'Wij' en'Ons' zijn wat men de 'majesteitelijke meervoudsvorm' noemt.Plons schreef:Tegen wie had god het eigenlijk, en wie is 'Wij' en 'Ons'. En waar had god dat ideetje gekregen om mensen te maken te vervloeken om vervolgens in de hel te gooien als je z'n zoon niet voor waar neemt. En hoe had hij de eerste mens gemaakt met z'n "magische" vinger of met een toverstokje. Sorry, ik kan dit niet serieus nemen. Fantaseren kan soms leuk zijn maar ik denk ik heb te weinig fantasie om "iets" in het verhaal te zien.Genesis 1 :
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken;
Moet een christen de slang dankbaar zijn?
Moderator: Moderators
Re: Moet een christen de slang dankbaar zijn?
-
JeroenB
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
MPS?'Wij' en'Ons' zijn wat men de 'majesteitelijke meervoudsvorm' noemt.
MPS staat voor Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis en ontstaat dus reeds in de jeugd voordat de persoon in kwestie een echt zelfbeeld heeft ontwikkeld. Doordat MPS onder de dissociatieve stoornissen valt conform de DSM IV is de benaming verandert in Dissociatieve Identiteits Stoornis. Doordat de situatie in de omgeving van het kind de ontwikkeling van een persoonlijkheid in de weg staat, bestaat de kans dat het kind de ervaringen in delen gaat opslaan om zichzelf te beschermen tegen te grote schade.
KENMERKEN
Geheugenverlies, de persoon is stukken verleden kwijt. Daarnaast kan hij dingen die hij net precies heeft gedaan soms niet meer herinneren.
(O.A: Vergeten dat hij een maan en zon heeft gemaakt en beweren dat er 2 zonnen om de aarde draaien)
Depersonalisatie, het gevoel van een afstand naar zichzelf te kijken, buiten zichzelf en als robot te leven, dingen te doen zonder daar een gevoel bij te hebben. Het contact met het eigen lichaam lijkt verbroken.
(Zelfs zijn volgelingen weten niet precies of Jezus nou god in eigen persoon was of een 'zoon' van god was.
Wanneer je boven alle natuurwetten staat en geen lichaam hebt, altijd al hebt bestaan en nooit zal eindigen, kan ik me goed voorstellen dat zo een 'iets' het dan ontbreekt aan een gevoel met het lichaam)
Derealisatie, oftewel breken met de werkelijkheid, de dingen om je heen beleven alsof deze niet 'echt' gebeuren. Het niet meer herkennen van je omgeving.
Identiteitsstoornis, het horen van stemmen van 'andere persoonlijkheden' en de strijd tussen deze persoonlijkheden.
Identiteitswisselingen, het veranderen van persoonlijkheid en daardoor alleen de dingen herinneren die 'deze' persoonlijkheid heeft meegemaakt, al het andere is weg of naar de achtergrond verdreven.
(Leg het oude en en nieuwe testament maar eens naast elkaar of kijk naar de tegenstrijdigheden van uitspraken van de bijbelse god, want daar heb ik het nu over)
Mogelijk suïcidale neigingen of automutilatie.
(ongelukkig genoeg, voor het 'iets' dan, kan levensloos 'iets' geen einde aan het eigen leven maken)
Geweld (willen) gebruiken richting de omgeving door extreme haatgevoelens.
(En geweld heet de bijbelse god zeker gebruikt)
'Pluris Majestatis' is Is de persoonsvorm die heden ten dage in koninklijke (staat)stukken nog steeds wordt gebruikt.JeroenB schreef:MPS?'Wij' en'Ons' zijn wat men de 'majesteitelijke meervoudsvorm' noemt.
MPS staat voor Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis en ontstaat dus reeds in de jeugd voordat de persoon in kwestie een echt zelfbeeld heeft ontwikkeld. Doordat MPS onder de dissociatieve stoornissen valt conform de DSM IV is de benaming verandert in Dissociatieve Identiteits Stoornis. Doordat de situatie in de omgeving van het kind de ontwikkeling van een persoonlijkheid in de weg staat, bestaat de kans dat het kind de ervaringen in delen gaat opslaan om zichzelf te beschermen tegen te grote schade.
KENMERKEN
Geheugenverlies, de persoon is stukken verleden kwijt. Daarnaast kan hij dingen die hij net precies heeft gedaan soms niet meer herinneren.
(O.A: Vergeten dat hij een maan en zon heeft gemaakt en beweren dat er 2 zonnen om de aarde draaien)
Depersonalisatie, het gevoel van een afstand naar zichzelf te kijken, buiten zichzelf en als robot te leven, dingen te doen zonder daar een gevoel bij te hebben. Het contact met het eigen lichaam lijkt verbroken.
(Zelfs zijn volgelingen weten niet precies of Jezus nou god in eigen persoon was of een 'zoon' van god was.
Wanneer je boven alle natuurwetten staat en geen lichaam hebt, altijd al hebt bestaan en nooit zal eindigen, kan ik me goed voorstellen dat zo een 'iets' het dan ontbreekt aan een gevoel met het lichaam)
Derealisatie, oftewel breken met de werkelijkheid, de dingen om je heen beleven alsof deze niet 'echt' gebeuren. Het niet meer herkennen van je omgeving.
Identiteitsstoornis, het horen van stemmen van 'andere persoonlijkheden' en de strijd tussen deze persoonlijkheden.
Identiteitswisselingen, het veranderen van persoonlijkheid en daardoor alleen de dingen herinneren die 'deze' persoonlijkheid heeft meegemaakt, al het andere is weg of naar de achtergrond verdreven.
(Leg het oude en en nieuwe testament maar eens naast elkaar of kijk naar de tegenstrijdigheden van uitspraken van de bijbelse god, want daar heb ik het nu over)
Mogelijk suïcidale neigingen of automutilatie.
(ongelukkig genoeg, voor het 'iets' dan, kan levensloos 'iets' geen einde aan het eigen leven maken)
Geweld (willen) gebruiken richting de omgeving door extreme haatgevoelens.
(En geweld heet de bijbelse god zeker gebruikt)
Ik gebruik die vorm ook vaak (omdat ik me niet minder voel) tot grote woede van mijn Moppie (ik verzacht het dan door te verklaren dat ik het heb over mijn 'alter-ego' en..ik
Wat de rest van jouw betoog betreft,.... In mijn hoofd is het rustig, mijn alter ego zit in een hoekje te bibberen totdat Moppie in de buurt is, en ik hem eruit haal
en.........kan ik het met de rest (voor zover ik e.e.a. kan overzien,....wel aardig eens zijn geloof ik)
(Toegevoegd) Bedenk dat bijbel door verschillende mensen is geschreven, gecensureerd en bijgeschreven (later)waardoor zo'n god in verschillende hoedanigheden tot ons komt.
Bedenk dat 'god' niet bestaat, maar een door mensen noodzakelijk geacht image was en als zódanig door meerdere mensen is vormgegeven.(en tamelijk dilletantisch in de verwarde verscheidenheid van die auteurs en bedenkers)
-
JeroenB
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Dat gegeven houd ik natuurlijk altijd in mijn achterhoofd.Bedenk dat 'god' niet bestaat, maar een door mensen noodzakelijk geacht image was en als zódanig door meerdere mensen is vormgegeven.(en tamelijk dilletantisch in de verwarde verscheidenheid van die auteurs en bedenkers)
Ben opgegroeid met de bijbel (weet niet wat er mis is gegaan dat ik niet meer in god geloof
Grappige daarvan is dat ik soms een knop kan omzetten en net zo kan redeneren als een christen, weet dus regelmatig lastige vragen te bedenken, mocht ik daar zin in hebben. Zo een gesprek komt dan uiteindelijk nergens uit, want het begrip 'geloof' wint nog vaak van de rede. Maar vraagtekens in de ogen de persoon voor me te zien is dan wel weer leuk.
Denk dat het een tik is die ik heb overgehouden door ouders lastige vragen en stellingen voor te leggen.
JeroenB,
Als je echt christen bent geweest dan had je wel ingezien dat dit helemaal geen moeilijke vraag is.
Als christen wil je niet zozeer in 'de hemel' zijn als plaatsaanduiding, maar je wilt bij God zijn.
Leven met God.
Of dat nu in het paradijs is, in de hemel of op aarde maakt niet uit.
Het leven met God dat we hier dus al leven (doordat God ons regeert, we zijn onderdeel van Gods koninkrijk), zullen we dan volmaakt leven. God is go(e)d en er zal dan geen kwaad meer zijn.
Als je echt christen bent geweest dan had je wel ingezien dat dit helemaal geen moeilijke vraag is.
Als christen wil je niet zozeer in 'de hemel' zijn als plaatsaanduiding, maar je wilt bij God zijn.
Leven met God.
Of dat nu in het paradijs is, in de hemel of op aarde maakt niet uit.
Het leven met God dat we hier dus al leven (doordat God ons regeert, we zijn onderdeel van Gods koninkrijk), zullen we dan volmaakt leven. God is go(e)d en er zal dan geen kwaad meer zijn.
Maakt toch niet uit, je bent toch bij God, fantastisch toch?Vuurtje schreef:Zoals gezegt het is nu nog niet volmaakt hier, het kwaad is nog niet uitgeroeid.
Ik wordt dagelijks ook gelasterd, niet iets om wakker van te liggenGod wordt gelasterd.
Nou en, ze zijn toch altijd bij God, fantastisch!Mensen waarvan God houdt worden nog onderdrukt door andere mensen waar God ook van houdt.
God haat de mensen dus want iemands daden zijn een spiegel naar de ziel. Dus het is fijn om bij God te zijn die ons haat...Maar hij haat hun daden.
Het is fijn om bij God te zijn die op een gegeven moment, nadat hij stilzwijgend de boel laat escaleren, ineens mensen als een lunatic in ekaar begint te hakken...God bepaald wanneer zijn geduld met die andere mensen op is.
Het is fijn om atheïst te zijn en in te zien dat god bullshit is!
-
Atheist_1984
- Ervaren pen
Waarom dankbaar zijn voor de slang? Hij was toch maar een pop van God die iets voor hem deed, namelijk de mens verleiden.
Exodus 12
[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
-
Atheist_1984
- Ervaren pen
Satan is ook een pop van God. Hij is toch almachtig? God kon de duivel zo tegen houden als hij dat wilde maar dat wilde hij inet want hij liet satan zijn werk doen.Atli schreef:Atheïst 1984, het was Satan die de slang gebruikte, een ander soort spook!
Exodus 12
Er zijn hele ruzies geweest in een gemeente ooit die ging erover of de slang nu wel of niet echt had gesproken. En dan willen ze nog dat zo'n religie serieus genomen moet worden. En het is belachelijk om te denken dat wij mensen denkende mensen zijn geworden door een pratende slang met pootjes!!! die een mens, die uit een rib was geboetseerd, van een ander mens die uit klei is gemaakt waar het leven in de neus is geblazen. Het is als sprookje al een slecht verhaal dat de boekhandel heden ten dagen al niet meer zou halen. Dat zou leuren worden langs alle uitgevers en uiteindelijk in de vuilnis terecht zijn gekomen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
JeroenB
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Wat moet het heerlijk zijn om een dictator te dienen.Vuurtje schreef:God bepaald wanneer zijn geduld met die andere mensen op is.
Vuurtje
Vuurtje, ben je hier aan het stoken of geloof je werkelijk wat je hier verkondigd?
Hmm, kende Christenen die in een concentratiekamp hebben gezeten die blij waren toen ze weer vrij kwamen. Gek eigenlijk, als je al bent met god, zou het toch weinig uit mogen maken waar je bent?Als christen wil je niet zozeer in 'de hemel' zijn als plaatsaanduiding, maar je wilt bij God zijn.
Leven met God.
Oké, dus god houd van iedereen...Mensen waarvan God houdt worden nog onderdrukt door andere mensen waar God ook van houdt.
En als het geduld op is, wat gebeurd er dan met die 'andere' mensen waar god zo verschrikkelijk van houd?God bepaald wanneer zijn geduld met die andere mensen op is.
Hoe kan je bepalen wanneer geduld op is? Het is op of het is niet op. Anyway dat doet er ook niet toe maar ik moet me voorstellen dat God op een gegeven moment ongeduldig wordt en dat hij het kwaad stopt? Als dat zo is lijkt mij het verstandig om zijn geduld op de proef te stellen en hem zoveel mogelijk proberen te tarten tot hij het kwaad uitroeit.Vuurtje schreef: God bepaalT wanneer zijn geduld met die andere mensen op is.
Vuurtje
Maar wacht eens even, is het dan nog wel kwaad als 'wij' kwaad doen om kwaad te doen verdwijnen? Is onze daad dan geen daad van goedheid?
Denk daar maar eens over na. [/b]