Dat zijn ze nu. Dat zijn ze niet altijd geweest. Er was een overheidsinterventie nodig, namelijk wetgevend werk, om grote bedrijven te verbieden dat soort praktijken te hanteren.holog schreef: ↑11 nov 2025 17:08Jij spreekt over zaken die illegaal zijn en bij wet verboden (tenzij overheidsmonopolies), dat valt dus onder 'dirty money', dat is ook niet iets wat een niet regulatoir monopolie lang, duurzaam kan volhouden.axxyanus schreef: ↑11 nov 2025 13:29De vraag is natuurlijk of je nog een echte vrije markt hebt als er al te grote bedrijven met enorme financiële buffers meedoen.
Zo'n groot bedrijf kan namelijk tijdelijk zaken met verlies op de markt brengen. Het is namelijk groot genoeg om een hele tijd die verliezen te kunnen dragen. Ondertussen concureert het de competie wel kapot. En op die manier kan zo'n bedrijf heel lang een monopolie behouden.
Wat soort interventies heb jij in gedachten, waardoor monopolies ontstaan?
Ik kan volgen als je het hebt over lobbygedreven regelgeving en subsidies maar ik ben verbaasd door enkele andere van je elementen hierboven. Ik hoor namelijk vaak dat bv patenten nodig zijn opdat ondernemers bepaalde risico's willen nemen. Als iedereen gewoon de vruchten kan plukken van de risico's/kosten die één onderneming gedaan heeft, dan gaan ondernemingen niet geneigd zijn om in de toekomst nog die kosten/risico's te nemen. Dat is toch het argument dat ik gehoord heb ter verdediging van patenten. Zeker uit de medische sector.holog schreef: ↑11 nov 2025 17:08Die intervensties, jij vraagt achter bekende wegen.
Het zijn de regulatoir monopolies, de monopolies die door overheids interventie ontstaan of in stand worden gehouden, vergunningsstelsels, patenten wetten, compliance eisen die enkel grote spelers aankunnen, subsidies, lobbygedreven regelgeving, ....
Begrijp ik het goed dat jij het niet eens bent met dat argument? Als bv een farmaceutische firma een nieuw medicijn uitbrengt, dan mag het daar geen patent op krijgen en moet het direct mogelijk zijn dat anderen dat medicijn namaken. Begrijp ik het goed dat dat jouw standpunt is?
Ook weet ik niet goed hoe een vergunningsstelsel voor monopolies zorgt. Het voorbeeld dat bij mij boven komt zijn medici. Iemand heeft een vergunning nodig om de geneeskunde te mogen beoefenen. Maar er lijken me genoeg dokters te zijn om niet van een monopolie te kunnen spreken. Mij lijkt dat sommige vergunning hun plek hebben in onze maatschappij. Maar misschien kan jij mij een voorbeeld geven van een vergunning die onterecht tot beperkingen leid van wie kan deelnemen?
Dat kan ik enigszins volgen. Hoewel ik mij afvraag welke maatstaf je hanteert om bepaalde veiligheids- en testvereisten als irrationeel extreem streng te bestempelen. Maar goed dat is misschien voor een andere gedachtenwisseling.holog schreef: ↑11 nov 2025 17:08Vrije-markts monopolies, hebben een lage duurzaamheid, deze verdwijnen door technologische verandering of concurrentie. Een regulatoir monopolie (Monsanto, big pharma, big tech (AI-regulering) vrij hoge duurzaamheid. en overheidsmonopolis hebben de hoogste duurzaamheid.
Monsanto is daar het perfecte voorbeeld van,
“Frankenstein food”-campange van oa greenpeace
overheden reageren door belachelijke irrationele extreem strenge veiligheids- en testvereisten op te leggen, waardoor enkel allergrootste bedrijven nog in staat waren om aan die bureaucratische eisen te voldoen. waar een klein biotechbedrijf vroeger voor honderdduizend euro een gewas kon ontwikkelen en testen, werd dat plots een project van tientallen miljoenen euro’s.
Alleen lijkt je argumentatie hier enigszins tegen te spreken dat we extreem rijke individuen nodig hebben om tot innovatie te komen. Volgens wat je hier boven schrijft hebben we enkel een context nodig die niet te veel struikelblokken opwerpt voor mensen die willen ondernemen.