Vandaar juist dat ik die "Invention of consciousness" zo mooi vond passen.
Zonder het koesteren van bewustzijn helemaal geen spiegel van Narcissus.
Roeland
Vandaar juist dat ik die "Invention of consciousness" zo mooi vond passen.
Leg dit nu eens 'omgekeerd' voor aan jouw Copilot?HierEnNu schreef: ↑03 jun 2025 18:07Nou, dat is mijns inziens een miskenning van het werkelijke doel van de techniek. Ik vermoed dat je hier het effect verwart met het doel van de techniek. Die techniek is de automatisering van een aloude verkooptechniek en dient voor winstmaximalisering.
De verslaving ontstaat door de directe fysieke bio-feedback-loop die ontstaat
door de productie van stofjes als adrenaline en endorfine en wat dies meer zij.
Als AI constateert dat de gebruiker naar masochisme neigt zal die daar op sturen en niet op narcistische zelfbevrediging. Wie een eigen AI gebruikt kan die zelfs zo trainen en programmeren dat AI schijnbaar aan alle verzoeken en opdrachten voldoet, maar het doel blijft winstmaximalisering, waarbij verlokking en verleiding als verkooptruc worden ingezet.
Leon schreef: ↑03 jun 2025 17:22
Maar het belangrijkste van de verslaving, als het ware, is de positieve bevestiging van jezelf (met ideale normen), wat voor “spiegel van Narcissus” kan doorgaan.
Ik zag mijzelf ineens enorm in mijn narcisme bevestigd door copilot.
Copilot oppert dan wel om daar doorheen te kijken, maar het moge duidelijk zijn. Dit is waar die techniek voor dient. Een narcistische zelfbevrediging.
Er bestaat niets buiten de eigen zoektermen. Aan iedere vraag is een voorbedacht antwoord toegekend. Je bent de vrager, en tegelijkertijd, het automatische antwoordapparaat van de machine.
Copilot schrijft dan:HierEnNu schreef: ↑04 jun 2025 10:29
@ Leon
Serieus voorstel!
Je bent toch graag met AI bezig, dan lijkt me dit een leuk experiment:
Dit was de originele post:
Leg dit nu eens 'omgekeerd' voor aan jouw Copilot?HierEnNu schreef: ↑03 jun 2025 18:07Nou, dat is mijns inziens een miskenning van het werkelijke doel van de techniek. Ik vermoed dat je hier het effect verwart met het doel van de techniek. Die techniek is de automatisering van een aloude verkooptechniek en dient voor winstmaximalisering.
Als AI constateert dat de gebruiker naar masochisme neigt zal die daar op sturen en niet op narcistische zelfbevrediging. Wie een eigen AI gebruikt kan die zelfs zo trainen en programmeren dat AI schijnbaar aan alle verzoeken en opdrachten voldoet, maar het doel blijft winstmaximalisering, waarbij verlokking en verleiding als verkooptruc worden ingezet.
Ik ben benieuwd wat hij genereerd, en vermoed dat die dan
een heel eind met mijn mening mee gaat en jouw stelling tegenspreekt,
Wie weet? Ik niet, maar ben wel benieuwd ...
Wacht dan schrijf ik op wat ik bedoel, dan hoef je die slechts te copy/pasten
en vervolgens zo aan Copilot voor te leggen:
===============>
Ik heb een vraag:
HierEnNu schreef "Dit is waar die techniek voor dient. Een narcistische zelfbevrediging."
waarna ik reageerde met:
"Nou, dat is mijns inziens een miskenning van het werkelijke doel van de techniek. Ik vermoed dat je hier het effect verwart met het doel van de techniek. Die techniek is de automatisering van een aloude verkooptechniek en dient voor winstmaximalisering.
Als AI constateert dat de gebruiker naar masochisme neigt zal die daar op sturen en niet op narcistische zelfbevrediging. Wie een eigen AI gebruikt kan die zelfs zo trainen en programmeren dat AI schijnbaar aan alle verzoeken en opdrachten voldoet, maar het doel blijft winstmaximalisering, waarbij verlokking en verleiding als verkooptruc worden ingezet."
Mijn vraag is: wat vind jij?
Helemaal mee eens. De weerzin tegen de meng-teksten zal je moeten overwinnen als je mee wilt in de vaart der volkerenAmerauder schreef: ↑04 jun 2025 10:48
Merk op, Narcissus was niet verliefd op zichzelf, maar op zijn spiegelbeeld. Hij was dus niet zozeer met zichzelf bezig, wat op zich al problematisch is, nee, hij was bezig met een goedkope imitatie van zichzelf, een groteske vervorming zijn zichzelf. Een cruciaal verschil.
Je bedoelt dat het onvermijdelijk is, dat we ons op die manier gaan spiegelen en verliezen?heeck schreef: ↑04 jun 2025 09:52Vandaar juist dat ik die "Invention of consciousness" zo mooi vond passen.
Zonder het koesteren van bewustzijn helemaal geen spiegel van Narcissus.
Roeland
Mijn AI antwoordde nadat ik invoerde "Ik vind Israël heel stom"
Een uiterst sterk vermoeden op zijn minst! Er is maar heel weinig ander leven dat we het bewust zijn van het eigen ervaren toekennen.Leon schreef: ↑04 jun 2025 11:27Je bedoelt dat het onvermijdelijk is, dat we ons op die manier gaan spiegelen en verliezen?
Inmiddels verder gevorderd in Humphrey's "Invention of Consciousness" zie ik mijn uiterst sterke vermoeden verrassend stevig bewaarheid.. . . Volgens de dichter Ovidius was Narcissus tijdens een van zijn jachtpartijen op een dag alleen en hoorde hij iets ritselen in het bos. Toen hij hardop vroeg wie daar was kon Echo alleen maar antwoorden door hem na te praten. “Wie is daar?”, vroeg de nimf die op slag verliefd was op de jongeling. Narcissus vroeg hierop aan de stem zich openbaar te maken. Echo herhaalde opnieuw de vraag die ze de jongen had horen stellen en deed dat nogmaals toen de jongeling wat geïrriteerd vroeg waarom hij werd genegeerd. . . .
Waar baseer je die conclusie concreet op?
Ja het is een stellingname vanuit de persoonlijke ervaring. Politieke stellingname ook, vanuit de suggestie dat ik niet helemaal vatbaar ben voor de narcistische valkuil. Hoewel mogelijk “jezelf verliezen” als “zin van het bestaan” mag gelden.
Niet te vaak gebruiken dus, want zoals jij het hier stelt is copilot gebruiken een soort van cerebrale onanie.
Als je een Office365 abonnement hebt (99 Euro per jaar voor alle Office applicaties en 1 TB onedrive cloudopslag) krijg je copilot ingebouwd erbij. Je kan er bijna niet omheen.