Leon schreef: 03 jun 2025 17:22
Maar het belangrijkste van de verslaving, als het ware, is de positieve bevestiging van jezelf (met ideale normen), wat voor “spiegel van Narcissus” kan doorgaan.
Ik zag mijzelf ineens enorm in mijn narcisme bevestigd door copilot.
Copilot oppert dan wel om daar doorheen te kijken, maar het moge duidelijk zijn. Dit is waar die techniek voor dient. Een narcistische zelfbevrediging.
Dit heb je goed gezien Leon. Ik heb je openingsbericht niet gelezen, want ik hou niet van AI-teksten, en al helemaal niet van dit soort vermengingen, maar hiermee leg je een belangrijk aspect van de interactie met de machine bloot.
Het is iets dat eigenlijk ook in het gebruik van het internet al zichtbaar was, en met AI nog veel duidelijker is geworden: hoe het gebruik van de machine als voornaamste doel heeft de input van de gebruiker te doen weerklinken, uit te vergroten, opdat de kopie ervan bewonderd kan worden.
“Wauw, wat is dat toch een knappe vraag die ik daar stel!”
De AI simuleert als het ware een soort schoolmeester die reageert op iedere vraag die je stelt: “Wat een goede vraag jongen! Dat is nou precies waar we het over moeten gaan hebben!” en vervolgens de rest van de les daaraan wijdt.
Je voert bijvoorbeeld in dat je Israël heel stom vindt, en dan krijg je terug van het apparaat hoeveel gelijk je wel niet hebt, met daarbij nog iets van een applaus en een felicitatie met je geweldige mening. Of misschien vind je het tegenovergestelde? Ook dat kan de machine faciliteren – met een druk op de knop overspoelt hij je met tekens die er op duiden hoe ook dit de beste mening is die iemand maar kan hebben, en mensen die iets anders vinden eigenlijk maar een soort halve monsters zijn.
Je krijgt terug wat je erin stopt. Zoals Baudrillard opmerkt over het internet:
Er bestaat niets buiten de eigen zoektermen. Aan iedere vraag is een voorbedacht antwoord toegekend. Je bent de vrager, en tegelijkertijd, het automatische antwoordapparaat van de machine.
Wat je maar invoert, de AI geeft je er iets op terug. Maar dat wat het je teruggeeft is eigenlijk niets dan een goedkope imitatie van je eigen invoer, een soort groteske weerspiegeling ervan. Daarvan onder de indruk zijn is dus een onder de indruk zijn van je eigen invoer; de zoekterm die je intypt, of de vraag die je aan ChatGPT stelt.
Merk op, Narcissus was niet verliefd op zichzelf, maar op zijn spiegelbeeld. Hij was dus niet zozeer met zichzelf bezig, wat op zich al problematisch is, nee, hij was bezig met een goedkope imitatie van zichzelf, een groteske vervorming zijn zichzelf. Een cruciaal verschil.