Klimaat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Klimaat

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 mei 2025 11:57
Peter van Velzen schreef: 17 mei 2025 10:47 Zorgelijk artikel op op NOS.nl

De opwarming dreigt te versnellen.
Goed artikel maar veel was min of meer reeds voorspelt.

Wat mij mer zorgen baart is dat de oceanen door de opwarming met CO₂ oververzadigd driegen te raken.
Indien dat vrij komt zijn echt de rapen gaar.
De rapen zijn echt al een beetje gaar, hoor.
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Een betere uitleg, van de video hier

Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.yahoo.com/news/world-ice-sh ... 02691.html
(..) The world has pledged to restrict global warming to 1.5 degrees Celsius above pre-industrial levels to stave off the most catastrophic impacts of climate change.

However, not only is this limit speeding out of reach — the world is currently on track for up to 2.9 degrees of warming by 2100. But the most alarming finding of the study, published Tuesday in the journal Communications Earth and Environment, is that 1.5 might not even be good enough to save the ice sheets. (..)
En flink doorvliegen, auto gebruiken en vuil doorproduceren etc...
Ik weet het, ik heb gemakkelijk kletsen...

Maar het leidt allemaal wel naar het einde, al duurt het nog een paar tientallen jaren. Hey Trump!! :evil:
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/artikel/2568129-vorig-ja ... d-verloren
Ook veel verlies oerbos buiten de tropen
Buiten de tropen waren het vooral branden die het verlies van boombedekking veroorzaakten. Vooral in Canada en Rusland was dit het geval, waar bij elk 5,2 miljoen hectare verloren ging vorig jaar.

De onderzoekers wijzen erop dat onderzoek heeft aangetoond dat de bossen in Alaska, Rusland, Canada en Scandinavië steeds gevoeliger zijn voor droogte en branden als gevolg van klimaatverandering, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat van toenemende branden waarbij de CO2-uitstoot weer toeneemt.
Herhaling zo ongeveer: En flink doorvliegen, auto gebruiken en van alles verkeerd doorproduceren etc...

Maar het leidt allemaal wel naar het einde, al duurt het nog een paar tientallen jaren. Hey Trump!! :evil:
Zal hem z'n reet roesten.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Global temperatures are forecast to reach record or near-record levels during the next five years, setting the stage for more deadly extreme weather, according to an annual report from two of the world’s top meteorological agencies.

There is now a 70% chance that global warming over the next five years will exceed 1.5 degrees Celsius, Wednesday’s report from the World Meteorological Organization and UK Met Office found.
https://www.yahoo.com/news/forecast-nex ... 15171.html
En we kunnen dáar niets aan doen. Als we alle overtollige opwarmende uitstoot nu zouden stoppen, dan gaat het opwarmingsproces nog een jaar of twintig door, zegt de meteorologie.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Gerard R. schreef: 21 mei 2025 19:20 Herhaling zo ongeveer: En flink doorvliegen, auto gebruiken en van alles verkeerd doorproduceren etc...

Tja, onze eigen regering plundert de pot voor de Lelylijn (ca 9 miljard totaal en 4 miljard subsidie uit Europa) en tegelijk geven we per jaar zo'n 40 miljard subsidie voor fossiele brandstoffen . Verlaag de subsidie op vervuiling met een paar procent en de spoorlijk kan gebouwd worden.

Ik wil maar zeggen, we kunnen niet alleen naar Trump wijzen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

gerard_m schreef: 29 mei 2025 10:17
Gerard R. schreef: 21 mei 2025 19:20 Herhaling zo ongeveer: En flink doorvliegen, auto gebruiken en van alles verkeerd doorproduceren etc...

Tja, onze eigen regering plundert de pot voor de Lelylijn (ca 9 miljard totaal en 4 miljard subsidie uit Europa) en tegelijk geven we per jaar zo'n 40 miljard subsidie voor fossiele brandstoffen . Verlaag de subsidie op vervuiling met een paar procent en de spoorlijk kan gebouwd worden.

Ik wil maar zeggen, we kunnen niet alleen naar Trump wijzen.
Als hij hoest zijn wij (nog steeds) ziek. :roll:
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Oudere Brit stelt vragen https://youtu.be/v7Hk5GOmVr8?si=F9pU824hwIBatRjL
🤔🙃
Niet meteen afkraken, veel 'gewone' mensen vragen zich ook vaak af...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 06 jun 2025 13:36 Oudere Brit stelt vragen https://youtu.be/v7Hk5GOmVr8?si=F9pU824hwIBatRjL
🤔🙃
Niet meteen afkraken, veel 'gewone' mensen vragen zich ook vaak af...
Nee, gewoon paar grafiekjes.
https://www.nu.nl/nu-klimaat/6166227/he ... ieken.html
En goed rondkijken naar wat er klimatologisch in de wereld en in eigen landje gebeurt en daar weerkundigen gezegd wordt :) .
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Samenhangend met klimaat: Oceanen.
De Britse prins William (42) en televisiemaker David Attenborough (99) dringen er bij de wereld op aan 'groot na te denken' en de 'grote urgentie' in te zien van de schade die dreigt aan de oceanen. Zij doen dit in een bericht op sociale media, voorafgaand aan de VN-conferentie over oceanen die komende week in Nice plaatsvindt.
https://www.rtl.nl/boulevard/royalty/ar ... ie-oceanen

Ze hebben gelijk, denk ik.
Mentaliteitsverandering zal er wel niet in voldoende mate komen, heren. Ik hoop van wel.
Qua oceanen sterft de aarde snel.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 08 jun 2025 10:29 Samenhangend met klimaat: Oceanen.
De Britse prins William (42) en televisiemaker David Attenborough (99) dringen er bij de wereld op aan 'groot na te denken' en de 'grote urgentie' in te zien van de schade die dreigt aan de oceanen. Zij doen dit in een bericht op sociale media, voorafgaand aan de VN-conferentie over oceanen die komende week in Nice plaatsvindt.

Mentaliteitsverandering zal er wel niet in voldoende mate komen, heren. Ik hoop van wel.
Qua oceanen, qua lucht(vervuiling), bodem en klimaat. Alles wordt verziekt door de mens met zijn ongebreidelde hang naar meer. Produceren, consumeren en vooral vervuilen. En voor dit alles de buitenlanders de schuld geven. Het grootste probleem verleggen.
Milieu zou HET thema van de verkiezingen moeten zijn, maar bijna geen partij die er de handen aan wil branden.
Want dat kost stemmen
En de stemmers, dat zijn WIJ!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 08 jun 2025 10:46

Qua oceanen, qua lucht(vervuiling), bodem en klimaat. Alles wordt verziekt door de mens met zijn ongebreidelde hang naar meer. Produceren, consumeren en vooral vervuilen. En voor dit alles de buitenlanders de schuld geven. Het grootste probleem verleggen.
Milieu zou HET thema van de verkiezingen moeten zijn, maar bijna geen partij die er de handen aan wil branden.
Want dat kost stemmen
Ligt eraan op wat je stemt. Ik heb aardig wat op de Partij voor de Dieren gestemd. Zwevende kiezer.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 08 jun 2025 10:51

Want dat kost stemmen
Ligt eraan op wat je stemt. Ik heb aardig wat op de Partij voor de Dieren gestemd. Zwevende kiezer.
Leuk voor een stem-topic. Want ben je begaan met milieu heeft deze stem (Partij dieren) dan zin? Meeste stemmen gaan naar de grootste partijen dus dat zou nu PvdA/Groen-Links moeten worden.
We gaan het weer meemaken wat de Nederlander het zwaarst laat wegen:

De portemonnee
Asiel
Milieu
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 08 jun 2025 11:09
Gerard R. schreef: 08 jun 2025 10:51

Want dat kost stemmen
Leuk voor een stem-topic. Want ben je begaan met milieu heeft deze stem (Partij dieren) dan zin? Meeste stemmen gaan naar de grootste partijen dus dat zou nu PvdA/Groen-Links moeten worden.
We gaan het weer meemaken wat de Nederlander het zwaarst laat wegen:

De portemonnee
Asiel
Milieu
Het is heel jammer, maar ik ben nog steeds niet zo enthousiast over PvdA of Groen Links, en samen al helemaal niet. Het is zwak in mijn ogen, het 'bijt niet' in een wereld, die bijt.
Ik zou een duidelijke, vooruitstrevende, empathische club prefereren, die wel degelijk ook aan economie, ontwikkeling, klimaat, milieu en portemonnee denkt. Kortom, een constructieve ´Hearts and Minds'-partij met (in mijn ogen) een gebalanceerd totaalplaatje svp.. :roll: En dat vrij tof of strijdbaar, zeg maar.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 08 jun 2025 11:20 Het is heel jammer, maar ik ben nog steeds niet zo enthousiast over PvdA of Groen Links, en samen al helemaal niet. Het is zwak in mijn ogen, het 'bijt niet' in een wereld, die bijt.
Ik zou een duidelijke, vooruitstrevende, empathische club prefereren, die wel degelijk ook aan economie, ontwikkeling, klimaat, milieu en portemonnee denkt. Kortom, een constructieve ´Hearts and Minds'-partij met (in mijn ogen) een gebalanceerd totaalplaatje svp.. :roll: En dat vrij tof of strijdbaar, zeg maar.
Maar stel: De Klimaat partij wordt opgericht. Daar zou je op kunnen stemmen, maar wat gaan ze bereiken? Ze mogen al blij zijn met 1 of 2 zetels.
Einstein/Mick
Plaats reactie