Welles!
Ja, ik heb grote bezwaren tegen alle geloofsovertuigingen die blinde gehoorzaamheid aan een (of meer) bovenmenselijke "alziende, alwetende, almachtige" entiteit(en) eisen, tegen hun verderfelijke invloed op het denken en doen van hun volgelingen en de samenleving. Daar hoort de islam ook bij.HierEnNu schreef: ↑04 apr 2025 06:26 Het verbaast me dat jij, als uitgesproken fanatieke strijder tegen religies, het institutioneel faciliteren van activiteiten die secularisering ondermijnen promoot, zelfs als zulks mogelijkerwijs een wat betere werksfeer zou kunnen creëren. Dat laatste wekt sowieso al de indruk dat er een knieval richting de Islam nodig is om de werksfeer te verbeteren en zulks vind ik ongepast.
Ik heb geen bezwaren tegen die volgelingen. Ik zie hen eerder als slachtoffers die geholpen moeten worden. Net als drugsverslaafden (Voor drugsverslaafden en christelijke kerkverlaters bestaat die hulp al. voor "afvallige" moslims nog niet. Een gebrek)
Maar waar Wilders mee bezig is –en daar heeft hij een groot deel van het autochtone bevolkingsdeel mee besmet– is iets heel anders.
Hij gaat op een onbeschofte en agressieve manier tekeer tegen een vrij kleine (±5%) cultureel/religieuze minderheid, waarvan de meesten in Nederland geboren zijn, de Nederlandse nationaliteit hebben en die ook nog eens brave en goedwillende medeburgers zijn, die gewoon hun steentje aan de Nederlandse samenleving willen bijdragen.
Hij schoffeert ze en hamert er voortdurend op dat ze ongewenst zijn. Zo veroorzaakt hij een tweedeling in de samenleving. Beide groepen kruipen terug in hun eigen bubbel, barricaderen die, zodat "de Ander" er niet doorheen kan komen en zijzelf er niet uit. Bovendien werkt dit rasicalisering van jongeren in de hand.
Het is veel beter die minderheidscultuur/religie te normaliseren en te incorporeren in onze samenleving, zodat die meegenomen kan worden in het seculariseren van de samenleving.
Wat ik als één van de belangrijkste elementen van de seculariseren van de samenleving zie is de verderfelijke invloed van die gehoorzaamheidscultussen die we "religie" noemen uit de samenleving verwijderen. Het vergrootglas richten op de foute uitgangspunten van de islam en alleen daarop blijven hameren werkt niet. Integendeel.
Prima, maar niet als alternatief inplaats van, maar als andere mogelijkheid ook.
---------------
Maar het is geen uitzondering!HierEnNu schreef: ↑04 apr 2025 06:26
Het initiatief komt van de moslims. Die willen hun collega's laten kennismaken met één van de nog onbekende en sterk gewantrouwde onderdelen van hun cultuur. Zijzelf maken dagelijks kennis met alle mogelijke kenmerken en onderdelen van onze eigen cultuur. En die kennismaking is–zacht gezegd– niet altijd even prettig.
Secularisering is voor veel religieuze mensen niet prettig, ongeacht hun geloof.
Waarom voor Moslims een uitzondering maken door Iftars op de werkplek te organiseren?
Kerstonbijten/lunches, paasbrunches, sinterklaasfeestjes… noem maar op op de werkplek, compleet met de gelegenheid voor christenen om hun rituelen eromheen uit te voeren, zijn al sinds mensenheugenis de gewoonste zaak van de wereld. Daar komt de iftar dus gewoon bij.