Vermoedelijk omdat 99.9 % van de mensheid er zich ongemakkelijk bij zou voelen wanneer het doden van mensen gewoon gemeengoed zou zijn, dus gewoon pragmatisch zelfbehoud sommigen noemen het moraal.Freedrinker schreef:De bijbel zegt dat het doden van mensen verkeert is, hetgeen voor de meeste gelovigen een verklaring is. Een groot deel van de mensen zal het doden van mensen verkeerd vinden omdat de meerderheid dit nou eenmaal denkt. Een ander deel doet het niet omdat de grote kans op gevangenis straf hen afschrikt. En een ander deel zal het verkeerd vinden omdat ze bang zijn zelf gedood te worden.
Aangezien geen van deze voorbeelden mij erg aanspreken vroeg ik me af of iemand anders een goede verklaring heeft waarom precies het doden van mensen verkeerd, of beter, immoreel is?
Overigens heb ik het dan over direkte doding, indirect doden mensen simpelweg door te leven en een dusdanige hap van de koek te nemen dat er elders te weinig over blijft en dan niet alleen met voedsel maar iedere resource welke een leefbaar bestaan benodigd.
Dit laatste word blijkbaar nauwelijks als doding gezien maar komt praktisch op hetzelfde neer. Daarin zit weer een mooie paradox wanneer je de happen uit de resources die je kunt bemachtigen niet neemt worden ze ongelimiteerd gesoupeerd door je medemens, met een vervelende afhankelijkheid in het vooruitzicht. Goedheid kan je in ernstige afhankelijkheid brengen en dient niet al te naief te worden uitgedragen.
Aan de andere kant is het handig zoveel happen uit de koek ten nemen, zoveel dat je met iets ervan terug te geven hele volkstammen tot glunderen brengt, dat is pas andere koek, maar ja waar hebben we het eigenlijk over.