Is Freethinker.nl nog wel Freethinker.nl?

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Is Freethinker.nl nog wel Freethinker.nl?

Bericht door Maria »

Nav. de vraag van ChaimNimski elders.
ChaimNimsky schreef: 14 apr 2025 13:27 Even een vraagje tussendoor (wil er niet meteen een topic voor openen): de laatste posting van Rereformed is van 27 maart -- dat is bijna 20 dagen geleden, terwijl hij normaal gesproken om de twee tot hooguit vijf dagen wel iets post. Weet iemand meer?
Dan doe ik dat even. :)
Want ik wil ook wel eens bespreken of jij en anderen een reden zien, waarom zoveel trouwe leden en schrijvers de laatte tijd een deur verder gaan na de onderwerpen en de berichten hier gezien te hebben.

Rereformed logt nog regelmatig in, maar heeft zich zodanig gedistancieerd van dit onderwerp, dat hij meestal niet meer in deze topics mee wil doen. Wat ik wel kan begrijpen.

Inhoudelijk zie je mij hier ook zelden meedoen.
Alles is er eigenlijk wel over gezegd, zolang er geen wezenlijke veranderingen zijn.
Een discussie moet wel zinvol zijn en een onderwerp moet je wel liggen, zoals nog wel de filosofie topics nog activiteiten vertonen, omdat leden hier voor diverse interesse gebieden komen.

Door de overvoering van de verhitte discussies over buitenlandse politieke kwesties en wat dat met ons doet, raken andere, wel typische FT onderwerpen, totaal ondergesneewd
En dat is te merken aan de aan- of juist afwezigheid van veel in het verleden trouwe leden.

---------------------------------------------------------------------
  • Nu wil ik het daar hier niet verder over hebben.
    Maar wel over de vraag wat jullie nog naar Freethinker brengt?
    Welke van de FT eigen onderwerpen heeft nog de belangstelling van de nu nog actieve leden?
-------------------------------------------------------------------

Edit 15-4-2025 10.10u:
Nav. van de reactie van Rereformed deze melding, dat dit topic verwant is aan het eerdere topic.
Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Re: Is Freethinker.nl nog wel Freethinker.nl?

Bericht door dikkemick »

Wat mij betreft is juist het Israël-Palestina onderwerp aanleiding om hier persoonlijk dieper op in te gaan.
Wat beweegt mensen en waarom?
Waarom heeft ieder onderwerp altijd voor-en tegenstanders? Waarom? Wat maakt een mens dat hij of zij goed-of afkeuring aan moord (of landjepik) kan geven?
Hoe kunnen mensen zo diametraal verschillend zijn?
Zijn er onderwerpen die niet met de rede zijn te benaderen? Of: Hoe benader je juist dit onderwerp redelijk?
Hoe breng je deze mensen dichter bij elkaar?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 14 apr 2025 17:40 Wat mij betreft is juist het Israël-Palestina onderwerp aanleiding om hier persoonlijk dieper op in te gaan.
Dat weten we ondertussen wel en dat is nu juist waar ik het niet over wil hebben hier in dit topic.
Heb jij niet gelezen wat de bedoeling van dit topic en wat dat heel speciaal benoemt, wat dat niet moet zijn?

Buiten dat...
Wat beweegt mensen en waarom?
........knip......
Hoe breng je deze mensen dichter bij elkaar?
Zou interessant kunnen zijn.
Een onderwerp voor psychologie.
Maar dan met een ander voorbeeld.

Wat vind jij een typisch onderwerp gezien de forumdoelstellingen?
En de indelingen in subfora?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hoe je de kwestie als vrijdenker benadert.

Maar dat mag dus niet!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Maria schreef: 14 apr 2025 17:06
  • Nu wil ik het daar hier niet verder over hebben.
    Maar wel over de vraag wat jullie nog naar Freethinker brengt?
    Welke van de FT eigen onderwerpen heeft nog de belangstelling van de nu nog actieve leden?
Wat mij betreft komen hier nog best veel interessante onderwerpen langs om over mee te praten.
Soms heb ik zelf weinig toe te voegen maar lees ik met interesse mee.

Soms zijn dit verdiepende topics die meer filosofisch zijn. Topics over maatschappelijke/politieke onderwerpen zijn vaak ook interessant.
Uiteraard ook de kritische topics over religie en hoe hiermee om te gaan in de maatschappij.
Interessant zijn eigenlijk de meeste onderwerpen waarbij nog echt sprake is van een discussie: een uitwisseling van standpunten.

Dat geldt allang niet meer voor de Israel topics: dit zijn eindeloze emotionele herhalingen van hetzelfde standpunt zonder enige uitwisseling met andersdenkenden. Voor zover iets wordt uitgewisseld, zijn het beschuldigingen of verwensingen naar mensen met een ander standpunt. Dat lijkt me niet passen bij een vrijdenkersforum waar we naar mijn idee uit moeten gaan dat alle deelnemers aardig vrij kunnen nadenken, ook degenen met een andere mening.

Degenen die alleen hun eigen mening willen blijven herhalen zonder serieus te luisteren naar andere standpunten, zouden misschien beter een blog kunnen starten of op X hun standpunt gaan verkondigen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 14 apr 2025 17:06:scissors:
Welke van de FT eigen onderwerpen heeft nog de belangstelling
van de nu nog actieve leden?
Wat zijn 'de FT eigen onderwerpen'?
Ik wist niet eens dat er FT eigen onderwerpen waren,
behalve dan laatst dat topic: 'Vrijdenkers moeten religies bestrijden!'

Ik heb juist hier veel geleerd over het Israël/Palestina conflict en
reeds voor ik lid werd verbaasde ik me erover dat ene Devious, ook erelid net als PietV,
al in 2003 daar over schreef. Voor mij een aangename verrassing overigens!

Maar het Israël/Palestina conflict is dus geen eigen FT onderwerp, begrijp ik zulks goed?
Zijn er meer niet eigen FT onderwerpen? Welke? Hoe kan ik die herkennen?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Opnieuw over Israel/Palestina.
Nu gewist.
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

HierEnNu schreef: 14 apr 2025 21:10 Wat zijn 'de FT eigen onderwerpen'?
Ik wist niet eens dat er FT eigen onderwerpen waren,
behalve dan laatst dat topic: 'Vrijdenkers moeten religies bestrijden!'

Zijn er meer eigen FT onderwerpen? Welke? Hoe kan ik die herkennen?
:lol: een zeer aktieve forummer die die vraag stelt is de ultieme bevestiging van wat ik een half jaar geleden eens aansneed:
viewtopic.php?p=646731#p646731

Dit forum heeft geen binding meer met het forum waar ik me ooit bij aansloot: een forum waar levensbeschouwing centraal staat, de basis van ons denken wordt overdacht, waar de botsing tussen traditionele wereldbeelden en moderne plaatsvindt, een forum gekenmerkt door skepticisme en religiekritiek: https://en.wikipedia.org/wiki/Freethought .
Dit forum was waardevol omdat het veelal tijdloze onderwerpen besprak en bijgevolg teksten opleverden die bijvoorbeeld tien jaar later nog steeds interessant konden zijn voor een lezer.

Er is inmiddels nagenoeg niets meer over van bovenstaande. Ik vroeg een half jaar geleden of iemand nog suggesties had om er iets aan te doen, en of dit forum nog te redden viel. Het antwoord is duidelijk nee. Het forum is wat betreft het originele uitgangspunt enkel zinlozer geworden.

Ervoor in de plaats is een actualiteiten-forum ontstaan waar het wereldgebeuren centraal staat: coronacrisis, Trump, Poetin, Israel. Met freethinker.nl heeft dit alles niets meer te maken.

Maar om jou een duidelijk antwoord te geven stel ik voor dat wij op dit forum het subforum Actualiteit volledig sluiten.
Dan is Freethinker.nl weer waar het voor bedoeld is.
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Reref. schreef:. .. . .
. . . .
Maar om jou een duidelijk antwoord te geven stel ik voor dat wij op dit forum het subforum Actualiteiten volledig sluiten.
Klopt als een bus!
Alles wat niets méér inhoudt dan het ondertittelen van de dagelijks weer opwindende werkelijkheid daar doe ik al niet aan mee. Met telkens toch de overweging of ik er zomaar tussenuit zal glippen of toch nog met een laatste stukje.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Rereformed schreef: 15 apr 2025 08:52 :lol: een zeer aktieve forummer die die vraag stelt is de ultieme bevestiging van wat ik een half jaar geleden eens aansneed:
viewtopic.php?p=646731#p646731
Dank je voor de reminder.
Ik heb de OP aangepast met de vermelding van dat topic.
Veel van de reacties zijn nu nog waardevol.
appelfflap
Banned

Wat dreef jullie om hier lid te worden?

Bericht door appelfflap »

Nieuwsgierigheid, religie, gelijkgestemden, ...
wat hield jullie daarna hier?

Ik heb eventjes voor mezelf gekeken en ben hier blijkbaar beland toen ik, ik spreek nu 20j geleden, een menignsverhsicl had over geweld in de bijbel en daar onderbouwing voor zocht

Toen blijven hangen door al de oude krokodillen zoals devious, sceptic, de Erics, wijlen Tjok, kitty, dr Who en vele vele anderen... diepgang, overdenkingen, dingen opsteken, twijfel, gelijkstemden, inzichten, oneens zijn en soms amusante topics (zoals de ark van noah). je leert mensen kennen en met sommige kom je beter overeen als anderen en met sommige ontwikkel je een forumvete. die met rereformed is volledig doorgeslagen en ontaardt, van mijn kant mea culpa

deze vraag is ook bedoeld voor oude leden, ik weet dat sommige nog meelezen. nu blijf ik hier hangen omwille van nostalgie en vroeger, terwijl het objectief gezien momenteel zinloos is en ik heb daar mijn steentje aan bijgedragen. opnieuw mea culpa zoals ze zeggen.

wat dreef jullie, waarom blijven en hoe verder? doelstellingen aanpassen en actualiteit 'evtl. gewoon schrappen lijkt me inderdaad wel wat.
er gebeurt geneog in de wereld op ander gebied

s
dikkemick
Adelaar

Re: Wat dreef jullie om hier lid te worden?

Bericht door dikkemick »

Religie.
Dat is wat mij op dit forum bracht. Helaas wel een groep gelijkgestemden maar leerzaam was het. Maar religie (orthodox geloof) is uitgekauwd op dit forum, behalve dan wellicht de meer recente actuele ontwikkelingen (onderwijs e.d).
En dan denk ik dat actualiteit niet los is te zien van de meer filosofische onderwerpen.
Einstein/Mick
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Rereformed schreef: 15 apr 2025 08:52
het forum waar ik me ooit bij aansloot: een forum waar levensbeschouwing centraal staat, de basis van ons denken wordt overdacht, waar de botsing tussen traditionele wereldbeelden en moderne plaatsvindt, een forum gekenmerkt door skepticisme en religiekritiek
...
Dit forum was waardevol omdat het veelal tijdloze onderwerpen besprak en bijgevolg teksten opleverden die bijvoorbeeld tien jaar later nog steeds interessant konden zijn voor een lezer.

Klopt! Dit is wat freethinker.nl zo goed maakt. Ik weet niet of het helemaal weg is, maar het wordt zeker minder. Niet per se alleen op dit forum, misschien wordt in het algemeen wel wat minder met het denken over levensbeschouwing en het bespreken van tijdloze onderwerpen. Mogelijk zit het probleem dieper, en ebt de interesse in dergelijke zaken samen met religie langzaam maar zeker uit de samenleving weg. Men verliest zich meer in meer in de waan van de dag, in hypes en trends en modeverschijnselen.

Kijk, het prachtige aan veel mensen die zich “vrijdenker” noemen is dat ze in feite diepreligieuze mensen zijn, maar tegelijkertijd zeer kritisch op de instituties. Dat maakt een mooie combinatie, die tot interessante gesprekken leidt. Niet-kritische mensen neigen daar vaak minder toe, omdat ze alles recht praten of simpelweg de schouders ophalen, en niet-religieuze mensen begrijpen vaak niet eens waar deze onderwerpen over gaan, waarom iemand het daar over zou willen hebben.

Het is juist die specifieke mix die je vaak bij afvalligen aantreft die tot het type gesprekken leidt dat je hier benoemt. En het lijkt er nu op dat de transitie van het eerste type naar het tweede (van kritisch naar simpelweg niet-religieus) grotendeels voltooid is, waardoor de interessante discussies – de botsingen tussen werelden – daarmee ook grotendeels achter ons liggen, steeds meer tot een niche vervallen voor de enkele geïnteresseerde. Wat is er nog over om kritisch op te zijn? Alles is al helemaal stukbekritiseerd.

En wat het bespreken van actualiteiten betreft, en alles rondom Israël, ook dat kan hartstikke interessant zijn, maar niet wanneer mensen enkel vanuit hun emotie en onderbuikgevoelens op de laatste nieuwtjes en roddels reageren, en ook geen enkele noodzaak voelen om er iets anders mee te doen. Dat heeft niets te maken met precies die dingen die je hier benoemt, die de kracht van freethinker.nl vormen.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 15 apr 2025 08:52 ...
Maar om jou een duidelijk antwoord te geven stel ik voor dat wij op dit forum het subforum Actualiteit volledig sluiten.
Maar het zou zomaar kunnen dat er dan nog maar heel weinig gepost wordt.

Het lijkt mij dat hier in Nederland de inhoudelijke discussie rondom religie voor het moment wel zo'n beetje gevoerd is. Dat betekent dat mensen die nu nog echt religieus zijn zitten opgesloten in hun geloofsgemeenschappen en niet of nauwelijks tot discussie bereidt of in staat zijn (zie bijvoorbeeld dit topic) en de christenen die iets gaan schrijven als Volwassen Geloof zijn nog in opleiding (zoals uit dit artikel moge blijke) dus dat gaat nog even duren voor we daar wat van horen. Ik denk dat religie daarmee als onderwerp misschien niet helemaal verdwenen maar wel uit het centrum is.

Op de homepage van freethinker staat
... als voornaamste doelen het nuanceren of weerleggen van de waarheidsclaims en drogredeneringen van bepaalde maatschappelijke en politieke stromingen, georganiseerde religies en sekten, het aan de kaak stellen van excessen die zich daar voordoen of voor hebben gedaan, en het geven van informatie over vrijdenken. Wij zijn van mening dat religieuze openbaringen geen, of in ieder geval weinig antwoorden en oplossingen bieden voor de problemen van de moderne tijd.
waarmee het forum vooral gericht lijkt op religie. Kijkend naar de tijdsgeest lijkt vooral politiek (als algemene noemer voor populisme, fascisme, democratie, vrijheid van meningsuiting, desinformatie en aanverwante) bepalend hoe de wereld besproken wordt. Dat verklaard de verschillen van inzicht die hier op het forum af en toe fel worden uitgevochten. Ik denk bij de moderatie te zien dat men het moeilijk vind daar orde in te handhaven en structuur in te brengen. Dat is niet vreemd want de onderwerpen lijken mij van een andere aard dan de doelstelling zoals verwoord en de manier van discussiëren is ook anders (ook verandert in de tijd).

De vraag lijkt mij of je als forum je doelstelling aan wilt passen en hoe die dan moet gaan luiden. En als je het daarover eens bent of je dan in het geweld van X, Instagram en whatever in staat bent voldoende aandacht of deelname te genereren om het forum interessant te houden.

Persoonlijke noot: ik lees het forum nog graag en met veel plezier. Maar het heeft iets van mijn zwager. Een soort van hippie die in de jaren zestig van de vorige eeuw is blijven steken. Recentelijk is zijn eend (deux chevaux) weer uit de winterslaap gehaald zodat hij weer kan toeren op 's lands wegen. Maar de snelweg zit er niet meer in :lol: :lol: :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Amerauder
Ervaren pen

Re: Wat dreef jullie om hier lid te worden?

Bericht door Amerauder »

Wat dreef jullie om hier lid te worden?

Misschien wel de berichten van Rereformed?

Het concept van een forum spreekt mij aan, maar het niveau van de discussies die je vaak aantreft schrikt mij af.

En toen kwam ik dus een aantal van de discussies tegen die Rereformed hier in het verleden heeft gevoerd. En dan bedoel ik dat inclusief zijn gesprekspartner en afgezien van of ik het ergens mee eens ben of niet, puur het niveau van de discussie, de manier waarop die gevoerd wordt. Daar kon ik me wel in vinden en daarvan dacht ik, zo kan het dus ook.

Daarbij moet ik opmerken dat het klimaat waarin discussies op hoog niveau gevoerd kunnen worden waarschijnlijk veel te maken heeft met de strengheid van moderatie die hier aanwezig is. De bereidheid mensen op hun gedrag aan te spreken en zo nodig de deur te wijzen. Als dat ontbreekt dan verval je al heel gauw in koetjes en kalfjes, een beetje zoals de rest van het internet en het dramatische niveau daarvan.

Overigens werd ik gewezen op deze berichten van Rereformed en hun waarde door deze natuurkundige, ook iemand met interesse in filosofie, en iemand die op vergelijkbare wijze “worstelt met het geloof” dat wil zeggen iemand die zeer kritisch is maar het tegelijkertijd nooit 100% van zich af weet te leggen, zich in ieder geval voor de thema’s blijft interesseren. Ook dat heeft bijgedragen aan mijn interesse.
Laatst gewijzigd door Amerauder op 15 apr 2025 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie