Generaliseren ?
Moderator: Moderators
Vind ik een leuk uitgangspunt Plons, probleem is dat ik van mening ben dat er ook veel onmensen onder de mensen zijn.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Toch blijft dan de generalisatie mensen zijn mensen gelden, want ook onmensen zijn mensen. Dus deze generalisatie is legitiem omdat er een waarheid achter zit die voor elk mens geldt.Sararje schreef:Vind ik een leuk uitgangspunt Plons, probleem is dat ik van mening ben dat er ook veel onmensen onder de mensen zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Eén onmens die met een snelle haal de keel doorsnijdt doet de conclusie "Niet voorzichtig genoeg"samenvallen met 'onnoemelijke schade'Plons schreef:Daar kom je vanzelf wel achter Sararje, maar voorzichtigheid is altijd geboden. En met genoeg mensenkennis kom je daar snel genoeg achter zodat de "schade" beperkt blijft.
Selectief zoals evolutie werkt!
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Alle Prophets hebben waandenkbeelden 8)The Prophet schreef:Alle vrijdenkers zijn leugenaars.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Re: Generaliseren ?
Ik handel vanuit mijn mening niet.Plons schreef:Hoe handel jij uitgaande van je mening ?Animal schreef: Voor mij zijn alle moslims en christen slecht en verdienen geen respect..
Re: Generaliseren ?
Het is dus gewoon jouw mening, en daarmee punt ?Animal schreef:
Ik handel vanuit mijn mening niet.
En met deze zin:
Doe je verder niks mee ?en verdienen geen respect.
Fuck met alles.
Kitty schreef:Ik zou me ergens kunnen vinden in de stelling: alle religie is slecht! want gebaseerd op wanen en aannames. Dus alle religie van moslims is slecht en alle religie van christenen is slecht.
Precies. En de volgelingen van dergelijke religie zijn.......moslim, christen, satanist of pinkeliaan. Het oordeel en de generalisatie gaat over de een denkwijze of religie. Voor mijn gevoel valt een overtuiging van dergelijke aanhangers niet te splitsen.
Als moslim, christen, satanist of pinkeliaan zijn ze volgens mij wel slecht omdat de benamingen moslim, christen, satanist en pinkeliaan onlosmakelijk verbonden is en blijft met het 'slechte' gedachtengoed waarvoor die benamingen staan.Kitty schreef:Dat houdt dus niet zonder meer in dat alle moslims of christenen slecht zijn.
Ik zou van je zin willen maken dat "Dat houdt dus niet in dat alle moslims of christen daadwerkelijk slechte dingen doen in het dagelijks leven" Dit betekend dat ik generaliseer op het gedachtengoed (dat slecht is) maar degelijk verschil maak in wat mensen daadwerkelijk in het leven doen.
Volgens mij ook. de koran is fout dus ook de moslim omdat die benaming onlosmakelijk verbonden is met elkaar (als gedachtengoed). Achmed als persoon doet echt goed werk en verdient alle respect voor zijn liefdadigheids werk en hulpvaardigheid naar zijn medemens. Dit staat los van de toevalligheid dat die moslim kan zijn.Kitty schreef:Dan hoef je vervolgens dus niets te laten varen van het feit dat Fred een goed mens is, alleen zijn religie "het pinkeliaans" is slecht.
Inderdaad. Vanuit ieders eigen religie kan iedereen goed of slecht handelen.Kitty schreef:Je hebt echter ook slechte moslims, christenen en pinkelianen, waarbij dat slechtzijn verbonden kán zijn met hun religie.
Dus de mens is niet per se slecht maar het feit dat die mens moslim is, is slecht? Dus zijn alle moslims slecht? Er klopt nog steeds iets niet in deze stelling.
Hier bedoel je dus alleen het aspect moslim dat maar een onderdeel is van de mens die moslim is. Alleen gaat dat in het dagelijks leven niet op, want het wordt dus wel zo opgevat dat als je zegt alle moslims zijn slecht, moslims dus ook altijd slecht zijn. Daar zou je altijd een scheiding moeten maken tussen de religie en de mens zelf en ook nog hoe hij zijn religie beleeft.
Dus zou je kunnen zeggen het aanhangen van een religie is slecht (vóór die mens en soms ook voor zijn omgeving), dan zeg jij natuurlijk, ja maar een aanhanger van die religie die Islam heet, heet moslim, dus moslims zijn slecht. En hier maak je dus toch een denkfout. Want nu vind je niet meer alleen dat de Islam slecht is, maar ook de aanhangers van deze slechte religie. En het aanhangen van een bepaalde religie, maakt je niet per se tot een slecht mens dus ook niet per se tot een slechte moslim.
Het is slecht vóór een mens dat hij moslim of christen is en in sommige gevallen ook voor zijn omgeving, aangezien hij dan een verwrongen beeld van de werkelijkheid krijgt. Dat kan weer wél. Dus het kan slecht zijn voor een mens dat hij moslim is, maar hij is dan als moslim niet per se slecht.
Hier bedoel je dus alleen het aspect moslim dat maar een onderdeel is van de mens die moslim is. Alleen gaat dat in het dagelijks leven niet op, want het wordt dus wel zo opgevat dat als je zegt alle moslims zijn slecht, moslims dus ook altijd slecht zijn. Daar zou je altijd een scheiding moeten maken tussen de religie en de mens zelf en ook nog hoe hij zijn religie beleeft.
Dus zou je kunnen zeggen het aanhangen van een religie is slecht (vóór die mens en soms ook voor zijn omgeving), dan zeg jij natuurlijk, ja maar een aanhanger van die religie die Islam heet, heet moslim, dus moslims zijn slecht. En hier maak je dus toch een denkfout. Want nu vind je niet meer alleen dat de Islam slecht is, maar ook de aanhangers van deze slechte religie. En het aanhangen van een bepaalde religie, maakt je niet per se tot een slecht mens dus ook niet per se tot een slechte moslim.
Het is slecht vóór een mens dat hij moslim of christen is en in sommige gevallen ook voor zijn omgeving, aangezien hij dan een verwrongen beeld van de werkelijkheid krijgt. Dat kan weer wél. Dus het kan slecht zijn voor een mens dat hij moslim is, maar hij is dan als moslim niet per se slecht.