uniek geval
Al hoewel het geval uniek is, en er geen sprake was van een laboratorisch experiment bevat het controleerbare feiten die – naar mijn beleving – het bewustzijn in een ander perspectief zet t.o.v. de gedachte dat het bewustzijn totaal afhankelijk is van lichaam en hersenen.
De feiten in dit geval:
- lichaamstemperatuur was teruggebracht tot (ongeveer) 10 graden
- aangesloten op hart long machine, geen eigen hartactiviteit
- al het bloed was uit de hersenen verwijderd
- EEG gaf een flatline (geen geregistreerde hersenactiviteit, van zowel hersenschors en stam)
- ze was onder narcose
- ogen afgeplakt
- de oren waren voorzien van clicking devices (t.b.v. registratie hersenactiviteit)
anekdotische vertellingen
Amusant verhaal?
Haar getuigenis is geverifieerd, ondanks bovengenoemde omstandigheden was ze in staat om een getuigenis te geven die overéénkwam met de feitelijke omstandigheden.
Naar mijn weten is de wetenschappelijk verklaring dat bewustzijn veroorzaakt word door een stel hersenen welke in staat zijn om activiteit te vertonen. Volgens de meetapparatuur was er geen sprake van (meetbare) hersenactiviteit.
Een mogelijke contra verklaring kan zijn, een defect in de EEG.
Bij deze een aantal kritische noten/vragen:
- Was de hart long machine aangesloten op het moment dat ze de NDE had?
Ik vermoed van niet.
- Was de NDE tijdens de standstill? Of er voor of na?
Ik vermoed beide.
- De clicking devices zijn geen garantie dat men niets meer hoort.
Volgens de ervaring van dienstdoende neurochirurg Robert Spetzler was het niet mogelijk voor Pamela om een getuigenis te geven van de betreffende fase waarin de operatie zich bevond.
Voor mij blijft de conclusie staan, dit geval bevat genoeg feitelijke gegevens om te worden besproken in relatie tot Raven zijn vraagstelling.
Ook zonder dit voorval blijf ik geloven in een bewustzijn na het materiele sterven, mijn mening is dan ook niet objectief. Daarom dit unieke voorval - bij deze - voorgedragen zodat het door meerdere personen beoordeelt kan worden.