VseslavBotkin schreef: ↑07 dec 2024 16:12
Amerauder schreef: ↑06 dec 2024 15:38
Maar zeg je dan niet dat er niets buiten de taal is?
Dat lijkt me dus onjuist. Bewijzen zal ik dat nooit kunnen, ik kan het niet eens uitspreken, want zoals in het Nietzsche citaat, ieder woord spreekt ertegen.
Maar toch geloof ik dat er nog wel iets is buiten de taal, dat de taal niet het enige, niet het Absolute is.
Behalve de taal, oorspronkelijker dan de taal, is er ook nog de ongedifferentieerde chaos die er aan ten grondslag ligt.
Daarmee is toch alles gezegd? Jij
gelooft. Prima. De Madhyamaka gelooft niet en dat is dus het verschil.
Hoe bedoel je de Madhyamaka gelooft niet? Hoe zou een leer kunnen geloven?
Daarnaast, hoe zou je überhaupt kunnen zeggen dat iemand – of iets, wat je maar wilt – niet zou geloven?
Dat laat zich volgens mij helemaal niet beweren. Er is niemand die niet gelooft.
Iedereen gelooft altijd ergens in.
Afgezien daarvan is zo’n uitspraak ook helemaal niet te rijmen in technische zin met de Basisverzen van Nagarjoena.
Wat iemand of iets wel of niet zou geloven staat simpelweg buiten de discussie, daar valt niets over vast te stellen. Niet alleen in de positieve zin, wat iemand wél gelooft, maar evenzeer in de negatieve, waar iemand niet in zou geloven. En waarom zou het negatieve ook voorrang krijgen over het positieve?
Dus dan komen we terug, en misschien is dit de essentie, bij het ja- of nee-zeggen.
Het boeddhisme – en het postmodernisme, welja, waarom ook niet – blijven hangen in het nee-zeggen. Ze weten enkel ontkennende beweringen voort te brengen.
Dat is onvoldoende. Nietzsche erkent dat probleem waar hij zelf ontkennend te werk gaat, en gaat er de confrontatie mee aan. Leegte creëer je niet zomaar, je creëert het opdat je het weer op kunt vullen met iets anders, hopelijk beters. Shiva kan niet alleen te werk gaan, dat zou nergens op slaan. En de interpretatie van Nietzsche als een vernietiger is evenzeer een onvolledige.
De afwezigheid van (o.a.) dat Absolute heet voor de Madhyamaka "leegte",
Maar nu draai je het om? We waren op het punt gekomen dat de taal
niet het enige is,
niet het Absolute. Dat is wat ik verwerp, dat de taal die rol zou spelen, de rol van Alleenheerser.
En nu gebruik je het woord Absolute in een heel andere betekenis? Waardoor we de draad verliezen.
Dat de concepten die taal tot stand brengt aan ons verschijnen, dat staat niet ter discussie. Dat is in ieder geval één ding waar jij volgens mij ook niet onderuit kunt.
De vraag is vervolgens, en dit is waar we nu zijn aanbeland, is of deze verschijningen het gehele bestaan omvatten, of ze letterlijk en figuurlijk de Alga en Omega zijn, of dat er meer is dan dat, ook al valt daar dan niets over te zeggen. Ik denk dus dat er meer is, al geef ik toe dat het woordje “is” op dit punt een beetje twijfelachtig wordt.
Met andere woorden, de vraag is of het mogelijk is om middels de taal naar iets niet-taligs te
verwijzen.
Ik zie hier geen performatieve contradictie, aangezien hij niks positiefs zegt als hij schrijft.
Het citaat van Nietzsche is voor mij een deconstructie van de metafysica van de taal, hij zegt daar niks positiefs (net als Nagarjuna); de idee van "bestaan" is een illusie die gecreëerd wordt door de taal.
Als je zegt: er zijn geen daders, er zijn geen oorzaken, dan veronderstelt dat een ruimte waar die zouden kunnen zijn. Anders kun je het ook niet ontkennen.
Het is alsof je zegt: “De rugzak is leeg.” Dan zeg je dus dat er een rugzak is. Anders zou die ook niet leeg kunnen zijn.
Je kunt geen negatief stellen zonder een positief te veronderstellen.
Voor Nietzsche is het niet dat dingen er niet zijn, maar slechts dat ze er niet op zichzelf zijn, dat wat is, afhankelijk is van de kracht waarmee het wordt geponeerd.
Er is nooit een “wie heeft nou gelijk”-moment, want daar is geen sprake van.
Het is altijd een kwestie van, vergelijk het maar weer met een spel, welke strategie is op dit moment de dominante, gegeven het totaal aan strategieën dat door anderen worden gespeeld, oftewel de meta.
Je kunt ook niet zeggen dat er ‘iets mis; is met een strategie, je kunt hem enkel vervangen door andere.
Ik zou zeggen, je bent hier weer in de illusie van inherent bestaan getuimeld, net als Heidegger. Ik vind dit zelf allemaal niet meer geloofwaardig en onderschrijf dus de postmoderne breuk. God is dood, taal is altijd al "gebeurd".
De gedeelde werkelijkheid die tussen ons in staat echter, die staat helemaal niet ter discussie, net zomin als het in vraag gesteld kan worden dat de taal beelden opwerpt.
Je kunt helemaal niet zeggen dat je die verwerpt, want ik geloof je niet.
Ik zou je niet eens kunnen geloven. Het laat zich niet eens als mogelijkheid bevatten, dat jij zou kunnen twijfelen aan datgene waar ik met het woordje werkelijkheid naar verwijs. Wel gebruiken sommigen het op een andere manier, dat is zo, maar daar heb ik het niet over.