Kwestie Israël - Palestina

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Voorspellingen DikkeMick

Bericht door appelfflap »

het lontje is weer afgegaan?

binnen een paar weken is het voorbij en kan Israel verder onderdrukken en bezetten en koloniseren.
zolang het rustig blijft is het irrelevant wat er met de palestijnen gebeurt.

benieuwd wat Israel nu met de Palestijnen in Israel zal doen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 14 mei 2021 13:57 het lontje is weer afgegaan?

binnen een paar weken is het voorbij en kan Israel verder onderdrukken en bezetten en koloniseren.

Ik zou zeggen: Gewoon allemaal uitmoorden. Het wordt mondiaal immers gedoogd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

dikkemick schreef: 14 mei 2021 15:47

als ik lees hoe de toon in dit topic nogal naar de agressieve kant opgaat, hoe moeten de mensen in het betreffende gebied zich wel niet voelen (en ik bedoel alle partijen).
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hoe lang moeten we dit nog aankijken en tolereren dan?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Re: Kwestie Israël - Palestina

Bericht door Maria »

outremer schreef: 14 mei 2021 20:57
.......knip.......
als ik lees hoe de toon in dit topic nogal naar de agressieve kant opgaat, hoe moeten de mensen in het betreffende gebied zich wel niet voelen (en ik bedoel alle partijen).
Ik denk, dat het je bewust zijn van de situatie in het Midden Oosten frustratie kan oproepen of onverschilligheid.
Ik zie deze gevoelens bij mezelf en ook bij anderen, daar waar paradoxale uitspraken elkaar soms afwisselen.
Ik denk, dat machteloosheid daaraan ten grondslag ligt.
Ik heb in dit geval wat moeite met dit als agressie te benoemen.
Ik noem het liever cynisme of ook felheid, ook al wordt agressie soms in deze laatste betekenis gebruikt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Felle en emotionele reacties, zijn ook een teken van betrokkenheid.
Ik vind dat iets moois hebben, we halen vaak onze schouders op bij wat gebeurt in de wereld.

Dat gezegd hebbend...
Hoe lang moeten we dit nog aankijken en tolereren dan?
De EU kan de wereldconflicten niet oplossen, daarvoor is de EU te klein en te zwak en zijn de conflicten te talrijk. Waar we emotioneel reageren op 100 dode Palestijnen, zijn we ons nauwelijks bewust van veel grotere moordpartijen in Nigeria, Jemen, Pakistan, Congo en vele andere landen.
Daarbij houdt het westen Gaza zo ongeveer in leven met hulp, zo kon de bevolking groeien in een tempo dat nergens anders ter wereld voorkomt. Ook die dat draagt bij aan de uitzichtloosheid van Gaza. En daarbij heeft Hamas in haar handvest staan dat Israël moet worden vernietigd, dat is een kleine complicatie in het samenleven natuurlijk. Deze opmerkingen in een poging een beetje te relativeren: net als bij de meeste conflicten zitten er meerdere kanten aan dit verhaal.
Maar de passie tegen onrecht is mooi.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 14 mei 2021 21:52 Hoe lang moeten we dit nog aankijken en tolereren dan?
Hoe los je dit op na 70jaar ?
Netanyahu en hamas aan het stuur vd partijen helpt alleszins niet ( om het heel zacht uit te drukken)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

appelfflap schreef: 15 mei 2021 01:15
dikkemick schreef: 14 mei 2021 21:52 Hoe lang moeten we dit nog aankijken en tolereren dan?
Hoe los je dit op na 70jaar ?
Netanyahu en hamas aan het stuur vd partijen helpt alleszins niet ( om het heel zacht uit te drukken)
Hamas IS een partij, maar verder heb je helaas gelijk. Beiden weigeren met elkaar te praten en geven de voorkeur aan geweld. Dat is nimmer een goede oplosing.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Daarbij zijn de verhoudingen compleet scheef.
Hier weer een eenzijdige mening mijnerzijds: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... sing-koens
Je hoort er niemand meer over, maar er was een tijd sprake van een tweestatenoplossing. De Palestijnen zouden een volwaardige staat krijgen naast Israël. Dat is lang geleden al zo afgesproken, maar het idee van een Palestijnse staat is door Israël afgeschreven.

Er is, in zekere zin ook voor Israël, maar natuurlijk vooral voor de Palestijnen, totaal geen perspectief op iets van een politieke oplossing in dit conflict. Of het nu gaat om de erbarmelijke situatie in Gaza, de bouw van nederzettingen in bezet gebied of de traangasgranaten in de Al-Aqsamoskee, de Palestijnen worden op allerlei manieren onderdrukt. Er hoeft maar iets gebeuren of de boel ontploft.
En ja, Hamas is geen vredesorganisatie:
De dominantie van Hamas in de Gazastrook is een groot probleem: zolang die er zit en Israël van de kaart wil vegen, is er geen ruimte voor openingen of oplossingen met Israël. En hoe verder Israël Gaza afknijpt, hoe meer mensen Hamas zullen steunen.
maar het is wel te verklaren.

Helaas zullen ze het zelf moeten uitvechten (hetgeen een totaal oneerlijke strijd is gezien de overmacht van Israël) want de grootmachten zijn het uiteraard onderling nooit eens met elkaar. Turkije als bondgenoot van de Moslim Broederschap waarbij Rusland dan weer een soort tussenpositie in moet nemen. Pro Israel, maar ook pro-Turkije en contra-USA. Ingewikkeld allemaal en het einde...zo voorspel ik...is nog niet in zicht.
Tot die tijd blijf ik me op eenzijdige wijze afkeren van de politieke expansieve werkwijze van Israël.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Dat is van af hun binnenvallen in het gebied altijd de bedoeling van zionisten geweest.
In hun streven naar Lebensraum passen geen andere volkeren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 mei 2021 11:54

Dat is van af hun binnenvallen in het gebied altijd de bedoeling van zionisten geweest.
In hun streven naar Lebensraum passen geen andere volkeren.
Om maar een beroemd forummer te citeren: "Wat mij betreft is bovenstaande een dolgedraaide opinie"
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 15 mei 2021 12:00 Om maar een beroemd forummer te citeren: "Wat mij betreft is bovenstaande een dolgedraaide opinie"
Slaat dat ook op jouw eigen bijdrage aan dat bovenstaande? Ik twijfelde al aan mijn eigen betiteling
7(inmiddels 10) "moorden" en ruim 100(inmiddels 150) "moorden".
maar ik kon geen beter woord vinden.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Laat ik helder wezen.

Het is totaal van de pot gerukt wat er daar in het midden oosten weer(!) aan de gang is. Dat het oorspronkelijk uit een 'voorspellingen'-topic kwam is al doldriest te noemen. Natuurlijk kun je een predictie doen dat er in dat broeinest onrust uitbreekt en doden vallen.
En nu is het doorgaans zo: daar waar twee vechten hebben er twee schuld, maar laten we hier met z'n allen donders goed doorhebben dat er in deze kwestie 1 toch net iets meer schuld heeft dan de ander.

Natuurlijk provoceren beide kanten omdat ze volgens mij zelf niet meer doorhebben waar het allemaal om speelt en waar dit allemaal vandaan komt. Beiden kanten zullen ongetwijfeld een vertekend beeld van het geheel hebben. 1917, 1936, 1947 ligt immers ver achter ons. 1967 en 1993 Komen dan al iets dichterbij en iedere keer was het de expansiedrift van de agressor en overheerser Israël die de kleine Calimero (o.a. de oorspronkelijke bewoners dus) wist te onderdrukken en te verdrijven.
En ja, iedere dode is er 1 teveel, maar dan nog sta ik m.i. in mijn recht om Calimero te verdedigen. Tevens hoop ik op een vreedzame oplossing, maar gezien de extremistische standpunten van onze grote vriend Benjamin Gargamel ben ik bang dat ik een volgende voorspelling kan doen.
Er zullen nog vele (on)schuldige burgers omkomen.

p.s. Je ziet nu ook eindelijk wereldwijd pro-Palestijnse demonstraties als paddenstoelen uit de grond schieten. Misschien wordt de wereld een keer wakker. Nu big brother Biden nog.
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

mick

we kennen de film
zolang de palestijnen lijdzaam ondergaan is er relatief weinig aandacht. pas als ze reageren zit het spel altijd opnieuw op de wagen met de geweldsescalatie

het grote verschil met vroeger zijn de palestijnen in Israel. Als 1/5e van uw burgers collectief in opstand dreigt te komen dan hebt ge een heel dik probleem. Daar kunt ge geen hekken of muren rond zetten.

de demografie is een probleem voor Israel
palestijnen kweken als halve konijnen en de eigen ultra-orthodoxen kweken gelijk echte konijnen. Stevige portie hersenspoeling en polarisatie langs beide kanten ...

In israel rommelt het ook hé, los van gaza nu.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Het bestaan van Israël is een soort uitzaaiing van het antisemitisme van Europa, waaronder de joodse Europeanen altijd hebben moeten leven. Bij elke moeilijke situatie kregen ze de schuld. De kerk deed hier hard aan mee, en nog wel. Als we in Europa niet eeuwenlang ons hadden gekeerd tegen de joodse medeburgers, ze niet constant als buitenstaander de schuld van alles hadden gegeven, ze niet hadden gezien als de moordenaars van Christus, ze niet hadden buitengesloten van bepaalde beroepen, ze niet hadden vervolgd en vernietigd in WO-II, tja dan was Israël helemaal niet nodig geweest. Dan hadden de Palestijnen hun land gewoon kunnen houden. Het recht op terugkeer is mij een doorn in het oog. Hoezo terugkeer? De diaspora na de sloop van de tempel in 70 AD, dat was het einde van de zaak, er is geen enkel recht op terugkeer na 2000 jaar. Het schuldgevoel van de Europeanen na de holocaust is geen goede reden om de Palestijnen hun land afhandig te maken. Het feit dat Engeland met Frankrijk de hele regio in nieuwe staten had verdeeld, is ook een zeer kwalijke zaak. Ze deden dat om de olie in handen te krijgen voor hun oorlogen. Dat landen als Irak, Palestina etc. überhaupt bestaan is niet omdat zij daar zelf voor kozen. Kolonialisme was het kwaad hierachter, en het idee dat het christelijke westen een goddelijk recht had om die arme domme zwartjes en Arabiertjes dingen af te pakken en te beschaven. Walgelijk gewoon. De Nederlandse staat met haar monarchie heeft hier eeuwenlang aan meegedaan. Meer dan een miljoen Indonesiërs als slaaf verhandeld in de Oost, net zoiets als slaaf naar de West verscheept. Ik ben best trots op hoe Nederland nu is, met haar zwaar bevochten humanistische denkbeelden, maar de zgn. roemrijke geschiedenis hoor je mij niet roemen. Ook Nederland is direct en indirect verantwoordelijk voor het bestaan van Israël, Indonesië, Suriname etc.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie