De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld

Bericht door heeck »

Hier En Nu,

Vanzelf zijn er verlopende en ook vervagende overgangen, wat geen excuus is om bij voorbaat de verkeerde brillenglazen op te zetten of bij het wakker worden je ogen dicht te houden en gevoelloze wanten aan te trekken.

Onderscheidingsvermogen is zelfs de ruggegraat van de filosofie.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 31 jan 2023 16:22 Hier En Nu,

Vanzelf zijn er verlopende en ook vervagende overgangen, wat geen excuus is om bij voorbaat de verkeerde brillenglazen op te zetten of bij het wakker worden je ogen dicht te houden en gevoelloze wanten aan te trekken.

Onderscheidingsvermogen is zelfs de ruggegraat van de filosofie.

Roeland
Ja Meester! Dank u wel voor de 'terechtwijzing' en
wat harde kwartjes betreft: blijf ze maar gooien!
Borstels en krijtjes hebben destijds nooit geholpen [die smeet ik terug!]
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

HierEnNu schreef: 29 jan 2023 13:50 [llicht kan daar differentiatie maken tussen 'Syndroom' en 'Ziekte' oplossing bieden, waarbij Syndroom een ziektebeeld is van een verzameling psychische verschijnselen en Ziekte een lichamelijke aandoening is die een organisme belemmert in het normale functioneren.
Er zijn toch ook niet psychisch veroorzaakte syndromen waar je zelfs aan geopereerd kan worden :idea:

https://www.ocon.nl/patienten/aandoenin ... l-syndroom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Hier En Nu schreef:Borstels en krijtjes hebben destijds nooit geholpen [die smeet ik terug!]
Ik herinner me een leraar wiskunde -Kleefstra- die elke leerling daarbij glansrijk versloeg. Een soort onverklaarbaar wonder toen.
Pas na jaaaaren druppelde bij mij door dat hij iets met cricket *) had en zijn naam daar nog steeds wordt geëerd met de
"Kleefstra Almanak":
https://www.voorburgcc.nl/nieuw-cricket ... a-almanak/

Roeland
*)
Balwerptechnieken die intens worden geoefend.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 31 jan 2023 16:47 Borstels en krijtjes hebben destijds nooit geholpen [die smeet ik terug!]
En aan het einde van het schooljaar konden je ouders een nieuwe school voor je gaan zoeken. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 feb 2023 12:16
HierEnNu schreef: 31 jan 2023 16:47 Borstels en krijtjes hebben destijds nooit geholpen [die smeet ik terug!]
En aan het einde van het schooljaar konden je ouders een nieuwe school voor je gaan zoeken. :lol:
Mijn reactie staat bij 'Persoonlijke onderwerpen', zie eventueel:
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

doctorwho schreef: 31 jan 2023 17:02
HierEnNu schreef: 29 jan 2023 13:50 [llicht kan daar differentiatie maken tussen 'Syndroom' en 'Ziekte' oplossing bieden, waarbij Syndroom een ziektebeeld is van een verzameling psychische verschijnselen en Ziekte een lichamelijke aandoening is die een organisme belemmert in het normale functioneren.
Er zijn toch ook niet psychisch veroorzaakte syndromen waar je zelfs aan geopereerd kan worden :idea:

https://www.ocon.nl/patienten/aandoenin ... l-syndroom
Klopt. Zelf ben ik met succes geopereerd aan het 'Cubital Tunnel Syndroom'.
Maar goed, zulks heeft dan ook een aantoonbaar fysieke oorzaak.

Mijn voorstel was een poging om tot differentiatie te kunnen komen tussen psychische en fysieke aandoeningen, een soort van 'Waterscheiding' zoals Heeck het benoemde. Zoals nu gebruikelijk zijn 'ziekte' en 'syndroom' synoniemen van elkaar die allebei verwijzen naar lichamelijke en/of psychische aandoeningen. Wellicht zouden nieuwe termen zoals bijvoorbeeld 'psysyndroom'en 'fyssyndroom' uitkomst kunnen bieden.
bollebof

Bericht door bollebof »

Zonder bewustzijn bestaat de werkelijkheid voor ons niet.
De uitvinder van de evolutie, heeft nog veel verrassingen voor ons in zak.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

bollebof schreef: 10 feb 2023 21:27 Zonder bewustzijn bestaat de werkelijkheid voor ons niet.
Misschien bestaat ze dan wel, maar we zijn ons er dan niet van bewust.
Ik vermoedt dat toen er nog geen leven was, het heelal evengoed al bestomd en waarschijnlijk ook de natuurwetten. En als de laatste bewuste denker komt te overlijden, dan bestaan beiden mogelijkerwijs nog steeds.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

bollebof schreef: 10 feb 2023 21:27 Zonder bewustzijn bestaat de werkelijkheid voor ons niet.
Waarom bestaat de werkelijkheid dan nog wel in het rampgebied in Turkije. Daar is heel veel bewustzijn verloren gegaan
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 11 feb 2023 08:55
Waarom bestaat de werkelijkheid dan nog wel in het rampgebied in Turkije. Daar is heel veel bewustzijn verloren gegaan
Zou dat invloed hebben? Er zijn vissen waarbij ze vermoeden dat die enig zelfbewustzijn hebben (This fish knows its own face in a mirror).

Onderdeel van de vraag moet ook zijn hoeveel bewustzijn er nodig moet zijn om de werkelijkheid te laten bestaan voor iets. Met een schaal van geen bewustzijn, bijvoorbeeld een kiezelsteen, tot maximaal bewustzijn (laten we even aannemen, mensen), waar op die schaal zou de werkelijkheid ophouden te bestaan. Persoonlijk denk ik dat de werkelijkheid ook voor de kiezelsteen bestaat, gewoon omdat een kiezelsteen bestaat.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Daar hoort nog wel iets bij:
We weten van ons zelf dan niet dat we dan bestaan.
Komt voor hoor, bakstenen zijn een goed voorbeeld.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mullog schreef: 11 feb 2023 09:22 Persoonlijk denk ik dat de werkelijkheid ook voor de kiezelsteen bestaat, gewoon omdat een kiezelsteen bestaat.
Dus heeeeeeeeeel veel kiezelstenen (of zandkorrels op alle stranden van de wereld) hebben een (collectief) bewustzijn?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 feb 2023 11:03
Daar hoort nog wel iets bij:
We weten van ons zelf dan niet dat we dan bestaan.
Komt voor hoor, bakstenen zijn een goed voorbeeld.
Gezonde slapers zijn ook een goed voorbeeld.
Tijdens dat soort slapen is er geen besef en na het op die manier slapen kunnen ze alleen afleiden dat ze een stuk bestaan hebben gemist.

Soms is daarbij het ontwaken een mooi traag uitgevoerd opbloeien van het bestaansbesef.

Hoeveel bewustzijn zou er nodig zijn om te weten dat je bestaat?
Spiegelproeven bij andere dieren lijken een verklikker daarvoor maar hoe zit het met anemonen die hun eigen armen duidelijk kunnen onderscheiden van die van de buuranemoon?

https://baynature.org/2018/10/03/even-a ... and-other/
https://phys.org/news/2011-12-personali ... d-sea.html

Roeland
bollebof

Bericht door bollebof »

De kikker heeft voldoende bewustzijn nodig, to catch de vlieg 8*)
De uitvinder van de evolutie, heeft nog veel verrassingen voor ons in zak.
Plaats reactie