Nou ja, het verleden laat zien dat beschavingen eindig zijn. Soms door conflict, of slechte politiek, maar indien door andere zaken, dan vaak toch vanwege milieukwesties. En die milieukwesties worden nu versterkt door onze technologische ontwikkeling so far.Rereformed schreef: ↑05 okt 2021 07:51 Alles moet je met enige achterdocht bezien. Dat is een gezonde houding.
Maar je doet een aanslag op je geestelijke gezondheid wanneer je in je denken enkel een scenario van onafwendbare executie ziet.
Die zijn nu in plaats van lokaal, globaal.
"Onafwendbaar" is een groot woord, dat weet je altijd pas als het is gebeurd.
Maar ik word niet heel vrolijk van de tendens die ik zie.
Verdorie, betrapt!Maar je gebruikt een keer het woordje "misschien".
Ja, alhoewel ik niet weet of ik bij de overlevenden van een ineenstorting zou willen behoren.Dat klinkt goed. En "het einde van de huidige beschaving(en)" dat je voorziet is wat anders en inderdaad veel waarschijnlijker dan het uitsterven van het menselijk ras. Wellicht ben je gewoon meer met deze zaken bezig dan de gemiddelde persoon. "Redden wat er te redden valt" is ook een goede houding.
Maar ja, wellicht ben ik hier meer mee bezig dan de gemiddelde persoon.
Ik zou haast zeggen: Helaas. Want ik denk niet dat je dit, als onze verworvenheden je lief zijn, te serieus kan nemen.