Mijn voorbehoud gaat nog verder dan dat. De betreffende software is niet in staat om ook maar één empirische test te doen, en is dus totaal afhankelijk van wat haar wordt gegeven. Zodoende is zij niet in staat de informatie empirisch te verifiëren of te falsificeren. Dat is overigens vaak ook het geval voor leken op het betreffende gebied. Wij moeten maar vertrouwen op die experts die dat wél kunnen. Het is het collectief van metende technici, journalisten of wetenschappers dat ons (soms) kan vertellen of iets een feit is.HierEnNu schreef: ↑26 nov 2023 05:00 AI heeft toegang tot verschillende soorten gegevens om feiten vast te stellen.
Enkele van de belangrijkste soorten gegevens waar AI gebruik van kan maken, zijn:
<knip>
Het vermogen van AI om feiten vast te stellen hangt sterk af van de aard en de kwaliteit van de beschikbare gegevens, evenals van de complexiteit van de taak. Integratie van meerdere soorten gegevens kan vaak leiden tot een beter begrip en nauwkeurigheid bij het vaststellen van feiten.
Maar wij zowel als dat collectief hebben daar niet zozeer intelligentie voor nodig als wel hulpmiddelen en de vaardigheid om daar mee om te gaan.
Ik kan de koffie "zetten" en proeven (daar heb ik geurreceptoren en smaakpapillen alsmede armen en handen voor en benen om mij naar de keuken te begeven om haar in te schenken en waarschijnlijk ook tastzin, evenwichtszin en proprioceptie), er is mij geen AI bekend dit dat ook kan.
"zetten" tussen aanhalingstekens, want ik gebruik oploskoffie.