axxyanus schreef: ↑01 mar 2026 09:36
Ik moet toch aandringen dat je een verwijzing geeft naar een handleiding over hoe dit soort logica zou werken.
Zonder een dergelijke verwijzing lijkt het erop dat dit een persoonlijk systeem is dat danig afwijkt van de gebruikelijke systemen en dan lijkt het meer aangewezen dat jij leert hoe de meeste aanderen woorden hanteren, dan dat iedereen anders zich aan jou zou aanpassen.
Ik heb je net hier de handleiding al gegeven hoe die logica werkt. Nu aan jou om die regels gehoorzaam toe te passen, in het bekritiseren ervan.
Valide betekent, dat het volgens de regels is, en invalide, niet volgens de regels. Wanneer het model niet overeenkomt met wat wordt gemodelleerd, dan is het niet volgens de regels van objectiviteit. Het gestelde feit is invalide. En een mening is in principe invalide als die gedwongen is, niet gekozen. Iemand die gedwongen wordt te zeggen dat een schilderij mooi is, dat is geen valide mening.
Als je kan aantonen dat mijn logica anders is dan die men gebruikt in gesprek, dan heb je een punt. Maar als je gaat zeggen de meerderheid vindt dat die logica niet juist is, dat is geen punt. Als ik iemand ga vragen hoe vrije wil werkt, hoe het werkt om te kiezen, dan krijg ik altijd een onzin antwoord dat niet klopt. Maar diezelfde persoon zal in gesprek het woord kiezen toch bijna altijd met de juiste logica toepassen, hetzelfde als iedereen. Duidelijk is dat je geen logica gebruikt, keiharde regels over hoe dingen werken, maar je gebruikt intuitieve indrukken van woorden zoals mening etc.
Kiezen is om 1 van alternatieve mogelijkheden die in de toekomst liggen, tot het heden te maken. (Ik kan links of rechts, ik kies links, ik ga links)
Anders dan selectie, waar opties die in het heden liggen worden geevalueerd. (zoals een schaakcomputer een zet kan berekenen)
Die logica is compleet verschillend. Alleen met de logica van kiezen, is de kiezer subjectief. De logica van selectie, heeft in principe alleen objectieve elementen.