De opmerking van Tiberius C is zeker in het kort, maar mi. daardoor niet minder waar.Gerard R. schreef: ↑02 jun 2021 15:58Dat is wel heel kort door de bocht.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑14 apr 2021 10:30 Waar geloof begint, daar wordt het verstand uitgezet.
Ik denk dat ook dat evolutionair is ingebakken.
Ik denk dat geloof bij aardig wat lui 'het besef' is mbt. tot alle dingen en daarbuiten.
Dat besef hoort bij nadenken en proberen 'de dingen' te doorgronden dingen.
Jazeker, daar hoort ook het emotionele bij. Mystiek enzo.
Jouw opmerking hierover en samen met hetgeen Ivar aandraagt, maken het wat uitgebreider en inzichtelijker.
Ik denk dat we in grote lijnen wel zo kunnen zien.
Daarmee zie je tegelijkertijd ook een sterke evolutionaire component.Ivar schreef: ↑05 jun 2021 10:55 Het geloven draait bovenal om de emotionele connectie met de groep, de gemeenschap, de congregatie en een eeuwenlange traditie. Het draait om de onderlinge steun en het gezelschap. Een bekering is vaak een magische ervaring: alles valt op z'n plek (wat Jung synchroniciteit noemde). De bekeerde persoon vindt eindelijk de kracht om zijn verslavingen te overwinnen en de criminaliteit of depressie achter zich te laten. Halelujah! Hoe de aarde en de mensheid zijn ontstaan is bijzaak.
Wanneer mensen zeggen dat ze geloven, dan duiden ze op dat emotionele of zelfs mystieke gevoel dat hun leven zingeving heeft en dat ze ergens bij horen, ...........
Het is een onderwerp, dat de groep bij elkaar houdt.
En zeker is daarvoor nodig hier en daar het verstand op nul te zetten.
Of zoals tegenwoordig veel moderne theologen zeggen:
Er is een rationele wereld en een metafysische en we kunnen dat niet vermengen.
De gelovige wetenschapper krijgt het voor elkaar die naast elkaar te laten bestaan, door de discussies niet samen te laten vallen.
Het zijn mi. dan ook vooral de gelovigen, die moeten aanhoren, wat de wetenschap zegt en dat niet kunnen scheiden.
Een continue vermenging van twee verschillende soorten gedachtegangen niet kunnen hanteren en daarop de meest vreemde constructen in elkaar zetten.
Soms denk ik: Goed uitgedacht, als in een goede SF.
Uitgaan van een (gedachte) stelling en daarop voortbordurend.
Zoals: Als dit, dan dat......
Maar meestal dat niet eens, maar wel de grootst mogelijke onzin verzinnend.