Waarom geen topic omtrent Soedan?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Waarom geen topic omtrent Soedan?

Bericht door Peter van Velzen »

In het onderwerp De doodstraf voor een Christen in Pakistan, vroeg LANFY aan Dikkemick
lost and not found yet! schreef: 21 apr 2025 22:04 Kortom, waarom heb je nooit een topic geopend waar meer slachtoffers vielen dan in…….. en je weet wat ik bedoel!
Omdat er blijkbaar behoefte bestaat aan zo'n onderwerp, maar niemand de moeite neemt om de grootste humanitaire ramp van dit moment te bespreken open ik dan maar zelf dit nieuwe topic.

En stel de volgende vragen:
Behalve aan Dikkemick en LANFY, vraag ik ze ook aan HierEnNu (die in de meeste onderwerpen die te maken hadden met Israël als Topic opener staat vermeld en in iets minder mate aan BS, ChaimNImsky en Mus, Maar ook aan mijzelf. Uiteraard mag iedereen die dat wil ook reageren. (maar svp geen ad hominems jegens elkaar
  1. Waarom heb jij geen onderwerp over Soedan geopend?
    Peter: Omdat ik, noch Nederland , noch de VS, noch de Nato. een der strijdende partijen steunt. inmiddels heb ik het wél gedaan.
  2. Welke partij is begonnen?
    Peter: volgens dit wikipedia artikel de RSF.
  3. Welke partij handelt immoreel"
    Peter: Ik denk beiden
  4. Wat is de achterliggende oorzaak?
    Peter: De vorige burgeroorlog, die leidde tot de afsolitsing van zuid-Soedan, en de participatie van de RSF in de burgeroorlogen in LIbië en Jemen. alsmede de staatsgreep im 1989
  5. Welke partijen zijn er nog meer bij betrokken?
    Peter: Aan de kant van de SAF: Iran, Tuirkye, Egypte, Saoedi Arabïe. aan de kant van de RSF: De VAE Tjaad, de Centraal afrikaamse republiek en de Wagner groep.
  6. Wat kan men doen om er een eind aan te maken?
    Peter: Sancties instellen tegen alle staten die een van beide partijen steunen. En een resolutie van de VN Veiligheidsraad.
  7. Denk je dat er snel een eind aan komt?
    Peter: Nee want sancties, noch resolutie zullen worden uitgevoerd. Ongetwijfeld zullen Poetin of Donald T. (of allebei) hun veto uitspreken.
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Re: Waarom geen topic omtrent Soedan?

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 22 apr 2025 06:57 ..., vraag ik ze ook aan ..., ChaimNImsky,....
Er is weinig erger dan wat er in Soedan, Myanmar of Congo, etc., gebeurt, maar het doet me meer als Nederland verliest met voetballen.
De tekst na "maar" is een typische off-topic opmerking, die geen enkele doel dient, en in de prullebak thuis hoort. Toevallig geeft ze wel antwoord op de 1e vraag.
Peter van Velzen
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 22 apr 2025 09:05Jemen levert wat dat betreft weinig gespreksstof op, ...
Bij de oorlog in Jemen hebben de Houthi-rebellen in 2015 de hoofdstad Sanaa ingenomen en de internationaal erkende regering verdreven, waarna Saoedi-Arabië begon met een militaire interventie, gesteund door een coalitie van Arabische landen, de VS en het VK. Het dodental is hoger dan 377.000 volgens schattingen van de VN en vele miljoenen mensen leven in hongersnood.

Houdt me niet zo bezig.
Dit lijkt een reactie die in een ander topic thuis hoort.
Peter van Velzen
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 22 apr 2025 09:17
Houdt me niet zo bezig.
Juist! En laat dat de reden en motivatie van mijn uitleg ondersteunen. We lijken het humane menselijke perspectief uit het oog te verliezen als het hemd nader is dan de rok.
Had er maar een sharia fan op dit forum gezeten. Dan zat het doodstraf topic binnen de kortste keren op slot. Misschien zelfs wel omdat Chaimnimsky fel tegenstander van de doodstraf is. Maar dat weet ik uiteraard niet.

Jemen zal zich daarom niet lenen voor zwaar emotionele beladen reacties, Israël en doodstraf wel. Het Jemen-topic zal een vreedzame dood sterven.
Dit lijkt ook een reactie die in een ander topic thuis hoort.
Peter van Velzen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Het ging al snel of topic.
Aantal berichten naar nieuw onderwerp Waarom geen aandacht voor burgerslachtoffers elders in de wereld?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: 22 apr 2025 10:01
ChaimNimsky schreef: 22 apr 2025 09:17
Houdt me niet zo bezig.
Juist! En laat dat de reden en motivatie van mijn uitleg ondersteunen. We lijken het humane menselijke perspectief uit het oog te verliezen als het hemd nader is dan de rok.
Had er maar een sharia fan op dit forum gezeten. Dan zat het doodstraf topic binnen de kortste keren op slot. Misschien zelfs wel omdat Chaimnimsky fel tegenstander van de doodstraf is. Maar dat weet ik uiteraard niet.

Jemen zal zich daarom niet lenen voor zwaar emotionele beladen reacties, Israël en doodstraf wel. Het Jemen-topic zal een vreedzame dood sterven.
Ik had gevraagd om ad hominems achterwege te laten.
Dit is geen antwoord op een van mijn vragen, maar jouw mening over een andere forumdeelnemer (al is het een fictieve sharia-fan)
Dit had voorkomen kunnen worden als het bericht in het juiste topic had gestaan
Peter van Velzen
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welke ad hominem bedoel je Peter? Dat Chaimnimsky tegen de doodstraf zou zijn? Lijkt me een compliment!

Verder is mijn uitleg, waar dus niet op gereageerd wordt duidelijk! Er worden weer kersjes er tussenuit geplukt! Probeer eens het geheel te beantwoorden! De grote lijn van mijn uitleg aan Lanfy
Dit had ook voorkomen kunnen worden als het eerste bericht in het juiste topic had gestaan
Peter van Velzen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: 22 apr 2025 11:45 Welke ad hominem bedoel je Peter? Dat Chaimnimsky tegen de doodstraf zou zijn? Lijkt me een compliment!

Verder is mijn uitleg, waar dus niet op gereageerd wordt duidelijk! Er worden weer kersjes er tussenuit geplukt! Probeer eens het geheel te beantwoorden! De grote lijn van mijn uitleg aan Lanfy
๋Je bent blijkbaar niet van plan om ook maar een enkele vraag die ik stelde te willen beantwoorden.
Wat doe je dan in dit topic? Je hoeft niet in elk topic persé iets te zeggen. Maar als je het doet. reageer dan ten minste op de topic opener. Dat is wel zo beleefd. ChaimNimsky heeft de eerste vraag ten minste beantwoordt. Dat antwoord is vrij teleurstellend, maar verklaart wel, waarom hij de overige vragen niet beantwoordt. Jij wilt het blijkbaar ergens anders over hebben. Dat mag, maar alsjeblieft niet in DIT topic.
Dit had ook voorkomen kunnen worden als het eerste bericht in het juiste topic had gestaan
Peter van Velzen
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter, kom op nou! Dit topic bestaat bij mijn gratis. Het is ontstaan nav een vraag van Lanfy aan mij.
Die beantwoord ik en er wordt weer gereageerd door jullie op 1 woord!
Peter van Velzen
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: 22 apr 2025 17:48 Peter, kom op nou! Dit topic bestaat bij mijn gratis. Het is ontstaan nav een vraag van Lanfy aan mij.
Die beantwoord ik en er wordt weer gereageerd door jullie op 1 woord!
De vraag van LANFY was in wezen mijn vraag 1. Daar heb jij nog niets over gezegd.
Of opende je geen topic over Jemen of Soedan omdat een dergelijk topic niet op slot zou gaan?
Nee toch?

NB er zijn nu al 10 reacties in dit topic, waarvan slechts één mijn eerste vraag beantwoort. Ik ben benieuwd of er nog een tweede komt
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Behalve in de openingpost is er nog niets gezegd over Soedan. Dus dat geeft wel aardig antwoord op de waarom vraag. Het leeft niet. Er is geen invloed op. Niemand steunt de ene partij of de andere. Op een enkele vluchteling na raakt het niemand in Nederland.
Dat is met een andere oorlog wel anders. En dan weten we ook gelijk waarom we over Soedan moeten praten. De klassieke afleidingsmanoeuvre.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Peter van Velzen
Site Admin

Bonjour schreef: 22 apr 2025 18:32 Behalve in de openingpost is er nog niets gezegd over Soedan. Dus dat geeft wel aardig antwoord op de waarom vraag. Het leeft niet. Er is geen invloed op. Niemand steunt de ene partij of de andere. Op een enkele vluchteling na raakt het niemand in Nederland.
Dat is met een andere oorlog wel anders. En dan weten we ook gelijk waarom we over Soedan moeten praten. De klassieke afleidingsmanoeuvre.
Ik wacht nog even met die conclusie, tot LANFY met een reactie komt.
Ook hoop ik dat HierEnNu, die het topic over die "andere oorlog" opende, nog zal reageren.
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 22 apr 2025 18:32 Het leeft niet. Dat is met een andere oorlog wel anders.
Exact! Dat die andere oorlog bij mij leeft, ligt voor de hand, maar waarom zouden 5 miljoen vermoorde congolezen, een miljoen afgeslachte Tutsi’s en gematigde Hutu’s in 100 dagen, zo'n 2 miljoen Soedanese doden vielen, meer dan een half miljoen Syriërs of 377.000 Jemenitische burgerslachtoffers zoveel minder bij jullie leven dan die andere oorlog, terwijl in deze vergeten conflicten heeft het Westen heeeel veel invloed heeft gehad -- soms als directe actor, soms via wapenleveringen of politieke steun. Frankrijk leverde wapens aan de Rwandese regering tijdens de aanloop naar de genocide; de VS, het VK en Frankrijk leveren miljarden aan wapens aan Saoedi-Arabië, dat die inzet in Jemen; België, China, Rusland, VS leverden wapens aan verschillende strijdende partijen in Congo en Soedan; Ook Nederland leverde vliegtuigonderdelen die werden ingezet bij bombardementen door Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten in Jemen, etc.
grotendeels off topic aangezien de vraag over Soedan ging en niet over al die andere conflicten.
Bovendien is de vraag eigenlijk waarom het conflict tussen Israél en de Palestijnen ook leeft onder andere forumleden.
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 24 apr 2025 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 23 apr 2025 10:45
Bonjour schreef: 22 apr 2025 18:32 Het leeft niet. Dat is met een andere oorlog wel anders.
Exact! Dat die andere oorlog bij mij leeft, ligt voor de hand, maar waarom zouden 5 miljoen vermoorde congolezen, een miljoen afgeslachte Tutsi’s en gematigde Hutu’s in 100 dagen, zo'n 2 miljoen Soedanese doden vielen, of meer dan een half miljoen Syriërs zoveel minder bij jullie leven dan die andere oorlog?
Omdat er in Nederland geen mensen leven die het prima vinden dat er 5 miljoen vermoorde congolezen, een miljoen afgeslachte Tutsi’s en gematigde Hutu’s in 100 dagen, zo'n 2 miljoen Soedanese doden vielen, of meer dan een half miljoen Syriërs afgeslacht worden en het zelfs promoten.
eveneens grotendeels off topic. En waarschijnlijk rijp voor de prullebak.
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 24 apr 2025 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

En daarnaast: Als onze regering of politieke partijen een rol gaat spelen om bv deelgenoot in een conflict te worden door wapens te leveren of bij een premier op bezoek te gaan die gezocht wordt door het icc, dan wordt het openen van een topic een stuk relevanter, zeker als er een stel dogma's bij komen, zoals "de aggressor is altijd zo lief en in het verleden zo zielig geweest"
Off topic
Peter van Velzen
Plaats reactie