Confucius over leven.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Confucius over leven.

Bericht door Maria »

Confucius
We hebben twee levens,en het tweede begint als we ons realiseren, dat we er maar één hebben

Toen ik de oude chinese klassieken een beetje leerde kennen, heb ik tegelijkertijd veel over mijn eigen leven en hoe ik daarin stond, leren kennen.
En ik leer steeds bij.

Door mijn eerdere kennismaking met het Taoïsme, had ik hier al begrip voor ontwikkeld.
Vandaag las ik dit citaat van Confucius, dat het voor mij onder woorden bracht.

Ik realiseerde me hoe waar deze uitspraak is.
Toen ik besefte halverwege mijn bestaan, dat ik me steeds op de toekomst had gericht met al mijn wensen en acties ten behoeve van het invullen daarvan en dat dit slechts illusies waren.
Vergetend, dat als ik mijn toekomstdromen mijn heden zou laten bepalen, er geen toekomst werkelijkheid zou worden in mijn leven.
En toen mijn dromen aan barrels gingen, ik achterbleef met lege handen.

Ik ben met vallen en opstaan begonnen aan mijn tweede leven.
In mijn tweede leven was er geen plaats meer voor de illusie van een later beter leven.
Ook niet in het hiernamaals en heb ik mijn twijfels definitief aan de kant gezet.
Normen en waarden herzien, omdat de basis ervan onder me uit waren geslagen.

Toen ik hieruit gekrabbeld was, was ik een nieuw mens.
Niet bekeerd, maar omgekeerd. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
appelfflap
Banned

Re: Confucius over leven.

Bericht door appelfflap »

Maria schreef: 29 apr 2025 23:22 Confucius
We hebben twee levens,en het tweede begint als we ons realiseren, dat we er maar één hebben
Misschien moeten we dit als forum doen? waar is de openheid van kritisch denken dat hier ooit de norm was? Laat ons dat 2e leven beginnen en terug naar die waarden grijpen
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: 30 apr 2025 11:32 Misschien moeten we dit als forum doen? waar is de openheid van kritisch denken dat hier ooit de norm was? Laat ons dat 2e leven beginnen en terug naar die waarden grijpen
Goede suggestie.
Wordt aan gewerkt.

Tot op grote hoogte past mijn bijdrage in een ander topic ook hier.
viewtopic.php?p=658993#p658993
Maria schreef: 30 apr 2025 11:47 Met het accent op goede humor, die je in positieve zin kan raken en niet het belachelijk maken van de beelden van anderen.
Door dat laatste bereik je bij mij alleen dat ik mijn eigen beeld in ga kapselen en beschermen, waardoor het verstart.
En ik er niet meer aanspreekbaar door word.

Wat dat onderscheid betreft kan hetzelfde gezegd worden van kritiek, die vaak geïmplementeerd wordt in humor.
Is die opbouwend of afbrekend?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

appelfflap schreef: 30 apr 2025 11:32
Maria schreef: 29 apr 2025 23:22 Confucius
Misschien moeten we dit als forum doen? waar is de openheid van kritisch denken dat hier ooit de norm was? Laat ons dat 2e leven beginnen en terug naar die waarden grijpen

Ik ben bang dat je hiermee bedoelt te zeggen dat we het allemaal eens moeten zijn met jouw opinie aangaande wat men in Israel-topics niet mag zeggen op dit forum, en dat daarvan afwijkende opinies niet getolereerd mogen worden op dit forum en wanneer die wel getolereerd worden dan zijn de moderators het niet waard om moderator te zijn. We kennen inmiddels allemaal het verhaal. Je bijdragen hebben tegenwoordig geen enkele andere strekking. En zo heb je weer een topic gekaapt.
Ga eerst eens wat aan jezelf doen voordat je gaat preken naar anderen.

Maar misschien zie ik het verkeerd, en ben je al begonnen bij jezelf om van dit forum wat beters te maken en je leven niet te verspillen aan eindeloos klagen over dit forum en anderen om de oren slaan voor wat ze zeggen en denken.
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Kan je daar wat dieper op ingaan? Heb je nu helemaal geen toekomstdromen meer? Hoe zie jij dat naar jongeren toe, bv bij iemand die ervan droomt om later dokter te worden. Zijn de keuzes die deze jongere maakt om zijn droom in vervulling te zien gaan, slechts illusies?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ik moest lang overdenken wat de Confucius-uitspraak betekende. Uiteindelijk dacht ik te begrijpen dat het een wake up call is om te beseffen dat enkel ieder heden het enige werkelijke leven is dat je leeft.
Het lijkt me dat dit feit geen plannen en dromen voor de toekomst uitsluit, maar naarmate men ouder wordt deze wijsheid via ondervinding van in duigen vallen wel steeds sterker als een wijsheid ervaart.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef: 30 apr 2025 13:09 Kan je daar wat dieper op ingaan? Heb je nu helemaal geen toekomstdromen meer? Hoe zie jij dat naar jongeren toe, bv bij iemand die ervan droomt om later dokter te worden. Zijn de keuzes die deze jongere maakt om zijn droom in vervulling te zien gaan, slechts illusies?
Uiteraard zijn er beslissingen in het leven, waarop je een uitkomst ervan probeert te richten en te voorzien.
Maar de echte motivaties en handelingen ervoor liggen nu veel dichterbij, dus meer direct richtinggevend.
Met nu altijd toch me realiserend, dat omstandigheden me wel eens kunnen nopen mijn wensen/dromen te herzien.
Dat had ik vroeger veel minder en ging met veel meer vertrouwen voort met de gedachte, als ik maar goed mijn best deed, ik wel zou kunnen bereiken wat ik wilde.
Ik had niet anders geleerd.
"De mens wikt, maar God beschikt" kende ik als uitspraak, maar daar leefde ik niet mee in die zin, dat ik er me in kon schikken.
Hooguit als ik gedwongen werd mijn wensen in te dammen, dat ik ze weer verder vooruit schoof naar de toekomst, maar ze wel bleef houden.
Natuurlijk heb ik ze wel eens aan moeten passen, maar ik bleef bijna uitsluitend toekomstgericht.
Zoals in "Morgen wordt alles beter".

Om op je vragen te antwoorden.
Sinds de dood van mijn man heb ik geen toekomstdromen meer.
Slechts het zo goed mogelijk doorbrengen van de dagen die mij nog resten, die wsl. te weinig zijn voor nog grootse plannen.
En dat lukt me wonderwel, zolang ik bij de dag kan leven.

Nu zou ik jongeren zeggen: Doe elke dag je best in je doen en laten om je dromen te verwezenlijken, maar houd een achterdeur open naar een heel andere toekomst, dan je je nu voor kunt stellen.
Dat voorkomt te grote desillusies en zo behoud je ook energie om je weer in te zetten voor nieuwe ideeën over wat je wenst in je leven, rekening houdend met je vermogen en onvoorziene omstandigheden.
Wat ik jongeren wsl. nog niet kan wijsmaken is, dat een leven bestaat uit veel stukken, waarbij het latere vaak niet lijkt aan te sluiten op het eerdere.
Die wijsheid komt pas, als je dat ook aan den lijve hebt meegemaakt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Rereformed schreef: 30 apr 2025 13:36 Ik moest lang overdenken wat de Confucius-uitspraak betekende. Uiteindelijk dacht ik te begrijpen dat het een wake up call is om te beseffen dat enkel ieder heden het enige werkelijke leven is dat je leeft.
Het lijkt me dat dit feit geen plannen en dromen voor de toekomst uitsluit, maar naarmate men ouder wordt deze wijsheid via ondervinding van in duigen vallen wel steeds sterker als een wijsheid ervaart.
Ik zat al geduldig te wachten op een reactie van jou. :)
Voor zover ik je heb leren kennen is jouw leven ook verdeeld geweest in stukjes, die ieder zijn waarde hebben gehad.
En het besef je dat ook te realiseren, weer zoveel inzichten kan hebben opgeleverd, dat je weer een nieuw leven bent begonnen.
Ook al is dat niet altijd van een leien dakje gegaan.

Het enige wat ik nog kan toevoegen aan de uitspraak van Confucius is, dat je op die manier als het ware meerdere levens kunt hebben binnen één leven.
Maar idd. de door jouw genoemde wake up call is mi. ook het grote keerpunt, wat Confucius bedoelde.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Maria schreef: 30 apr 2025 13:47 Het enige wat ik nog kan toevoegen aan de uitspraak van Confucius is, dat je op die manier als het ware meerdere levens kunt hebben binnen één leven.
Wanneer ik achterom kijk naar mijn leven is dat altijd iets wat ik maar moeilijk of helemaal niet vat.
Praten en vertellen over het verleden is alsof ik het over geheel iemand anders heb. Hoe dat allemaal aan elkaar zit als één en dezelfde persoon is voor mij meer en meer een raadsel aan het worden.
Born OK the first time
holog
Diehard

Bericht door holog »

Rereformed schreef: 30 apr 2025 15:08 Wanneer ik achterom kijk naar mijn leven is dat altijd iets wat ik maar moeilijk of helemaal niet vat.
Praten en vertellen over het verleden is alsof ik het over geheel iemand anders heb. Hoe dat allemaal aan elkaar zit als één en dezelfde persoon is voor mij meer en meer een raadsel aan het worden.
Deze heb ik ook zeer zwaar. Ik vermoed wel dat ik het lichtelijk op een andere wijze bedoel. Moeilijk ... ...
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

holog schreef: 30 apr 2025 21:07
Rereformed schreef: 30 apr 2025 15:08 Wanneer ik achterom kijk naar mijn leven is dat altijd iets wat ik maar moeilijk of helemaal niet vat.
Deze heb ik ook zeer zwaar. Ik vermoed wel dat ik het lichtelijk op een andere wijze bedoel. Moeilijk ... ...
Wil je het proberen?
Je hoeft niet in details te treden als je dat niet wil.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Maria schreef: 30 apr 2025 21:38
Wil je het proberen?
Uw inzicht is hoe uw toekomstdromen of illusies betreffende de toekomst je heden in de weg stonden. Dit gevoel deel ik niet , wel hoe je je geesten van je verleden je heden in de weg kan laten staan.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

holog schreef: 30 apr 2025 22:55
Maria schreef: 30 apr 2025 21:38

Wil je het proberen?
Uw inzicht is hoe uw toekomstdromen of illusies betreffende de toekomst je heden in de weg stonden.
Niet helemaal, maar wel bijna zoals ik het bedoelde. :)
Ik richtte mijn doel in mijn leven op de toekomst, waardoor ik het leven altijd met het oog daarop leefde en ook levensbelangrijke beslissingen nam.
Iemand legde me ooit uit het leven te zien, als een reis naar bijv. Rome.
Steeds met het oog op Rome, vergat ik het belang en het mooie van de weg erheen te beleven.
En dat terwijl ik Rome misschien nooit zou bereiken.
Dit gevoel deel ik niet , wel hoe je je geesten van je verleden je heden in de weg kan laten staan.
Ik denk je te begrijpen.
Natuurlijk is dat ook bij mij, net als bij de meeste bewust levende personen, iets wat sterk heeft gespeeld.
Hetgeen je ooit meemaakte vormt je.
Maar het kan je ook misvormen, als je niet kunt loslaten.
Want ook de werkelijkheid van het verleden is een illusie, ook al lijkt het altijd nog een deel van je.
In de diepe nood, die oa. de aanleiding was voor mijn vorming, heb ik letterlijk stukken uit mijn verleden en ook belangrijke personen daaruit, vervloekt. Wat helemaal tegen mijn aard is.
En daarna langzaam kunnen loslaten en kunnen accepteren dat dit "ooit was", me daarna niet meer zo negatief beïnvloedde, maar een deel was van hetgeen me gemaakt had tot wat ik ben.
En daar heb ik vrede mee.
En toen kon ik ook meer de positieve dingen ervan zien.

Ik ben veel aan het schrijven.
Ik hoop, dat je het een beetje kan volgen en misschien zelfs ook kunt invoelen.
Ook een deel van het op een rijtje krijgen denk ik.
Wat me af en toe nog wel eens overkomt. :wink:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

holog schreef: 30 apr 2025 22:55 Uw inzicht is hoe uw toekomstdromen of illusies betreffende de toekomst je heden in de weg stonden. Dit gevoel deel ik niet , wel hoe je je geesten van je verleden je heden in de weg kan laten staan.
Ik schreef veel over mezelf gisteren.
Toch ben ik nieuwsgierig naar anderen hoe zij in het leven staan.
Heb je daar nog veel last van?
Kun je een voorbeeld geven van hoe ze je tot op heden nog kunnen remmen?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Maria schreef: 30 apr 2025 11:53
appelfflap schreef: 30 apr 2025 11:32 Misschien moeten we dit als forum doen? waar is de openheid van kritisch denken dat hier ooit de norm was? Laat ons dat 2e leven beginnen en terug naar die waarden grijpen
Goede suggestie.
Wordt aan gewerkt.

Tot op grote hoogte past mijn bijdrage in een ander topic ook hier.
viewtopic.php?p=658993#p658993
Maria schreef: 30 apr 2025 11:47 Met het accent op goede humor, die je in positieve zin kan raken en niet het belachelijk maken van de beelden van anderen.
Door dat laatste bereik je bij mij alleen dat ik mijn eigen beeld in ga kapselen en beschermen, waardoor het verstart.
En ik er niet meer aanspreekbaar door word.

Wat dat onderscheid betreft kan hetzelfde gezegd worden van kritiek, die vaak geïmplementeerd wordt in humor.
Is die opbouwend of afbrekend?
Hallo Maria
als er een schokervaring is moet je jezelf heruitvinden en er is ook de gewone evolutie in het leven. In mijn geval waren er 25j geleden dromen, sommige bleken illusies te zijn maar de huidige realiteit is veel gruwelijker, een duo gruwelijke ziektes. Ook eentje met bestraling

maar dit geldt ook voor mij op dit forum hier, een enorme vanzelfsprekendheid die in de afgelopen 3 jaar is doorprikt en bij mij dan toch iets heeft getriggerd. de vroegere brutaliteit van leden, bv tsjok, als morele tik op de vinger als het forum ergens uit de bocht dreigde te gaan (en hij zat quasi altijd juist).

Als we een forum willen blijven waar eerlijke discussie mogelijk is, moeten we beginnen met de verantwoordelijkheid die we dragen — iedereen in zijn rol en functie.

de reactie van een medemoderator hierboven?
er werd direct op de man gespeeld, met uitspraken als: “ga eerst eens wat aan jezelf doen”.
Dat is niet alleen off-topic, het is ook in strijd met de eigen forumregels over persoonlijke aanvallen.

Ik nodig hem uit het gesloten topic te heropenen zodat we inhoudelijk over de citaten vd gebruikers kunnen praten,
reflectie, zelfkritiek, ... zij belangrijke waarden voor vrijdenkers en confucius beaamt dit
Plaats reactie