Gebedsgenezingen

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Waarom geloven mensen in hun kracht te kunnen genezen als dit niet zo zou zijn?

Bericht door Rereformed »

Floris1976 schreef: 19 okt 2020 10:58 Wat jij zegt dat ik geleerd heb dat die God een monster is, dat is precies het probleem. Anders had ik hem graag gediend. De God uit het oude testament is naar mijn beleving een monster.
Kom, kom. Het overgrote merendeel van de mensheid heeft hij alle eeuwen lang braaf met rust gehouden. 99% van de mensheid vóór de moderne tijd heeft zelfs het hele leven geleid zonder ook maar één woord over dit monster te horen.
De God van het Oude Testament moet ook "neerdalen" om iets te kunnen zien of te weten komen (lees verhalen van de torenbouw en van Sodom en Gomorra). Niet gevaarlijker dan de Verschrikkelijke Sneeuwman lijkt mij. Gewoon ergens gaan wonen waar het niet sneeuwt, dan ben je er in een oogwenk van verlost. :)
Born OK the first time
Labyrint
Bevlogen

Re: Gebedsgenezingen

Bericht door Labyrint »

Floris1976 schreef: 20 okt 2020 12:48Ik ben echt hulp nodig, want ik ben doodop van de angst en de wanhoop nabij.
Ik zou je aanraden jezelf een beetje extra te helpen. Kijk op YouTube met regelmaat naar "The Atheist Experience" en dan met name de "compilaties" van deze show of "the best of". https://www.youtube.com/user/TheAtheistExperience.
Ik hoop wel dat je de Engelse taal machtig bent. In Nederland bestaan dergelijke shows niet.
Voor zover ik weet.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Floris1976 schreef: 20 okt 2020 12:48 Lieve mensen. Ik wil aangeven dat ik er helemaal doorheen zit. Momenteel leef ik constant in doodsangst. Zelfmoord plegen zou ik nooit doen, want ik heb een gezin en ben ook nog eens bang voor de hel. Dit is mijn leven, maar momenteel is mijn leven één grote hel. Ik hoop dat jullie ondanks de lange tekst hieronder serieus en inhoudelijk willen reageren. Ik ben echt hulp nodig, want ik ben doodop van de angst en de wanhoop nabij.
Je schrijft heel veel gehad te hebben aan de gesprekken hier.
Dat je veel geleerd hebt.
Daar kan ik alleen maar blij om zijn.
En ik zie, en daar ben ik ook blij om, dat je hierin heel serieus genomen wordt.

Zegt de term "paniekaanvallen" je iets?
Wat ik eerder vermoedde en wat je ook eerder eens een keer hebt aangegeven is, dat je bij tijd en wijle psychisch zo in de problemen zit, dat je er zelf niet meer uit komt en echt professionele hulp nodig hebt.
Het lijkt een zich herhalend patroon.
Heb je hulp op dit moment?

Blijf aub. weg bij die christelijke fora, waardoor je gevallen van jaren her, steeds weer opnieuw aan het herkauwen gaat.
Als hierover nieuws was geweest, dan hadden we daar allang van gehoord.
Maw.
Er is blijkbaar wel aan onderzoek hierin begonnen en ook in verder gegaan door één persoon, maar er is geen nieuws, waardoor je kunt zeggen dat er ook wat wetenschappelijks uit is gekomen.
Resten alleen steeds weer verhalen, die eens in de zoveel jaar herhaald worden.
Aangevuld met anekdoten, die mensen dan ook zo graag over gaan vertellen, waarvan men niet begrijpt hoe iets kan, onwetend over is dus, maar toch weer boven op de grote hoop van de "wonderen" opgeteld worden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 »

Maria,

Ik heb geen paniekaanvallen. Ik ken het fenomeen.

Ik kwam hierheen in de hoop op hulp. Een oplossing voor mijn Janneke probleem. Ik had voor mezelf net de knop hier een beetje voor om gekregen. Gisteren las ik helaas van die 2 mensen die genezen waren van iets dat niet psychosomatisch kan zijn naar mijn idee. De half verlamde heel misschien nog wel, maar de reuma niet. Ik snap het ook wel dat men mijn vragen kan ervaren als dweilen met de kraan open.

Ik heb 4 jaar dankzij dit forum vrij kunnen leven. Daar ben ik al die tijd dankbaar voor geweest. Nu ben ik opnieuw hulp nodig. Heel eerlijk gezegd in mijn hoofd zit gewoon dat christenen te vertrouwen zijn. Die vrouw komt zo betrouwbaar en vriendelijk over in haar tientallen berichten op het forum. Ze praat over de rust die ze ervaart en haar zelfreflectie tijdens het heilig avondmaal. Lijkt betrokken bij anderen. Zit daar misschien een groot manco bij mij en vertrouw ik christenen teveel? Heeft misschien niet iedereen de ervaring dat christenen die op het eerste gezicht eerlijk en recht door zee lijken dit ook altijd zijn over zaken als dit? Echte ervaringen zoals jullie ze zullen hebben, daar kan ik wat mee. Heeft iemand anders ervaring met dergelijke claims. Liegen is ook niet de enige andere optie. Ik denk ook aan placebo. Het is voor mij het meest voor de hand liggend dat deze vrouw de waarheid spreekt en er in ieder geval 2 mensen die zij kent genezen zijn waarbij het op een wonder lijkt.

Ik vraag me ook wel eens af of mensen hier altijd open ergens in gaan en echt naar de feiten van dat moment kijken of dat hun besluit in alles al vast staat als een soort bedrijfsblindheid en er standaard antwoorden gegeven worden. Wat zou het deze vrouw zou brengen over deze genezingen te liegen? Waarom roept iemand anders tussendoor nog even dat zij ook 4 mensen in haar kerk heeft die genezen zijn? Er werd een eenzijdige verlamming genoemd door de vrouw en die staat "toevallig" ook op de website? Dat zijn allemaal legitieme punten, maar niemand gaat hier echt inhoudelijk op in. Dat zou mij wellicht wel heel veel helpen. Dat heeft het de vorige keer wel gedaan. De vrouw lijkt 2 mensen te kennen die eerst ernstig ziek waren en ze lijkt oprecht te denken dat God ze genezen heeft. Ik zou zo graag eens andermans open licht op deze situatie zien schijnen.

Wat je hulpvraag betreft. Ik heb eerder psychologen gehad. De christelijke vertellen je dat je inderdaad zaken ingefluisterd worden door demonen. De niet christelijke (tenzij je een ex christen treft en dat heb ik nooit gedaan) nemen je leek het niet heel serieus. Op dit moment heb ik dus geen hulp.
Laatst gewijzigd door Floris1976 op 20 okt 2020 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Floris1976 schreef: 20 okt 2020 12:48 "Ik ken mensen die daar genezen zijn. Een vrouw die halfzijdig verlamd was na een beroerte. Een man die reuma had. Dit zijn 100% aantoonbare ziekten, of niet? En zij zijn nog steeds gezond."
Toch graag enige opheldering/onderbouwing want nu blijft het anekdotisch.
Volledig herstel na een beroerte zag ik wel vaker en wat betreft de reuma is het zinvol te weten of het hier om fibromyalgie ging of iets anders. Als er sprake was reuma zichtbaar in bloed of röntgenbeeld en is dit na het herstel hiervan hiermee verdwenen?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 »

doctorwho schreef: 20 okt 2020 21:42
Floris1976 schreef: 20 okt 2020 12:48 "Ik ken mensen die daar genezen zijn. Een vrouw die halfzijdig verlamd was na een beroerte. Een man die reuma had. Dit zijn 100% aantoonbare ziekten, of niet? En zij zijn nog steeds gezond."
Toch graag enige opheldering/onderbouwing want nu blijft het anekdotisch.
Volledig herstel na een beroerte zag ik wel vaker en wat betreft de reuma is het zinvol te weten of het hier om fibromyalgie ging of iets anders. Als er sprake was reuma zichtbaar in bloed of röntgenbeeld en is dit na het herstel hiervan hiermee verdwenen?
De vrouw die dit poste is al enkele jaren niet meer actief op dat forum. Ik weet deze info dus niet allemaal. Dat het filmpje van de halfzijdig verlamde op de website van Jan Zijlstra staat weet ik omdat ik dat gegoogled heb. Er staat: Genezing van dystrofie, bekkeninstabiliteit en halfzijdige verlamming ... als je Googled op de term halfzijdige verlamming JanZijlstra. Maar in mijn staat lijkt me kijken naar dit filmpje en aanvullende info geen goed idee. Van de persoon met reuma weet ik niet of die op de website staat. De poster zei wel dat reuma in het bloed getest werd dus niet psychosomatisch kon zijn. Of dat een aanname van haar betrof weet ik niet. Fybriomalgie is volgens mij niet in het bloed aantoonbaar. Dat is ook het probleem. Deze aandoeningen klinken niet psychosomatisch.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Beste Floris,

Dan maar cold turkey?

https://youtu.be/cOsvOoHOZRk

Gewoon back to basic!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Ps, nog even over je onderschrift:
Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
De jouwe, anders zou je geen “doodsangsten” meer hebben!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

lost and not found yet! schreef: 20 okt 2020 22:18 Beste Floris,

Dan maar cold turkey?

Gewoon back to basic!
Evergreen!
lost and not found yet!
Bevlogen

Ronaldus67 schreef: 20 okt 2020 23:07
lost and not found yet! schreef: 20 okt 2020 22:18 Beste Floris,

Dan maar cold turkey?

Gewoon back to basic!
Evergreen!
I know! Thats why! :D
We will dance again!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Floris1976,
Bezorgen beweriingen van gebedsgenezingen jou doodsangst? Of ze waar zijn of niet. Je hoeft er echt niet bang voor te zijn hoor. Ook niet voor de hel. Als je Engels machtig bent dan kun je voor 21 Euro bij Bol.com het nieuwste boek van Bart D. Ehrman "HEAVEN AND HELL, a history of the afterlife" kopen waarin hij uitlegty dat het concept van hemel en Hel niet uit Joodse traditie stamt (en dat de Jood Jezus er dus niet in geloofde) maar uit de Griekse.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Floris1976 schreef: 20 okt 2020 21:22 Heel eerlijk gezegd in mijn hoofd zit gewoon dat christenen te vertrouwen zijn. Die vrouw komt zo betrouwbaar en vriendelijk over in haar tientallen berichten op het forum. Ze praat over de rust die ze ervaart en haar zelfreflectie tijdens het heilig avondmaal. Lijkt betrokken bij anderen. Zit daar misschien een groot manco bij mij en vertrouw ik christenen teveel? Heeft misschien niet iedereen de ervaring dat christenen die op het eerste gezicht eerlijk en recht door zee lijken dit ook altijd zijn over zaken als dit? Echte ervaringen zoals jullie ze zullen hebben, daar kan ik wat mee. Heeft iemand anders ervaring met dergelijke claims. Liegen is ook niet de enige andere optie. Ik denk ook aan placebo. Het is voor mij het meest voor de hand liggend dat deze vrouw de waarheid spreekt en er in ieder geval 2 mensen die zij kent genezen zijn waarbij het op een wonder lijkt.
Misschien dat dit kan helpen. Vertrouwen bestaat uit twee componenten. Eerlijkheid en Kennis. Je kan onbetrouwbaar zijn omdat je mensen probeert op te lichten. Maar je kan ook onbetrouwbaar zijn omdat, hoe eerlijke je ook bent, geen idee hebt waarover je het hebt of waarmee je bezig bent. Dus wat mij betreft vertrouw jij de christenen inderdaad teveel. Niet omdat christenen oneerlijk zouden zijn maar omdat christenen dit soort mirakels maar al te graag willen geloven en daardoor de moeite niet doen om de zaken eens kritisch te bekijken en in hun drang de boodschap te verspreiden die mirakel verhalen ook nog eens aandikken.

Mensen kunnen vol eerlijk vertrouwen verhalen vertellen waarin ze rotsvast geloven die uiteindelijk maar een korrel waarheidsgetrouwheid bevatten.

Dus hou nu eens op met mensen met mirakel verhalen te geloven enkel en alleen omdat ze een eerlijke betrouwbare indruk achterlaten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Floris1976 schreef: 20 okt 2020 21:22 Ik heb geen paniekaanvallen. Ik ken het fenomeen.
Angsten zijn er in veel vormen.
Het uit zich bij gevoelsmatig of rationeel ingestelde mensen op verschillende manieren.
Ook kan het zijn, dat ooit doorgemaakte perioden met aanvalsgewijze angsten, zich later op een andere manier gaan manifesteren.
Zoals je het nu beschrijft in je openingsbericht:
De mate waarin jij weer in een periode met (chronische) heftige angst leeft is er één van.
Een leven als in een hel is een pathologisch fenomeen.
Ik kwam hierheen in de hoop op hulp. Een oplossing voor mijn Janneke probleem. Ik had voor mezelf net de knop hier een beetje voor om gekregen. Gisteren las ik helaas van die 2 mensen die genezen waren van iets dat niet psychosomatisch kan zijn naar mijn idee.
De half verlamde heel misschien nog wel, maar de reuma niet. Ik snap het ook wel dat men mijn vragen kan ervaren als dweilen met de kraan open.
Ik zie ook vaak iets wonderlijks, verbazingwekkends, kan mijn eigen ogen niet geloven.
Maar ook al was ik ooit nog zo gelovig, voor mij kwam en komt daar geen god aan te pas.
Bij onbegrepen dingen blijft slechts verbazing en verwondering.

Dit invullen door iets goddelijks is de kern van het punt, waarom de term "God of the gaps" is ontstaan.
Ik denk, dat je dit fenomeen wel zult zijn tegengekomen in je onderzoek/studie creatie vs. evolutie.
Net als bij evolutie-ontkenners, waarbij creationisten zeggen, dat wetenschappers zoveel niet weten, dat het wel een creatie van God moet zijn.
Dat blijft de basis van ID.
Daar zit geen enkele logica in, maar wordt omarmd door zovele gelovigen, zelfs gelovige wetenschappers.
Zo ook met dit fenomeen "gebedsgenezing"
Het bestaat niet, dat hier ooit een logisch antwoord op kan komen.

Jij kunt die genezingen (nu) niet verklaren, dus het moet wel van God komen?
Dat blijft de basis van een god-geloof, ook al wil je niet geloven.
Jouw geloof speelt je nog steeds parten.

Waarom kun je niet gewoon vol verbazing en met open mond dit soort verhalen aanhoren?
En alleen maar zeggen: "Hoe is het mogelijk?"
Misschien dat dit ooit nog eens wetenschappelijk verklaard gaat worden, zoals bij zoveel dingen, die we vroeger allemaal aan God toeschreven.
Maar voor mensen, die niet met vragen en onzekerheid kunnen leven is dat anders.
Is dat niet het grootste punt?
Dat gelovigen zich zo goed voelen bij zo'n antwoord.
Maar dat het slechts "een gat" in onze kennis is wat wordt opgevuld met een "God van de gaten" -geloof.
Omdat je niet kunt leven zonder antwoord op dit soort vragen?
Ik heb 4 jaar dankzij dit forum vrij kunnen leven. Daar ben ik al die tijd dankbaar voor geweest. Nu ben ik opnieuw hulp nodig.
Kun je misschien ook zeggen of er andere heftige dingen in je leven waren net voor de periode, dat dit weer opnieuw ging opspelen?
Of dat er een directe aanleiding toe was?
Hoeft niet als het te privé is.
Ik wil het alleen aanduiden, zodat je daarover kunt denken.
Heel eerlijk gezegd in mijn hoofd zit gewoon dat christenen te vertrouwen zijn. Die vrouw komt zo betrouwbaar en vriendelijk over in haar tientallen berichten op het forum. Ze praat over de rust die ze ervaart en haar zelfreflectie tijdens het heilig avondmaal. Lijkt betrokken bij anderen. Zit daar misschien een groot manco bij mij en vertrouw ik christenen teveel? Heeft misschien niet iedereen de ervaring dat christenen die op het eerste gezicht eerlijk en recht door zee lijken dit ook altijd zijn over zaken als dit?
Van de christen die dit vertelde geloof ik ook 100 %, dat zij dit ook gelooft en te goedertrouw is.
Maar daarom geloof ik het zelf nog niet.
Christenen geloven zoveel, wat ik niet (meer) geloof.
Echte ervaringen zoals jullie ze zullen hebben, daar kan ik wat mee. Heeft iemand anders ervaring met dergelijke claims. Liegen is ook niet de enige andere optie. Ik denk ook aan placebo. Het is voor mij het meest voor de hand liggend dat deze vrouw de waarheid spreekt en er in ieder geval 2 mensen die zij kent genezen zijn waarbij het op een wonder lijkt.
Zeker is dat haar getuigenis over haar bekenden, die zich als genezen beschouwen door een wonder, een eerlijke.
Alleen is dat absoluut geen bewijs, dat de gebeurtenis op zich alleen een wonder kan zijn.
Ook zegt het weinig of niets over wat er werkelijk aan de hand was.
Ik vraag me ook wel eens af of mensen hier altijd open ergens in gaan en echt naar de feiten van dat moment kijken of dat hun besluit in alles al vast staat als een soort bedrijfsblindheid en er standaard antwoorden gegeven worden.
Dat iemand zegt genezen te zijn wordt meestal niet betwijfeld.
De verhalen en het bijzondere ervan en redenen hoe het kan, maken wel vaak nieuwsgierig.
Dat de genezing niet door God komt, omdat erom gebeden wordt, staat wel vast voor alle atheïsten.
Om dat te gaan denken, moet je toch minstens geloven dat God bestaat.
Wat zou het deze vrouw zou brengen over deze genezingen te liegen? Waarom roept iemand anders tussendoor nog even dat zij ook 4 mensen in haar kerk heeft die genezen zijn? Er werd een eenzijdige verlamming genoemd door de vrouw en die staat "toevallig" ook op de website? Dat zijn allemaal legitieme punten, maar niemand gaat hier echt inhoudelijk op in. Dat zou mij wellicht wel heel veel helpen. Dat heeft het de vorige keer wel gedaan. De vrouw lijkt 2 mensen te kennen die eerst ernstig ziek waren en ze lijkt oprecht te denken dat God ze genezen heeft. Ik zou zo graag eens andermans open licht op deze situatie zien schijnen.
Van een afstand en op een forum kun je niet in details ingaan op een anekdote, als je te weinig gegevens hebt.
En eigenlijk ook niet, als je niet minstens een klein beetje medisch onderlegd bent.

Wel kun je in het algemeen spreken.
Ik zelf heb een aantal keren dit soort wonderbaarlijke genezingen "teweeggebracht".
Dat is altijd het verhaal, zoals een patiënt het zelf ervaart...............
Niet ik.
Soms verbaasde het me ook, maar meestal niet, omdat ik het vaker meemaakte.
Vanwege verschillende soorten mechanismen. Soms psychosomatisch, maar ook soms gewoon fysieke reacties, die tot de genezing leiden.
Niks wonder en al zeker niks God.
Wat je hulpvraag betreft. Ik heb eerder psychologen gehad. De christelijke vertellen je dat je inderdaad zaken ingefluisterd worden door demonen. De niet christelijke (tenzij je een ex christen treft en dat heb ik nooit gedaan) nemen je leek het niet heel serieus. Op dit moment heb ik dus geen hulp.
Dit is dan ook een groot probleem.
Ooit heeft een huisarts me geschreven patiënten naar mij te sturen, omdat ik wel die ervaringen heb en hij geen psychologen kon vinden voor dit soort specifieke problemen van religieuze aard en oorsprong. En dat mensen dan toch erover kunnen praten en begrepen worden.

Ik weet niet of dit specifiek iets voor jou is, maar ik zou je aanraden deze website van Inge Bosscha eens te bezoeken.
Het is zeer uitgebreid en is voor velen. die traumatische stressstoornissen hebben vanwege religie. RTS.
Op onze voorpagina.
https://www.freethinker.nl/artikelen/ik ... -afvallige.
Haar website.
Dogmavrij
Schrik niet teveel van de titels. Ze schrijft met zeer grote kundigheid en altijd ook heel bemoedigend.

Zij is ervaringskundige, heeft een heel groot bereik onder mensen met allerlei religie gerelateerde problemen van allerlei soort en heeft er ondertussen haar beroep "Coach voor kerkverlaters" van gemaakt.
Alleen het lezen van dit artikel kan voor jou al een toegift zijn.
De facebook pagina is ook heel toegankelijk en met verwijzingen.
https://www.facebook.com/dogmavrij
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Het verhaal van de mevrouw met de halfzijdige verlamming is al uitgebreid hier besproken in 2011.
Dit nav. van dat belachelijke verhaal op de website van CIP.
viewtopic.php?f=29&t=9995#p304311
Vanaf hier de doorzichtige praktijken van dit soort websites dat elke kritische kijk op dit soort dingen gewoon verwijdert.
viewtopic.php?p=304454#p304454

Je hebt hier al eerder een topic over gehad in begin 2016.
Lees alles nog eens rustig door.
Misschien geeft het deze keer ook baat.
viewtopic.php?f=29&t=15750
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wat ik met fysiek en in de praktijk wilde zeggen is, dat ik vaak snelle genezingen en soms ook plotse genezingen heb meegemaakt in mijn praktijk als fysiotherapeut.
Je vroeg om voorbeelden uit de praktijk.
Legio.
- Manke en zelfs verlamde mensen zag ik goed lopen in 10 min. of iets langere tijd.
- Jarenlange oorsuizingen en daardoor slapeloosheid en oververmoeidheid en diverse daaruit voortvloeiende overbelastingen en pijnen verdwenen voor het grootste gedeelte na een paar minuten en na nogmaals een paar keer herstelde de conditie zich razendsnel.
- Gruwelijke littekenpijnen en hoofdpijnen na een hersentumoroperatie, waar alle soorten artsen al aan hadden gewerkt, tot aan het pijnstillingscentrum, verdwenen na een korte behandelingsduur.
- Een urenlange benauwdheid en doodsangst, verdween na 10 minuten me met een patiënt bezig gehouden te hebben.
De huisarts was geweest, kon niets doen dan platspuiten, maar hij koos ervoor eerst mij te bellen om te zien of ik hier iets mee kon.
Omdat hij wist, dat ik daar ervaring mee had.
- Legio (schijnbare) beenlengte verschillen van een enkele centimeter met een paar handgrepen en/of oefeningen verbeterd. Niet een kwestie van wonderen, maar wel van een goede oefentherapie.

NIETS had dat met God te maken en zeker waren het geen wonderen.
Maar wel fantastisch voor de mensen, die zich stukken beter daardoor voelden.

Maar je zult me nooit kunnen betrappen op iets te beweren, wat anatomisch gewoon niet kan.
De meeste wetenschappelijke onderzoeken hebben daar dan ook hun grenzen.
Plaats reactie