Iedereen wordt geboren als Atheïst

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst

Bericht door bonifacius »

Yours schreef: 13 nov 2024 16:21 Wellicht een tip voor Bonifacius: Misschien is het mogelijk om voortaan uitsluitend de link naar het gesprek met ChatGPT te plaatsen. Dan kan men ervoor kiezen het ja dan wel nee te openen. En heeft de moderatie er geen werk aan.
Goed idee.
Ik deed het deze keer nog is voor de snellezers die niet op links klikken.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Leon schreef: 13 nov 2024 16:46
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 nov 2024 14:39
Leon schreef: 13 nov 2024 14:11

Het niet hebben van een eigenschap is niets. Dat is niets-zeggend. Jij wilt beweren dat bay’s niets hebben, dat betwijfel ik. Ik zeg verder niet dat baby’s gelovig geboren worden, eerder dat ze een leegtegevoel krijgen dat ze weer willen vullen.
Nog steeds probeer je te ontkennen dat iets niet aanwezig kan zijn.
Je probeert het niet geloven in kabouters gelijk te stellen met er wel in geloven.
Maar deze twee stellingnamen zijn beslist niet gelijkwaardig.

Iemand die nog nooit van kabouters heeft gehoord geloofd er natuurlijk niet in.
Volgens jou is dat niet waar.

Nogmaals er is geen Uitgeloten Derde.
Wanneer dringt het door dat atheist in deze betekenis nietszeggend is, de baby is een heleboel niet, niet gelovig, geen postzegelverzamelaar. De gewone betekenis van atheist, iemand die het geloof afwijst in God of goden, dat heeft de baby niet. En jullie blijven maar herhalen dat atheist alleen ongelovig is, maar volgens mij is het een politieke positie, ook die heeft de baby niet. Het is onzin of nietzeggend, andere opties zijn er niet.
Zo is de definitie nu eenmaal.

Een Atheïst een wezen dat niet in een God geloofd.

Jij wilt er iets anders van maken:
Een wezen dat geloofd dat er geen god is.
Om zo het atheïsme tot een geloofsvorm te bombarderen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

bonifacius schreef: 13 nov 2024 16:48
Yours schreef: 13 nov 2024 16:21 Wellicht een tip voor Bonifacius: Misschien is het mogelijk om voortaan uitsluitend de link naar het gesprek met ChatGPT te plaatsen. Dan kan men ervoor kiezen het ja dan wel nee te openen. En heeft de moderatie er geen werk aan.
Goed idee.
Ik zal er niet op klikken en vind het ook niet correct.

In feite moeten we dan nog steeds de discussie voeren met een computerprogramma.
Er verandert dan alleen dat je die ellenlange teksten niet meer rechtstreeks plaatst.

Het is gewoon via de achterdeur op de zelfde voet doorgaan.
bonifacius
Diehard

Yours schreef: 13 nov 2024 14:57 Inderdaad gaat het over de symboliek.

ChatGTP ontrafelt op uitstekende wijze al de sprookjes die de RKK heeft opgetuigd aangaande ‘de onbevlekte ontvangenis van Maria’ en de ‘maagdelijke’ of ‘onbevlekte’ geboorte van Jezus die verwekt zou zijn door de Heilige Geest in plaats van op de natuurlijke manier. 👍
Vraag dan dit ook maar is aan ChatGTP: "Onbevlekte Ontvangenis van Maria en Onbevlekte Geboorte van Jezus in de cursus in wonderen."

In de context van de Cursus zijn het metaforen voor de innerlijke geboorte van ons ware zelf, vrij van schuld en angst, in een staat van zuiverheid die ons allen ten diepste eigen is.

Het leuke van de cursus in wonderen is dat het pure advaita teaching en leren is, al zegt het dit niet en wordt het vaak ook niet duidelijk erkend.
De nadruk op non-dualiteit, het overstijgen van de illusie van afscheiding, en het inzicht dat alleen liefde en eenheid werkelijk zijn, sluiten direct aan bij de advaita-visie dat er maar één onveranderlijke, ondeelbare werkelijkheid is.

In de Cursus draait het, net als in advaita, om het doorzien van de wereld als een projectie van de geest, waarin we ons valse zelfbeeld en schuldige gedachten op de wereld projecteren. Het doel is om het ego en alle illusies van afscheiding te overstijgen. Dit gaat hand in hand met het inzicht dat er geen individueel, afgescheiden zelf bestaat en dat er slechts één bewustzijn is – wat in de Cursus wordt omschreven als "God" of de "Christus-geest." In advaita wordt dit dezelfde essentie, het tijdloze, niet-geconditioneerde bewustzijn, "Brahman" of "Atman" genoemd.

Interessant genoeg herkennen niet alle studenten of leraren van ECIW deze advaitische basis. Dit kan komen door de specifieke Christelijke symboliek en de terminologie die in de Cursus wordt gebruikt, wat soms verhult dat de kernboodschap heel goed aansluit bij de non-duale leer van advaita vedanta. Maar voor degenen die deze laag wel doorzien, biedt de Cursus een bijzonder mooie brug tussen Westerse en Oosterse non-duale inzichten.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 nov 2024 17:00
Je probeert het niet geloven in kabouters gelijk te stellen met er wel in geloven.

Wanneer dringt het door dat atheist in deze betekenis nietszeggend is, de baby is een heleboel niet, niet gelovig, geen postzegelverzamelaar. De gewone betekenis van atheist, iemand die het geloof afwijst in God of goden, dat heeft de baby niet. En jullie blijven maar herhalen dat atheist alleen ongelovig is, maar volgens mij is het een politieke positie, ook die heeft de baby niet. Het is onzin of nietzeggend, andere opties zijn er niet.
Zo is de definitie nu eenmaal.

Een Atheïst een wezen dat niet in een God geloofd.

Jij wilt er iets anders van maken:
Een wezen dat geloofd dat er geen god is.
Om zo het atheïsme tot een geloofsvorm te bombarderen.
je hebt het verkeerd begrepen, ik maak er van iemand die geloof in Goden afwijst (om politieke redenen). Afwijzen doen baby’s niet.

Actief atheisme dus, dat doen baby’s niet en al bedoel je passief atheisme, dan kun je niet iedereen die passief is ook passief atheist noemen, attribuutfout. Je kunt een baby ongelovig noemen, maar dat is niet te bewijzen, misschien gelooft de baby in eenheid met de moeder.

Ik stop nu maar.
Laatst gewijzigd door Leon op 13 nov 2024 17:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Misschien…
Yours
Ervaren pen

Re: Iedereen wordt geboren als Ath

Bericht door Yours »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 nov 2024 17:04
Goed idee.

In feite moeten we dan nog steeds de discussie voeren met een computerprogramma.
Er verandert dan alleen dat je die ellenlange teksten niet meer rechtstreeks plaatst.

ChatGTP kan bepaalde kennis en/of inzichten geven, die vervolgens met het brein verwerkt worden.
Op het bericht dat eventueel geschreven wordt, kun jij dan weer met je brein antwoorden. Daar is niets mis mee.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Leon schreef: 13 nov 2024 17:13
je hebt het verkeerd begrepen, ik maak er van iemand die geloof in Goden afwijst (om politieke redenen). Afwijzen doen baby’s niet.

Actief atheisme dus, dat doen baby’s niet en al bedoel je passief atheisme, dan kun je niet iedereen die passief is ook passief atheist noemen, attribuutfout.
Ik heb je best begrepen.
Je maakt van Atheïsme een keus wat het niet is.

Men is zo geboren en men blijft zoals geboren.

Het is slechts de theïst die besluit onbewezen wezen als bestaand aan te nemen.
bonifacius
Diehard

axxyanus schreef: 13 nov 2024 15:17 Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van een keuze. Een heleboel zaken van wat wij niet doen, is niet het gevolg van een keuze om dat niet te doen. Als er geen sprake is van een keuze, moet er dus ook geen sprake zijn van een aanname.

Pasgeborenen maken geen keuze om niets te aanbidden. De oorzaak waarom ze niets aanbidden is omdat het idee om iets te aanbidden niet eens bij hen opkomt.
Het bewustzijn van pasgeborenen is nog vrij van complexe concepten als aanbidding, goden, of dualiteit. Het idee dat dit bewustzijn aanvankelijk puur en niet-duaal is, en dat onderscheid en betekenis pas later worden ontwikkeld door sociale en culturele invloeden, komt overeen met inzichten uit mystieke tradities en ontwikkelingspsychologie.

Pasgeborenen zijn gericht op het directe, ongereflecteerde ervaren van de wereld, en hun bewustzijn is in zekere zin “open” en ongedifferentieerd. De indrukken die binnenkomen zijn zintuiglijk en primair, zonder de filter van een persoonlijk ik of de projectie van betekenissen.
In die vroege levensfase is er geen “ik” dat zich kan afscheiden van een ander, laat staan van iets dat vereert of aanbidt. Wat we als volwassenen ervaren als bewustzijn van een ‘zelf’ en van ‘de ander’—die dualiteit—ontwikkelt zich pas met de opbouw van taal, symbolen, en sociale interacties.

In sommige spirituele tradities wordt deze toestand van niet-dualiteit gezien als een fundament van menselijk bewustzijn, dat later wordt toegedekt door lagen van ideeën, overtuigingen en identificaties. Mystici en beoefenaars in bijvoorbeeld zen, advaita vedanta, en bepaalde westerse mystieke stromingen spreken vaak over het terugkeren naar een staat van niet-dualiteit of pure gewaarwording—het hervinden van een directe ervaring die niet gekleurd is door mentale constructies en dualiteit.

Ook kan je zeggen dat kinderen die opgroeien vanzelf beïnvloed worden door hun omgeving, waarbij ze leren de wereld in dualistische termen te zien, zoals "ik" en "ander," "goed" en "slecht." Dit proces kan noodzakelijk zijn voor het functioneren in een complexe maatschappij, maar vanuit een mystiek perspectief vervreemdt het hen wellicht ook van die oorspronkelijke, niet-duale zuiverheid.

In die zin zou je kunnen stellen dat wat een mens als “gelovige” of “atheïst” maakt, uiteindelijk culturele en intellectuele constructies zijn, opgebouwd bovenop een fundamenteel bewustzijn dat oorspronkelijk vrij is van onderscheid, aanbidding, of afwijzing.

Zowel atheïsme als geloof zijn gebaseerd op overtuigingen, beide kunnen leiden tot tunnelvisie.

Bij veel mensen is er dus sprake van een bewustzijnsvernauwing wat verwijst naar het proces waarin we ons bewustzijn beperken door identificatie met mentale constructies, overtuigingen, en culturele conditioneringen. Waar een pasgeborene de wereld puur en direct ervaart zonder tussenkomst van concepten, raken we naarmate we ouder worden vaak verstrikt in een systeem van gedachten en overtuigingen die onze directe waarneming en ervaring van de wereld filteren en beperken.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Yours schreef: 13 nov 2024 17:29
Goed idee.

ChatGTP kan bepaalde kennis en/of inzichten geven, die vervolgens met het brein verwerkt worden.
Op het bericht dat eventueel geschreven wordt, kun jij dan weer met je brein antwoorden. Daar is niets mis mee.
Daar is alles mis mee.

Dit is een forum waar mensen van vlees en bloed met elkaar in discussie gaan (althans horen te gaan).
Daar past geen opgevoede rekenmachine bij.

Inzicht geeft het ook niet, want je kunt de teksten door de manier van vragen stellen naar wens verkrijgen.
Dus veel meer dan een tekst generator is het niet.

PS.
Ik dacht dat de tijd de mensen in orakels geloofden voorbij was,,
maar ik zie nu dat die er nog steeds zijn.
bonifacius
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 nov 2024 17:36 @Leon:...

Je blijft bij je overtuiging! :lol:
bonifacius schreef: 15 apr 2023 19:34 Goed nieuws!
Zie...
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:25 Iedereen wordt geboren als Atheïst, dat is de Default.
Ok, respect voor jouw aanname, voor jouw geloof, dan. :wink:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

bonifacius schreef: 13 nov 2024 17:45
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 nov 2024 17:36 @Leon:...

Je blijft bij je overtuiging! :lol:
bonifacius schreef: 15 apr 2023 19:34 Goed nieuws!
Zie...
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 19:25 Iedereen wordt geboren als Atheïst, dat is de Default.
Ok, respect voor jouw aanname, voor jouw geloof, dan. :wink:
Nee dat is een wetenschappelijk feit.

Indien je denkt te kunnen bewijzen dat de wetenschap er naast zit dan ben ik reuze benieuwd naar je bewijs hiervoor.
Ook zal je dan in een klap wereldberoemd zijn.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 nov 2024 17:41
Yours schreef: 13 nov 2024 17:29

Daar is alles mis mee.

Dit is een forum waar mensen van vlees en bloed met elkaar in discussie gaan (althans horen te gaan).
Daar past geen opgevoede rekenmachine bij.

Inzicht geeft het ook niet, want je kunt de teksten door de manier van vragen stellen naar wens verkrijgen.
Dus veel meer dan een tekst generator is het niet.
Het negeren van o.a. ChatGPT is je kop in het zand steken voor nieuwe ontwikkelingen.
Daarentegen denk ik dat kritisch volgen beslist onontkoombaar is, juist om te voorkomen dat het een eigen leven gaat leiden.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: 13 nov 2024 17:40
axxyanus schreef: 13 nov 2024 15:17 Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van een keuze. Een heleboel zaken van wat wij niet doen, is niet het gevolg van een keuze om dat niet te doen. Als er geen sprake is van een keuze, moet er dus ook geen sprake zijn van een aanname.

Pasgeborenen maken geen keuze om niets te aanbidden. De oorzaak waarom ze niets aanbidden is omdat het idee om iets te aanbidden niet eens bij hen opkomt.
Het bewustzijn van pasgeborenen is nog vrij van complexe concepten als aanbidding, goden, of dualiteit. Het idee dat dit bewustzijn aanvankelijk puur en niet-duaal is, en dat onderscheid en betekenis pas later worden ontwikkeld door sociale en culturele invloeden, komt overeen met inzichten uit mystieke tradities en ontwikkelingspsychologie.
Dus babies aanbidden niet. Net zoals babies niet rekenen, babies geen sport beoefenen, babies niet lezen enz.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Leon schreef: 13 nov 2024 14:11

Het niet hebben van een eigenschap is niets. Dat is niets-zeggend. Jij wilt beweren dat bay’s niets hebben, dat betwijfel ik. Ik zeg verder niet dat baby’s gelovig geboren worden, eerder dat ze een leegtegevoel krijgen dat ze weer willen vullen.

Wanneer dringt het door dat atheist in deze betekenis nietszeggend is, de baby is een heleboel niet, niet gelovig, geen postzegelverzamelaar.
Wat is daar het probleem mee?
Leon schreef: 13 nov 2024 16:46 De gewone betekenis van atheist, iemand die het geloof afwijst in God of goden, dat heeft de baby niet.
Neen, dat is de gewone betekenis niet. Dat is de betekenis die gelovigen proberen op te dringen. Een atheïst hoeft het geloof niet af te wijzen, hij hoeft het gewoon niet te hebben.
Leon schreef: 13 nov 2024 16:46 En jullie blijven maar herhalen dat atheist alleen ongelovig is, maar volgens mij is het een politieke positie, ook die heeft de baby niet. Het is onzin of nietzeggend, andere opties zijn er niet.
Het is enkel een politieke positie in een theocratische context. Als je door je ongeloof dreigt op de brandstapel terecht te komen, dat is dat ongeloof inderdaad plots een politieke positie. Maar op die manier kan alles natuurlijk een politieke positie worden. Dat maakt het atheïsme op zich nog geen politike positie.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Yours schreef: 13 nov 2024 17:56 Het negeren van o.a. ChatGPT is je kop in het zand steken voor nieuwe ontwikkelingen.
Daarentegen denk ik dat kritisch volgen beslist onontkoombaar is, juist om te voorkomen dat het een eigen leven gaat leiden.
Lijkt me omgekeerd.

Een Computer tot een Godheid verheffen lijkt me de kop in het zand steken.
Plaats reactie