Iedereen wordt geboren als Atheïst

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst

Bericht door bonifacius »

axxyanus schreef: 14 nov 2024 13:58 Maar het gaat niet altijd om overtuigingen. Atheïsme is het ontbreken van een specifieke overtuiging.
Atheïsme wordt vaak gezien als het ontbreken van een geloof in een god of goden, maar het heeft ook een eigen standpunt ten opzichte van het idee van goddelijkheid.
Atheïsme is dan ook gebaseerd op een overtuiging, namelijk dat er geen overtuigende bewijzen zijn voor het bestaan van een god. Dit standpunt verhoudt zich dualistisch tot het theïsme door er een tegenpool van te vormen. Atheïsme stelt zich tegenover het geloof in het bovennatuurlijke door het ontbreken ervan te benadrukken, wat ook een opvatting is en een vorm van geloven – geloven in de afwezigheid van iets.

Mijn interpretatie, waarin elk standpunt een vorm van dualiteit met zich meebrengt, sluit aan bij het idee dat overtuigingen grenzen stellen aan onze waarneming van de werkelijkheid. Overtuigingen, of ze nu religieus, spiritueel, of atheïstisch zijn, scheppen namelijk een kader dat de werkelijkheid door een specifieke lens bekijkt. Hierdoor maakt atheïsme, zelfs als afwijzing van goddelijke overtuigingen, deel uit van een dualistische kijk op de werkelijkheid.

Zoals ik eerder schreef...
bonifacius schreef: 13 nov 2024 12:21 Het dualistische wereldbeeld wordt vaak gezien als een bron van veel van ons leed.
De vraag of een dualistische visie aangeboren is, is een zeer interessante en complexe vraag die filosofen en wetenschappers al eeuwenlang bezighoudt.
Hoewel dualisme misschien niet aangeboren is, lijkt het een vrijwel universele menselijke ervaring. We maken voortdurend onderscheid tussen onszelf en de wereld om ons heen, tussen lichaam en geest, tussen subject en object.

Onze taal en de manier waarop we denken zijn vaak dualistisch van aard. Dit kan ons wereldbeeld sterk beïnvloeden.
Religies, filosofieën en culturele tradities hebben een dualistische kijk op de werkelijkheid. Deze overtuigingen worden van generatie op generatie overgedragen en vormen een belangrijk onderdeel van onze identiteit.
Atheïsme kan een deel van je identiteit vormen, net zoals elke overtuiging of afwijzing van een overtuiging bijdraagt aan hoe we onszelf zien. Door jezelf te identificeren als atheïst, geef je een naam aan een bepaald standpunt en wordt het een deel van het zelfbeeld dat je in de wereld uitdraagt. Het wordt iets wat je “bent” of “gelooft,” in tegenstelling tot andere mensen die zichzelf misschien theïst, agnost of spiritueel noemen.

Dit zelfbeeld draagt bij aan de dualistische kijk waarin jij jezelf als een specifiek “ik” met bepaalde eigenschappen ziet tegenover anderen met andere eigenschappen of overtuigingen. Tegelijkertijd maak je jezelf los van andere mogelijkheden van zijn. Het interessante is dat zodra je een overtuiging of identiteit loslaat, ook dat deel van de zelfconstructie – wie je denkt te zijn – minder vastomlijnd wordt.

Zelfkennis begint vaak met vragen zoals "Wie ben ik?" en "Wat ben ik?", en het vergt vaak het loslaten van labels en ideeën om dichter bij het antwoord te komen. In de kern gaat het erom of we werkelijk een atheïst, theïst, of iets anders zijn, of dat we slechts dénken deze identiteit te zijn.
Wanneer je jezelf identificeert als een atheïst, kan dat voelen als iets wezenlijks – maar eigenlijk is het een gedachte over jezelf, een overtuiging die je omarmt op basis van ervaringen, overtuigingen en voorkeuren.

De vraag “Wie ben ik?” wijst voorbij gedachten en overtuigingen naar iets fundamentelers. Wat zich werkelijk afspeelt is vaak dat we denken dat we een bepaalde identiteit zijn, omdat dat denken zich hecht aan labels en ideeën. Door zelfonderzoek kan je ontdekken dat die identiteiten, zoals "atheïst" of "gelovige," uiteindelijk alleen maar labels zijn die onze ervaring beperken. Wat je werkelijk bent, blijkt vaak iets te zijn dat niet in die categorieën past – een ruimere aanwezigheid die al die ideeën overstijgt.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

bonifacius schreef: 14 nov 2024 14:37 Atheïsme stelt zich tegenover het geloof in het bovennatuurlijke door het ontbreken ervan te benadrukken, wat ook een opvatting is en een vorm van geloven – geloven in de afwezigheid van iets.
Ja hoor het oude liedje van de theïsten.

"Niet geloven is ook een vorm van geloven."

Men ontkent eigenlijk dat er Atheïsten zijn, ze zouden alleen maar zeggen het te zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst - gaia

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 14 nov 2024 02:36 :scissors:
Er zijn geen goden die ik ook maar kán leren kennen, aangzien een van de eigenschappen van goden is, dat ze niet empirisch te onderzoeken zijn. Aanbidden van iets dat je eigenlijk niet eens kunt kennen, lijkt me nog iets dwazer dan aanbidden in het algemeen al is.
In Nieuw Zeeland heb ik tribes leren kennen die een Godin aanbaden, hoewel dat aanbidden niet het aanbidden betrof wat we daar gewoonlijk onder verstaan en eigenlijk mee een soort van vereren was, met name omdat hun Godin volgens hun geloof degene was die het eerste leven op aarde had gecreëerd en er ook voor zorgde dat de omstandigheden gunstig bleven zodat het leven zich voort kon blijven planten, maar los daarvan, die Godin heb ik grondig leren kennen, onder andere omdat zij onder meer uit grond bestond!

Later ontdekte ik dat er zelfs een Wetenschappelijke hypothese bestaat ten aanzien van
die Godin, dus mij lijkt dat iedereen die Godin kan leren kennen en dus ook jij:
Wikipedia schreef:
Gaia-hypothese

De Gaia-hypothese is een wetenschappelijke hypothese die stelt dat de biosfeer op een zodanige manier op de niet-levende omgeving inwerkt, dat er een zelfregulerend complex systeem ontstaat en er gunstige omstandigheden voor het leven op aarde blijven ontstaan. De hypothese werd in 1969 door de wetenschapper James Lovelock geformuleerd. Hij beschreef alle levende materie op aarde als één organisme en noemde dit naar de Griekse godin van de aarde, Gaia. De Amerikaanse microbioloog Lynn Margulis was de mede-ontwikkelaar van de hypothese.

:scissors:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
bonifacius
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 nov 2024 14:42
bonifacius schreef: 14 nov 2024 14:37 Atheïsme stelt zich tegenover het geloof in het bovennatuurlijke door het ontbreken ervan te benadrukken, wat ook een opvatting is en een vorm van geloven – geloven in de afwezigheid van iets.

Men ontkent eigenlijk dat er Atheïsten zijn, ze zouden alleen maar zeggen het te zijn.
Vanuit het perspectief van zelfonderzoek kan men stellen dat er geen werkelijke “atheïsten” of “theïsten” zijn, alleen denkbeelden en identificaties die ontstaan vanuit het ego – het beeld van een afgescheiden zelf dat zich identificeert met overtuigingen en eigenschappen. Het ego creëert deze labels om zichzelf een bepaalde identiteit te geven en onderscheid te maken tussen “ik” en “anderen,” wat vervolgens weer leidt tot die dualistische kijk op de werkelijkheid.

Atheïsme en geloof zijn dan geen wezenlijke delen van wie iemand werkelijk is, maar eerder tijdelijke, denkbeeldige constructies waarmee het ego zich identificeert. Ze geven vorm aan onze ervaring en perspectief, maar beperken ons ook door ons te doen geloven dat we deze labels zijn. Zodra men doorziet dat zowel atheïsme als geloof slechts denkbeelden zijn, wordt er een opening gecreëerd naar wat je zou kunnen noemen een non-duale staat van zijn, waarin het ego niet langer vasthoudt aan specifieke identiteiten. Wat overblijft, is simpelweg bewustzijn dat voorbij gaat aan deze concepten.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

bonifacius schreef: 14 nov 2024 15:10
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 nov 2024 14:42

Vanuit het perspectief van zelfonderzoek kan men stellen dat er geen werkelijke “atheïsten” of “theïsten” zijn, alleen denkbeelden en identificaties die ontstaan vanuit het ego – het beeld van een afgescheiden zelf dat zich identificeert met overtuigingen en eigenschappen. Het ego creëert deze labels om zichzelf een bepaalde identiteit te geven en onderscheid te maken tussen “ik” en “anderen,” wat vervolgens weer leidt tot die dualistische kijk op de werkelijkheid.

Atheïsme en geloof zijn dan geen wezenlijke delen van wie iemand werkelijk is, maar eerder tijdelijke, denkbeeldige constructies waarmee het ego zich identificeert. Ze geven vorm aan onze ervaring en perspectief, maar beperken ons ook door ons te doen geloven dat we deze labels zijn. Zodra men doorziet dat zowel atheïsme als geloof slechts denkbeelden zijn, wordt er een opening gecreëerd naar wat je zou kunnen noemen een non-duale staat van zijn, waarin het ego niet langer vasthoudt aan specifieke identiteiten. Wat overblijft, is simpelweg bewustzijn dat voorbij gaat aan deze concepten.
Dat is zweefkerij waar ik niet mee kan.

Je schrijft een heleboel (zelf??) maar er stat niets inhoudelijks, alleen dat je volhoud dat Atheïsten niet bestaan.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: 14 nov 2024 14:37
axxyanus schreef: 14 nov 2024 13:58 Maar het gaat niet altijd om overtuigingen. Atheïsme is het ontbreken van een specifieke overtuiging.
Atheïsme wordt vaak gezien als het ontbreken van een geloof in een god of goden, maar het heeft ook een eigen standpunt ten opzichte van het idee van goddelijkheid.
Dat is niet waar. Individuële atheïsten kunnen een eigen standpunt hebben t.o.v. het idee goddelijkheid, maar er is geen gemeenschappelijk standpunt. Ik heb jaren terug een tijdje op alt.atheism vertoeft en er was een heel spectrum over hoe individuele atheïsten ten opzichte van het idee van goddelijkheid stonden.

Als iemand je zegt dat die een atheïst is, is het enige wat je van hem weet dat het hem ontbreekt aan een geloof in een god. Al de rest is invulling van die specifieke atheïst en kan afhankelijk van die atheïst enorm verschillen.

Buiten dat onbreken van een geloof in goden is er niets gemeenschappelijks tussen alle atheïsten. Dus kan je niet zeggen dat atheïsme een eigen standpunt heeft.

Theïsme heeft trouwens ook geen eigen standpunt ten opzichte van het idee van goddelijkheid behalve dan dat het bestaat.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Pas geboren kinderen hebben geen weet van taal, rekenen, internet, staan, lopen enzovoort. Zijn ze nu stom/dyslectisch/analfabeet? lijden ze aan dyscalculie? zijn ze digibeet? zijn ze invalide enz? Nee natuurlijk niet. Dit moet allemaal nog geleerd worden. Pas als ze kennis gemaakt hebben met taal, rekenen, internet, staan, lopen enz. en daar niet mee overweg kunnen, het niet beheersen, of niet kunnen/kennen Is er sprake van stom/dyslectisch/analfabeet enzovoort enzovoort.
Pas geboren kinderen hebben ook geen weet van geloof en ongeloof. Ze zijn dus noch theïst, noch atheïst.
Pas als ze kennis gemaakt hebben met het geloof kunnen ze ervoor kiezen het te aanvaarden of af te wijzen. Theïst of atheïst te zijn.

Kinderen in gelovige gezinnen hebben die keuzemogelijkheid niet. Zij zijn vanaf dag één van hun leven van hun leven slachtoffer van een intensieve indoctrinatiecampagne met dagelijkse gebeden, wekelijks kerkbezoek, confessioneel onderwijs, zondagschool, bijbellezingen, religieuze feest- en gedenkdagen, die de rest van hun leven doorgaat en op een bepaals moment zelfs overgaat in iets wat je "zelfindoctrinatie" zou kunnen noemen. Met gelegenheidsrituelen en sacramenten bij geboorte, initiatie (rond de puberteit of soms iets eerder), huwelijk tot en met de sacramenten der stervenden aan toe en zelfs nog na het overlijden met speciale (kerk)diensten.
De theïst aanvaardt dit alles en richt zijn leven ernaar in. De atheïst wijst het af. De agnost hangt er een beetje tussenin. Geen vlees, geen vis. Wil het eigenlijk afwijzen, maar durft dat niet zo goed, want stel dat…
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Georgie schreef: 14 nov 2024 16:40 Pas geboren kinderen hebben geen weet van taal, rekenen, internet, staan, lopen enzovoort. Zijn ze nu stom/dyslectisch/analfabeet?
ja/neen/ja.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 14 nov 2024 16:40 Pas geboren kinderen hebben ook geen weet van geloof en ongeloof. Ze zijn dus noch theïst, noch atheïst.
Dat klopt dus niet, ze hebben geen weet van geloof meer niet.

Ook jij bent iemand die een soort derde stand probeert te creëren om zo jet te doen voorkomen of van uit die stand er een keuze wordt gemaakt tussen theïsme en atheïsme om ze zo gelijkwaardig te krijgen en atheïsme tot een geloof te maken.
bonifacius
Diehard

axxyanus schreef: 14 nov 2024 16:23
bonifacius schreef: 14 nov 2024 14:37
Dat is niet waar. Individuële atheïsten kunnen een eigen standpunt hebben t.o.v. het idee goddelijkheid, maar er is geen gemeenschappelijk standpunt. Ik heb jaren terug een tijdje op alt.atheism vertoeft en er was een heel spectrum over hoe individuele atheïsten ten opzichte van het idee van goddelijkheid stonden.
Zelfs als atheïsten uiteenlopende individuele standpunten hebben over goddelijkheid, blijven ze elk vanuit een specifiek standpunt kijken, wat in feite een positionering van het ego is. Het ego heeft altijd een standpunt nodig om zichzelf te onderscheiden, om ergens “tegenover” te staan, zelfs als dat standpunt slechts de afwezigheid van geloof in goddelijkheid benadrukt.

Hoewel atheïsme als geheel geen uniforme doctrine heeft, is er nog steeds sprake van een positie ten opzichte van religieuze of spirituele ideeën. Die positionering bevestigt indirect het idee van een afgescheiden "ik" dat zich afzet of onderscheidt, een ego dat zichzelf ziet als een individu met eigen opvattingen en overtuigingen. Vanuit het perspectief van non-dualiteit is zelfs de meest individuele vorm van atheïsme daarom nog steeds een constructie van het ego – een zelfbeeld dat het verschil benadrukt tussen "ik" en "de ander."

Op het moment dat iemand doorziet dat elk standpunt eigenlijk een manifestatie is van ego-identificatie, kan er een loslaten plaatsvinden. Dan ontstaat er ruimte waarin geen standpunt of positie meer nodig is, en waarin men puur en zonder label kan zijn.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 nov 2024 17:08
Georgie schreef: 14 nov 2024 16:40 Pas geboren kinderen hebben ook geen weet van geloof en ongeloof. Ze zijn dus noch theïst, noch atheïst.

Ook jij bent iemand die een soort derde stand probeert te creëren om zo jet te doen voorkomen of van uit die stand er een keuze wordt gemaakt tussen theïsme en atheïsme om ze zo gelijkwaardig te krijgen en atheïsme tot een geloof te maken.
Je hebt het faliekant mis!
Ik schreef ook:" Pas als ze kennis gemaakt hebben met het geloof kunnen ze ervoor kiezen het te aanvaarden of af te wijzen. Theïst of atheïst te zijn.
Niks geen "derde stand"

En ik heb meer dan eens verkondigd dat "Het atheïsme" niet bestaat. Er zijn geen leerstellingen, geen dogma's. Er is geen ideologie. geen filosofie. Atheïst zijn is niets anders dan het ontkennen van dit alles. En iets ontkennen impliceert dat je weet dat dat iets bestaat.
Dat de atheïst het geloof afwijst.

Beschuldig me er niet van dat ik atheïsme als een soort geloof wil promoten. Ik ervaar dat als een belediging, bijna net zo erg als de beschuldiging een racist te zien, die ik hier op FT ook al eens naar het hoofd geslingerd gekregen heb.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
bonifacius
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 nov 2024 15:36 Dat is zweefkerij waar ik niet mee kan..
Veel atheïsten beschouwen ideeën zoals het loslaten van ego of het overstijgen van standpunten vaak als "zweverig" of "zweefkezerij" omdat deze concepten buiten het rationeel-wetenschappelijke kader vallen waarin zij doorgaans hun wereldbeeld hebben gevormd. Vanuit een atheïstisch perspectief, dat meestal sterk verbonden is met scepticisme en empirisch bewijs, lijken begrippen als ego, zelfonderzoek, of non-dualiteit vaak niet toetsbaar of praktisch bewijsbaar en daarom ongrijpbaar of onbetrouwbaar.

Daarnaast vinden veel atheïsten het belangrijk om met "de realiteit" te werken zoals die objectief kan worden geobserveerd en gemeten. Begrippen als bewustzijn zonder ego of een non-duale ervaring zijn moeilijk te vatten in concrete termen of meetbare grootheden. Deze ervaringen worden vaak als subjectief en moeilijk bewijsbaar beschouwd, en atheïsten kunnen ze daarom afdoen als "zweverig" omdat ze te ver van het concrete, tastbare en logisch verklaarbare af staan.

Ook kan er een culturele component zijn. Veel spirituele en non-duale stromingen maken gebruik van taal en beelden die atheïsten associëren met religie of new-age spiritualiteit, zoals het spreken over “bewustzijn” of “eenheid.” Dit lijkt voor hen op de religieuze ideeën die zij juist willen vermijden. Vanuit hun perspectief kan het streven om het ego te overstijgen gezien worden als een vorm van persoonlijke mystiek die weinig verschilt van religieuze geloofsconcepten. Voor veel atheïsten is het cruciaal dat hun wereldbeeld geworteld blijft in de concrete, materiële realiteit, en alles wat die grenzen te buiten gaat, voelt al snel als speculatief of onbetrouwbaar.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 nov 2024 15:36 Je schrijft een heleboel (zelf??) maar er stat niets inhoudelijks, alleen dat je volhoud dat Atheïsten niet bestaan.
Je laat de andere helft van wat niet bestaat weg.
Ik schreef o.a. dat vanuit het perspectief van zelfonderzoek men kan stellen dat er geen werkelijke “atheïsten” of “theïsten” zijn, alleen denkbeelden en identificaties die ontstaan vanuit het ego.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 14 nov 2024 17:50
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 nov 2024 17:08

Je hebt het faliekant mis!
Ik schreef ook:" Pas als ze kennis gemaakt hebben met het geloof kunnen ze ervoor kiezen het te aanvaarden of af te wijzen. Theïst of atheïst te zijn.
Niks geen "derde stand"

En ik heb meer dan eens verkondigd dat "Het atheïsme" niet bestaat. Er zijn geen leerstellingen, geen dogma's. Er is geen ideologie. geen filosofie. Atheïst zijn is niets anders dan het ontkennen van dit alles. En iets ontkennen impliceert dat je weet dat dat iets bestaat.
Dat de atheïst het geloof afwijst.

Beschuldig me er niet van dat ik atheïsme als een soort geloof wil promoten. Ik ervaar dat als een belediging, bijna net zo erg als de beschuldiging een racist te zien, die ik hier op FT ook al eens naar het hoofd geslingerd gekregen heb.
Niks mis lijkt me.
Je schreef immers:
Pas geboren kinderen hebben ook geen weet van geloof en ongeloof. Ze zijn dus noch theïst, noch atheïst.
Dan kan het niet anders als dat ze dan nog in een derde stand staan want ze zijn volgens jou geen van beide.
Ik kan hier niets anders van bakken.
bonifacius
Diehard

Georgie schreef: 14 nov 2024 17:50 @TIBERIUS CLAUDIUS:
....

Beschuldig me er niet van dat ik atheïsme als een soort geloof wil promoten.
Wat Tiberius doet komt vaak voor bij atheïsten.
Sommige atheïsten beschuldigen anderen ervan dat ze van atheïsme een geloofssysteem proberen te maken, en dat komt omdat bepaalde vormen van atheïsme een sterke overtuiging uitstralen die bijna dogmatisch kan overkomen. Hoewel atheïsme in wezen de afwezigheid van een geloof in goden inhoudt, nemen sommige atheïsten hun standpunt zo nadrukkelijk in dat het bijna religieus of ideologisch lijkt. Ze kunnen zeer uitgesproken zijn over hun afwijzing van religie en spiritualiteit en proberen anderen ervan te overtuigen dat atheïsme de enige rationele optie is. Dit kan zelfs leiden tot een soort “missionair” atheïsme, waarin men actief probeert anderen te overtuigen van de waarde en superioriteit van het atheïstische standpunt.

Hierdoor ontstaat een paradox: atheïsme, dat in theorie het ontbreken van geloof is, wordt soms zelf bijna een soort geloofssysteem. Het heeft zijn eigen boeken, bekende voorvechters, en zelfs gemeenschappen waar mensen hun afwijzing van religie vieren en verdedigen. Voor sommige atheïsten voelt deze toewijding aan het atheïstische idee zelfs ongemakkelijk aan, omdat het haaks staat op het ideaal van het open, sceptische denken dat atheïsme juist zou moeten symboliseren.

Dit maakt ook dat er binnen de atheïstische gemeenschap vaak discussies zijn over wat atheïsme wel of niet inhoudt. Veel atheïsten vinden dat het voldoende is om geen geloof in goden te hebben, zonder verdere dogma's of ideologieën. Anderen geven echter een zeer actieve invulling aan hun atheïsme en zijn fel gekant tegen alle vormen van spiritualiteit, wat hen kan doen lijken op een “gelovige” positie. Hierdoor ontstaat er soms de spanning dat atheïsme onbedoeld iets krijgt van een “geloof in de afwezigheid,” wat voor velen precies datgene is wat zij juist willen vermijden.
bonifacius
Diehard

axxyanus schreef: 14 nov 2024 16:23 Als iemand je zegt dat die een atheïst is, is het enige wat je van hem weet dat het hem ontbreekt aan een geloof in een god. Al de rest is invulling van die specifieke atheïst en kan afhankelijk van die atheïst enorm verschillen.

Buiten dat onbreken van een geloof in goden is er niets gemeenschappelijks tussen alle atheïsten. Dus kan je niet zeggen dat atheïsme een eigen standpunt heeft.

Theïsme heeft trouwens ook geen eigen standpunt ten opzichte van het idee van goddelijkheid behalve dan dat het bestaat.
Inderdaad, als iemand zich als atheïst identificeert, betekent dat in de kern alleen dat die persoon geen geloof in een god of goden heeft. Het zegt op zichzelf weinig over andere overtuigingen, waarden, of wereldbeelden die die persoon erop na kan houden. Atheïsten kunnen in hun opvattingen en levensvisies enorm van elkaar verschillen – van sceptici die zich richten op wetenschap en logica tot humanisten die sterk inzetten op ethiek zonder religie, of zelfs spirituele atheïsten die een niet-religieuze vorm van spirituele ervaring nastreven.

Het argument dat atheïsme geen vast standpunt heeft behalve de afwezigheid van geloof in goden, kan kloppen, vooral als men atheïsme strikt definieert als enkel het ontbreken van godsgeloof zonder verder wereldbeeld. Vanuit deze optiek heeft atheïsme geen eigen ideologische lading of samenhangend standpunt en kan het onmogelijk een “geloof” worden genoemd.

De parallel met theïsme is interessant: ook het theïsme omvat niets meer dan het geloof in een of meerdere goden, zonder specifieke details over wat die goden zouden zijn of hoe die religieus of spiritueel ervaren worden. Zo kunnen theïsten uiteenlopende visies hebben die variëren van persoonlijke goden tot abstracte goddelijke principes, van monotheïsme tot polytheïsme.

In die zin zijn atheïsme en theïsme beide brede categorieën die vooral iets aangeven over het ontbreken of aanwezig zijn van een geloof in goden. Dat gezegd, zodra een atheïst of theïst die afwezigheid of aanwezigheid van geloof verder invult en er standpunten aan koppelt, ontstaat er wél een persoonlijk standpunt.

De kern blijft dat atheïsme en theïsme in hun simpelste vorm eigenlijk geen volledige levensbeschouwingen zijn, maar meer een basispositie ten opzichte van het idee van goddelijkheid.
Plaats reactie