heeck schreef: ↑19 dec 2024 12:50
‘Peter van Velzen” schreef: Ik begin mijn lijstje van zintuigen steeds meer te waarderen. Ik heb - denk ik - de zintuigen bij toeval in de volgorde gezet van de mate van bewust handelen die er voor vereist is!
Laat het onbewust handelen niet weg,
Inderdaad. En het onderbewuste.
Het door Amerauder ook voorgestane afwerpen van eens nuttige oogleden die kwa functie identiek zijn aan de oog-schoonlikkende tong zoals de gekko kent, heeft zo bezien problemen met de evolutionaire reactie-snelheden.
Pardon, wat sta ik precies voor?
Mensen zitten duidelijk stikvol met niet- en nauwelijks bewust aanstuurbare reactiepatronen. Verliefdheden zijn een berucht voorbeeld bij de verlatenen. Politieke omzwaaiingen idem. Moraliserende leidsels zitten altijd aan een bit dat je niet iedereen even makkelijk in de bek legt.
Klopt. We kennen onze eigen motieven niet eens, laat staan die van anderen. Laat staan die van dieren.
axxyanus schreef: ↑19 dec 2024 13:46
Amerauder schreef: ↑17 dec 2024 13:24
axxyanus schreef: ↑16 dec 2024 15:17
Wat betekent dit nu juist? Beweer je nu dat de wereld niet bestond tot er mensen verschenen?
Ik beweer dat we onder ogen moeten durven zien dat we geen toegang hebben tot kennis over een wereld “toen mensen er niet waren”. We kunnen daar over hypothetiseren, leuk en aardig, maar het komt nooit in de buurt van de status van onze ervaringen, laat staan dat het méér zou kunnen zijn.
Wat is jouw maatstaf om over kennis te spreken? En wat bedoel je juist met de status van onze ervaringen.
Die vragen zijn nu juist waar de hele kwestie van empirisme om draait.
De vraag is of onze kennis uit onze ervaringen voortkomt, of dat zij een andere oorsprong heeft.
Een daaraan verwante subvraag is: hoe serieus nemen wij onze ervaringen van de wereld, welke autoriteit kennen wij ze toe, bijvoorbeeld als ze in tegenspraak zijn met wat de maatschappij ons voorschrijft. Dat soort dingen.
Als je het dus hebt over de wereld “voordat er mensen waren” – zoals in het maatschappelijke voorschrift – dan is het minimale dat je daarover kunt zeggen dat we er in ieder geval geen enkele empirische toegang toe hebben.
Volgens Wikipedia is empirisch onderzoek “sinds de wetenschappelijke revolutie de enige geaccepteerde manier van natuurwetenschappelijke kennisverwerving.”
Het lijkt mij nogal moeilijk om empirisch onderzoek te doen naar iets waar we geen empirische toegang toe hebben.
Ergo, de logische conclusie lijkt te zijn, als we deze principes ook maar een klein beetje respecteren, dat we geen natuurwetenschappelijke kennis kunnen hebben over zoiets als een “wereld zonder mensen”. Een eventuele volgende stap zou kunnen zijn dat het hier dus een pure geloofskwestie betreft.
Ervaringen zijn vluchtig. Als we het over de ervaringen hebben, gaat het vaak al niet meer over de ervaringen zelf maar over onze herrinnering en/of interpretatie van die ervaring.
Klopt, zo is het met kennis dus ook.
Amerauder schreef: ↑16 dec 2024 11:37
Voor de duidelijkheid, wat ik bedoel met de rangorde tussen de beelden heeft betrekking op bijvoorbeeld wat er gebeurt in het geval van optische illusies. We zien dan een beeld, maar het wordt tegengesproken door een later beeld, dat iets heel anders zegt Dat latere beeld achten wij dan superieur aan het eerdere. Het wordt daarmee niet “De Waarheid!!1! ¡!” maar het onderscheidt zich natuurlijk wel van dat eerdere beeld. Ze zijn niet gelijkwaardig.
Dat vind ik een heel eigenaardige manier van evauleren. Dat zou er op neerkomen dat als ik begin met even grote figuren en die daarna plaats in een patroon waardoor ze niet meer evengroot lijken, dat we dan het latere beeld als superieur zouden beschouwen ook als is het latere beelde de optische illusie.
Nee, wat later komt is niet automatisch het superieure. Normaal gesproken is dat wel zo, maar als jij een voorbeeld specifiek zo in elkaar knutselt dat het op de omgedraaide manier vergaat – ja, dan vergaat het omgedraaid inderdaad, dat is niet zo vreemd.
Daarnaast kun je je afvragen hoe sterk een illusie nog werkt nadat je verhoudingen reeds kent. Het is vaak juist dat je die niet kent dat de illusie doet werken.
Amerauder schreef: ↑16 dec 2024 11:37Een ander voorbeeld is het verschil van inzicht tussen domme en verstandige mensen, of mensen met een slechte en een goede smaak, dat soort dingen. In hun uitspraken komt de rangorde tussen beelden aan het licht.
Hoe bepalen we wie de verstandige mensen zijn?
Goede vraag! Naar mijn weten is er nog nooit iemand met een goed antwoord gekomen. Vandaar dat we nog steeds maar wat aanrommelen met IQ testen en dat soort... beperkte middelen.
Het enige dat we dus hebben is onze intuïtie en onze inzichten en dat is, nogmaals, zeer moeilijk om onder ogen te zien. Vandaar dus alle smoesjes die worden verzonnen om hier van weg te kunnen kijken.
Inzichten zijn niet langer de beelden, maar geven aan hoe beelden geïnterpreteerd moeten worden. Het gaat er dus om dat we een rangorde proberen op te stellen tussen de interpretaties niet tussen de beelden.
Prima, maar het punt was enkel dat we daarmee de empirie verlaten, en dat geldt dubbel voor wat jij nu zegt.
Amerauder schreef: ↑17 dec 2024 13:24
Andere illusies, zoals bijvoorbeeld de illusie van een wereld “toen mensen er niet waren” worden juist als hoger ingeschat dan onze dagelijkse, huis- tuin- en keukenervaringen. En dat is dus wat ik in twijfel trek, die ordening, die rangorde onder beelden, alsof zo’n verhaal over een wereld zonder mensen méér zou zijn dan de ervaring zelf.
Dat gebeurt helemaal niet. Wat er maar al te vaak gebeurt is dat mensen hun eigen eerste naïeve interpretatie van de ervaring, verwarren met de ervaring zelf. Een typisch voorbeeld is dat men rapporteert dat iemand de deur woedend achter zich dichttrok, i.p.v. dat men rapporteert dat iemand de deur luid achter zich dichttrok. Kijk naar MaartenV op dit forum. Vaak als zijn interpretatie van de ervaringen in twijfel wordt getrokken, komt hij met het verwijt dat we de ervaringen zelf ontkennen.
Dat gebeurt ook inderdaad, maar dat sluit het andere niet uit. Wat jij nu zegt heb ik ook al vaker benoemd. We zijn het helemaal niet oneens over de feiten, en meestal zelfs niet eens over de ervaringen, maar des te meer over de interpretatie ervan, oftewel hoe we het moeten benoemen, oftewel wat het te betekenen heeft. Dat wil zeggen, discussies zijn over het algemeen semantische discussies, of komen neer op een verschil in smaak.
Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op, soms beschikken mensen daadwerkelijk over andere informatie, maar meestal is dat waar het uiteindelijk op neerkomt.
Persoonlijk hou ik veel van appel. Smaakt me goed.