Rusland versus de Navo..

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Rusland versus de Navo..

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 15 sep 2025 22:16
HierEnNu schreef: 15 sep 2025 22:13
Gerard R. schreef: 15 sep 2025 22:05
Artikel 5 toch?
Waar in artikel 5 staat in hoeverre de Baltische staten
werkelijk kunnen rekenen op de bescherming van de NAVO?
De Baltische staten (Estland, Letland en Litouwen) kunnen rekenen op artikel 5 van het NAVO-handvest als ze worden aangevallen. Artikel 5 bepaalt dat een aanval op één lid wordt beschouwd als een aanval op alle leden, en dat de leden gezamenlijk zullen reageren, inclusief het gebruik van militaire middelen indien nodig. Dit artikel vormt de kern van de collectieve verdediging binnen de NAVO en wordt als een essentiële bepaling beschouwd voor de veiligheid van de lidstaten, waaronder de Baltische staten.

Artikel 5 slechts wordt geactiveerd wanneer er daadwerkelijk sprake is van een gewapende aanval, en dat de NAVO-lidstaten in zo'n geval gezamenlijk besluiten te reageren.

Mooier kan ik het niet maken, en dat is wat ik ervan weet... :?
Nee: maak het niet mooier, maar concreter. Je gaat uit van jouw interpretatie?

Waar staat in artikel 5 dat de Baltische staten, en ook andere leden van de NAVO, een automatische garantie hebben op bescherming? Ik lees daar alleen dat een aanval op één als aanval op allen wordt beschouwd, en dat elk land vervolgens zelf de maatregelen neemt die het nodig acht.
  • Jouw lezing vind ik niet terug in de tekst.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 15 sep 2025 22:55
Gerard R. schreef: 15 sep 2025 22:16
HierEnNu schreef: 15 sep 2025 22:13

Waar in artikel 5 staat in hoeverre de Baltische staten
werkelijk kunnen rekenen op de bescherming van de NAVO?
De Baltische staten (Estland, Letland en Litouwen) kunnen rekenen op artikel 5 van het NAVO-handvest als ze worden aangevallen. Artikel 5 bepaalt dat een aanval op één lid wordt beschouwd als een aanval op alle leden, en dat de leden gezamenlijk zullen reageren, inclusief het gebruik van militaire middelen indien nodig. Dit artikel vormt de kern van de collectieve verdediging binnen de NAVO en wordt als een essentiële bepaling beschouwd voor de veiligheid van de lidstaten, waaronder de Baltische staten.

Artikel 5 slechts wordt geactiveerd wanneer er daadwerkelijk sprake is van een gewapende aanval, en dat de NAVO-lidstaten in zo'n geval gezamenlijk besluiten te reageren.

Mooier kan ik het niet maken, en dat is wat ik ervan weet... :?
Nee: maak het niet mooier, maar concreter. Je gaat uit van jouw interpretatie?

Waar staat in artikel 5 dat de Baltische staten, en ook andere leden van de NAVO, een automatische garantie hebben op bescherming? Ik lees daar alleen dat een aanval op één als aanval op allen wordt beschouwd, en dat elk land vervolgens zelf de maatregelen neemt die het nodig acht.
  • Jouw lezing vind ik niet terug in de tekst.
Logisch. Elk land heeft zo zijn benodigdheden en verdere configuratie. Met het doel om gezamelijk te kunnen opereren.
Overigens is de Navo daar sowieso altijd al op gericht geweest. Maar het moet wel naadloos in elkaar passen. Dat gaat niet zomaar. En garantie lijkt me ook wat overdreven. je zit in een defensiebondgenootschap of niet heh? Ik heb daar verder ook nooit zo bij stil gestaan. Je kan dat ook praktijkgewijs interpreteren. Kijken wat nodig is en wat kán. Je zag wat er gebeurde met die drones boven Polen. Vooral Nederlandse jagers hebben ze uit de lucht geschoten. Ik schat dat Hongarije en misschien Tsjechië niet zo'n zin hebben in helpen omdat zij nogal Russisch van instelling schijnen te zijn.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 15 sep 2025 23:24:scissors:
Logisch. Elk land heeft zo zijn benodigdheden en verdere configuratie. Met het doel om gezamelijk te kunnen opereren.
Overigens is de Navo daar sowieso altijd al op gericht geweest. Maar het moet wel naadloos in elkaar passen. Dat gaat niet zomaar. En garantie lijkt me ook wat overdreven. je zit in een defensiebondgenootschap of niet heh? Ik heb daar verder ook nooit zo bij stil gestaan. Je kan dat ook praktijkgewijs interpreteren. Kijken wat nodig is en wat kán. Je zag wat er gebeurde met die drones boven Polen. Vooral Nederlandse jagers hebben ze uit de lucht geschoten. Ik schat dat Hongarije en misschien Tsjechië niet zo'n zin hebben in helpen omdat zij nogal Russisch van instelling schijnen te zijn.
Daarmee ben ik het in grote lijnen eens.
Maar precies dáárom is het toch ook terecht dat Peter_1 zich afvraagt
in hoeverre de Baltische staten werkelijk op bescherming kunnen rekenen?
Peter_1 schreef: 15 sep 2025 12:53:scissors:
Maar de Baltische staten? in hoeverre kunnen die werkelijk rekenen
op de bescherming van de NAVO?
Artikel 5 zegt concreet immers niets meer dan
  • "ieder neemt de maatregelen die hij nodig acht."
Jij twijfelt kennelijk alleen aan Hongarije en Tsjechië, maar Turkije is ook erg Ruslandvriendelijk. En waar ik vroeger bij de VS weinig bedenkingen had bij artikel 5, is sinds Trump&Co aan de macht kwam en de VS zelfs dreigde uit de NAVO te stappen dat vertrouwen in de VS volledig weg.

Ook bij een aanval op de Baltische staten zullen zij primair denken: 'America first!' en van daaruit beslissingen nemen. Het zou me niet verbazen als Trump op dat moment per decreet verordeneert dat de VS uit de NAVO stapt! Hij heeft dergelijke uitspraken in andere bewoordingen ook gedaan, dat hij landen die niet voldoende financieel bijdragen niet zou helpen.
.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 16 sep 2025 11:33
Gerard R. schreef: 15 sep 2025 23:24:scissors:
Daarmee ben ik het in grote lijnen eens.
Maar precies dáárom is het toch ook terecht dat Peter_1 zich afvraagt
in hoeverre de Baltische staten werkelijk op bescherming kunnen rekenen?
Artikel 5 zegt concreet immers niets meer dan
  • "ieder neemt de maatregelen die hij nodig acht."
Jij twijfelt kennelijk alleen aan Hongarije en Tsjechië, maar Turkije is ook erg Ruslandvriendelijk. En waar ik vroeger bij de VS weinig bedenkingen had bij artikel 5, is sinds Trump&Co aan de macht kwam en de VS zelfs dreigde uit de NAVO te stappen dat vertrouwen in de VS volledig weg.

Ook bij een aanval op de Baltische staten zullen zij primair denken: 'America first!' en van daaruit beslissingen nemen. Het zou me niet verbazen als Trump op dat moment per decreet verordeneert dat de VS uit de NAVO stapt! Hij heeft dergelijke uitspraken in andere bewoordingen ook gedaan, dat hij landen die niet voldoende financieel bijdragen niet zou helpen.
Trump roept heel wat en hard, maar dat zegt mij niet veel.
En dan de Turken, die zitten in de Navo, maar heb daar een zelfde gevoel over als dat je Israël mee laat doen in het Eurovisie songfestival. :? :)
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 16 sep 2025 13:09:scissors:
Trump roept heel wat en hard, maar dat zegt mij niet veel.
En dan de Turken, die zitten in de Navo, maar heb daar een zelfde gevoel over als dat je Israël mee laat doen in het Eurovisie songfestival. :? :)
Israël? Eurovisie songfestival? Mis je dikkemicks obsessieve reacties of zo?
Wat heeft dat te maken met waar we het over hadden:
en jouw reactie daarop?
.
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik vrees dat we afdwalen en dat het onderwerp de betrouwbaarheid van de VS is geworden, Die valt aardig tegen met een obsessieve leugenaar als president. Dan nog kan rusland een coventionele oorlog tegen de Navo nooit winnen.

NB Estland spendeert een hoger percentage van het BNP aan de Navo dan de VS. Ook Litouwen en Letland zitten bij de top 6!
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef: 17 sep 2025 02:31 Ik vrees dat we afdwalen en dat het onderwerp de betrouwbaarheid van de VS is geworden, Die valt aardig tegen met een obsessieve leugenaar als president. Dan nog kan rusland een coventionele oorlog tegen de Navo nooit winnen.

NB Estland spendeert een hoger percentage van het BNP aan de Navo dan de VS. Ook Litouwen en Letland zitten bij de top 6!
Ja, het is dat het noodzakelijk is met zo'n oorlogsmachine in de buurt, maar het is zo zonde van al dat geld, dat in een gewone burgermaatschappij dient te worden gestoken. Zonder al die oorlog zijn de problemen vaak al groot genoeg.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Zonder al die grote problemen,

die door de gewone burgermaatschappij wordt veroorzaakt,
zou er toch oorlog zijn.
.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://news.sky.com/story/russian-mili ... y-13434022
NATO responds after Russian military jets 'violate' Estonian airspace
The Estonian government said the incident involved three Russian MiG-31 fighter jets that flew over the Gulf of Finland for a total of 12 minutes without permission.
De toestellen zijn onderschept, maar er is niets neergeschoten.
De Russen zijn echt de Navo aan't testen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... ische-jets
Polen heeft afgelopen nacht uit voorzorg opnieuw straaljagers de lucht ingestuurd, terwijl het westen van Oekraïne werd bestookt door Russische luchtaanvallen. De operatie is inmiddels weer afgerond, melden de Poolse strijdkrachten op X. Behalve Poolse toestellen stegen ook vliegtuigen van bondgenoten op, waaronder Nederlandse F-35's. Vanaf Vliegbasis Eindhoven is een tankvliegtuig opgestegen, meldt een woordvoerder van Defensie. De luchtverdediging en radarsystemen aan de grond werden ook geactiveerd. (..)
Navo. Goed bezig!!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2583321
Dit keer is het Estland dat om een NAVO-spoedvergadering vraagt, nadat er gisteren Russische vliegtuigen door hun luchtruim vlogen. Dinsdag komen de 32 bondgenoten opnieuw bij elkaar, nog geen twee weken nadat Polen daarom had gevraagd. Dat gebeurde nadat negentien Russische drones het Poolse luchtruim waren binnengedrongen. De aanleiding is hetzelfde: de landen voelen zich bedreigd in hun veiligheid en willen overleg. (..)
Roemenië schijnt ook al last gehad te hebben.

Rusland is een agressor, die al jaren Ukraine teistert. Het zou niet onverwacht zijn als ze ook een keer de Navo aanvallen.
Ik vind dat de Navo de Russen niet steeds weer boven Navogebied moet laten vliegen als men dat niet wil.
Dit soort gedrag gebeurt tientallen keren per jaar al willen ze nog wel eens net aan de goede kant van het rode lijntje vliegen.
Schiet ze maar uit de lucht. Dan houdt het overvliegen vanzelf op.
Helaas moet dat dan weer met algemene stemmen van alle landen in het bondgenootschap... Zó kan je niet handhaven!!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 20 sep 2025 20:14 https://nos.nl/l/2583321
Dit keer is het Estland dat om een NAVO-spoedvergadering vraagt, nadat er gisteren Russische vliegtuigen door hun luchtruim vlogen. Dinsdag komen de 32 bondgenoten opnieuw bij elkaar, nog geen twee weken nadat Polen daarom had gevraagd. Dat gebeurde nadat negentien Russische drones het Poolse luchtruim waren binnengedrongen. De aanleiding is hetzelfde: de landen voelen zich bedreigd in hun veiligheid en willen overleg. (..)
Roemenië schijnt ook al last gehad te hebben.

Rusland is een agressor, die al jaren Ukraine teistert. Het zou niet onverwacht zijn als ze ook een keer de Navo aanvallen.
Ik vind dat de Navo de Russen niet steeds weer boven Navogebied moet laten vliegen als men dat niet wil.
Dit soort gedrag gebeurt tientallen keren per jaar al willen ze nog wel eens net aan de goede kant van het rode lijntje vliegen.
Schiet ze maar uit de lucht. Dan houdt het overvliegen vanzelf op.
Helaas moet dat dan weer met algemene stemmen van alle landen in het bondgenootschap... Zó kan je niet handhaven!!
Vandaag:
https://nos.nl/l/2583718
De NAVO-landen hebben de Russische schending van het luchtruim van Estland op 19 september scherp veroordeeld. Dat staat in een verklaring die de NAVO uitgaf na afloop van een spoedoverleg van de lidstaten van het bondgenootschap.

Estland had artikel 4 ingeroepen nadat Russische straaljagers voor de vierde keer dit jaar het Estse luchtruim hadden geschonden. De drie straaljagers werden met behulp van geallieerde gevechtsvliegtuigen uit het luchtruim van het Baltische land verdreven.

"De aanvallen waren ofwel opzet ofwel regelrechte incompetentie", zei secreteris-generaal Rutte na het spoedberaad op een persconferentie. (..)
Blijkbaar consensus. En dat is winst.

https://nos.nl/l/2583687
Denemarken beschouwt de onbekende drones die gisteravond het luchtruim schonden en het vliegverkeer platlegden als "een aanval" en "een aanslag" op de luchthaven van Kopenhagen. Vanwege de drones was het vliegveld zo'n vier uur gesloten.

De Deense premier Frederiksen noemt het "de ernstigste aanval op de Deense kritieke infrastructuur tot nu toe". Ze sluit geen opties uit over wie hier achter kan zitten en verwijst in een verklaring naar eerdere drone-aanvallen en schendingen van het luchtruim in Europa. De hoogste baas van de Deense politie spreekt van "een zeer ernstige situatie". (..)
Ja, zó komt die Wereldoorlog er wel..
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 23 sep 2025 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ALS Rusland blijkbaar (volgens Rusland) mag provoceren, waarom de NAVO dan niet een keer een tegen-provocatie? Een straaljager uit de lucht schieten of een drone op het Kremlin.
Je bereikt toch een keer een enorme grens met je zeer bewuste spelden prikken.?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 23 sep 2025 15:08 ALS Rusland blijkbaar (volgens Rusland) mag provoceren, waarom de NAVO dan niet een keer een tegen-provocatie? Een straaljager uit de lucht schieten of een drone op het Kremlin.
Je bereikt toch een keer een enorme grens met je zeer bewuste spelden prikken.?
O.. op deze manier komt dat schieten best hoor. Even geduld.
Verder kan de Navo best hetzelfde doen als de Russen. Waarom niet? Beetje pesterig rondvliegen met vervelende rommel net tegen de grens of even er overheen.

Maar de Navo is defensief, dus dat gaat rustig. Men escaleert niet graag.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

=D>
Gerard R. schreef: 23 sep 2025 15:12
Maar de Navo is defensief, dus dat gaat rustig. Men escaleert niet graag.
Daar wil ik ver in meegaan als zijnde een prima tactiek, maar er wordt een keer figuurlijk een grens bereikt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie