TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 dec 2024 09:34
Dat het wensdenken is blijkt uit het volgende.
Mensen die beweren (zonder bewijs) zich iets uit een vorig leven te herinneren hebben nagenoeg altijd een herinnering aan een bijzonder iemand.
Het is net als bij kinderen die het verleden naspelen ook die willen graag :een dappere rider , een Koningin , een Graaf , ............................ zijn.
Dat herken ik totaal niet uit de verhalen die ik erover gehoord heb. Voor zover er een rodd draad uit te halen valt, is het meestal een pijnlijk einde van een leven ( zoals de meeste levens overigens eindigen). Niet echt verhalen die wensdenken ondersteunen.
Degenen die uitgaan van reïncarnatie geven duidelijk aan waarom het geen wensdenken is. De gedachte opnieuw van alles aan narigheid door te moeten maken, is een stuk minder aantrekkelijk dan wanneer het gewoon klaar is .
Omgekeerd zou het materialistische wereldbeeld dat velen als waarheid beschouwen onaangenaam verstoord raken door reïncarnatie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Zelf vind ik bijvoorbeeld de conclusie vanuit het materialisme, dat eenmaal gestorven voor eeuwig dood betekent, vele malen aantrekkelijker dan reïncarnatie, Hemel en Hel of wat dies meer zij wat een voortbestaan van de persoonlijke identiteit mogelijk maakt.
Vanuit wensdenken zou ik dus voor materialisme kiezen wat betreft filosofiën omtrent wat er na de dood gebeurt. Terwijl ik mijn leven toch echt wel verrukkelijk vind en ook zin geef aan mijn leven omdat ik er zin in heb om er zin aan te geven, omdat zulks voor mij heel bevredigend is. Een ander die ik graag mag helpen bij het zin geven aan diens eigen leven is vaak nog vele malen bevredigender.
Voor de materialist, de geboren atheïst, die van kinds af aan doordrongen is van de zinloosheid van diens eigen leven vanwege diens basale idee dat het leven zelf zinloos is, zelfs tijdens de periode waarin het magisch denken zich ontwikkelt, weet ten diepste dat diens leven op ieder moment dat aanbreekt voor eeuwig voorbij kan zijn. Dan kan ik begrijpen dat het voor zo iemand moeilijk is om met de gedachte te kunnen spelen dat voortbestaan van de persoonlijke identiteit mogelijk is zonder die gedachte te accepteren.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme. .
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Wensdenken heeft natuurlijk niets met werkelijkheid te maken. Maar reïncarnatie nadat iemand gecremeerd is. Het "feit" dat alle "ziels"atomen dan weer als "ziel" rangschikken in een ander organisme.
Hoe dan?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maar hoe is jouw bewustzijn uit het niets ontstaan?
En wanneer precies?
Mijn bewustzijn komt voort uit denken (ik denk, dus ik ben)
Dit lijkt dan samen te hangen met mijn materialistische brein. Het bewustwordingsproces zal dan een geleidelijk proces zijn afhankelijk van de samenstelling en complexiteit van deze materie.
De exacte overgang van onbewust naar bewust kan ik je niet geven maar dit is al meer betrouwbare informatie dan de ziel materialistisch proberen uit te leggen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
En wanneer precies?
Dit lijkt dan samen te hangen met mijn materialistische brein. Het bewustwordingsproces zal dan een geleidelijk proces zijn afhankelijk van de samenstelling en complexiteit van deze materie.
De exacte overgang van onbewust naar bewust kan ik je niet geven maar dit is al meer betrouwbare informatie dan de ziel materialistisch proberen uit te leggen
Het bekende trucje waarbij een baby een rode stip op zijn voorhoofd krijgt geplakt en dan, kijkend in een spiegel, naar zijn voorhoofd grijpt en niet naar zijn spiegelbeeld toont aan dat zelfbewustzijn rond een maand of acht ontstaat. Dat beantwoord mijns inziens het wanneer.
Het hoe zal wel iets met het groeien van de hersenen te maken hebben. Dat er een bepaald volume aann cellen en verbindingen nodig is.
Maar bovenstaande zal alleen materialisten aanspreken
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
gerard_m schreef: ↑26 dec 2024 01:35
Vanuit materialisme geredeneerd, kan het niet.
En wanneer precies?
Het bekende trucje waarbij een baby een rode stip op zijn voorhoofd krijgt geplakt en dan, kijkend in een spiegel, naar zijn voorhoofd grijpt en niet naar zijn spiegelbeeld toont aan dat zelfbewustzijn rond een maand of acht ontstaat. Dat beantwoord mijns inziens het wanneer.
Het hoe zal wel iets met het groeien van de hersenen te maken hebben. Dat er een bepaald volume aann cellen en verbindingen nodig is.
Maar bovenstaande zal alleen materialisten aanspreken
Maar of het wel of niet aanspreekt doet niets af aan de (waarschijnlijkste) werkelijkheid.
Bij het begrip ziel mis ik zo goed als alles aan die waarschijnlijkheid.
Einstein/Mick
Zelf vind ik bijvoorbeeld de conclusie vanuit het materialisme, dat eenmaal gestorven voor eeuwig dood betekent, vele malen aantrekkelijker dan reïncarnatie, Hemel en Hel of wat dies meer zij wat een voortbestaan van de persoonlijke identiteit mogelijk maakt.
Vanuit wensdenken zou ik dus voor materialisme kiezen wat betreft filosofiën omtrent wat er na de dood gebeurt. Terwijl ik mijn leven toch echt wel verrukkelijk vind en ook zin geef aan mijn leven omdat ik er zin in heb om er zin aan te geven, omdat zulks voor mij heel bevredigend is. Een ander die ik graag mag helpen bij het zin geven aan diens eigen leven is vaak nog vele malen bevredigender.
Voor de materialist, de geboren atheïst, die van kinds af aan doordrongen is van de zinloosheid van diens eigen leven vanwege diens basale idee dat het leven zelf zinloos is, zelfs tijdens de periode waarin het magisch denken zich ontwikkelt, weet ten diepste dat diens leven op ieder moment dat aanbreekt voor eeuwig voorbij kan zijn. Dan kan ik begrijpen dat het voor zo iemand moeilijk is om met de gedachte te kunnen spelen dat voortbestaan van de persoonlijke identiteit mogelijk is zonder die gedachte te accepteren.
Dit lijkt veel op de bewering dat atheïsten ook gelovigen zijn.
Dat doet men om op gelijke voet te komen, dat gelijk is natuurlijk slechts een schijnbeeld van de gelovigen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog schreef: ↑26 dec 2024 08:23
Dat trucje wordt ook op apen toegepast.
De bekende kritiek is:
Apen zitten geregeld aan hun gezicht, dus even geduld en hij/zij zit er aan te friemelen.
Daar een baby een aapje is................................
Een andere kritiek is:
De aap ziet het beeld wel en beseft dat het manipuleerbaar is. maar herkent zich er niet in.
Zoiets als kinderen die met poppen spelen.
Eigenlijk is het een geweldige gedachte dat juist jij deel mag uitmaken van deze zinloosheid. Dat juist jij dit mag beseffen. Dat maakt het leven m.i. zo mooi. En ja het gaat voorbij.
Einstein/Mick
Mullog schreef: ↑26 dec 2024 08:23
Dat trucje wordt ook op apen toegepast.
De bekende kritiek is:
Apen zitten geregeld aan hun gezicht, dus even geduld en hij/zij zit er aan te friemelen.
Daar een baby een aapje is................................
Een andere kritiek is:
De aap ziet het beeld wel en beseft dat het manipuleerbaar is. maar herkent zich er niet in.
Zoiets als kinderen die met poppen spelen.
Nou ja, dan wacht je toch tot de (mensen)baby een peuter is.
Who cares of zelfbewustzijn na 8 maanden of 4 jaar ontstaat.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog schreef: ↑26 dec 2024 11:24
[Nou ja, dan wacht je toch tot de (mensen)baby een peuter is.
Who cares of zelfbewustzijn na 8 maanden of 4 jaar ontstaat.
Ik denk dat als kinderen gaan praten ze iets van een zelfbewustzijn hebben of heel snel krijgen. (ze leren het woord IKKE )
Bewijzen kan ik dat echter niet.
En wanneer precies?
Deze post beva allereerst t een hoop aannames.
Het klinkt daarbij vrij magisch dat bewustzijn vanzelf ontstaat als hersenen voldoende groeien .
Het bevestigt mijn conclusie:
De vraag " hoe dan " zegt weinig over of iets waar is..
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
En wanneer precies?
Deze post beva allereerst t een hoop aannames.
Het klinkt daarbij vrij magisch dat bewustzijn vanzelf ontstaat als hersenen voldoende groeien .
Het bevestigt mijn conclusie:
De vraag " hoe dan " zegt weinig over of iets waar is..
Ander onderwerp, maar als je onder narcose bent en je hersenen 'slapen" (je bewustzijn wordt sterk verminderd) dan kunnen ze je in een voetbalstadion zetten tijdens Ajax Feijenoord (met rellende supporters) en je krijgt er niets van mee. Het is m.a.w te testen. Hersenen uitschakelen=bewustzijn uitschakelen. Dan lijkt er toch een correlatie te zijn.
Hoe dien we dit met ziel of reïncarnatie?
Einstein/Mick
dikkemick schreef: ↑26 dec 2024 07:08
Ander onderwerp, maar als je onder narcose bent en je hersenen 'slapen" (je bewustzijn wordt sterk verminderd) dan kunnen ze je in een voetbalstadion zetten tijdens Ajax Feijenoord (met rellende supporters) en je krijgt er niets van mee. Het is m.a.w te testen. Hersenen uitschakelen=bewustzijn uitschakelen. Dan lijkt er toch een correlatie te zijn.
Hoe dien we dit met ziel of reïncarnatie?
Ook dit is wat voorbarig. Hersenen worden niet uitgeschakeld door narcose. Je kunt het eerder met een pauze stand vergelijken.
Merk op dat de hersenen hier volledig in tact zijn maar toch geen bewustzijn wordt ervaren.
Dat neemt niet weg dat er inderdaad correlatie bestaat. Die verklaart echter niets over het functioneren. Zo is er correlatie tussen een tv en het zien van een programma, maar kunnen we niet concluderen dat de tv het programma creërt.