenschappers werken zijn dan misschien niet altijd even wetenschappelijk ondersteund, het gaat wel over feitelijke aannames. Dit soort zaken gebeurt regelmatig bij Sam Harris.
Je zou natuurlijk van oordeel kunnen zijn dat Ryan zijn standpunt maar beter had moeten verwoorden maar dat is IMO een te zware last op Ryan leggen. Het is namelijk zo dat mensen die zich in een bepaald onderwerp verdiepen een bepaald jargon ontwikkelen als compromis tussen duidelijkheid en efficiëntie van verwoording. Zodat men zijn ideeën duidelijk kan doorgeven zonder al te langdradig te moeten worden, ook al kan men dan gaan vitten over woordgebruik. De regelmatigheid waarmee Harris de bedoeling van zijn opponenten lijkt te missen om zich te richten op specifiek woordgebruik wijst erop dat hij zich onvoldoende in de materie verdiept heeft.
Voor de rest zie je hem ook weer vertrekken van bepaalde beginwaarden om daar dan andere waarden uit af te leiden maar daarmee ondersteunt hij zijn basisvisie (moreel-realisme) niet..
Daarmee zou ik het dus waarderen als je zou ophouden om steeds opnieuw naar essays van Harris te verwijzen. Als je denkt zijn basisvisie toch te kunnen verdedigen, kom dan zelf met die verdediging want Sam Harris slaagt daar wat mij betreft duidelijk niet zelf in.
heeck schreef: ↑17 apr 2018 20:03Ondertussen kan ik je wel verduidelijken waarom Hume geen maand zou hebben overleefd als hij van al zijn handelen tegenover anderen eerst had moeten bepalen of het een "Ought" danwel een "Is" betrof.
Hij was verhongerd, want ik schat hem in als iemand die zijn eigen huishouding aan anderen overliet en dus niet zonder contact=moraal-bepaling kon eten.
Heeck je bent hier zaken aan het verwarren. Niet alle waarden en normen ("oughts") zijn het zelfde. Je hebt minsten drie categorieën.
- De normen en waarden die mensen horen te hebben. (De morele normen en waarden)
- De normen en waarden die de samenleving verwacht/afdwing van haar leden. (De sociale normen en waarden)
- De normen en waarden die nuttig zijn om bepaalde doelstellingen te bereiken (De functionele normen en waarden)
Wat Hume bedoelt is dat je uit de feitelijke situatie geen morele normen en waarden via argumentatie kan afleiden. Wat jij lijkt te begrijpen is dat men uit de feitelijke situatie niet zou kunnen afleiden naar welke sociale normen en waarden de mensen leven. Maar dat is dus iets anders.
heeck schreef: ↑17 apr 2018 20:03Ik zie overigens nog steeds jouw verplichting tot moreel-realisme niet als ik het alleen nog maar had over rangschikken in een moreel landschap (zonder het verenigen van pieken en dalen, laat staan een gladstrijken ervan)
Het gaat niet om mijn verplichting. Het gaat om het feit dat voor Sam Harrus moreel-realisme het uitgangspunt is waarop hij zijn visie baseert. Als jij geen verplichting ziet tot moreel-realisme waarom baseer jij je dan op Sam Harris die dat als uitgangspunt heeft?
En de vraag is natuurlijk hoe je van een moreel landschap kan spreken zonder moreel-realisme? Ik kan honderden functies bedenken die een landschap genereren. Hoe bepaal ik welke functie een moreel-landschap produceert? Hoe kan b.v. zo'n functie hoe dan ook een
moreel landschap produceren als we ervan uitgaan dat moreel-scepticisme juist is?
heeck schreef: ↑17 apr 2018 20:03Voor het oeverige weiger ik daarom -zeker voorlopig- vóór Harris te gaan staan.
Misschien dat je beter niet langer achter hem kan staan.

Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman