Alleen als jullie plechtig beloven ons ditmaal te geloven.Theoloog schreef:Antiscience; ik stel voor dat jij en Jessy het eens uitproberen. Kun je ons naderhand vertellen hoe het was.

Moderator: Moderators
Als wij geloven dat jullie je woord houden. Ik kan niet voor Jessy spreken.Atli schreef:Dus als ik het goed begrijp A.S. hoef ik je alleen maar plechtig te beloven dat ik jullie geloof en jullie gaan dat expiriment doen?
Waarom zou ik op jouw voorstel in gaan om jullie te vertellen hoe het was?Antiscience; ik stel voor dat jij en Jessy het eens uitproberen. Kun je ons naderhand vertellen hoe het was.
Heeft Tsjok al gedaan.Jessy schreef:Waarom doe je het zelf niet uit proberen met een willekeurig iemand en vertel je mij hoe het was.
Jessy,Jessy schreef: Een redelijke aanname is geen bewijs dat het zo is.
Betreffende de hedendaagsche aannames bewustzijn relatie brein staat slechts in haar kinderschoenen. Wanneer men het bewustzijn beperkt tot en de elektrische ontladingen van het brein als de veroorzaker van bewustzijn ziet, is de cirkelredenatie van verklaringen rond.
Mensen die ervaringen hebben op dat gebied weten dat het bewustzijn onafhankelijk van het brein existeert.
p.297 schreef: Geheugen, problemen oplossen, creatief zijn en leren: het gaat allemaal uitstekend zonder zelfbewustzijn. Heeft het dan geen functie ? Jawel, zelfbewustzijn hebben we vooral voor anderen.
Alleraardigst wordt geillustreerd en wordt heel erg duidelijk dat introspectie voornamelijk tot bedriegelijke aannames leidt.p.284 schreef: ....Ons zelfbewustzijn hebben we niet voor onszelf maar voor de ander......
Wetenschappers creeren ervaring van uit lichaam te treden
Wetenschappers zijn er met virtuele realiteitstechnologie in geslaagd proefpersonen uit hun lichaam te laten treden, zo staat in het augustus nummer van het wetenschappelijke vakblad Science.
De proefpersonen kregen hierdoor een ervaring, te vergelijken met bijna doodervaringen of uittredingen zoals beschreven door drugsverslaafden, epilepsiepatiënten of mensen die een beroerte krijgen. De wetenschappers vinden dat het fenomeen te vaak wordt afgedaan als inbeelding en volgens hen is de neurobiologische basis ervoor nog te weinig onderzocht.
Out-of-body experiences
Bij "out-of-body experiences" (OBE) of buitenlichamelijke ervaringen krijgt de betrokkene het gevoel dat hij zich buiten zijn eigen lichaam bevindt
en zijn lichaam van buitenaf kan zien.
Het fenomeen komt vaak voor bij mensen bij wie bepaalde hersenfuncties verstoord zijn.
"Die ervaringen hebben de mensheid al millennia gefascineerd en roepen fundamentele vragen op rondom de relatie tussen het bewustzijn en de geest",
schreef dr Henrik Ehrsson van het Instituut voor Neurologie aan het University College in Londen.
3D-beelden van de rug
Via technologische hoogstandjes konden de wetenschappers ervoor zorgen dat de proefpersonen zichzelf konden zien alsof ze buiten hun lichaam stonden.
De proefpersonen zaten op een stoel en droegen een bril die voor virtuele realiteit wordt gebruikt.
Die bril was met twee camera's verbonden die twee meter achter hun rug stonden.
Beelden van de ene camera waren zichtbaar voor het linkeroog, beelden van de andere voor het rechteroog. (1)
De deelnemers aan de proef kregen aldus driedimensionale beelden van hun rug te zien.
Daarop raakten de onderzoekers hen, dicht bij hen staande, met een staaf aan:
aan hun borst en op dezelfde plaats van hun virtueel zijn, binnen het gezichtsveld van de camera's.
De proefpersonen zeiden na twee minuten de sensatie te hebben gehad achter zichzelf te zitten en hun eigen lichaam te zien.
In een nieuw experiment probeerden Ehrsson en co de illusie opnieuw.
Opnieuw werd de borst en het virtuele beeld van de proefpersonen met de staaf gestreeld.
De onderzoekers begonnen dan met een hamer op het virtuele beeld te kloppen.
De "slachtoffers" reageerden op de virtuele pijn met meetbare lichaamsreacties.
Zij hadden het gevoel dat de bedreiging echt was.
Moeilijkheden met waarneming en positionering
Voor de zelfwaarneming is het bijzonder belangrijk wat de ogen zien, aldus Ehrsson.
"Anders gezegd: ons eigen zelf bevindt zich waar onze ogen zijn".
Een Duits-Zwitsers team onder leiding van Olaf Blanke van het Polytechnisch Instituut van Lausanne projecteerde anderzijds proefpersonen een
virtueel beeld van zichzelf.
Na deze stimulatie voerden de onderzoekers de deelnemers aan het experiment enkele schreden weg van hun oorspronkelijke plaats en vroegen hen terug te
gaan naar hun oorspronkelijke plek.
De proefpersonen begaven zich echter in de riching van hun virtueel lichaam.
Ook zij hadden blijkbaar moeilijkheden met de waarneming en positionering van hun echt lichaam.
De onderzoekers zeggen dat hun bevindingen praktische toepassingen kunnen hebben, zoals videospelletetjes waarin de speler het gevoel heeft midden
de actie te zitten. Chirurgen kunnen operaties vanop afstand uitvoeren door hun virtuele ik te controleren.
Bron: De Morgen
(belga/dm)
Enkele noten en opmerkingen in vraag vormVideo:
http://www.youtube.com/watch?v=4PQAc_Z2OfQ
(new scientist )
Neurowetenschappers en een filosoof uit Stockholm en Londen beweren via een ingenieus virtueel systeem een uittredingservaring – out-of-body experience (OBE) – te kunnen uitlokken bij gezonde proefpersonen. De personen beamen dat ze in wakkere toestand hun eigen lichaam kunnen bekijken vanaf een punt dat zich buiten hun fysieke lichaam bevindt.
Uittredingservaringen treden spontaan op bij epilepsieaanvallen, overdadig druggebruik of zware traumatische gebeurtenissen zoals auto-ongevallen. Tot nu toe konden wetenschappers de neurologische reacties die gepaard gaan met uittredingen, niet ontrafelen. Door de ontkoppeling van twee zintuigelijke ervaringen in de hersenen te stimuleren, slaagde men erin bij gezonde proefpersonen het gevoel op te wekken dat hun ‘ik’ buiten hun eigen lichaam verplaatst werd.
De uittredingservaring werd experimenteel in de hand gewerkt door voor elk oog van een proefpersoon een videoscherm te plaatsen. De twee schermen toonden live-beeldmateriaal van de proefpersoon zelf in 3D, alsof hij als het ware achter zichzelf zou zitten en zichzelf zou bekijken. (2)
Met twee identieke staafjes werd dan tegelijk gewezen naar de echte borst – die onzichtbaar was voor de proefpersoon – en de virtuele borst – een punt in het luchtledige waar de proefpersoon zijn virtuele borst zou situeren. De proefpersonen reageerden opgewonden: ‘Het leek alsof ik naast mijn eigen lichaam stond en mezelf kon zien. Alles kwam heel echt over. Ik voelde me vreemd, maar de ervaring boezemde me geen angst in.’
Nog meer tot de verbeelding spreken de resultaten van het onderzoek naar de fysiologische reacties van de proefpersonen. Sommigen gingen daadwerkelijk zweten wanneer ze het gevoel hadden dat hun virtueel lichaam geprikkeld werd.
( bron :Eos nieuws )
vond ik ookinteressant.
( wat ik trouwens een zeer onbegrijpelijke zin vind ....maar dat zal wel aan mij liggen )......de proefpersonen van psychologieprofesser Charles Tart
borden lezen, die zo gepostitioneerd waren dat ze niet met ogen op plaats
in lichaam te lezen waren .....
Ja dat wisten ze al in 1969 dus .....Niemand heeft betwist dat obe's bestaan toch ?The major achievement of the present experiment has been to demonstrate that OBEs can occur in a laboratory setting, and are thus amenable to scientific investigation.
I rest my caseTegenwoordig gelooft niemand meer dat dromen berichten zijn van de goden. Maar sommige parapsychologen, zoals Charles Tart, menen dat dromen een toegang bieden tot een ander universum, een paranormaal universum van kosmische berichten en een hemels nirvana.
Zijn belangrijkste bewijs bestaat uit zijn persoonlijk geloof en een anekdote over zijn babysitter. (1)
Hij vertelt dat de niet nader genoemde babysitter (hij noemt haar "Miss Z") haar lichaam kon verlaten tijdens haar slaap. ( a "gifted "person )
Naar verluidt testte hij de vliegende babysitter in zijn slaaplaboratorium aan de universiteit, nadat ze hem verteld had dat ze
"dacht dat iedereen sliep, 's nachts wakker werd en een tijdje tot dicht bij het plafond zweefde waarna ze opnieuw in slaap viel".
Andere psychologen zouden misschien bezorgd zijn over de geestestoestand van "Miss Z" en de veiligheid van zijn of haar kinderen.
Tart was geïntrigeerd. Hij plaatse een nummer op een plank, koppelde "Miss Z"aan een EEG-machine en liet haar slapen.
Zij vertelde dat ze niet het nummer op de plank kon lezen maar de eerste paar nachten wel rondvloog in de kamer.
Het was pas na de vierde nacht dat ze het nummer juist had.
Sceptici menen dat Tart ofwel het verhaal verzon of dat het het meisje vier nachten koste om te ontdekken hoe ze de wetenschapper om de tuin kon leiden.
Anderen hebben onderzocht of de geest open staat voor telepathische inbreng tijdens de slaap maar konden geen bewijs vinden voor een psychisch vermogen tijdens de slaap. In de vroege jaren 1970 verrichtten psychiater Montague Ullman en parapsycholoog Charlos Honorton wetenschappelijk onderzoek aan het Maimonides ziekenhuis in Brooklyn, New York. Zij verkregen toevalsresultaten na een initiële test die positief bleek te zijn voor psi (Baker).
Het is mogelijk dat het dromen verband kan hebben met buiten-het-lichaam-treden (OBE - out of body experience). In sommige dromen is de dromer een waarnemer, zelfs een waarnemer van zichzelf. Misschien is het hersenmechanisme dat toeschouwerdromen versus ik-dromen regelt hetzelfde mechanisme dat de illusie van het verlaten van het eigen lichaam (in OBE) regelt.
Tart en andere parapsychologen die menen dat de droom een tunnel is naar een andere wereld, geloven dat het voornaamste wetenschappelijke bewijs hiervoor te vinden is in de duidelijke hersengolven van de verschillende slaapfases.
Zij geloven blijkbaar dat hersengolven bewustzijnstoestanden vertegenwoordigen en dat de slaap een gewijzigde bewustzijnstoestand is.
Maar tijdens de slaap ben je niet bij bewustzijn maar ben je wel bewusteloos. Bovendien vertegenwoordigen hersengolven geen bewustzijnstoestanden maar wel de elektrische hersenactiviteit.
De hersenactiviteit tijdens de droomslaap is wel vreemd. Wanneer we dromen ervaren we niet alleen het equivalent van hallucinaties, waarvan sommige zeker als psychotisch zouden worden aanzien als we ze bij bewustzijn zouden hebben, maar de meeste mensen voelen het aan alsof ze fysiek bewegen en handelen zonder dat het lichaam zich echt beweegt.
Hersenstammechanismen beschermen ons tijdens de slaap tegen motorische handelingen waardoor we onszelf of anderen zouden kunnen kwetsen.