CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Bericht door HierEnNu »

Georgie schreef: 11 apr 2025 17:46
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 apr 2025 10:54 Net als de Zionisten en hun sympathisanten gelijk de kaart van het antisemitisme trekken zo trekt Semi-links gelijk de Wilders kaart.
Dat is handig want het gaat dan gelijk over iets anders en je hoeft dan op de kritiek niet in te gaan..

Als Wilders niet bestond zou Semi-links hem uitvinden. :lol: :lol:
Het gaat natuurlijk niet om Wilders.
Het gaat om de vooroordelen en de waanvoorstellingen van hen die "islamisering" zien waar die niet is.
Wilders is alleen maar de pestkop die aan de zijlijn staat op te hitsen zodat de kudde nog harder gaat blaten.

Rare vergelijking trouwens om "semi-links" (wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen?) te vergelijken met een stel islamofobe terroristen en moordenaars
:shock:
Nou, nou, Georgie!??? Meen je dat nou?
  • "Een stel Islamofobe terroristen en moordenaars" :?:
Daar protesteer ik tegen hoor, want ik ben geen Islamofobe terrorist en moordenaar!

Hier echter off-topic en bovendien Israël gerelateerd, vandaar reactie elders.
Zou jammer zijn als dit topic ook gesloten wordt, toch?
Zie eventueel in hoofdstuk 'Persoonlijk':
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Georgie schreef: 11 apr 2025 17:46 ...
Rare vergelijking trouwens om "semi-links" (wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen?) te vergelijken met een stel islamofobe terroristen en moordenaars
"semi-links"? Dat is natuurlijk gewoon rechts :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Georgie schreef: 10 apr 2025 23:41
Ik ga heel precies in op het punt van axxianus, maar misschien moet ik het wat uitgebreider onderbouwen:
Het instinct stuurt de reflexen via de directe weg: het ruggemerg. Hier komt geen denkwerk aan te pas. Piet Vroon noemde dit ons “reptielenbrein”
Letterlijk van levensbelang toen de mens nog in kleine groepjes over de savannen zwierf of in holen woonde.
In onze moderne, goed georganiseerde samenlevingen soms een last en een rem op verdere ontwikkeling van de beschaving.
De ratio gaat via het brein. Er wordt nagedacht, er worden argumenten overwogen, geaccepteerd of verworpen. Dit proces kan bliksemsnel gaan, soms zelfs bijna onbewust, maar is altijd langzamer dan de instinctieve redlex.
Dat mag allemaal zo zijn, maar de denkfout die je maakt is om elke reactie hieruit te willen verklaren.
We zijn meer dan ons instinct. Een reactie kan ook voortkomen uit de ratio of uit iets anders.

Een dier zal instinctief schrikken van een auto, wat niet betekent dat elke kanttekening bij meer autoverkeer vanuit het instinct wordt gedreven.
Maar axxianus heeft in zekere zin gelijk:
Aangezien het instinct niet met argumenten en overwegingen werkt is het uitwisselen van gedachten tussen ratio en instinct nutteloos.
Daarom ook mijn opmerking: “Maar ik ben niet zo naïef te denken dat ik dat gelijk ook zal krijgen.”, want ik weet hoe moeilijk het is om van instinct over te stappen op ratio, vooral als er voortdurend luidruchtig aan dat inscinct geappelleerd wordt.
Zie hierboven: jouw aanname is gebaseerd op een denkfout.

En de mens reageert instinctief precies net zo. Ook ten opzicht van mensen die als “Anders” ervaren worden.
Nog los van je denkfout, kun je gewoon om je heen zien dat je aanname niet klopt. Sommige mensen voelen zich juist aangetrokken tot wat / wie anders is. We reizen naar exotische landen omdat ze anders zijn. Veel mensen hebben juist interesse in een nog minder bekende religie zoals de islam.

Verder zou jouw aanname betekenen dat we ook instinctief zouden reageren op andere nieuwere ideologieen /religies / stromingen, en dat is niet het geval. Zo maakt niemand zich druk om de toename van Boeddhisme die we afgelopen decennia ook hebben gezien.

gerard_m schreef: 10 apr 2025 21:16 Merkwaardig genoeg maak je je tegelijk enorm druk over de last die moslims eventueel zou kunnen hebben van vooroordelen..
Natuurlijk maak ik me daar enorm druk over.
Ik ben weliswaar geen moslim, maar wel lid van een kleine etnische minderheidsgroep. Ik heb veel ervaring met vooroordelen en discriminerend gedrag van de dominante groep en ik weet hoe dat aanvoelt.
Dan zou ik verwachten dat je er ook voor jezelf alert op bent en je dus niet laat leiden door je eigen vooroordelen.

gerard_m schreef: 10 apr 2025 21:16 En zo ja: is dat omdat je instinctief alles afwijst wat anders is of je je laat opjutten door Wilders?
Nee.
Ik zie het anti-democratische karakter van religie. Ik zie de kwalijke invloed van religie op de mensenrechten, zoals in ons land die van o.a. vrouwen en leden van de LHBTQ+- gemeenschap. Ik zie het grote bloederige spoor dat religie door de millennia heen in de menselijke geschiedenis achtergelaten heeft. En nog steeds achterlaat (en dan niet alleenveroorzaakt door haatimams en andere moslimfanatici)
En dus zul je ook zien wat het lot van niet-moslims, homo's en andere minderheden is in de meeste islamitische landen. Het enige verschil is dan dat jij meer islamitische tradities op het werk ziet als wederzijdse toenadering en anderen niet.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

gerard_m schreef: 12 apr 2025 13:53 Dat mag allemaal zo zijn, maar de denkfout die je maakt is om elke reactie hieruit te willen verklaren.
We zijn meer dan ons instinct. Een reactie kan ook voortkomen uit de ratio of uit iets anders.
Alles goed en wel, maar als jij dan zo zeker weet dat ik van een denkfout uitga, op welke rationele of “op iets anders” gebaseerde indicaties en overwegingen baseer jij –of baseren anderen– dan jouw –hun– mening dan dat er in Nederland islamisering plaatsvindt en dat het CAK daar vatbaar voor lijkt te zijn?

Behalve de zwakke poging van NIDA, die zelfs door de eigen mensen niet of nauwelijks gesteund wordt zie ik geen enkele indicatie.

Ik ben heel goed op de hoogte van allerlei mentale mechanismen die het denken en doen van de mens sturen.
Ik zit dan ook niet uit m’n nek te kletsen of zomaar een eind weg te theoretiseren.

PS
Ik heb alle antwoorden op de andere uitspraken in deze posting klaarstaan.
Je krijgt ze zodra ze jouw overwegingen “vanuit de ratio of iets anders”heb kunnen lezen.

Ik ben ook behoorlijk nieuwsgierig naar welk vooroordeel jij mij toedicht.
Voor de duidelijkheid: De vooroordelen die ik jou en de anderen toedicht zijn:
Je gaat ervan uit dat Nederland “islamiseert”.
Dat de iftar een religieus ritueel is.
Dat een uitnodiging aan niet-molims om kennis te maken met de iftar een poging tot islamiseren is.
Dat de iftar faciliteren een stap in de richting van islamiseren is,
Dat het beschikbaar stellen van een vergaderzaaltje een stap in de richting van islamiseren is.
Dat dat allemaal een gevaarlijke ontwikkeling is.

Verder heerst ook nog het misverstand dat het nakomen van religieuze wetten en verplichtingen een rituelen is. Dat is niet het geval.
Soms zijn rituelen verplicht, vaker niet. Verplichtingen kunnen een ritueel inhouden. vaker is dat niet het geval. Van de vijf zuilen van de islam kun je de eerste twee als verplichte rituelen beschouwen. De andere drie zijn verplichtingen maar geen rituelen.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Schrijver Keyvan Shahbazi: ’Ik wil het van de daken schreeuwen: pas op voor de islamisering’
En dan mag het misschien jouw krant niet zijn maar toch!
Als Iraanse tiener kreeg Keyvan Shahbazi politiek asiel in Nederland. Hij werd cultureel psycholoog, adviseur, columnist en schrijver. In een nieuw boek waarschuwt Shahbazi het Westen: „Wat zich voltrok in Iran, zie ik nu hier gebeuren: de islam rukt steeds verder op.”
Maar het valt toch allemaal wel mee met de iftars?
Het is geen vrolijke boodschap die Keyvan Shahbazi (60) zijn publiek voorhoudt. „Al hetgeen waar ik voor uit Iran ben gevlucht achterhaalt mij hier in Nederland”, verzucht de cultureel psycholoog, die in 1983 als 19-jarige naar Nederland kwam. „Te zien hoe de islam zich opdringt en steeds nadrukkelijker de publieke ruimte opeist.”
Maar daar gaat het toch allemaal niet om Georgie?

Maar we gaan verder:
„Steeds een stap verder, tot wij tegen de muur staan. Een politieagent in uniform die een oproep doet tot een gebed aan Allah, een wethouder in Rotterdam die zegt dat we afscheid moeten nemen van de scheiding tussen kerk en staat, overheidsinstellingen in een seculiere staat die iftars organiseren, terwijl de gewone Nederlander niet meer naar een kerstmarkt durft te gaan. Het maakt me zo woedend.”
Of overdrijft Keyvan?
Is het onverschilligheid? „Ik denk inmiddels dat het kwaadaardigheid is. Het zijn geen domme of naïeve mensen, ze zijn gewoon bang voor hun Palestijnse-sjaals-dragende achterban.

Onder de vlag van Hezbollah en Hamas bezetten linkse activisten treinstations, onder meer in Amsterdam waar, zo werd onlangs bekend, van duizenden meisjes om religieus-culturele redenen de geslachtsdelen zijn verminkt – en nog altijd worden meisjes in Nederland besneden. Zeg je daar iets van dan noemt links je een ’racist’, ’islamofoob’ en ’extreemrechts’.
Maar je kunt het hele bericht via deze link lezen:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4648239 ... lamisering
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

lost and not found yet! schreef: 12 apr 2025 23:59 Of overdrijft Keyvan?
De grootste bedreiging die ik nu ervaar is dat populisten de macht willen overnemen en daarvoor bv onderwijs en journalistiek ondermijnen. Wat zegt Keyvan daarover?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Georgie schreef: 12 apr 2025 22:29
gerard_m schreef: 12 apr 2025 13:53 Dat mag allemaal zo zijn, maar de denkfout die je maakt is om elke reactie hieruit te willen verklaren.
Alles goed en wel, maar als jij dan zo zeker weet dat ik van een denkfout uitga, op welke rationele of “op iets anders” gebaseerde indicaties en overwegingen baseer jij –of baseren anderen– dan jouw –hun– mening dan dat er in Nederland islamisering plaatsvindt en dat het CAK daar vatbaar voor lijkt te zijn?
Jouw denkfout staat volledig los van de vraag of iemand wel of niet " islamisering" ziet. Jij gaat ervan uit dat zorgen of kanttekeningen bij het organiseren van islamitische activiteiten door werkgevers automatisch " instinct gedreven" zijn. Dat is niet het geval. Of nu wel of geen sprake is van islamisering, is naast deze kwestie. Principieel vind ik dat de overheid geen religieuze activiteiten moet bevorderen. Dat heeft niets met instict te maken.

Er is meer islam in het westen dan een paar decennia geleden. Meer moskeeen, meer islamitische scholen, meer aandacht voor islamitische tradities zoals de ramadan. In sommige buurten is dit veel zichtbaarder dan anderen.

Er is ook meer New Age en Boeddhisme dan een aantal decennia geleden.
Het " instinct" zou met dit alles evenveel moeite hebben, en dat is niet het geval.

Behalve de zwakke poging van NIDA, die zelfs door de eigen mensen niet of nauwelijks gesteund wordt zie ik geen enkele indicatie.
Hier doe je de aanname dat meer invoed van een religie uitsluitend door een politieke partij zou worden bevorderd en dat is uiteraard niet het geval.

Ik ben ook behoorlijk nieuwsgierig naar welk vooroordeel jij mij toedicht.
Dat degenen die het met jou oneens zijn, worden gedreven door hun instincten en zich laten opfokken door Wilders.
Dus niet zelfstandig en rationeel nadenken.
Vrij denigrerende vooroordelen.

Voor de duidelijkheid: De vooroordelen die ik jou en de anderen toedicht zijn:
Je gaat ervan uit dat Nederland “islamiseert”.
Geen vooroordeel. Ik stel vast dat de islam toeneemt.
Dat de iftar een religieus ritueel is.
Een feit.
Dat een uitnodiging aan niet-molims om kennis te maken met de iftar een poging tot islamiseren is.
Zo is het ooit bedacht maar ik ga ervan uit dat dit in de meeste gevallen niet de intentie is (zoals ik eerder al schreef). Maar het is wel islam op de werkvloer.
Dat de iftar faciliteren een stap in de richting van islamiseren is,
Een islamitisch ritueel (of hoe je het wilt noemen) op het werk organiseren, is meer islam op het werk.
Dat het beschikbaar stellen van een vergaderzaaltje een stap in de richting van islamiseren is.
Nooit beweerd. Ik stelde dit wel bij het bouwen van aparte gebedsruimtes voor moslims.
Dat dat allemaal een gevaarlijke ontwikkeling is.
Nooit beweerd dus een onterecht vooroordeel van jou.
Neemt niet weg dat ik het onwenselijk vindt.
Verder heerst ook nog het misverstand dat het nakomen van religieuze wetten en verplichtingen een rituelen is. Dat is niet het geval.
Soms zijn rituelen verplicht, vaker niet. Verplichtingen kunnen een ritueel inhouden. vaker is dat niet het geval. Van de vijf zuilen van de islam kun je de eerste twee als verplichte rituelen beschouwen. De andere drie zijn verplichtingen maar geen rituelen.
Noem het een religieuze wet, een religieuze verplichting of iets anders. Het doet niets af aan de bezwaren.
Religieuze wetten en verplichtingen op de werkvloer zijn even onwenselijk als religieuze tradities.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 13 apr 2025 08:18
lost and not found yet! schreef: 12 apr 2025 23:59 Of overdrijft Keyvan?
De grootste bedreiging die ik nu ervaar is dat populisten de macht willen overnemen
en daarvoor bv onderwijs en journalistiek ondermijnen. Wat zegt Keyvan daarover?
Jij geeft geen antwoord op een heldere vraag en
bovendien is jouw angst voor populisten hier off-topic,
maar op zich wel een interessant onderwerp voor een nieuw topic!
Ik zie uit naar jouw topic opening! Neem je daar ook in mee wat Keyvan daarover zegt?

On-topic wat ik daarover kwijt wil:
het is heel goed mogelijk om gelijkertijd zowel het naar overwoekering neigende rechts populisme op democratische wijze te bestrijden, als ook op democratische wijze de verdergaande secularisering te bevorderen en tevens ook op democratische wijze de verdergaande Islamisering tegen te blijven gaan.

Sterker, vanuit mijn Islamofilie, althans voor de spirituele, vreedzame en zelfs liefdevolle onderdelen van de Islam, en gesprekken met enigszins geseculariseerde Moslims, heb ik menen te mogen concluderen dat er daadwerkelijk Moslims zijn die, zij het niet openlijk, voorstander zijn van het actief tegengaan van verdergaande Islamisering.

Hoe mooi zou het zijn om in Nederland als Vrijdenker gezamenlijk met Moslims op democratische wijze de verdergaande secularisering te bevorderen, verdergaande Islamisering tegen te blijven gaan EN gelijkertijd het naar overwoekering neigende rechts populisme op democratische wijze te bestrijden. Ik denk dat een vereniging als het Humanistisch Verbond dat wel wil helpen organiseren.
.
.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 13 apr 2025 12:43 Jij geeft geen antwoord op een heldere vraag en
Nee, dat is on-topic. Ik bespeur de angst dat moslims de macht willen overnemen. Ik ervaar een stroming dat populisten de macht willen overnemen. Aangezien ik geen abonnement op de Telegraaf heb, wil ik weten of Keyvan daar ook over geschreven heeft. Het kan niet allebei tegelijk gebeuren.

Voor de rest lijkt me het handiger als jij het on/off-topic gedeelte aan de moderatoren overlaat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 13 apr 2025 12:49
HierEnNu schreef: 13 apr 2025 12:43 Jij geeft geen antwoord op een heldere vraag en
Nee, dat is on-topic. Ik bespeur de angst dat moslims de macht willen overnemen. Ik ervaar een stroming dat populisten de macht willen overnemen. Aangezien ik geen abonnement op de Telegraaf heb, wil ik weten of Keyvan daar ook over geschreven heeft. Het kan niet allebei tegelijk gebeuren.

Voor de rest lijkt me het handiger als jij het on/off-topic gedeelte aan de moderatoren overlaat.
Het is gewoon een mening die ik vrij uit hoor! Moet die mening onderdrukt worden? Vind je echt? Jij bent Moderator en hebt als medeforummer nogal eens moeite on-topic te blijven! Misschien is het niet handig dat jij gelijktijdig de medeforummer EN Moderator rol hebt! :idea:

Maar vertel, wat is er mis om een medeforummer er op te wijzen dattie off-toc gaat?
Zulks lijkt mij volledig on-topic en maakt de kans groter dat we on-topic blijven! Toch?

Je blijft nou hier off-topic doorzeuren, maar waarom start je daar geen nieuw topic over,
over die stroming dat populisten de macht willen overnemen?
  • Hartstikke interessant toch?
.
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

georgie en gerard_m
me dunkt praten jullie echt langs mekaar heen.
begin eens met helder te definiëren wat islamisering juist is en inhoudt? Hoe je het herkent
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 13 apr 2025 12:49
Dit soort bespeuren lijkt me totaal onvruchtbaar. Ik kan de bal terugkaasten en ik bespeur dan de angst om als een islamofoob gezien te worden. Of ik bespeur de angst om de populisten iets aan te reiken waar ze gebruik van kunnen maken.

Ik zie ook niet goed in waarom niet allebei kan gebeuren. Ik zie niets tegenstrijdig aan de notie dat islamisten en populisten tegelijk zouden proberen de macht te willen overnemen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

appelfflap schreef: 13 apr 2025 17:20 georgie en gerard_m
begin eens met helder te definiëren wat islamisering juist is en inhoudt? Hoe je het herkent
Je hebt gelijk.
Ik dacht dat ik mijn definitie al vrij helder heb opgeschreven (zie pag 29 hierboven), maar ik herhaal hem voor de zekerheid :
Ik wacht nu op die van de anderen.
Mijn eigen mening: Ik hou het op de definitie van Wikipedia:
"Islamisering of islamificatie is het proces van de omvorming van een samenleving naar de islamitische religie, cultuur en wetgeving. Zo nam bijvoorbeeld de islamisering van Anatolië een aanvang met de Slag bij Manzikert in 1071.

Neologisme
Het woord wordt ook gebruikt om een proces aan te duiden waarbij een westerse samenleving een groeiend aantal moslims telt en daardoor een meer islamitisch karakter zou krijgen. In deze betekenis is het woord een neologisme, het raakte in Nederland vooral bekend door het boek Tegen de islamisering van onze cultuur van Pim Fortuyn uit 1997. Later werd de term islamisering ook gebruikt door Geert Wilders, die waarschuwde voor een 'islamisering van de Nederlandse samenleving…"

Ik wil daar zelf nog aan toevoegen:
Iedere poging, groot- of kleinschalig initiatief, in de vorm van evenement, maatschappelijke organisatie of confessionele partij, maar ook kleinschalige bijeenkomsten in moskeeën of andere zaaltjes, straatprediking of flyeren en wat nog meer te bedenken is met de bedoeling om niet-islamitische landgenoten tot de islam te bekeren.
Ik ken één zwakke poging in die richting: Nida. Ooit begonnen als politieke partij op islamitische basis, maar of je ze confessioneel kon noemen betwijfel ik. Ze bemachtigden enkele zetels in een paar gemeenteraden maar kregen niet genoeg steun uit dun achterban om de parij uit te bouwen. De partij is opgeheven en gaat nu verder als lobbygroep.

In dit kader zijn deze sites wel interessant:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Islamisering en
https://cultuurondervuur.nl/artikelen/i ... rrein-wint
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Ik merk dat de 2e link niet compleet is. Hierbij een 2e poging:

Overigens een site waarbij je een emmertje bij de hand moet hebben als je die wilt lezen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Georgie schreef: 13 apr 2025 18:01
appelfflap schreef: 13 apr 2025 17:20 georgie en gerard_m
Je hebt gelijk.
Ik dacht dat ik mijn definitie al vrij helder heb opgeschreven (zie pag 29 hierboven),
................
In dit kader zijn deze sites wel interessant:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Islamisering en
Ik heb moeten zoeken. Niet bovenaan hier, want dat is blz. 30
Niet bovenaan blz 29, maar op 2 berichten na onderaan. vond ik je bericht.

Waarom gebruik je de linkknop naar dit bericht niet?
Dan zie je ook meteen de samenhang met de andere berichten:
Klik met je re. muisknop op het briefje voor de auteursnaam en dan kopieer de link en plak hem hier.
viewtopic.php?p=657583#p657583

In dit geval is het echter het meest handig om opnieuw naar Wikipedia te linken, wat ook je bron is voor je citaat.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie