Rusland versus de Navo..

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Rusland versus de Navo..

Bericht door Bonjour »

Deze man is gevlucht uit Rusland maar heeft er nog wel zijn contacten. Hij praat traag, maar wel duidelijk Engels. Ik heb al heel wat van zijn video's bekeken en ik vertrouw het wel.
Over de boerderijen
https://www.youtube.com/watch?v=dsCV3n4ynqY
Over de gevolgen van de aanvallen op de raffinaderijen
https://www.youtube.com/watch?v=m2uKUmgzzCQ
Dit is niet de westerse journalistiek. Ik hoor daar meestal pas 2 weken later wat deze man verteld heeft.

Verder is Paul Warburg betrouwbaar.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 23 dec 2025 22:26 Deze man is gevlucht uit Rusland maar heeft er nog wel zijn contacten. Hij praat traag, maar wel duidelijk Engels. Ik heb al heel wat van zijn video's bekeken en ik vertrouw het wel.
Over de boerderijen
https://www.youtube.com/watch?v=dsCV3n4ynqY
Over de gevolgen van de aanvallen op de raffinaderijen
https://www.youtube.com/watch?v=m2uKUmgzzCQ
Dit is niet de westerse journalistiek. Ik hoor daar meestal pas 2 weken later wat deze man verteld heeft.

Verder is Paul Warburg betrouwbaar.
Dan gaan we er maar vanuit dat er licht gloort. :)
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Peter_1
Forum fan

Bericht door Peter_1 »

Bonjour schreef: 23 dec 2025 13:09
Gerard R. schreef: 23 dec 2025 12:40 Ze hebben een echte oorlogseconomie gemaakt.
De economische groei daar was leuk maar was alleen oorlogsindustrie. De rest gaat kapot onder de giga rentetarieven. Ik hoorde laatst over 36.000 boerderijen die failliet zijn. De inkomsten voor de oorlogsindustrie kelderen. Lada gaat waarschijnlijk ook nog failliet want China maakt van de situatie gebruik om eigen auto's te dumpen. De staatsspoorwegen (heel essentieel voor vervoer) zit met mega schuld en verouderd materieel en achterstand onderhoud infrastructuur. Bedrijven die leveren aan de staat krijgen hun facturen niet vergoed. Het is wachten op banken die bezwijken onder de schulden die niet afgelost worden.

Drone technologie gaat heel snel, maar Rusland is niet leidend. Dat is Oekraïne die de kennis graag verkoopt in het westen. Andere Westerse drone bedrijven zijn lekker in Oekraïne aan het experimenteren met hun drones. De vraag is hoe lang het duurt voordat er wapens tegen gemaakt worden en wie de technologie heeft om die wapens te maken.

De 140 miljoen Russen presteren waardeloos tegen 40 miljoen Oekraïners. Hoe gaat dat tegen 80 miljoen Duitsers en 67 miljoen Fransen? Die hebben andere wapens dan Oekraïne. Hele andere economieën. En ik geloof nooit dat die met z'n tweeën blijven. Als er nog een aantal andere Europese landen mee doen is het genoeg. Het is leuk als we informatie uit de VS krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat essentieel is.
Daarom moet je als mens ook niet uitgaan van eigen 'voorstellingsvermogen'. We overschatten onszelf keer op keer.

Feit: Europa is afhankelijk van starlink. Europa heeft wel een alternatief, maar die is lang niet zo schaalbaar. We zijn behoorlijk afhankelijk van Amerika.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter_1 schreef: 24 dec 2025 11:47
Bonjour schreef: 23 dec 2025 13:09
Gerard R. schreef: 23 dec 2025 12:40 Ze hebben een echte oorlogseconomie gemaakt.
De economische groei daar was leuk maar was alleen oorlogsindustrie. De rest gaat kapot onder de giga rentetarieven. Ik hoorde laatst over 36.000 boerderijen die failliet zijn. De inkomsten voor de oorlogsindustrie kelderen. Lada gaat waarschijnlijk ook nog failliet want China maakt van de situatie gebruik om eigen auto's te dumpen. De staatsspoorwegen (heel essentieel voor vervoer) zit met mega schuld en verouderd materieel en achterstand onderhoud infrastructuur. Bedrijven die leveren aan de staat krijgen hun facturen niet vergoed. Het is wachten op banken die bezwijken onder de schulden die niet afgelost worden.

Drone technologie gaat heel snel, maar Rusland is niet leidend. Dat is Oekraïne die de kennis graag verkoopt in het westen. Andere Westerse drone bedrijven zijn lekker in Oekraïne aan het experimenteren met hun drones. De vraag is hoe lang het duurt voordat er wapens tegen gemaakt worden en wie de technologie heeft om die wapens te maken.

De 140 miljoen Russen presteren waardeloos tegen 40 miljoen Oekraïners. Hoe gaat dat tegen 80 miljoen Duitsers en 67 miljoen Fransen? Die hebben andere wapens dan Oekraïne. Hele andere economieën. En ik geloof nooit dat die met z'n tweeën blijven. Als er nog een aantal andere Europese landen mee doen is het genoeg. Het is leuk als we informatie uit de VS krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat essentieel is.
Daarom moet je als mens ook niet uitgaan van eigen 'voorstellingsvermogen'. We overschatten onszelf keer op keer.

Feit: Europa is afhankelijk van starlink. Europa heeft wel een alternatief, maar die is lang niet zo schaalbaar. We zijn behoorlijk afhankelijk van Amerika.
Enorm!! Zou snel moeten veranderen. Ziet een kind.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://tass.com/economy/2065241 veraald
NEW YORK, 26 december. /TASS/. In kringen van de Amerikaanse president Donald Trump, inclusief zijn schoonzoon Jared Kushner en speciaal gezant Steven Witkoff, gelooft men dat als Rusland opnieuw wordt geïntegreerd in de wereldeconomie, de betrekkingen tussen het land en de Europese landen zich zullen stabiliseren, heeft The Wall Street Journal in een editorial geschreven.

De bondgenoten van de Amerikaanse leider zien Rusland als een land met enorme natuurlijke hulpbronnen en grote zakelijke kansen, aldus de krant, eraan toevoegend dat ze er vertrouwen in hebben dat het herstellen van de economische banden tussen Rusland en westerse landen niet alleen de situatie in Europa en de betrekkingen tussen Moskou en Kiev zal normaliseren, maar zal ook een potentiële bron van winst creëren voor Amerikaanse investeerders. (..)
... en ook voor de EU schat ik in. De EU die rechts-extremistische Amerikaanse clubs graag opgeheven zouden willen zien... :roll:

En aangezien Trump cc. voornamelijk denken in termen van handel, 'deals', economie, tarieven e.d. om (ook politieke & militaire) macht te kunnen uitoefenen zóu dat naar mijn idee op langere termijn geopolitiek best gunstig kunnen zijn, als het maar niet ontaardt in verraad, en daar riekt het nu toch frekwent wel heel erg naar, vind ik.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik heb het over InsideRussia gehad. Hij heeft een nieuwe video geplaatst met een totaal overzicht van de status van de economie.
https://www.youtube.com/watch?v=lBiuJCW1C44

Verwacht geen sprankelend verhaal. Het is een uur. Je kan ondertussen prima andere dingen op freethinker doen. Het is wel een schokkend verhaal.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 29 dec 2025 11:08 Ik heb het over InsideRussia gehad. Hij heeft een nieuwe video geplaatst met een totaal overzicht van de status van de economie.
https://www.youtube.com/watch?v=lBiuJCW1C44

Verwacht geen sprankelend verhaal. Het is een uur. Je kan ondertussen prima andere dingen op freethinker doen. Het is wel een schokkend verhaal.
Voor mij is het inderdaad een marteling om de hele video te volgen. Maar ik heb het gedaan. Het loopt voor geen meter en wat hij zegt is dat de Russen zo ongeveer vlak voor ineenstorten staan. Met de voorzieningen, met olie, met staal, met de economie, met investeringen etc. Prima met die oorlogdszin, maar... we weten dat juist dát soort extreem gevaarlijk is. Of met de dag gevaarlijker wordt. Verder zie ik heel veel van dergelijke filmpjes op YouTube en wie kan ik nog geloven??...

(Ik heb het liever zó qua wat meer terzake presentatie:
https://www.youtube.com/watch?v=w469EGIgFyg overigens ook zo'n verhaal.

Maar goed, wat je ziet qua kwaliteit van 't fllmpje van InsideRussia is hetzelfde als wat ik zie van de 'politiek' van leiders van vandaag. Het gaat allemaal over geknoei van knoeiers, over leiders, generaties van nu, die niet begrijpen waarvoor ze gekozen worden, nl. om het volk te dienen zodat dát een beetje gelukkig kan zijn, de crux. Dat lukt in ieder geval matig tot slecht. En het mondiaal publiek weet het ook niet meer en kiest nu veel extreem-rechts wat alles nog eens erger maakt. Wat een mondiaal onvermogen.......

Zo is het in mijn ogen. Welkom op aarde als je nog jong bent. En er is nog veeeel meer.....
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.rt.com/news/630785-finland- ... mpaign=RSS
Finland heeft zich zaterdag officieel teruggetrokken uit het Verdrag van Ottawa dat antipersoneelmijnen verbiedt, te midden van spanningen met Rusland over het conflict in Oekraïne.

De Finse regering kondigde op 10 juli vorig jaar aan dat zij het verdrag –, dat Helsinki sinds 2012 heeft ondertekend, zou overlaten, wat zou leiden tot een aftelling van zes maanden volgens de regels van het verdrag.

In juni betoogde de Finse president Alexander Stubb dat het land als buurland wordt geconfronteerd met een agressieve, imperialistische staats“, terwijl minister van Defensie Antti Hakkanen zei dat ”-bescherming tegen de Russische dreiging prioriteit heeft.“
Ik heb een ongelooflijke hekel aan mijnen, ze richten ongehoord veel leed aan overal ter wereld.
Vooral ook bij onschuldigen. Net als chemische wapens (verboden) en cluster-explosieven (ook).
Maar ik snap waarom de Finnen dit doen. Hup Rereformed!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dit is een miniem, maar in mijn ogen o zo spectaculair bericht als het klopt.
Vice-president Vance heeft een overeenkomst getekend met de Armeense premier Pashinyan in de Armeense hoofdstad Jerevan. Volgens Vance leveren de VS nucleaire technologie ter waarde van maximaal vijf miljard dollar aan Armenië. Bovendien wordt de enige kerncentrale van het land onderhouden en door de VS van kernbrandstof voorzien. Dit contract is vier miljard dollar waard.
Met de verhuizing betreedt de VS het Russische zakengebied. Armenië heeft tot nu toe alle technologie en brandstof voor zijn kerncentrale via Moskou ingekocht.
Hier zouden Russen misschien nog wel nerveuzer van kunnen worden dan van de Navo in Ukraine, durf ik dan te denken...?!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Als dit verhaal een beetje klopt is het meer 'Rusland versus de wereld'.

https://www.cbc.ca/news/politics/russia ... 65?cmp=rss
Vertaald: Het hoofd van de Canadese militaire ruimtedivisie zegt dat het land zich "absoluut" zorgen moet maken over de potentiële capaciteiten van Rusland, te midden van de mondiale angst dat het Kremlin overweegt kernwapens in te voeren om satellieten te targeten.

"Dat zou cataclysmisch zijn", zei Brig.-Gen. Christopher Horner, commandant van de 3 Canadian Space Division tijdens een interview met CBC's The House.

"Alles waar we op zijn gaan vertrouwen vanaf het niveau van een communicatieplatform of vanaf een GPS-niveau — als [Rusland] een dergelijke capaciteit zou inzetten en deze vervolgens tot ontploffing zou brengen, zou worden weggevaagd", vertelde Horner aan gastheer Catherine Cullen.

De waarschuwing van Horner komt op het moment dat wereldleiders, waaronder NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte, hun angst uiten over het gebruik van kernwapens door Rusland tegen satellieten. (..)
'Tit for Tat'... van kwaad tot erger. Dat is het gevolg van de problemen voor Putin. Zo werkt dat.
Het moet en zal ellendiger. Wat héb ik toch een hekel aan dit soort mensengedrag en ik ben vast niet alleen.
Maar dat maakt niet uit.. :roll:

https://www.irishsun.com/news/278869654 ... t-eu-claim
Poetin-gezant geeft commentaar op Rubios, we geven veel om de EU-claim
RT.com
15 februari 2026, 19:03 GMT+10

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken maakte deze opmerking op de Veiligheidsconferentie van München, terwijl hij probeerde de kloof te overbruggen die werd veroorzaakt door het uiteenlopende beleid van Washington en Brussel

De VS kunnen misschien niet voorkomen dat EU-bureaucraten de westerse beschaving vernietigen, heeft de gezant van de Russische president Vladimir Poetin, Kirill Dmitriev, gesuggereerd. (..)

Rusland heeft beweringen dat het Europa bedreigt afgedaan als ‘onzin’ en ongegronde angstzaaierij die wordt gebruikt om opgeblazen militaire begrotingen te rechtvaardigen. Zowel Rusland als China, waarvan laatstgenoemde geen strategische rol speelt in de regio, hebben ook beweringen afgewezen dat zij Groenland bedreigen.
Als kinderen zo doen noemen we dat volgens mij het ja-nee spel. Het is een heel geklets over en weer. Knap dodelijk.

En dan heeft het Westen bewijs gevonden voor vergiftiging door de Russen van Navalny met kikkergif...

Bent u daar nog??
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://today.rtl.lu/news/world/macron- ... -588240345
Frankrijk zal vandaag verklaren hoe het het enige atoomarsenaal van de Europese Unie zou kunnen gebruiken om het continent te beschermen in een onstabiele wereld, waarbij Rusland steeds agressiever wordt en de Verenigde Staten zich afkeren van de EU.

De toespraak van de Franse president Emmanuel Macron op de Franse kernonderzeeërbasis Ile Longue komt na de lancering van Amerikaanse en Israëlische aanvallen op Iran (..)
Dit idee wordt steeds zinniger naar mijn idee.

Het begint een zeer onveilige wereld te worden met al die krijgsheren, dus hup EU. :roll:
Fijn dat we al aardig wat met alternatieve energie doen. De Straat van Hormuz is door Iran gesloten...
Militair is de EU in opbouw. We zijn ook licht autarkisch (zelfvoorzienend).
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... uitbreiden
Frankrijk gaat zijn kernwapenarsenaal vergroten. Het NAVO-land heeft nu nog ongeveer 290 exemplaren van het ultieme wapen, maar president Emmanuel Macron heeft opdracht gegeven om dat aantal uit te breiden, zei hij in een langverwachte toespraak. Bondgenoten kunnen volgens Macron ook gaan meedoen met nucleaire oefeningen. (..)
Het begint een beetje tandjes te krijgen. Ik ben het met Macron eens. Helaas... het IS niet anders.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik zie weinig in het uitbreiden van het kernwapenarsenaal, aangezien het gebruik er van niet erg aangenaam zal uitpakken.
200 of meer zullen een ernstiger slachtpartij veroorzaken dan de ergste tot nu toe.
Wie dat doel nastreeft is mijns inziens pas écht dom.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 03 mar 2026 03:42 Ik zie weinig in het uitbreiden van het kernwapenarsenaal, aangezien het gebruik er van niet erg aangenaam zal uitpakken.
200 of meer zullen een ernstiger slachtpartij veroorzaken dan de ergste tot nu toe.
Wie dat doel nastreeft is mijns inziens pas écht dom.
Het gebruik van het woord 'dom' helpt de discussie heus niet verder. Daarmee zet je andere standpunten bij voorbaat weg in plaats van ze inhoudelijk te wegen. Als je vindt dat uitbreiding van nucleaire capaciteit onverstandig is, onderbouw dat dan,
maar diskwalificaties maken het gesprek juist minder serieus.

Daarnaast zit deze discussie inhoudelijk niet helemaal op de juiste plek.
Dit gaat inmiddels niet meer primair over 'Rusland versus de NAVO',
maar over een verschuivende veiligheidsrealiteit in Europa.
Misschien verplaatsen naar:
  • "Heeft de EU een eigen nucleaire paraplu nodig?"
Door de signalen vanuit de VS dat Europese NAVO-landen meer op eigen benen moeten staan, is de vanzelfsprekendheid van de Amerikaanse nucleaire paraplu minder zeker geworden. Tegelijk heeft Rusland vanaf het begin van de oorlog in Oekraïne expliciet met nucleaire escalatie gedreigd, wat directe NAVO-betrokkenheid effectief heeft afgeremd. In dat licht is het voorstel van Macron niet zozeer een roep om méér wapens, maar om een geloofwaardige Europese afschrikking,
juist bedoeld om oorlog te voorkomen.

De kernvraag lijkt mij dus eerder:
  • "Heeft de EU een eigen nucleaire paraplu nodig
    nu de Amerikaanse garantie minder vanzelfsprekend is geworden?"
Dat lijkt me een andere discussie dan simpelweg "meer kernwapens = slecht”.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 03 mar 2026 09:53 De kernvraag lijkt mij dus eerder:
  • "Heeft de EU een eigen nucleaire paraplu nodig
    nu de Amerikaanse garantie minder vanzelfsprekend is geworden?"
Dat lijkt me een andere discussie dan simpelweg "meer kernwapens = slecht”.
Helaas moet ik hier bevestigend op antwoorden. Ja, Europa moet wel meedoen met afschrikking middels kernwapentuig.
Echter, of ze "de vijand" 1x of 10x kan vernietigen, maakt mij dan niet meer zoveel uit.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Plaats reactie