Wat is kunst?

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Wat is kunst?

Bericht door dikkemick »

Leon schreef: 02 jul 2023 20:44
dikkemick schreef: 02 jul 2023 20:38
Leon schreef: 02 jul 2023 18:32
Kijk, dit vind ik mooier dan t naaktschilderij maar wellicht kost het een schijntje van dat bedrag. Wat maakt DAT verschil. Beiden is immers kunst
https://www.mutualart.com/Artist/Anselm ... %20artwork.

Ik denk dat deze specifieke ook nog wel over de miljoen gaat.

Maar in plaats van daarop letten, kan je kijken wat het met jezelf doet.
Klopt. Daar wil ik ook naartoe. Wat doet een kunstwerk met je zonder dat je op de hoogte bent van kunstenaar of waarde.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Leon schreef: 02 jul 2023 20:50
dikkemick schreef: 02 jul 2023 20:39
Leon schreef: 02 jul 2023 18:40

je zou dit kunnen zien als de blik van een charmeur

er gebeurt hier een heleboel. Ze weet zich met tevredenheid bekeken.
Ook van dit schilderij word IK niet vrolijk. Waarom? Geen idee. Het doet MIJ niets. Waarom raakt een ander hiervan in vervoering? Wat is dat?
Herkenning van intermenselijke relaties, die heel sterk in dit werk aanwezig zijn. Bij kiefer gaat het meer over hoe jijzelf in de wereld staat.

Bij Modigliani is veel diepte over hoe de schilder kijkt, hoe het model kijkt, wat voor verwachtingen er zijn, ook bij de naakt, nodigt deze nu wel of niet uit om er naast te gaan liggen? Het is het leven van Italiaanse jonge mensen dat je bent binnengelopen, amore, flirten, aantrekkingskracht.

Kiefer is meer de Duitse rauwheid, het koude land, ongenaakbaar.
Ook hier geldt: dit lijkt een reactie met voorkennis. Je was/bent bekend met Kiefer en kijkt dan al niet meer neutraal naar de werken. Bevooroordeeld wellicht.
Ik wil weten wat kunstwerken met mensen doet zo der dat ze weten wat t werk waard is of door wie het gecreëerd is. Een van Gogh is veel waard OMDAT het een van Gogh is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Het lijkt logisch dat alle mensen anders reageren op wat ze zien. Zo zijn er mensen die bij een schilderij of beeld niets voelen, hoe dat er verder dan ook uitziet, maar bij een jong katje of jong hondje helemaal week worden.

Kunst is echter maar ten dele emotioneel. De geschiedenis speelt mee. Sommigen hebben daar echter ook niets mee.

Persoonlijk heb ik alleen met moderne kunst iets. Juist door de gelaagdheid aan commentaren die dan mogelijk worden.

De kunsthandel is volkomen doorgeslagen, vind ik, en veel kunst wordt meer “gemaakt” door handelaren dan door kunstenaars, juist ook omdat het aanbod tegenwoordig zo breed is en ze gewoon kunnen kiezen wat ze promoten.

Er zijn mensen die zeggen dat kunst daardoor dood is, en dat is zeer begrijpelijk.

Vergelijk commerciele muziek, toch ook niet om aan te horen?
Misschien…
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Is er muziek die alleen miljardairs kunnen betalen?
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Iemand nog die een favoriet kunststuk kan plaatsen? Zonder uitleg, zodat we erop kunnen schieten (of niet).
Wat ik.zelf erg kan waarderen zijn die schilderijen waar je zo in zou willen (en bijna kunnen) stappen om een reis terug in de tijd te maken. Maar dat zijn dan dus die werken die niet veel overlaten aan de verbeelding.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 03 jul 2023 01:34 Is er muziek die alleen miljardairs kunnen betalen?
Het is zeker denkbaar.
Dat was voeger al zo toen veel Vorsten hun eigen muzikanten en componisten hadden.

Tegenwoordig zijn de hele rijken meestal slechts verzamelaars.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Afbeelding

Het is gelukt! Linkadres kopiëren...

Dit soort schilderijen doet mij verlangen naar de tijd van weleer, hoewel ik donders goed weet dat ik daar na korte tijd al spijt van krijg. Armoede, stank.
Maar dromen van teleportatie naar een dergelijke plaats en tijd mag altijd, waarbij t ene schilderij zich meer leent voor dit soort mijmeringen dan andere werken. Vervolgens de aankomende man aanspreken (vermits ik de taal spreek uiteraard).

Heb zelfs geen idee wie deze schilder is en dat interesseert me dan ook weinig. Ik vind t aantrekkelijk om t schilderij en niet omdat t een beroemd schilder was.
Einstein/Mick
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Nog afgezien van het sentiment, waarom kan een oude foto dan niet hetzelfde doen? Op een gegeven moment waren er natuurlijk geen foto’s, maar dit tafreel lijkt me nog niet zo oud.
Misschien…
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Leon schreef: 03 jul 2023 11:18 Nog afgezien van het sentiment, waarom kan een oude foto dan niet hetzelfde doen? Op een gegeven moment waren er natuurlijk geen foto’s, maar dit tafreel lijkt me nog niet zo oud.
Foto's kunnen dit zeker ook oproepen, maar dan heb ik toch meer respect voor de schilder dan voor de fotograaf.
Maar nogmaals, ook een abstract schilderij kan ik mooi vinden, maar dan wederom onafhankelijk van de artiest (of deze beroemd is of niet)
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Leon schreef: 03 jul 2023 11:18 Nog afgezien van het sentiment, waarom kan een oude foto dan niet hetzelfde doen? Op een gegeven moment waren er natuurlijk geen foto’s, maar dit tafreel lijkt me nog niet zo oud.
Ik zie nergens straatverlichting het is dus toch wel een 150jaar oud, maar kun natuurlijk ouder zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Dat is kunst!

Terwijl zulks door sommigen misschien pervers wordt genoemd?
Mij heeft ze al regelnatig tot tranen aan toe weten te raken en
zulks lukt afgezien van met muziek maar heel weinig kunstenaars.
  • In the final work in the Rhythm series, Abramovic tests the limits of performing with the public, by inviting audience for 6 hours to interact with her through 72 objects on a table.
Marina Abramovic on performing "Rhythm 0" (1974)

VIDEO duurt 3 minuten:

NOS Nieuwsuur gisteren, 23:22 schreef:
Performance-ster Abrámovic vond Amsterdam lastig:
‘Iederéén was hier bloot’

De wereldberoemde Servische kunstenaar Marina Abramović staat bekend om haar opzienbarende performance-kunst. Een groot deel van haar werk is vanaf deze week te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

VIDEO duurt 6 minuten

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
saskiadevries92

Bericht door saskiadevries92 »

Ik bladerde wat doelloos door oude discussies toen ik dit topic tegenkwam. Grappig hoe sommige gesprekken nog steeds kunnen triggeren, ook al zijn ze al wat ouder. Een tijd geleden zag ik in een museum een schilderij waarin een stukje stof – satijn, denk ik – op een manier werd weergegeven die me echt bijbleef. Sindsdien valt me dat soort details meer op in het dagelijks leven.

Soms komt het dan ineens terug in iets onverwachts. Laatst stuitte ik op iets wat me weer even bij dat moment bracht. Gek hoe een textuur of een glans je kan raken, zelfs buiten het museum.
Laatst gewijzigd door saskiadevries92 op 01 aug 2025 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

saskiadevries92 schreef: 01 aug 2025 23:39 Ik bladerde wat doelloos door oude discussies toen ik dit topic tegenkwam. Grappig hoe sommige gesprekken nog steeds kunnen triggeren, ook al zijn ze al wat ouder. Een tijd geleden zag ik in een museum een schilderij waarin een stukje stof – satijn, denk ik – op een manier werd weergegeven die me echt bijbleef. Sindsdien valt me dat soort details meer op in het dagelijks leven.

Soms komt het dan ineens terug in iets onverwachts. Laatst stuitte ik op iets wat me weer even bij dat moment bracht. satijnreclame Gek hoe een textuur of een glans je kan raken, zelfs buiten het museum.
De zintuigen hebben zo hun eigen logica om geprikkeld te worden.

Afbeelding
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

saskiadevries92 schreef: 01 aug 2025 23:39 Ik bladerde wat doelloos door oude discussies toen ik dit topic tegenkwam. Grappig hoe sommige gesprekken nog steeds kunnen triggeren, ook al zijn ze al wat ouder. Een tijd geleden zag ik in een museum een schilderij waarin een stukje stof – satijn, denk ik – op een manier werd weergegeven die me echt bijbleef. Sindsdien valt me dat soort details meer op in het dagelijks leven.

Soms komt het dan ineens terug in iets onverwachts. Laatst stuitte ik op iets wat me weer even bij dat moment bracht. Gek hoe een textuur of een glans je kan raken, zelfs buiten het museum.
Welkom saskiadevries92, ook namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Of heb je dat al gedaan?
Dit is een openbaar forum.
Weet je zeker dat je hier wil posten onder je volledige eigen naam?
.
Je hotlink kwam niet door.
Hier de code er voor met de naam ervan, die moet verschijnen.

Code: Selecteer alles

[url=https://www.satijn-sensatie.nl/]satijn sensatie[/url]
of zonder het eerste deel is ook goed.

Code: Selecteer alles

[url=satijn-sensatie.nl/]satijn sensatie[/url]
Wordt
satijn sensatie
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Voor mij heeft kunst vaak te maken met momentopnamen van emoties. Maakt vaak niet uit welke.
Kunst kan dat oproepen, maar ook doen ontstaan.
Dat maakt het wel heel erg persoonlijk, maar zo indringend, dat het bij soortgelijke emoties de hele entourage of associaties ervan weer boven kan komen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie