Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.
Mus
Diehard

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door Mus »

lost and not found yet! schreef: 02 mei 2026 23:27 Het gaat er in deze discussie om waar Lenny Kuhr zich veilig voelt en niet of Nederland of Israël veiliger is! Voor Joden is Israël momenteel een veiliger land dan Nederland! En dat kan ik me heel goed voorstellen! Dat Israël op een veel lagere ranking wereldwijd staat heeft niets met deze situatie te maken! Het gaat in deze discussie over het gevoel van veiligheid voor Joden in Nederland, en dat we daar zelfs een discussie over moeten hebben zegt al genoeg!
Was Palestina dat ook maar voor mij, veilig, echter wij worden als beesten gezien en zo naar het slachthuis opgevoerd, o.a. in naam van mw. kuhr. Wat zal zij lekker slapen in haar onwetendheid mbt wat er onder haar bed aan geweld plaatsvindt en heeft gevonden. Ik zou me kapot schamen wanneer ik haar was, want waar zij naar toe vertrekt zijn heel veel mensen een stuk onveiliger, dan zij in Nederland ooit was of zal zijn. Ik noem dergelijk gedrag, als dat van mw Kuhr en allen die haar navolgen, volstrekt gewetenloos.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Peter van Velzen
Moderator

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door Peter van Velzen »

Het ging in deze discussie uitsluitend om mijn moderatie!
Als niemand daar nog iets over te zeggen heeft, dan kan het topic beter op slot!
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 03 mei 2026 05:29 Het ging in deze discussie uitsluitend om mijn moderatie!
Als niemand daar nog iets over te zeggen heeft, dan kan het topic beter op slot!
viewtopic.php?p=678212#p678212
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 03 mei 2026 05:29 Het ging in deze discussie uitsluitend om mijn moderatie!
Peter, alle enigszins Israël gerelateerde topics draaien op hezelfde uit. Er blijft een gepolariseerde welles-nietes- tweestrijd. We moeten misschien leren leven dat alles hetgeen het nieuws bereikt voor-en tegenstanders heeft. En dat het ook niet meer te motiveren is waarom je voor of tegen bent.
Voor mij is klip en klaar dat Israël te ver is gegaan, anderen denken daar anders over. En dan heb je er nog die zich stilhouden omdat ze bij een goede relatie eigenbelang hebben (EU).
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 03 mei 2026 06:17
viewtopic.php?p=678212#p678212
Als je de woorden "Ach wat erg" niet sarcastisch maar letterlijk opvat, dan spreekt er helemaal geen minachting uit, maar medeleven. Ik zou willen dat het waar was.

Dat er Joodse mensen zijn, die toenemend (vermeend) anti-semitisme los kunnen zien van de geschiedenis, weiger ik te geloven.

Er is geen enkele reden om leed en angst van Joodse mensen meer te relativeren dan leed en angst van anderen.

Er is echter ook geen reden, om te negeren dat de afgelopen drie jaar, veel meer mensen in Israel door terreur om het leven zijn gekomen dan in Nederland.
dikkemick schreef: 03 mei 2026 07:44 Peter, alle enigszins Israël gerelateerde topics draaien op hezelfde uit. Er blijft een gepolariseerde welles-nietes- tweestrijd. We moeten misschien leren leven dat alles hetgeen het nieuws bereikt voor-en tegenstanders heeft. En dat het ook niet meer te motiveren is waarom je voor of tegen bent.
Voor mij is klip en klaar dat Israël te ver is gegaan, anderen denken daar anders over. En dan heb je er nog die zich stilhouden omdat ze bij een goede relatie eigenbelang hebben (EU).
Voor mij is het klip en klaar dat ChaimNimsky dat toegeeft.

Ik blijf bij mijn eerdere woorden:
Peter van Velzen schreef: 02 mei 2026 04:29 Dus wees niet zo sarcastisch en minachtend en ga op de eigenlijke bewering van de ander in en - als ik een suggestie mag doen - kies liefst allebei een ander onderschrift, een dat positiever overkomt op andersdenkenden.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"Ach, wat erg" was uiteraard 100% sarcastisch bedoeld.
Ik zie het als een lhbtqi-er in Nederland die naar het Hongarije van Orban vertrekt (of naar Trumps America) vanwege scheldpartijen in dit land.

Onderschrift aangepast
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Wat jou betreft misschien Peter? Maar jouw stelling klopt niet!

Deze discussie startte weliswaar naar aanleiding van een modbreak,
maar ging beslist niet uitsluitend om jouw moderatie: integendeel!

Zulks blijkt ook duidelijk uit de topic opening:
Als moderator en zeker als SysAdmin sta jij in het volste recht om topics te sluiten of heropenen, maar om daartoe oneigenlijke redenen op te sommen lijkt me niet wenselijk.
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 03 mei 2026 09:12 "Ach, wat erg" was uiteraard 100% sarcastisch bedoeld.
Dat maakt het geen éne jota minder minachtend:
  • bovendien gebruikte je zelf diverse malen het woord minachting!
aankaarten:
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 03 mei 2026 08:39:scissors:
Dat er Joodse mensen zijn, die toenemend (vermeend) anti-semitisme
los kunnen zien van de geschiedenis, weiger ik te geloven.
:scissors:
Je stelling is te absoluut geformuleerd.
In werkelijkheid lopen de reacties van Joodse mensen,
net als bij elke andere groep, sterk uiteen.

Voor veel Joden is de geschiedenis, en vooral gebeurtenissen zoals de Holocaust,
onlosmakelijk verbonden met hoe zij hedendaags antisemitisme waarnemen.
Dat is niet vreemd:
  • collectieve trauma's werken vaak generaties door en beïnvloeden
    hoe signalen van vijandigheid worden geïnterpreteerd.
Maar daaruit volgt niet dat iedere Jood antisemitisme altijd door die historische lens ziet.
Er zijn wel degelijk duidelijke verschillen:
  • Generatieverschillen:
    jongere mensen kunnen anders kijken naar hedendaagse spanningen dan oudere generaties.
  • Mate van religieuze/culturele verbondenheid:
    niet iedereen identificeert zich even sterk met Joodse geschiedenis of gemeenschap.
  • Politieke en maatschappelijke context:
    iemand in bijvoorbeeld Nederland kan anders reageren dan iemand in Israël of de VS.
  • Persoonlijke ervaringen:
    directe confrontaties met discriminatie wegen vaak zwaarder dan abstracte historische kennis.
Er zijn dus zeker Joden die hedendaags antisemitisme primair zien
als een actueel sociaal of politiek probleem, los van historische continuïteit.
Anderen leggen juist een sterke lijn van verleden naar heden.

Wat niet houdbaar is, is:
  • de impliciete aanname dat een hele groep mensen
    één uniforme manier van denken heeft.
Dat doet geen recht aan de diversiteit binnen die groep,
en maakt het gesprek eigenlijk minder scherp in plaats van sterker.
aankaarten:
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 03 mei 2026 10:13
dikkemick schreef: 03 mei 2026 09:12 "Ach, wat erg" was uiteraard 100% sarcastisch bedoeld.
Dat maakt het geen éne jota minder minachtend:
  • bovendien gebruikte je zelf diverse malen het woord minachting!
Zou je willen reageren op:

Ik zie het als een lhbtqi-er in Nederland die naar het Hongarije van Orban vertrekt (of naar Trumps America) vanwege scheldpartijen in dit land.

Ook daar zou ik sarcastisch op reageren.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Als feedbacktopic is er idd. grotendeels aan de bedoeling voorbijgegaan.
De paar on topic berichten wordt niet echt op doorgegaan.

Je hebt eerder de moeite genomen een aantal berichten te verhuizen naar het MO topic om toch de ontstane of topic discussie een kans te geven.

En het blijft maar doorgaan.
Topic kan idd. beter op slot
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gesloten