Peter van Velzen schreef: ↑02 feb 2024 02:10Het is opvallend dat men vaak datgene doet waarvan men de ander beschuldigt.
Een heel menselijke eigenschap die in de psychologie
'Projectie' wordt genoemd. Op zichzelf een gezond afweermechanisme tegen negatieve emoties,
tenzij zulks opzettelijk wordt ingezet als
'wapen'.
Peter van Velzen schreef:Evenwel is niet iedereen even eerlijk daarinl.
Dat kan vaak ook niet, daar het meestal onbewust gebeurt.
Peter van Velzen schreef:Ten eerste is een vraagteken achter jouw zelf geformuleerde eronderstelling plaatsen is iets anders dan vragen om toelichting wat de ander bedoelt. Het is uitermate suggestief.
In een face-to-face gesprek vind ik zulks heel gewoon. Dan onderbreek ik de ander ff, als begrip op dat moment belangrijk is voor de voortgang van het gesprek, en vraag ik
"Wat bedoel je daarmee"? zo nodig gevolgd door wat ik vermoed dat de ander bedoeld, maar zo werkt dat niet tijdens een schriftelijke
'slow-chat' discussie. Dan schrijft men diens mening inhoudelijk neer in monoloog vorm zonder op betrekkingsniveau te
[kunnen!] checken of de opponent één en ander nog wel kan volgen.
Gewoonlijk gaat het op dit forum zo, althans dat is mijn[!] mening, dat men veronderstelt dat men begrijpt wat de ander schrijft, althans het zo doet voorkomen, en vervolgens dat geheel eigen begrip gefraseerd herformuleert alsof de ander het daadwerkelijk zo schreef, om dan vervolgens op dat eigen hersenspinsel te reageren alsof de ander het ook daadwerkelijk zo schreef. Hoe uitermate suggestief beoordeel je die manier van communiceren?
Op die manier van communiceren ga ik niet aan meedoen, want ik ben hier om te leren, niet om discussies te winnen door punten te scoren. Wat stel jij voor? Zal ik dan voortaan zonder inbreng van wat ik
vermoed dat bedoeld wordt reageren met:
zodat er geen suggestie uitgaat van wat ik vermoed dat bedoeld wordt?
Peter van Velzen schreef:Ten tweede : In zinnen met de vorm "X doet Y en dat heeft effect Z op de rest van W" wordt met "de rest van W" normaliter "W-X" bedoeld. Ook als het niet (helemaal) waar is dat effect Z bij W-X optreedt). Wie dat écht niet snapt verstaat volgens mij geen Nederlands. Spreekt hij wel Nederlands dan is hij - mijns inziens - óf dom, of onoprecht. Of zie ik een derde mogelijkheid over het hoofd?
Wat bedoel je daar mee? Ik snap echt niet waar je het over hebt, ik versta heel goed Nederlands, ik ben niet dom en ook niet onoprecht, dus waarschijnlijk zie jij een derde mogelijkheid over het hoofd. Mijn Wiskunde niveau
[in de jaren 80] is amper HAVO ...
Peter van Velzen schreef:Het feit dat iemand - volgens jou - een niet geheel juiste bewering doet, is geen reden om te veronderstellen dat die persoon iets anders bedoelt. Waarschijnlijk beweert hij gewoon datgene dat jij als onjuist beschouwd.
Wat bedoel je daar concreet mee? Heb je het nog steeds over mijn reactie op Berjan of wat?
Peter van Velzen schreef:Tot slot is het feit dat men tot volgens een test 2 procent (of 0,2%) van de mensen met het hoogste IQ behoorde, geen garantie tegen dwaasheden. Er zijn dan altijd nog 160 (of 16) miljoen mensen die minstens zo hoog scoren en die desondanks ook domheden begaan. Ik sluit mezelf daar geenszins van uit.
Eensch!
De slimste mensen begaan domheden, maar daardoor
zijn ze nog steeds niet
[olie]dom.
Jij schreef echter niet dat ik een domheid beging maar
'Dan ben je dom'.
Dom
zijn is iets heel anders dan
dom handelen.
De domste mensen kunnen slim handelen, dat maakt hen nog steeds niet slim.
Van Dale schreef:
Betekenis 'DOM'
2dom (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
- 1met weinig verstand
- 2van weinig verstand getuigend
Betekenis 'slim'
slim (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
- 1schrander, vindingrijk, scherpzinnig,
m.n. in het bedenken van oplossingen, in het raden enz.: