Omdat er blijkbaar behoefte bestaat aan zo'n onderwerp, maar niemand de moeite neemt om de grootste humanitaire ramp van dit moment te bespreken open ik dan maar zelf dit nieuwe topic.lost and not found yet! schreef: ↑21 apr 2025 22:04 Kortom, waarom heb je nooit een topic geopend waar meer slachtoffers vielen dan in…….. en je weet wat ik bedoel!
En stel de volgende vragen:
Behalve aan Dikkemick en LANFY, vraag ik ze ook aan HierEnNu (die in de meeste onderwerpen die te maken hadden met Israël als Topic opener staat vermeld en in iets minder mate aan BS, ChaimNImsky en Mus, Maar ook aan mijzelf. Uiteraard mag iedereen die dat wil ook reageren. (maar svp geen ad hominems jegens elkaar
- Waarom heb jij geen onderwerp over Soedan geopend?
Peter: Omdat ik, noch Nederland , noch de VS, noch de Nato. een der strijdende partijen steunt. inmiddels heb ik het wél gedaan. - Welke partij is begonnen?
Peter: volgens dit wikipedia artikel de RSF. - Welke partij handelt immoreel"
Peter: Ik denk beiden - Wat is de achterliggende oorzaak?
Peter: De vorige burgeroorlog, die leidde tot de afsolitsing van zuid-Soedan, en de participatie van de RSF in de burgeroorlogen in LIbië en Jemen. alsmede de staatsgreep im 1989 - Welke partijen zijn er nog meer bij betrokken?
Peter: Aan de kant van de SAF: Iran, Tuirkye, Egypte, Saoedi Arabïe. aan de kant van de RSF: De VAE Tjaad, de Centraal afrikaamse republiek en de Wagner groep. - Wat kan men doen om er een eind aan te maken?
Peter: Sancties instellen tegen alle staten die een van beide partijen steunen. En een resolutie van de VN Veiligheidsraad. - Denk je dat er snel een eind aan komt?
Peter: Nee want sancties, noch resolutie zullen worden uitgevoerd. Ongetwijfeld zullen Poetin of Donald T. (of allebei) hun veto uitspreken.