Er zijn wel seculiere overtuigingen, maar die zijn niet religieus van aard. Wie seculier handelt, laat die overtuigingen die niet steunen op objectieve waarnemingen vallen. ik geef toe dat dat niet iedereen dat doet en dat sommigen te onrechte denken objectief te zijn. Het grote probleem is dat we ook nog met ons geweten te maken hebben. Dat werkt voor een groot deel gevoelmatig. Je kunt niet absoluut bewijzen, dat een ander pesten "verkeerd" is. Evolutionair kun je zelfs bewijzen dat het voor de in-groep vaak gunstig is. zo profiteerden mensen er van om mensen voor te trekken t.o.v. andere dieren. Je kunt wel weer aantonen dat ook in dat opzicht samenwerking soms beter uitpakt. Maar op de korte termijn ziet dat beeld er weer anders uit, en mensen denken nog te weinig op de lange termijn.Amerauder schreef: ↑01 aug 2022 10:26Peter van Velzen schreef: ↑29 jul 2022 02:48 OK Amrauder, we zijn het er over eens dat (een) god "geen ding" is.
Een atheist doet het dus alleen met zaken die wel "een ding" zijn.
Blijf je met de defintie van "een ding" zitten.
Mijns inziens is "een ding" in deze context iets dat (behoorlijk) objectief en empirisch kan worden aangetoond (kan ook een mens of een gebeurtenis, of een natuurwet zijn) Ik vermoedt dat zowel de atheist, als de theist dan met "(A) God is not a thing" uit de voeten kunnen. Dat sommige "niet dingen" door somiggen niet goden wordengenoemd is m.i. bijzaak. De atheist die jij en ik voor ogen hebben gelooft daar meestal ook niet in. Uitzonderingen blijven er altijd, maar bij (voldoende) grote aantallen wijkt het gemiddelde resultaat nauwelijk af.
Hoevelen er nu precies in bepaalde zaken wel en niet geloven is moeilijk vast te stellen. Net zoals we niet precies weten hoeveel Saudi-Arabiërs daadwerkelijk gelovig zijn en hoeveel slechts de voorschriften navolgen, zo weten we ook niet precies in welke hoedanigheid aan seculiere overtuigingen geloof geschonken wordt.
Gemakkelijker vast te stellen, toegankelijker, en daarom ‘objectiever’, is de correlatie tussen atheïsme en het voorschrijven van bepaalde overtuigingen (de vooruitgang, het materialisme, etc.) door maatschappelijke instituties (scholen, media, etc.).
Dat is het interessante gegeven dat zich hier aandient. Vrijwel overal waar het institutioneel voorschrijven van traditionele religieuze overtuigingen afneemt zien we het institutioneel voorschrijven van andere overtuigingen juist toenemen, en zien we, ondanks dat wij niet bij mensen in het hoofd kunnen kijken, het ene geloof vervangen worden door het andere.
Evenwel kan het voor wie maar voldoende in deze zaken gelooft moeilijk te zien zijn dat ze inderdaad worden voorgeschreven. Voor wie deze overtuigingen de norm zijn is het soms maar moeilijk voor te stellen dat andere mensen hier aan zouden kunnen twijfelen, net zoals dat voor de fundamentalist soms moeilijk te bevatten is. Dat is juist hoe gelooft werkt.
Ook de wetenschap heeft het nog vaak mis; wel steeds minder, maar nieuwe inzichten hebben helaas tijd nodig voor ze tot de "gewone burger" (dat zijn wetenschappers buiten hun discipline ook!) doordringen. Maar dat betekent niet dat je zomaar ruimte moet geven voor het handelen op grond van ideeën die niet door objectieve (en dan bedoel ik NIET absoluut objectieve, want daar geloof ik inderdaad niet in) waarnemingen ondersteund worden.