VseslavBotkin schreef: ↑15 jan 2023 18:51
Wellicht is er iemand anders hier die jouw verwoording van mijn opvatting, en mijn eigen, met elkaar wil vergelijken en zien in hoeverre ze overeenkomen. Verder ben je echt nog net niet aan het schuimbekken, zo ziedend ben je hahaha, wat alleen maar des te meer bewijst dat je je eigen woorden gewoon niet gelooft. Je gelooft gewoon in vrije wil, net als ik!
Je reageert nogal graag op Axxyanus, die inderdaad zéér vasthoudend en - wat hij ziet als een onjuiste visie - hardnekkig zal blijven bestrijden. Wellicht dat je daarom zo graag met hem in de clinch gaat, in plaats van mijn vragen
die ik hier stelde te beantwoorden ook al werd je er door DIkkemick
hier nog eens aan herinnerd.
Mag ik je op, mijn beurt verzoeken om de drie vragen (De derde stelde hij in zijn daarop volgende bericht) van Dikkemick te beantwoorden in plaats van de indruk dat jij en Axxyanus zuiver haantjesgedrag vertonen nog verder te versterken.
Het valt me trouwens op dat hij geen vragen aan Axxyanus stelt - net als ik. Dat komt waarschijnlijk omdat Axxyanus minder boude uitspraken doet.
Ik wil best Axxyanus verwoording van jouw opvatting vergeliiken met jouw eigen verwoording, maar omdat jullie gekibbel alsmaar doorgaat, weet ik niet zo snel waar jij haar hebt verwoord. En ook niet waar Axxyanus haar heeft verwoord. Ging het nu over "Vrije wil" of over "solipsisme"?
En beschreef Axxyanus jouw opvatting dan de "logische" gevolgtrekking die hij daaruit trok?
Vrije wil is ongetwijfeld een verkeerde bewoording. Wij kunnen niet kiezen wat we willen. Hoe zouden we dat moeten doen als we niet reeds een wil hebben? We zijn soms vrij om te DOEN wat we willen (en soms niet). In die betekenis bestaat ze wel.
Heeck vergist zich overigens in de juridische betekenis van "handelen uit vrije wil". Net als vele anderen denkt hij te veel aan het strafrecht, en niet aan het privaatrrecht, waar ze een voorname rol speelt. Ze heeft niets met toerekeningsvatbaarheid te maken (Wellicht wel met handelingsbekwaamheid), maar vooral ook met het ontbreken van externe dwang. Een handtekening onder een contract is alleen rechtsgeldig als ze uit vrije wil is gezet en niet met een pistool op de borst.