Amerauder schreef: ↑03 okt 2025 10:03
VseslavBotkin schreef: ↑02 okt 2025 21:47
Amerauder schreef: ↑02 okt 2025 17:45
Kijk, en dit is ook in reactie op het eerste bericht, je kunt als heteroman wel de aandrang voelen om vreemd te gaan of om naar de hoeren te gaan, of om te gaan gokken – die aandrang zelf is niet het probleem. Waar het om gaat is dat je er in die gevallen voor zou moeten kiezen – aldus de gereformeerden – om er ondanks die aandrang vanaf te zien. Dat is waar zij van overtuigd zijn en wat zij graag aan hun kinderen mee zouden willen geven.
Dit is een slechte analogie. Een veel betere analogie zou zijn: je kunt als heteroman wel de aandrang hebben om seks te hebben met vrouwen, om te trouwen, om verliefd te worden op een vrouw. En die aandrang is al een probleem, oppassen met dat soort gevaarlijke zaken! Onderdruk die gevoelens met al je kracht, vraag God om hulp en voedt ze vooral niet. Maar handel er sowieso nooit naar, want dat is niet hoe God het bedoelt heeft, en we zullen jou verstoten uit onze gemeenschap als je toegeeft.
De analogie is perfect, want dat is nu juist precies wat ze doen! En dat is het hele punt.
De term hiervoor is “seks buiten het huwelijk” – ontzettend veel heteroseksuelen voelen zich er immens toe aangetrokken, verlangen ernaar vanuit het diepst van hun wezen, maar gereformeerden keuren het af, noemen het zondig en door God verboden. Je mag het wel voelen, maar je mag er niet naar handelen.
Haten deze gereformeerden deze heteroseksuelen dan? Of vinden ze gewoon dat ze niet naar deze gevoelens dienen te handelen, hoe sterk ze die ook voelen?
Nogmaals, je kunt het onzin vinden dat ze dat vinden, daar gaat het niet om.
Nee, ik denk dat je mijn punt niet goed hebt begrepen.
Jij geeft voorbeelden van bepaalde (intense) verlangens die heteroseksuelen kunnen hebben, en hoe die gestigmatiseerd worden. Dat is een slechte analogie met homoseksualiteit, omdat homoseksualiteit
als zodanig door de refogemeenschap wordt afgewezen. Het gaat er niet om dat het in beide gevallen om intense verlangens gaat, het gaat erom dat homoseksuele gevoelens worden gestigmatiseerd als zondig en tegen de wil van God. En wat is homoseksualiteit? Het systematisch hebben van homoseksuele gevoelens.
Daarom reageer ik met de juiste analogie: je mag zogenaamd heteroseksueel zijn, maar je mag geen heteroseksuele gevoelens koesteren, want die zijn slecht en zondig, en je mag er nooit naar handelen. Oké, dan mag je dus niet heteroseksueel zijn, want wat je zojuist hebt verketterd is wat heteroseksualiteit is, per definitie. Waarom zeg je dat dan niet gewoon?
Ik vind die hele redenering buitengewoon achterbaks en balletje-balletje, alhoewel ik dus weer niet denk dat alle mensen die het geloven achterbaks zijn. Het is gewoon je
garden variety homofobie, d.w.z. een afkeer of negatieve houding ten opzichte van homoseksuelen en homoseksualiteit. Haat zou ik niet per se zeggen, dat woord is ook niet door mij gebruikt.
Gereformeerden zouden overigens wel kunnen zeggen: je hoeft je niet schamen voor het feit dat die gevoelens op je afkomen, want we zijn allemaal zondig, etc. Maar dat maakt die gevoelens zelf niet minder zondig of verwerpelijk, en hun eigen opvattingen over homoseksualiteit en homoseksuelen niet minder homofoob. Je mag homo zijn, zolang je maar niet homo bent.
VseslavBotkin schreef: ↑02 okt 2025 21:47
Niemand "is" een hoerenloper, een pornokijker of een gokker.
Waarom niet?
Sommigen die graag computerspellen spelen noemen zich “gamers”, mensen die voetbal spelen zijn voetballers en mensen die postzegels verzamelen zijn postzegelverzamelaars.
Laten we hier niet een of andere mystieke dimensie aan toevoegen. Je bent wat je doet – simpel. En je doet dat omdat je daar een of andere aandrang toe voelt – dat is wat minder simpel.
Het is absoluut niet zo dat de Bijbel specifiek gemeen is over de homoseksuele aandrang. Het is een enorme lijst aan zaken waar mensen aandrang toe voelen die worden afgekeurd. Denk bijvoorbeeld aan de vele passages over hoeren en hoerenlopers. Bedenk je tenslotte dat het volgens de Bijbel verboden is om varkensvlees te eten, of om niet besneden te zijn. En dat terwijl velen het eten van varkensvlees en het bezitten van een intact geslachtsdeel wel degelijk als een belangrijk onderdeel van hun identiteit zien.
Nee, dit vind ik echt veel te makkelijk. Volgens mij weet jij, net als ik, dat seksuele geaardheid iets vrij unieks is vergeleken met die andere voorbeelden, in dat het (en al helemaal voor iets psychologisch) bij het gros van de mensen (na hun puberteit) vrijwel hun hele leven lang stabiel blijft. Anders zou je toch gewoon naar conversietherapie kunnen gaan? Anders zou je toch gewoon kunnen trouwen met een vrouw en gelukkig worden? Dat soort schijnhuwelijken en pseudotherapieën pakken toch heel anders uit in de praktijk, met alle gevolgen van dien.
Filosofie is een van de allerbelangrijkste dingen in mijn leven, maar als ik vandaag te horen kreeg dat mijn gehele vrienden- en familiekring mij zou verstoten of op zijn minst ernstig zou verachten als ik het bleef praktiseren, zou ik wel in staat kunnen zijn ermee te stoppen, met pijn in mijn hart. Met homoseksuele gevoelens werkt het niet zo, bewijs te over. Ik noemde het eerder al
geworfenheit, het is niet identiteit in de zin van: persoonlijke identiteit, iemand identificeert zich ermee of vind het belangrijk, maar identiteit in de zin van, het is een niet te onderdrukken en te ontkennen patroon dat onderdeel maakt van iemands spontane, pre-reflectieve ervaring van zelf en wereld, of je dat nou leuk vindt of niet.
Dat kun je je dan vervolgens op alllerlei verschillende manieren toe verhouden, je kunt dat zo belangrijk of onbelangrijk maken als je wil, maar je ontkomt er in ieder geval niet aan en het is een deel van je leven dat je niet zomaar categorisch kunt ontkennen zonder je eigen gezondheid geweld aan te doen. Dat lijkt me toch iets heel anders dan gamer zijn.
In die erkenning ligt ook de acceptatie, denk ik. Het is gewoon precies hetzelfde als heteroseksualiteit in die zin, alleen hebben hetero's dat besef misschien nog nooit gehad omdat ze zich in de luxepositie bevinden van: zich nooit op die manier tot hun seksuele gevoelens te hebben hoeven verhouden omdat ze zelf de norm zijn. Geloof me, die luxe hebben homoseksuele jongeren op refoscholen, waar ze zowel expliciet en impliciet de boodschap krijgen dat ze er niet mogen zijn, zeker niet.
VseslavBotkin schreef: ↑02 okt 2025 21:47
Maar seksualiteit is iets dat heel diep zit.
Akkoord, daarom geef ik ook de voorbeelden van de hoeren en de porno, want die zijn ook seksueel, en bovendien het voorbeeld van de reguliere heteroseksuele daden die door gereformeerden evengoed worden verketterd, namelijk als ze buiten het huwelijk plaatsvinden.
Het lijdt geen enkele twijfel dat de aandrang van heteroseksuelen om buitenechtelijke seks te hebben even groot zo niet groter is dan die van homoseksuelen.
Nogmaals, het gaat niet om de intensiteit van de drang, en ook niet om de diepte of onweerstaanbaarheid van seksuele gevoelens in het algemeen, maar om homoseksuele geaardheid of homoseksualiteit (als naam voor die geaardheid). Die geaardheid bestaat per definitie uit het structureel hebben van gevoelens die door refo's als schadelijk en zondig worden gezien. Dat is homofobie. Niet als een soort verketterende term die ik daar nu met een opgeheven vingertje opplak, maar gewoon, dat is wat homofobie per definitie is. Een afkeer of vijandigheid hebben tegen homoseksualiteit en homoseksuelen. En dat is wat gereformeerde scholen die bekostigd worden door de overheid uitdragen.
VseslavBotkin schreef: ↑02 okt 2025 21:47
Het is een beetje alsof je zegt, "je mag joods zijn en we moeten respect hebben voor joden", maar je mag je joodsheid niet uiten, er niet naar handelen, en je mag het trouwens ook niet geloven, want joodse gevoelens zijn zondig. Zo iemand noemen we gewoon een antisemiet. Alleen is dat bij dat voorbeeld makkelijker te zien omdat er geen instituut rond dit soort "double-think" is gebouwd.
Ik vind de analogie met religie niet heel sterk maar goed, als je daar wilt gaan; wat je nu beschrijft is dus exact hoe gereformeerden behandeld worden. En joden, die er immers gelijksoortige ideeën op nahouden. Er is helemaal niets hypothetisch aan.
Er wordt gezegd: je mag wel gereformeerd zijn of jood zijn, ga je gang, maar je mag er niet naar handelen – namelijk door je kinderen te laten onderwijzen op de manier die jij juist acht. Precies dat waar je de ander van beschuldigt is nu juist wat hen overkomt.
Er is ook niet echt een goede analogie omdat ik seksuele oriëntatie dus vrij uniek vindt wat dat betreft. Je kiest er niet voor, maar het is er wel en het heeft een zekere stabiliteit. Religieus geloof is ook niet echt iets waar je voor kiest, je groeit er in op of het overkomt je, maar het is natuurlijk heel anders.
Je mag in principe alles, zolang je je maar aan de grondwet houdt. En het is natuurlijk al langer een ding dat er discussie is over dat artikel 23 spanningen oplevert met andere delen van de grondwet. Daar gaat het hier om. Maar goed, dit is ook een beetje "whataboutism" natuurlijk, het punt dat ik maakte is dat je niet van de ene kant kunt zeggen dat je iets respecteert, en van de andere kant alles dat datgene maakt tot wat het wezenlijk is wegzet als zondig en kwaadaardig. Dan spreek je gewoon met twee tongen. En dat is wat gereformeerde scholen doen met betrekking tot homoseksualiteit.
Inderdaad. Vrijheid van onderwijs, artikel 23 van de grondwet, is een groot goed. Het is wat ons onderscheid van de meest autocratische maatschappijen, waar je maar gewoon hebt te slikken wat je wordt opgelegd. Bij ons hebben we nog dat laatste kleine restantje van een keuze, en dat lijkt me iets om te koesteren.
Je snapt dat er zoiets is als leerplicht en belastingplicht, ook voor gereformeerden? Het is niet alsof ze kunnen doen waar ze zin in hebben – je moet naar school, en je moet voor die school betalen. Vrijheid van onderwijs dan wil zeggen dat er binnen de kaders van die beperkingen, ondanks die dwang die wordt opgelegd toch nog enige vorm van vrijheid wordt geboden, namelijk om die scholing de religieuze toon te geven die bij jouw gezin past.
Ja natuurlijk, en het heeft ook een hele lange geschiedenis. Je kunt dat niet allemaal zomaar omgooien.
Mijn opmerking is dan ook eerder een uiting van frustratie dan een serieus voorstel om nu alles maar om te gooien. Dat gaat natuurlijk niet.
Een noodzakelijk gevolg van deze vrijheid is dat er ook vormen van onderwijs tussen zullen zitten waar jij en ik het niet mee eens zijn. Anders zou het ook geen vrijheid zijn.
Dat vrijheden als deze nu worden bestreden en afgeschaft – want dat is waar dit onderwerp uiteindelijk op neerkomt, en waarom dit nu een hot topic is, laat daar geen misverstand over bestaan – is een grote schande, en de wijze waarop Nederland langzaam maar zeker het onderscheidend vermogen ten opzichte van de rest van de wereld aan het verliezen is. Wij glijden af naar de normale, autocratische stand van zaken waarin je het maar gewoon hebt te doen met wat je wordt opgelegd. Dat is inderdaad het grotere, belangrijkere punt. Dat is waar het hier om draait: het inleveren van onze rechten en vrijheden.
Oké goed, maar die redenering werkt twee kanten op. Hebben Nederlandse kinderen die naar school gaan dan niet recht op een school waar zij getolereerd worden, ongeacht hun geaardheid? En als ze dat recht wel hebben, waarom bestaan er dan scholen die door de liberale Nederlandse overheid gefinancierd worden, waar ze geleerd krijgen dat homoseksualiteit fout is (met een nominale disclaimer erbij)?
Begrijp me niet verkeerd, mijn verhouding tot het liberalisme en haar waarden is pragmatisch, ik ken en deel veel van jouw kritiek erop en ik ben zelf ook geen voorstander van de massamens of de massasamenleving, wat op dit forum misschien meer leeft. Maar waarom zou de vrijheid van de gereformeerden boven die van homo's moeten uitgaan die toevallig binnen de refogemeenschap zijn opgegroeid? Dat zou mijn gewetensvraag zijn.