Dit ging meer over chatgpt. Probeer eens over dit topic een heel ander antwoord te krijgenTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑13 nov 2024 19:09We zouden er toch mee stoppen dacht ik?Leon schreef: ↑13 nov 2024 19:05 https://chatgpt.com/share/6734ea1e-ea54 ... 64b90362bb
Als je zorgvuldige vragen stelt krijg je zorgvuldige antwoorden
Iedereen wordt geboren als Atheïst
Moderator: Moderators
Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst
Misschien…
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat zouden we nu net niet doe, dacht ik.Leon schreef: ↑13 nov 2024 19:11Dit ging meer over chatgpt. Probeer eens over dit topic een heel ander antwoord te krijgenTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑13 nov 2024 19:09We zouden er toch mee stoppen dacht ik?Leon schreef: ↑13 nov 2024 19:05 https://chatgpt.com/share/6734ea1e-ea54 ... 64b90362bb
Als je zorgvuldige vragen stelt krijg je zorgvuldige antwoorden
Chat hoort geen deel van de discussie te worden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- bonifacius
- Diehard
Ok, ik heb ook respect voor deze aanname van jou dat het wetenschappelijk bewezen is dat elk mens als atheïst geboren is.
Ik onderschrijf de stelling niet dat men als "atheïst" geboren wordt in de strikte zin van een bewuste afwezigheid van geloof, maar eerder dat een pasgeborene begint met een open bewustzijn dat vrij is van concepten als god of atheïsme.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑13 nov 2024 17:51
Indien je denkt te kunnen bewijzen dat de wetenschap er naast zit dan ben ik reuze benieuwd naar je bewijs hiervoor.
Ook zal je dan in een klap wereldberoemd zijn.
De bewustzijnsstaat van een pasgeborene sluit niet direct aan bij atheïsme zoals volwassenen dit concept begrijpen. Volgens Stanislav Grof's onderzoek in bewustzijnsuitbreiding – door psychedelica en andere technieken – ervaart het bewustzijn van pasgeborenen juist een directe verbondenheid met hun omgeving en hun fysieke en mentale toestanden zonder concepten zoals ‘ik’ of ‘god.’ Dit zou, ook volgens Grof, eerder duiden op een staat van niet-dualiteit dan op atheïsme of theïsme.
Verder betoog ik dat spirituele ervaringen en de drang naar transcendentie of verbondenheid inherent kunnen zijn aan het menselijke bewustzijn – potentieel aanwezig, zelfs zonder specifieke culturele of religieuze invloeden.
Wat de wetenschap vind van mijn aanname gebaseerd op mijn vele ervaringen boeit me niet want ik ben sowieso een vreemde vogel voor de wetenschap daar ik een aanhanger ben van Stanislav Grof's transpersoonlijke psychologie, dewelke benadrukt dat het menselijk bewustzijn veel dieper en complexer is dan ons gewone, alledaagse bewustzijn.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
- bonifacius
- Diehard
Zo is dat.
En babies beweren dus ook niet als atheïst geboren te zijn, dat soort redenaties en intellectuele stellingname komt pas veel later.
Baby’s hebben nog geen zelfbewuste overtuigingen of een taal om te redeneren. Atheïsme, zoals wij dat begrijpen, is een bewuste en intellectuele positie tegenover het idee van god(en), en die positie kan een baby onmogelijk innemen. Baby’s komen eenvoudigweg ter wereld zonder enige opvattingen over het bovennatuurlijke of het goddelijke, en ook zonder bewust atheïsme.
Wat mensen bedoelen met de uitspraak dat we "als atheïst geboren worden," verwijst eerder naar het feit dat baby’s geen geloof in goden hebben omdat ze nog geen overtuigingen hebben gevormd. In die zin zijn baby’s "ongelovig," maar niet in de actieve, bewuste betekenis die volwassen atheïsten hebben. Dit standpunt houdt dus eerder in dat geloof en religieuze ideeën later in het leven ontstaan door opvoeding, cultuur en persoonlijke ontwikkeling.
De intellectuele stellingnames over atheïsme, zoals het idee dat er bewust geen god bestaat of dat godsgeloof irrationeel zou zijn, zijn zaken die veel later in de ontwikkeling en vaak pas in de volwassenheid mogelijk worden.
Jij beweert toch dat je elk antwoord uit chatgpt kan krijgen? De uitdaging ligt bij jou. Zo niet ook best, dan weet ik genoeg.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑13 nov 2024 19:24Dat zouden we nu net niet doe, dacht ik.
Misschien…
Je maakt het veel te ingewikkeld. Babies beweren ook niet een mens te zijn, toch is een baby een mens. Wat babies beweren en wat ze zijn, zijn twee verschillende zaken.bonifacius schreef: ↑13 nov 2024 19:39Zo is dat.
En babies beweren dus ook niet als atheïst geboren te zijn, dat soort redenaties en intellectuele stellingname komt pas veel later.
Babies zijn goddeloos, ze aanbidden geen goden. Babies zijn ook partijloos, ze zijn geen aanhanger van een partij. Babies zijn ook geen sportfan, ze hebben geen sportclub of sportfiguur waar ze naar op kijken.
Neen, dat is niet hoe wij dat begrijpen. Dat is wat de niet atheïsten steeds opnieuw in de schoenen van de atheïsten willen schuiven.bonifacius schreef: ↑13 nov 2024 19:39 Atheïsme, zoals wij dat begrijpen, is een bewuste en intellectuele positie tegenover het idee van god(en),
En dat is alles wat nodig is om een ongelovige, een goddeloze of een atheïst te zijn.bonifacius schreef: ↑13 nov 2024 19:39 Wat mensen bedoelen met de uitspraak dat we "als atheïst geboren worden," verwijst eerder naar het feit dat baby’s geen geloof in goden hebben omdat ze nog geen overtuigingen hebben gevormd. In die zin zijn baby’s "ongelovig,"
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ik hoop dat het me vergeven wordt:
Volkomen transparant, dan heb je het antwoord wat je wilt…Om een antwoord te krijgen waarbij een baby wel als atheïst kan worden beschouwd, zou je de vraag kunnen stellen vanuit een meer fundamentele, formele definitie van atheïsme, namelijk dat atheïsme simpelweg het **ontbreken van geloof in goden** betekent, zonder dat daar een bewuste afwijzing bij nodig is. Een geschikte vraag zou dan kunnen zijn:
*"Is atheïsme alleen het ontbreken van geloof in goden, en kan iemand zonder bewust geloof, zoals een pasgeboren baby, daarom als atheïst beschouwd worden?"*
Met deze vraag leg je de nadruk op atheïsme als de afwezigheid van geloof in plaats van een bewuste keuze of actieve afwijzing. Dit kan leiden tot een antwoord dat een baby wel als atheïst beschouwt, omdat een baby simpelweg geen geloof heeft en daarmee voldoet aan de minimale definitie van atheïsme als "het niet geloven in goden."
Zo kom je uit op een antwoord waarbij een baby technisch gezien als atheïst kan worden gezien vanwege het gebrek aan geloof, zelfs zonder bewuste afwijzing.
Misschien…
- bonifacius
- Diehard
Behoort Sam Harris niet tot jouw "wij" groep?axxyanus schreef: ↑13 nov 2024 19:58Neen, dat is niet hoe wij dat begrijpen. Dat is wat de niet atheïsten steeds opnieuw in de schoenen van de atheïsten willen schuiven.bonifacius schreef: ↑13 nov 2024 19:39 Atheïsme, zoals wij dat begrijpen, is een bewuste en intellectuele positie tegenover het idee van god(en),
Ik mag Sam Harris wel - dewelke zichzelf identificeert als atheïst, hoewel hij er ook wel op wijst dat hij de term "atheïst" niet ideaal vindt - en volgens volgens hem is atheïsme wel degelijk een bewuste en intellectuele positie, vooral in de zin dat het gebaseerd is op een kritisch en rationeel onderzoek naar het idee van God of goden. Harris ziet atheïsme niet zozeer als een overtuiging, maar eerder als een afwezigheid van geloof in God, gebaseerd op het gebrek aan bewijs en de onwaarschijnlijkheid van bovennatuurlijke claims. Hij heeft vaak aangegeven dat atheïsme voor hem meer een resultaat is van gezond verstand en intellectuele eerlijkheid dan een ideologie of levensbeschouwing.
Voor Harris houdt atheïsme ook in dat men de wereld met een wetenschappelijke en empirische benadering probeert te begrijpen, zonder daarbij terug te grijpen op geloofssytemen die geen toetsbare basis hebben. Dit idee maakt van atheïsme voor hem een positie die niet alleen gericht is op het afwijzen van een godsidee, maar ook op het benadrukken van het belang van een vrije en onbevooroordeelde zoektocht naar waarheid.
In zijn werk, zoals in The End of Faith en Letter to a Christian Nation, bespreekt Harris de nadelen van religieuze dogma's en hun invloed op ethische en sociale kwesties, waardoor zijn atheïstische standpunt ook een morele en ethische dimensie krijgt. Hij benadrukt vaak dat een moreel leven zonder religie mogelijk is en zelfs noodzakelijk kan zijn om oprecht en helder naar ethische dilemma's te kunnen kijken.
Niet dat ik zijn werk gelezen heb hoor, want de discussies tussen niet atheïsten en atheïsten interesseert mij nauwelijks, maar toch wel een wakkere gast die Sam Harris, niet in het minst omdat hij zich ook op het psychedelica terrein waagt waar ik ook ervaring mee heb.
Maar ik kan begrijpen dat niet alle atheïsten het met elkaar eens zijn en ook daar zoals overal verschillende "wij" groepen zijn.
Dan verwart Harris de methode met het resultaat. Dat er mensen zijn voor wie atheïsme een bewuste intellectuele positie is, betekent nog niet dat atheïsme een bewuste intellectuele positie moet zijn. Net zoals er mensen zijn wiens partijloosheid het gevolg is van een bewuste intellectuele positie. Dat betekent echter niet dat partijloosheid een bewusre intellectuele positie moet zijn.bonifacius schreef: ↑13 nov 2024 20:25Behoort Sam Harris niet tot jouw "wij" groep?axxyanus schreef: ↑13 nov 2024 19:58Neen, dat is niet hoe wij dat begrijpen. Dat is wat de niet atheïsten steeds opnieuw in de schoenen van de atheïsten willen schuiven.bonifacius schreef: ↑13 nov 2024 19:39 Atheïsme, zoals wij dat begrijpen, is een bewuste en intellectuele positie tegenover het idee van god(en),
Ik mag Sam Harris wel - dewelke zichzelf identificeert als atheïst, hoewel hij er ook wel op wijst dat hij de term "atheïst" niet ideaal vindt - en volgens volgens hem is atheïsme wel degelijk een bewuste en intellectuele positie, vooral in de zin dat het gebaseerd is op een kritisch en rationeel onderzoek naar het idee van God of goden. Harris ziet atheïsme niet zozeer als een overtuiging, maar eerder als een afwezigheid van geloof in God, gebaseerd op het gebrek aan bewijs en de onwaarschijnlijkheid van bovennatuurlijke claims. Hij heeft vaak aangegeven dat atheïsme voor hem meer een resultaat is van gezond verstand en intellectuele eerlijkheid dan een ideologie of levensbeschouwing.
De ongelovige is gewoon geen (god)gelovige. Wat de oorzaak of de reden daarvan is, maakt niet uit.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
- bonifacius
- Diehard
Tijd voor een debat tussen Freethinker.nl en Harris dan!
Je argument onderstreept het belang van nuance in discussies over overtuigingen. Het is niet altijd eenvoudig om te bepalen of iemands positie het resultaat is van een bewuste intellectuele keuze of van andere factoren. Het is dan ook belangrijk om te vermijden om mensen in hokjes te plaatsen op basis van hun overtuigingen.axxyanus schreef: ↑13 nov 2024 21:24 Dat er mensen zijn voor wie atheïsme een bewuste intellectuele positie is, betekent nog niet dat atheïsme een bewuste intellectuele positie moet zijn. Net zoals er mensen zijn wiens partijloosheid het gevolg is van een bewuste intellectuele positie. Dat betekent echter niet dat partijloosheid een bewusre intellectuele positie moet zijn.
De ongelovige is gewoon geen (god)gelovige. Wat de oorzaak of de reden daarvan is, maakt niet uit.
Ik zou wel is willen weten wat Harris op je argument zou antwoorden, maar daar hij toch niet te strikken zal zijn voor een debat met afgevaardigden van dit forum heb ik het maar is aan ChatGTP gevraagd.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Er zijn geen goden die ik ook maar kán leren kennen, aangzien een van de eigenschappen van goden is, dat ze niet empirisch te onderzoeken zijn. Aanbidden van iets dat je eigenlijk niet eens kunt kennen, lijkt me nog iets dwazer dan aanbidden in het algemeen al is.
Ik wens u alle goeds
Maar voor zovelen wél van belang vanwege de ´beleleving' en de 'fulfilling' e.d.. Heel van belang in dat opzicht.Peter van Velzen schreef: ↑14 nov 2024 02:36Er zijn geen goden die ik ook maar kán leren kennen, aangzien een van de eigenschappen van goden is, dat ze niet empirisch te onderzoeken zijn. Aanbidden van iets dat je eigenlijk niet eens kunt kennen, lijkt me nog iets dwazer dan aanbidden in het algemeen al is.
** ¥ **
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het hoort niet onder dit topic.Leon schreef: ↑13 nov 2024 19:44Jij beweert toch dat je elk antwoord uit chatgpt kan krijgen? De uitdaging ligt bij jou. Zo niet ook best, dan weet ik genoeg.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑13 nov 2024 19:24Dat zouden we nu net niet doe, dacht ik.
Daarnaast is het dan een computerspelletje en daar heb ik niet zo'n zin in.
Je kunt misschien een topic openen op Ditjes en Datjes: Computertje Flessen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je probeert het keer op keer net als Leon opnieuw.bonifacius schreef: ↑13 nov 2024 19:27
Ik onderschrijf de stelling niet dat men als "atheïst" geboren wordt in de strikte zin van een bewuste afwezigheid van geloof, maar eerder dat een pasgeborene begint met een open bewustzijn dat vrij is van concepten als god of atheïsme.
Je probeert Atheïsme te maken tot een keuze en daarmee tot een een soort geloof al noem je het niet zo.
Probeer eens te accepteren dat er mensen zijn die geen geloof nodig hebben.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het is bekend dat veel mensen behoefte hebben aan zelf bedrog, deze afwijking lijkt onuitroeibaar.Gerard R. schreef: ↑14 nov 2024 09:57Maar voor zovelen wél van belang vanwege de ´beleleving' en de 'fulfilling' e.d.. Heel van belang in dat opzicht.Peter van Velzen schreef: ↑14 nov 2024 02:36Er zijn geen goden die ik ook maar kán leren kennen, aangzien een van de eigenschappen van goden is, dat ze niet empirisch te onderzoeken zijn. Aanbidden van iets dat je eigenlijk niet eens kunt kennen, lijkt me nog iets dwazer dan aanbidden in het algemeen al is.
Het geldt niet alleen voor bidden, kijk maar eens hoeveel mensen zich door kwakzalvers laten behandelen.