Aan de godloochenaars

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Nott
Geregelde verschijning

Bericht door Nott »

Als men behoefte heeft aan (een) god, waarom dan ontkennen?
Snoepen is ook ongezond, er sterven bakken mensen aan obesitas.
Als een steen op de weg die schreeuwt om verwijderd te worden! Het verschaft 'freethinker'een groot gedeelte van zijn bestaansrecht!
De steen(-groeve) die keer op keer en met veel energie door jullie eigenhandig op de weg neergelegd wordt. en steeds weer een stukje verder de weg op geschopt wordt... waarom niet de berm ermee in?
Er is hier toch niemand die het in zijn hoofd zal halen in god te geloven?
Universele verklaring van de rechten van de mens, art. 18

Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen (...)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Aan de godloochenaars

Bericht door Rereformed »

Benno Barnard schreef:...Mijn ergernis over de godloochenaars is niet dat ze God loochenen, maar dat ze hun verlichte toestand zijn als een bevrijding uit de joods-christelijke traditie beschouwen."
Natuurlijk is het een bevrijding. Het is een bevrijding van uitermate benauwende gedachten, bijvoorbeeld dat een mens hopeloos bij een God in het krijt staat, dat een mens per sé op een bepaalde manier moet geloven om Gods straf te ontgaan, dat een mens een Laatste Oordeel te wachten staat na zijn dood, dat een God alle gedachten en daden 'opschrijft', voortdurend je bespiedt, jou heel persoonlijk voortdurend zegent of straft, dat je voor God nooit goed genoeg kan zijn enz. De benauwende leringen zijn legio, van het verbieden van twijfel over geloofszaken en het niet mogen kijken naar bloot, tot aan geloof in boze machten, het schuldgevoel met jezelf in je schik te zijn of op zondag te voetballen.
Iemand die niet begrijpt dat het opgeven van geloof een immense bevrijding is, heeft vele vormen godsdienst genegeerd of nooit erg serieus bestudeerd.
Vinden jullie dat hier iets voor te zeggen is, dat je, als atheist, je afstamming verloochent om het zo maar te zeggen. Persoonlijk vind ik het quatch, omdat voor mij niet alle bijbels moeten verbrand worden, omdat religie voor mij niet hoeft genegeerd te worden, maar liefst wel bekeken wordt van geschiedkundig standpunt.
Zoals al door anderen opgemerkt hoeft 'bevrijding van de religie/God" in het geheel geen verbranding of verloochening van het verleden in te houden. Men kan het traditionele christendom eenzelfde plaats geven als het antieke griekse geloof.
Ik bedoel, het is niet omdat ik in Tongeren woon dat ik hier de ouwe Belg of Romein ga uithangen, maar dat verleden heeft op een bepaalde manier toch wel deel uitgemaakt van mijn leven, als jullie begrijpen wat ik bedoel :oops:
Ook van mijn leven, maar dat weerhoudt mij er niet van mijn voorvaderen voor hun slaafsheid aan een vals wereldbeeld aan de kaak te stellen. Uiteraard kan ik het ze gemakkelijk vergeven: ze maakten deel uit van hun wereld, de wereld die niet beter wist. Mijn veroordeling behoud ik in de regel voor mijn eigen tijdgenoten, mensen die tegen beter weten in nog blijven geloven in zaken die allang tot het verleden behoren en allang definitief naar het rijk der waandenkbeelden zijn overgeheveld.

Dit argument is overigens de laatste eeuwen voortdurend tegen de ongelovigen gebruikt. Door te zeggen dat je je eigen ouders terechtwijst, je boven hen stelt, zou je ze (of je cultuur) 'verraden', een schop geven, en beschikken over grote arrogantie. Vooral in de 19e eeuw was het een steeds opnieuw gehoord chantageargument.
Voor iedereen die er een beetje over nadenkt is het niet moeilijk om de onzin ervan in te zien. De christelijke cultuur is in Europa ook een 'verraad' aan de oorspronkelijke Europese heidense cultuur. De Protestanten waren weer 'verraders' van de katholieke cultuur. De voorouders die 'Nederland' schiepen waren ook 'verraders'.
Het menszijn is eenvoudig synoniem aan verraad plegen aan het verleden.

In feite is het dus andersom: wij zijn voor het merendeel gevangenen van het verleden, en worden op onrechtmatige wijze vanaf onze geboorte in gevangenissen (van het denken) die voor ons klaarstaan gestopt. Het is ons goed recht uit zulke gevangenissen te stappen.

Net zo goed als niemand de astronomie van onze voorouders in ere wil houden, is er ook geen enkele reden om de religie van vroeger in ere te houden. Ieder beter inzicht veegt het oudere inzicht weg, en zo móet het juist.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 26 sep 2007 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Nott schreef:Als men behoefte heeft aan (een) god, waarom dan ontkennen?
Als men behoefte heeft aan roken, waarom zou men er mee stoppen?
Het antwoord op jouw vraag is hetzelfde als het antwoord op mijn vraag: omdat het schadelijk is.
Snoepen is ook ongezond, er sterven bakken mensen aan obesitas.
Dus moet je zoiets niet doen, eten met mate.
Aan iedere generatie kinderen moet je de gevaren van het snoepen of overeten uitleggen, adviezen geven hoe er mee om te gaan, ze leren tanden poetsen enz.
Religie/bijgeloof afleren en wetenschappelijk/rationeel denken leren is voorlopig ook voor iedere generatie opnieuw weer een proces dat aktief onderwezen moet worden.
Als een steen op de weg die schreeuwt om verwijderd te worden! Het verschaft 'freethinker' een groot gedeelte van zijn bestaansrecht!
De steen(-groeve) die keer op keer en met veel energie door jullie eigenhandig op de weg neergelegd wordt. en steeds weer een stukje verder de weg op geschopt wordt... waarom niet de berm ermee in?
Waarom niet de berm in ermee?
Uiteraard zal de christelijke en moslimreligie uiteindelijk door de toekomstige mensheid de berm in geschopt worden, net zoals de religie van de antieke Grieken daar ligt; het is een kwestie van tijd, want openbaringfsreligie heeft geen been meer om op te staan.
Voor vele mensen is de religie al volkomen uit de horizon van persoonlijke beleving verdwenen, misschien voor iemand als de Verlichte Benno Barnard. Hij kan er blijkbaar van genieten zoals een kind van Harry Potter. :wink:

Een Freethinker zoals ik doet mee omdat hij tot over zijn oren in de religie heeft gezeten. Ik ben ervan bevrijd, maar het is nog steeds een groot deel van me. Net zoiets als de oudere mensen die het altijd maar over de oorlog hadden. Ze hadden het meegemaakt en ze wisten er altijd verhalen over te vertellen. Mijn vader las er altijd boeken over. Het was iets dat hij als jongeman had meegemaakt, en hij was er tot het eind van zijn leven in geïnteresseerd, wilde er graag met anderen over praten.

Anderen zijn misschien nooit gelovig geweest, maar zien de religie als een gevaar dat bestreden moet worden en men wil daar aan meewerken. Zolang de religie overal om ons heen is, kun je het niet in de berm laten liggen. De religie zelf staat erop dat men kleur bekent: je bent voor of tegen ons is hun slogan.
Er is hier toch niemand die het in zijn hoofd zal halen in god te geloven?
Jammergenoeg niet. :twisted:

Er is trouwens nooit en nergens iemand die in god gelooft. Religieuze mensen geloven in God.
Born OK the first time
Nott
Geregelde verschijning

Bericht door Nott »

Rereformed schreef:Een Freethinker zoals ik doet mee omdat hij tot over zijn oren in de religie heeft gezeten. Ik ben ervan bevrijd, maar het is nog steeds een groot deel van me. Net zoiets als de oudere mensen die het altijd maar over de oorlog hadden. Ze hadden het meegemaakt en ze wisten er altijd verhalen over te vertellen. Mijn vader las er altijd boeken over. Het was iets dat hij als jongeman had meegemaakt, en hij was er tot het eind van zijn leven in geïnteresseerd, wilde er graag met anderen over praten.

Anderen zijn misschien nooit gelovig geweest, maar zien de religie als een gevaar dat bestreden moet worden en men wil daar aan meewerken. Zolang de religie overal om ons heen is, kun je het niet in de berm laten liggen. De religie zelf staat erop dat men kleur bekent: je bent voor of tegen ons is hun slogan.

Dus eigenlijk verwerk je hier jouw Post Traumatisch Stress Syndroom? ;)
Laatst gewijzigd door Nott op 26 sep 2007 16:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen (...)
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Iemand die God verloochend, verloochend ook zijn eigen cultuur, is de Knack conclusie
Je zou ook kunnen zeggend dat de verlichting een culturele verbetering is van het christendom, en dat je door nog steeds in God te geloven juist je eigen cultuur verloochend. Maar dit is eigenlijk een woord spelletje. Je kunt de vraag ook van uit het atheïsme bekijken en de vraag als volgt stellen;
Hoe mild en toegefelijk moet je zijn ten opzichte van gelovigen, gezien de culture band die je samen hebt. De reacties hier boven tonen erg weinig toegefelijkheid.

Regelmatig houd de RKK een onderzoek God in Nederland hieruit blijkt dat er steeds minder mensen naar de kerk gaan, maar het geloof in een God blijft min of meer gelijk meestal geloofd eenderde in een god, eenderde weet het niet, en eenderde geloofd stellig niet in God. Deze cijfers veranderen meestal niet veel. Als we nu Nederland zien als de toekomst voor de wereld: een verstedelijkte goed opgeleide samenleving waar mensen vrij informatie kunnen krijgen. Dan zou je kunnen stellen (en dat doe ik bij deze) dat dit de normale verhoudingen zijn. Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan een geloof. En dat geloof zal weliswaar van vorm veranderen, maar een samenleving die volledig uit atheïsten bestaat is een utopie.

In dat licht bezien zijn de weinig toegefelijke reacties hier eigenlijk net zo star als het geloof in die oude achterhaalde God.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Exdeo schreef:In dat licht bezien zijn de weinig toegefelijke reacties hier eigenlijk net zo star als het geloof in die oude achterhaalde God.
Hoezo dit nu weer. De meeste reacties die jij 'weinig toegeeflijk' noemt zijn gebaseerd op een rationele afweging, niet gebaseerd op dogma's zoals in vele religies.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Nott schreef:Dus eigenlijk verwerk je hier jouw Post Traumatisch Stress Syndroom? ;)
Vier jaar geleden deed ik dat inderdaad (op het forum Fok). 'Verwerken' is een goed woord ervoor. Ik zou het geen trauma noemen; maar misschien zijn er tijden geweest dat het inderdaad traumatisch was. Afreageren is in ieder geval een woord dat ik meteen passend vind. Ik had zeer grote behoefte het christelijke geloof 'van me af te schrijven'. Ik deed het door er een boek over te schrijven.
Maar lange tijd deed ik mijn best om een bepaalde vage band te blijven onderhouden met religie. Voor mij is religie in de eerste plaats altijd iets moois geweest, vandaar dat ik nooit met een trauma heb gezeten. Wel werd ik steeds meer gedesillusioneerd bij het lezen van steeds meer zaken betreffende de godsdienst. Gaandeweg brak er steeds meer af, en bleef er weinig over van mijn mooie ingebeelde schilderij. Uiteindelijk werd ik atheïst zonder een centje pijn.

Tegenwoordig beleef ik het bezigzijn met de religie zoals mijn vader met die oorlog bezig was: het is interessant en spannend en leuk om een film erover te bekijken, of boek erover te lezen. Wellicht blijft het zo interessant omdat het zo ver weg is, maar toch ook van heel dichbij gevoeld en begrepen kan worden, omdat je er zelf ooit in gezeten hebt. Het is tezelfdertijd een wereld van aliens, en toch ook een wereld die je geheel vertrouwd is. Ik verbaas me vaak over mezelf. Onlangs beluisterde ik een radioprogramma waar iemand aan het woord was die een levenlang 'communisme' gedag had gezegd. Eenzelfde desillusie ondergaan, en je achteraf verbazen over je eigen naïviteit. Waarom was je toen zo? Waarom zag je niet wat anderen wél zagen? Wat was het dat je anders maakte? Waarom tuimelt een mens in een ideologie? enz. Het blijven wat mij betreft uiterst interessante zaken.

Het heeft totaal niet met een trauma te maken.
Ik ben in godsdienst geïnteresseerd zoals een ex-voetballer in voetballen, zoals een gezonde psycholoog in de duistere denkkronkels en onbegrijpelijke gedragingen van de mens, zoals een linguist die vele talen spreekt in de structuren van een weer een vreemde taal.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Exdeo schreef:Iemand die God verloochend, verloochend ook zijn eigen cultuur, is de Knack conclusie
Je zou ook kunnen zeggend dat de verlichting een culturele verbetering is van het christendom, en dat je door nog steeds in God te geloven juist je eigen cultuur verloochend. Maar dit is eigenlijk een woord spelletje. Je kunt de vraag ook van uit het atheïsme bekijken en de vraag als volgt stellen;
Hoe mild en toegefelijk moet je zijn ten opzichte van gelovigen, gezien de culture band die je samen hebt. De reacties hier boven tonen erg weinig toegefelijkheid.
Ik zie juist helemaal niets van starheid of afwezigheid van mildheid onder de atheïsten. Ik ben dertig jaar een zeer vroom christen geweest, en nooit heeft in al die tijd een atheïst mij lastig gevallen. Al 200 jaar hebben atheïsten moeten leren leven met religieuze mensen (en andersom!). Een atheïst geeft veelal met een eenvoudige stilzwijgende glimlach toe: ja, overal zijn bijgelovigen, het is nu eenmaal zo. "Het is een onderdeel van het zielige niveau waarop de mensheid zich bevindt", hoor je ze denken, maar zelden hardop. En een forum is precies de plaats waarop je nu eens wél hardop moet denken. Het gaat hier niet om de beleefdheid.

Maar zelfs al denk ik zo als atheïst, daarom hoef ik die bijgelovige mensheid daarvoor nog niet te haten, of er heel boos op te zijn. Verdrietig erover ben ik wel, maar vaak moet ik dan weer om mezelf lachen, want met een beetje zoeken is het gemakkelijk in mezelf wat primitiefs naar boven te halen.

Maar tezelfdertijd zie ik niet in waarom ik mezelf en anderen niet af en toe of zelfs voortdurend met een zweepslag mag wakker schudden: Doe er toch wat aan! Laat de wereld niet in bijgeloof aan zijn lot over, maak de wereld rationeler, een betere plaats om te vertoeven!
Regelmatig houd de RKK een onderzoek God in Nederland hieruit blijkt dat er steeds minder mensen naar de kerk gaan, maar het geloof in een God blijft min of meer gelijk meestal geloofd eenderde in een god, eenderde weet het niet, en eenderde geloofd stellig niet in God. Deze cijfers veranderen meestal niet veel. Als we nu Nederland zien als de toekomst voor de wereld: een verstedelijkte goed opgeleide samenleving waar mensen vrij informatie kunnen krijgen. Dan zou je kunnen stellen (en dat doe ik bij deze) dat dit de normale verhoudingen zijn. Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan een geloof. En dat geloof zal weliswaar van vorm veranderen, maar een samenleving die volledig uit atheïsten bestaat is een utopie.

In dat licht bezien zijn de weinig toegefelijke reacties hier eigenlijk net zo star als het geloof in die oude achterhaalde God.
Ik moet hier wel een beetje om lachen. Ten eerste is jouw denken nogal star. Je schijnt te denken dat het denkklimaat ongeveer hetzelfde blijft. Dit is een grote vergissing. Religieus denken gaat hollend achteruit. De atheïstische maatschappij staat voor de deur. In Skandinavië is bijna iedereen al atheïst.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik herinner me het leven uit de 60-jaren. Ik zal je wel vertellen dat er een wereld verschil zit tussen de (toen nog uiterst religieuze) tijd van toen en nu!
Je statistieken kloppen niet.
Born OK the first time
Nott
Geregelde verschijning

Bericht door Nott »

Rereformed, het hele steen - weg - berm - verhaal was nieteens aan jou gericht.
Een man die de oorlog heeft meegemaakt, zoals mijn opa, met een ex-voetballer vergelijken.. smakeloos. Aan wiens zijde stond je?
Psychologen staan voor raadsels, je zult neuro-biologen bedoelt hebben.

Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

botjes schreef: Hoezo dit nu weer. De meeste reacties die jij 'weinig toegeeflijk' noemt zijn gebaseerd op een rationele afweging, niet gebaseerd op dogma's zoals in vele religies.
Dus: het geloof afdoen als alleen maar een set irrationele dogma’s. dus afschaffen? Hoe rationeel is muziek, of schilderkunst?
Nott
Geregelde verschijning

Bericht door Nott »

Exdeo schreef:
botjes schreef: Hoezo dit nu weer. De meeste reacties die jij 'weinig toegeeflijk' noemt zijn gebaseerd op een rationele afweging, niet gebaseerd op dogma's zoals in vele religies.
Dus: het geloof afdoen als alleen maar een set irrationele dogma’s. dus afschaffen? Hoe rationeel is muziek, of schilderkunst?
Componisten en kunstenaars; beide gebruiken ze vaste regels, heb ik ooit ergens gelezen, zoals de gulden snede en fibonacci-reeks voor de juiste verhoudingen.

HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Rereformed schreef:Dit argument is overigens de laatste eeuwen voortdurend tegen de ongelovigen gebruikt. Door te zeggen dat je je eigen ouders terechtwijst, je boven hen stelt, zou je ze (of je cultuur) 'verraden', een schop geven, en beschikken over grote arrogantie. Vooral in de 19e eeuw was het een steeds opnieuw gehoord chantageargument.
Maar zelfs streng gelovigen, hebben wel eens discussie met hun ouders. Daarbij durven ze gerust te beweren dat hun ouders het niet begrijpen, niet snappen of achter gebleven zijn of zelfs dat de ouders liegen. Er is dan maar een onderwerp waarin de ouders zich dan steevast niet vergist hebben. Dat betreft dan het geloof in god.

Moet ik toch een gelukkige vader zijn, die met zijn kinderen durft te discussiëren en ineen discussie kan toegeven dat zij over sommige onderwerpen veel meer kennis hebben vergaard dan ik. Ik heb nooit getracht aan hen mijn ideeën op te dringen, maar ik ben wat blij dat ik hun geleerd heb te discussiëren. Ik ben blij dat ze inmiddels op dat gebied beter zijn dan ik. Het maakt de meester trots. Toch anders dan in de religieuze stromingen, waar men ten koste van alles tracht de gelovigen dommer dan de meester te houden.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
a.r.

Bericht door a.r. »

HarrieMe schreef:
Rereformed schreef:Dit argument is overigens de laatste eeuwen voortdurend tegen de ongelovigen gebruikt. Door te zeggen dat je je eigen ouders terechtwijst, je boven hen stelt, zou je ze (of je cultuur) 'verraden', een schop geven, en beschikken over grote arrogantie. Vooral in de 19e eeuw was het een steeds opnieuw gehoord chantageargument.
Maar zelfs streng gelovigen, hebben wel eens discussie met hun ouders. Daarbij durven ze gerust te beweren dat hun ouders het niet begrijpen, niet snappen of achter gebleven zijn of zelfs dat de ouders liegen. Er is dan maar een onderwerp waarin de ouders zich dan steevast niet vergist hebben. Dat betreft dan het geloof in god.

Moet ik toch een gelukkige vader zijn, die met zijn kinderen durft te discussiëren en ineen discussie kan toegeven dat zij over sommige onderwerpen veel meer kennis hebben vergaard dan ik. Ik heb nooit getracht aan hen mijn ideeën op te dringen, maar ik ben wat blij dat ik hun geleerd heb te discussiëren. Ik ben blij dat ze inmiddels op dat gebied beter zijn dan ik. Het maakt de meester trots. Toch anders dan in de religieuze stromingen, waar men ten koste van alles tracht de gelovigen dommer dan de meester te houden.

@HarrieMe: Een zeer gezonde instelling m.i. en ook precies wat een ouder zou moeten doen, zichzelf en zijn/haar kinderen en omgeving naar een hoger denkniveau proberen te brengen en dat is precies wat gelovigen niet doen.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Exdeo schreef:
Erg flauw het naar muziek en schilderkunst te trekken. We hadden het namelijk over jouw stelling, en de context daarbij was geloof. Wat religieuse dogma's zijn hoef ik hoop ik niet uit te leggen.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

a.r. schreef:@HarrieMe: Een zeer gezonde instelling m.i. en ook precies wat een ouder zou moeten doen, zichzelf en zijn/haar kinderen en omgeving naar een hoger denkniveau proberen te brengen en dat is precies wat gelovigen niet doen.
Wat een walgelijke generalisatie, mijn ouders waren streng gelovig en zo ben ik ook opgevoed. De breuk met de kerk is gekomen toen ik en mijn oudste broer onder vuur kwamen te liggen door diezelfde liefhebbende gemeenschap. Reden: ons groeiend ongeloof. Mijn ouders hebben voor onze vrijheid van denken gekozen, en zo zijn er veel meer diep gelovige christenen die uiteindelijk altijd voor hun kind zullen kiezen!
Plaats reactie