holog schreef: ↑07 sep 2024 16:10Aangezien er niemand mij corrigeerde vrees ik dat ik het zelf zal moeten dus. Ik beweerde/dacht hierboven dat in poststructuralism ambiguiteit als een issue werd aanschouwd, ik heb ondertussen begrepen dat het vermoedelijk een misverstand van mij was. Hierbij mijn correctie dan. Ik weet het niet zeker, maar kan zelf het bericht niet meer wijzigen of verwijderen.holog schreef: ↑06 sep 2024 21:49
Voor even toe te voegen daar het werk van Coecke wel zeer structuralist is , lijkt het wel tegenover het poststructuralism te staan, als ik daarin correct ben, bij poststructuralism (postmodisme) wordt ambiguiteit als een issue en problematisch aanschouwt, en bij het werk van Coecke is ambiguiteit ( en complexiteit en niet-linear enz... ) juist 'natuurlijk'.
Het kan wel degelijk zijn dat de poststructuralism, eveneens ambiguiteit niet ziet als een bug , maar als een feature om het zo te zeggen. Maar ik ga er duidelijk geen geld op zetten.
Ik weet niet precies hoe het zit met het woord ambiguïteit, wat daar allemaal wel of niet over beweerd zou zijn door deze of gene, maar het klinkt in ieder geval als één van die vele typische zaken die binnen de analytische filosofie als problematisch wordt (of werd) ervaren, maar binnen de continentale niet.
Dit hangt samen met de nadruk binnen de analytische stroming op formele logica, en het verlangen naar eenduidige betekenissen. Wie droomt over systemen waarin symbolen duidelijk afgebakende betekenissen hebben en niet multi-interpretabel zijn (uiteraard te simpel gezegd zo, maar daar komt het in zekere in op neer) die heeft vanzelfsprekend eerder moeite met een begrip als ambiguïteit. Hij zal geneigd zijn om ambiguïteit als zwakte aan te merken. Als een ‘bug’, zoals je zegt.
Wie de wereld neemt als een worden daarentegen, en ziet hoe betekenissen constant verschuiven en afhankelijk zijn vanuit het perspectief waaruit ze worden geponeerd, die ziet ambiguïteit eerder als een noodzakelijk kenmerk van alle menselijke kennis en tekens, en dus van ieder begrip van de wereld. Dus nee, het wordt binnen het poststructuralisme wat mij betreft dus ook niet als problematisch beschouwd.
Wat je zegt wekt dus de indruk, dat dit laatste nu ten laatste ook binnen analytische (of, meer in het bijzonder: natuurkundige) kringen erkend begint te raken, waar dit binnen de continentale stroming reeds enkele eeuwen het geval is. Vandaar dus het grote verschil tussen stromingen dat jij opmerkt.
Precies zeggen kan ik dat echter niet, in de eerste plaats omdat ik deze Coecke eigenlijk alleen van jouw berichten over hem ken en dus verder ook helemaal niet weet wat zijn filosofische positie precies is.