Floris1976 schreef: ↑20 okt 2020 21:22
Ik heb geen paniekaanvallen. Ik ken het fenomeen.
Angsten zijn er in veel vormen.
Het uit zich bij gevoelsmatig of rationeel ingestelde mensen op verschillende manieren.
Ook kan het zijn, dat ooit doorgemaakte perioden met aanvalsgewijze angsten, zich later op een andere manier gaan manifesteren.
Zoals je het nu beschrijft in je openingsbericht:
De mate waarin jij weer in een periode met (chronische) heftige angst leeft is er één van.
Een leven als in een hel is een pathologisch fenomeen.
Ik kwam hierheen in de hoop op hulp. Een oplossing voor mijn Janneke probleem. Ik had voor mezelf net de knop hier een beetje voor om gekregen. Gisteren las ik helaas van die 2 mensen die genezen waren van iets dat niet psychosomatisch kan zijn naar mijn idee.
De half verlamde heel misschien nog wel, maar de reuma niet. Ik snap het ook wel dat men mijn vragen kan ervaren als dweilen met de kraan open.
Ik zie ook vaak iets wonderlijks, verbazingwekkends, kan mijn eigen ogen niet geloven.
Maar ook al was ik ooit nog zo gelovig, voor mij kwam en komt daar geen god aan te pas.
Bij onbegrepen dingen blijft slechts verbazing en verwondering.
Dit invullen door iets goddelijks is de kern van het punt, waarom de term "God of the gaps" is ontstaan.
Ik denk, dat je dit fenomeen wel zult zijn tegengekomen in je onderzoek/studie creatie vs. evolutie.
Net als bij evolutie-ontkenners, waarbij creationisten zeggen, dat wetenschappers zoveel niet weten, dat het wel een creatie van God moet zijn.
Dat blijft de basis van ID.
Daar zit geen enkele logica in, maar wordt omarmd door zovele gelovigen, zelfs gelovige wetenschappers.
Zo ook met dit fenomeen "gebedsgenezing"
Het bestaat niet, dat hier ooit een logisch antwoord op kan komen.
Jij kunt die genezingen (nu) niet verklaren, dus het moet wel van God komen?
Dat blijft de basis van een god-geloof, ook al wil je niet geloven.
Jouw geloof speelt je nog steeds parten.
Waarom kun je niet gewoon vol verbazing en met open mond dit soort verhalen aanhoren?
En alleen maar zeggen: "Hoe is het mogelijk?"
Misschien dat dit ooit nog eens wetenschappelijk verklaard gaat worden, zoals bij zoveel dingen, die we vroeger allemaal aan God toeschreven.
Maar voor mensen, die niet met vragen en onzekerheid kunnen leven is dat anders.
Is dat niet het grootste punt?
Dat gelovigen zich zo goed voelen bij zo'n antwoord.
Maar dat het slechts "een gat" in onze kennis is wat wordt opgevuld met een "God van de gaten" -geloof.
Omdat je niet kunt leven zonder antwoord op dit soort vragen?
Ik heb 4 jaar dankzij dit forum vrij kunnen leven. Daar ben ik al die tijd dankbaar voor geweest. Nu ben ik opnieuw hulp nodig.
Kun je misschien ook zeggen of er andere heftige dingen in je leven waren net voor de periode, dat dit weer opnieuw ging opspelen?
Of dat er een directe aanleiding toe was?
Hoeft niet als het te privé is.
Ik wil het alleen aanduiden, zodat je daarover kunt denken.
Heel eerlijk gezegd in mijn hoofd zit gewoon dat christenen te vertrouwen zijn. Die vrouw komt zo betrouwbaar en vriendelijk over in haar tientallen berichten op het forum. Ze praat over de rust die ze ervaart en haar zelfreflectie tijdens het heilig avondmaal. Lijkt betrokken bij anderen. Zit daar misschien een groot manco bij mij en vertrouw ik christenen teveel? Heeft misschien niet iedereen de ervaring dat christenen die op het eerste gezicht eerlijk en recht door zee lijken dit ook altijd zijn over zaken als dit?
Van de christen die dit vertelde geloof ik ook 100 %, dat zij dit ook gelooft en te goedertrouw is.
Maar daarom geloof ik het zelf nog niet.
Christenen geloven zoveel, wat ik niet (meer) geloof.
Echte ervaringen zoals jullie ze zullen hebben, daar kan ik wat mee. Heeft iemand anders ervaring met dergelijke claims. Liegen is ook niet de enige andere optie. Ik denk ook aan placebo. Het is voor mij het meest voor de hand liggend dat deze vrouw de waarheid spreekt en er in ieder geval 2 mensen die zij kent genezen zijn waarbij het op een wonder lijkt.
Zeker is dat haar getuigenis over haar bekenden, die zich als genezen beschouwen door een wonder, een eerlijke.
Alleen is dat absoluut geen bewijs, dat de gebeurtenis op zich alleen een wonder kan zijn.
Ook zegt het weinig of niets over wat er werkelijk aan de hand was.
Ik vraag me ook wel eens af of mensen hier altijd open ergens in gaan en echt naar de feiten van dat moment kijken of dat hun besluit in alles al vast staat als een soort bedrijfsblindheid en er standaard antwoorden gegeven worden.
Dat iemand zegt genezen te zijn wordt meestal niet betwijfeld.
De verhalen en het bijzondere ervan en redenen hoe het kan, maken wel vaak nieuwsgierig.
Dat de genezing niet door God komt, omdat erom gebeden wordt, staat wel vast voor alle atheïsten.
Om dat te gaan denken, moet je toch minstens geloven dat God bestaat.
Wat zou het deze vrouw zou brengen over deze genezingen te liegen? Waarom roept iemand anders tussendoor nog even dat zij ook 4 mensen in haar kerk heeft die genezen zijn? Er werd een eenzijdige verlamming genoemd door de vrouw en die staat "toevallig" ook op de website? Dat zijn allemaal legitieme punten, maar niemand gaat hier echt inhoudelijk op in. Dat zou mij wellicht wel heel veel helpen. Dat heeft het de vorige keer wel gedaan. De vrouw lijkt 2 mensen te kennen die eerst ernstig ziek waren en ze lijkt oprecht te denken dat God ze genezen heeft. Ik zou zo graag eens andermans open licht op deze situatie zien schijnen.
Van een afstand en op een forum kun je niet in details ingaan op een anekdote, als je te weinig gegevens hebt.
En eigenlijk ook niet, als je niet minstens een klein beetje medisch onderlegd bent.
Wel kun je in het algemeen spreken.
Ik zelf heb een aantal keren dit soort wonderbaarlijke genezingen "teweeggebracht".
Dat is altijd het verhaal, zoals een patiënt het zelf ervaart...............
Niet ik.
Soms verbaasde het me ook, maar meestal niet, omdat ik het vaker meemaakte.
Vanwege verschillende soorten mechanismen. Soms psychosomatisch, maar ook soms gewoon fysieke reacties, die tot de genezing leiden.
Niks wonder en al zeker niks God.
Wat je hulpvraag betreft. Ik heb eerder psychologen gehad. De christelijke vertellen je dat je inderdaad zaken ingefluisterd worden door demonen. De niet christelijke (tenzij je een ex christen treft en dat heb ik nooit gedaan) nemen je leek het niet heel serieus. Op dit moment heb ik dus geen hulp.
Dit is dan ook een groot probleem.
Ooit heeft een huisarts me geschreven patiënten naar mij te sturen, omdat ik wel die ervaringen heb en hij geen psychologen kon vinden voor dit soort specifieke problemen van religieuze aard en oorsprong. En dat mensen dan toch erover kunnen praten en begrepen worden.
Ik weet niet of dit specifiek iets voor jou is, maar ik zou je aanraden deze website van Inge Bosscha eens te bezoeken.
Het is zeer uitgebreid en is voor velen. die traumatische stressstoornissen hebben vanwege religie. RTS.
Op onze voorpagina.
https://www.freethinker.nl/artikelen/ik ... -afvallige.
Haar website.
Dogmavrij
Schrik niet teveel van de titels. Ze schrijft met zeer grote kundigheid en altijd ook heel bemoedigend.
Zij is ervaringskundige, heeft een heel groot bereik onder mensen met allerlei religie gerelateerde problemen van allerlei soort en heeft er ondertussen haar beroep
"Coach voor kerkverlaters" van gemaakt.
Alleen het lezen van dit artikel kan voor jou al een toegift zijn.
De facebook pagina is ook heel toegankelijk en met verwijzingen.
https://www.facebook.com/dogmavrij
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.