BDE bij EO's Galileo

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Jessy schreef:Een dogma is dat het bewustzijn niet zonder het brein kan bestaan.
van Lommel en Jessy kunnen tenminste door één deur en de EO hoeft geeneens door een deur want ze zijn er bij voorbaat al.

Nu nog de eerste testmodellen van vliegende tapijtjes om het energie-probleem op te lossen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ik ben al enkele keren bijna dood geweest
Zelf herinnerde ik me daar niets van .... Geen tunnel of een welkom-fanfare van de engeltjes of zo ...
Ik weet dat alleen omdat anderen me dat hebben verteld en omdat er enkele zwarte gaten dienden opgevuld ( desnoods fabuleer je erbij wat niet meer achterhaalbaar is ; Net zoals de getuigen in een rechtszaak dikwijls doen )
Nou jou misschien ben ik al mijn hele leven dement of zwaar gedrogeerd door de sappen van satan of de winti ?
Of is mijn zieltje door de doodzonden waar deze eigenzinnig en hoogmoedig tsjok geen vergeving voor wil ( omdat ik ze niet als doodzonden beschouw maar toch tsjokvol meezit ), kompleet afgestorven en gevoelloos geworden ( zoals nonkel pater ooit blate op een familiebijeenkomst ) .... of....ik ben van mijn vliegend tapijt afgedonderd, net voorafgaand aan mijn " jaren des verstands ? " ....kan ook ....

Misschien dat een of andere Henoch-kwebbelaar deze brute pech kan verhelpen en me terug aan het zweefrek kan ophangen , zodat sierlijke trapeze- akrobatiek met vliegend vangnet , terug een mogelijkheid wordt om mijn positie binnen mijn familie -gang te verbeteren ...ik mis namelijk deze boerenpummels heel erg in mijn aankomende kindse levensperiode en waarbij platte nostalgie de reflexie vervangt ....
.......kunnen tenminste door één deur .....
Sommige deuren komen uit op lege liftkokers
Wanneer je die openkrijgt en er doorheen stapt ... is het dan wel geraden enige zweefvlieg-lessen te hebben gevolgd ...

Afbeelding
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Nee, Jessy, dat is geen dogma, dat is een redelijke aanname op grond van wat we over het brein en zijn relatie tot het bewustzijn weten, en het gegeven dat er geen verschijnselen zijn die de verklaring behoeven van een 'bewustzijn onafhankelijk van het brein'.
Een redelijke aanname is geen bewijs dat het zo is.
Betreffende de hedendaagsche aannames bewustzijn relatie brein staat slechts in haar kinderschoenen. Wanneer men het bewustzijn beperkt tot en de elektrische ontladingen van het brein als de veroorzaker van bewustzijn ziet, is de cirkelredenatie van verklaringen rond.

Mensen die ervaringen hebben op dat gebied weten dat het bewustzijn onafhankelijk van het brein existeert.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jessy schreef:Mensen die ervaringen hebben op dat gebied weten dat het bewustzijn onafhankelijk van het brein existeert.
Dat kunnen die mensen nooit als waarheid bewijzen, aangezien ze het na kunnen vertellen dus daardoor nooit de zekerheid kunnen hebben dat hun brein niet meewerkte in hun ervaring. Het bewijzen kunnen alleen diegene die daadwerkelijk dood zijn en dat ook blijven. Alleen hebben we tot nu toe nog wat moeite om hun verhaal te kunnen aanhoren. 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

MinderMutsig schreef:
Socratoteles schreef: De uitzending is trouwens hier te zien
Ah, dankuwel. :D

Alleen de titel al; Leven na de dood bewezen. :shock: En dan vervolgens niet met bewijzen komen maar met een stukje propaganda.
Blijkbaar heeft de EO nog niet geleerd dat liegen niet zo netjes is.
En elders heet de aflevering weer: Onderzoek op de grens van de dood. http://www.eo.nl/programma/galileo/2007 ... st=8666581

Let ook eens op de achtergrond bij de deskundigen: Van Lommel heeft een helder lichte achtergrond, terwijl de sceptische Gerarld Woerlee het met een duistere achtergrond moet doen.

Maar ik vond de aflevering nog meevallen in vergelijking met die aflevering over pijnbestrijding. Daar werd "de wetenschap" weggezet als een bureaucratische organisatie die liever benen afhakt, terwijl Macedonische kruidenvrouwtjes al lang een betere genezing voor dystrofie gevonden hebben: http://www.eo.nl/programma/galileo/2007 ... st=8666563
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Kitty schreef:
Jessy schreef:Mensen die ervaringen hebben op dat gebied weten dat het bewustzijn onafhankelijk van het brein existeert.
Dat kunnen die mensen nooit als waarheid bewijzen, aangezien ze het na kunnen vertellen dus daardoor nooit de zekerheid kunnen hebben dat hun brein niet meewerkte in hun ervaring. Het bewijzen kunnen alleen diegene die daadwerkelijk dood zijn en dat ook blijven. Alleen hebben we tot nu toe nog wat moeite om hun verhaal te kunnen aanhoren. 8)
Men hoeft niet "dood" te zijn om aan bewijs te komen dat het bewustzijn het brein gebruikt als orgaan.

De toekomst zal het uitwijzen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jessy schreef:Men hoeft niet "dood" te zijn om aan bewijs te komen dat het bewustzijn het brein gebruikt als orgaan.

Dit is vooralsnog een uitlating die dus kan gezien worden als een holle nietszeggende frase.
En zolang je niet dood bent kun je dus echt niet bewijzen dat je zonder de werking van je brein en veroorzaakt door je brein een buiten het brein bewustzijnservaring hebt. Dit kan hooguit voor jezelf zo lijken waarbij je dit zo lijken verwart met in werkelijkheid zo zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Kitty schreef:
Jessy schreef:Men hoeft niet "dood" te zijn om aan bewijs te komen dat het bewustzijn het brein gebruikt als orgaan.

Dit is vooralsnog een uitlating die dus kan gezien worden als een holle nietszeggende frase.
En zolang je niet dood bent kun je dus echt niet bewijzen dat je zonder de werking van je brein en veroorzaakt door je brein een buiten het brein bewustzijnservaring hebt. Dit kan hooguit voor jezelf zo lijken waarbij je dit zo lijken verwart met in werkelijkheid zo zijn.

Waar ik enkel op doelde was dat er in de toekomst meer geweten zal worden betrekkende als in het heden., als dit een holle nietszeggende frase is het zij zo.
Omdat je waarschijnlijk niet kunt delen in de ervaringen van mensen die deze wel hebben ervaren verbaasd het mij geenszins dat je schrijft dat het zou lijken op . Het lijkt er niet op het is zo.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Deze stellig gedane uitspraken zijn niet bewijsbaar:

Het lijkt er niet op, het is zo.

Het enige dat de toekomst eventueel gaat uitwijzen is, of het al dan niet zo is. Je kan nu eenmaal niet stelliig beweren dat de toekomst uit gaat wijzen dat jij gelijk hebt, hoe graag je dat ook zou willen. Of ben je soms helderziend 8)

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Afbeelding
en het koffiedik kijken ... niet te vergeten ....
als dit een holle nietszeggende frase is het zij zo.
je kan ze nog altijd vervangen door een andere holle frase zoals
Het lijkt er niet op het is zo.
wat je moet doen is " aantonen " dat " het zo is " en wel door controleerbare , herhaalbare en feitelijke waarnemingen en experimenten te doen (waarbij veranderlijke en controleerbare parameters kunnen worden gehanteert )en te leveren .... en /of door kontroleerbare voorspellingen te doen die uit uw theoretische ( consistente ) verklaringen van die initieele feiten zijn af te leiden ...
Maak uw beweringen corroboreerbaar ...ipv aannames die moeten worden gelooft of gehoopt....
Dan is het misschien de moeite om nog verder te lezen
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

...ipv aannames die moeten worden gelooft of gehoopt....
Wie zegt dat je het moet geloven of hopen, zou ik nooit en te nimmer verwachten daar ik zelf ook niet hoop noch geloof.

Misschien als mogelijkheid bestuderen, neutraal zonder te geloven en of hopen.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Jessy schreef:Misschien als mogelijkheid bestuderen
Waarom meen je dat het mogelijk is dan?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Het enige dat de toekomst eventueel gaat uitwijzen is, of het al dan niet zo is.
Precies wat ik bedoelde met de toekomst zal het uitwijzen.
Misschien had ik duidelijker moeten zijn, door erbij te schrijven of dit mogelijk is of niet ondanks ik totaal geen twijfel omtrent heb.
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

Kitty schreef:

Je hebt zeker niet 'flatliners' gezien.

Gewoon kunstmatige 'dood' veroorzaken. En daarna defibrileren. :wink:
Afbeelding
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Antiscience; ik stel voor dat jij en Jessy het eens uitproberen. Kun je ons naderhand vertellen hoe het was.
Plaats reactie