Neen, want mijn uitspraak is niet afhankelijk van die aannames.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑01 nov 2021 17:28Je doet ze dus overduidelijk die aannames wel.axxyanus schreef: ↑01 nov 2021 17:17Ik doe helemaal geen aannames. Ik heb het niet over de PVV of over haar aanhangers. Ik wijs enkel op wat ik toch als een belangrijk verschil zie tussen iemand uitsluiten wegens uiterlijke kenmerken en iemand uitsluiten wegens een gedachtegoed. En ik heb het bij dat gedachtegoed niet over een politieke voorkeur.gerard_m schreef: ↑01 nov 2021 14:21
Daarmee doe je een groot aantal aannames:
(1) de PVV is een racistische partij. Zacht gezegd zijn de meningen daarover verdeeld.
(2) alle aanhangers van deze partij zijn racisten. Je sluit daarmee uit dat iemand de partij om een andere reden aanhangt (bijv. omdat hij het nogal uitgesproken klimaatstandpunt steunt).
(3) iemand met racistische ideeën kan niet goed samenwerken met mensen van een andere kleur. Alsof iemand met anti-christelijke ideeën niet zou kunnen samenwerken met een christen.
(4) uitsluiten van mensen, bijvoorbeeld vanwege hun religie of kleur is verkeerd. Maar uitsluiten van mensen om hun politieke voorkeur is okay. Dat vind ik een bedenkelijke aanname.
Ik heb enkel een kanttekening willen plaatsen bij de opmerking van gerard_m die discriminatie wegens uiterlijke kenmerken op de zelfde hoogte zette als discriminatie wegens foute ideeën.
Of het gedachtegoed van de PVV zelf een reden is om een PVV stemmer niet te willen aannemen of liever niet in je sportteam te willen, laat ik in het midden. Maar als een moslim bij zijn solicitatiegesprek duidelijk zou laten merken dat zijn gedachtegoed het hem moeilijk zal maken om opdrachten van een vrouwelijke chef te aanvaarden, dan betwijfel ik dat iemand hier een bezwaar zou hebben dat die persoon wegens dat gedachtegoed niet aangenomen zal worden. Maar als we vermoeden dat de persoon die tijdens een solictiatiegesprek door zijn gedachtegoed afgewezen wordt een PVV zou kunnen zijn dan moeten blijkbaar de fluwelen handschoenen aan.