Europees hof veroordeelt crucifixen op school

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Exdeo
Forum fan

Europees hof veroordeelt crucifixen op school

Bericht door Exdeo »

Het Europese hof voor mensenrechten is tegen kruisbeelden in openbare klaslokalen in Italië.
Hiermee heeft een Italiaanse vrouw de rechtszaak gewonnen die ze had aangespannen. Italiaanse politici zijn woest, het vaticaan beraad zich nog, en de moeder: die krijgt 5000euro.

Het is goed dat ze hier nu pas mee komen, anders hadden die Ieren vast Nee gezegd in hun referendum :)
Bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8340411.stm
Afbeelding
Maria
Moderator

Re: Europees hof veroordeelt crucifixen op school

Bericht door Maria »

Hoe is het in Italië met de verdeling en de mogelijkheden voor ouders te kiezen voor seculier onderwijs of niet?
Of is er, zoals in veel landen, maar 1 soort en dat is een regeringsschool.
Is "publicscool" wel juist vertaald door ons begrip "openbare school"?
Betekent het niet alleen het tegenovergestelde van priveschool?

In gebieden waar tot voorheen iedereen hetzelfde geloofde, was er waarschijnlijk geen onderscheid en ook geen probleem.
Totdat er toch wel heel veel niet gelovige mensen hun kinderen een seculiere opleiding willen geven en niet een specifieke (religie) richting.
Mrs Lautsi complained to the European court that her children had to attend a public school in northern Italy that had crucifixes in every room.
Het lijkt zo, of er in de praktijk geen duidelijke scheiding is tussen openbare scholen en christelijke scholen in Italië, als de meeste scholen zich gedragen, alsof ze het christelijk onderwijs moeten promoten.

Deze meneer wist dat hij feitelijk fout zat, toen hij kwam met het non-argument:
Education Minister Mariastella Gelmini said the crucifix was a "symbol of our tradition", and not a mark of Catholicism.
Inderdaad zou je dit in Ierland ook kunnen verwachten.
Maar misschien is dit een vooroordeel, want als men het op de man of vraagt, dan zal iedereen toch wel het verschil weten tussen een christelijke school en een openbare school.
Als die er zijn binnen een gemeenschap tenminste.
The government says it will appeal against the decision.
The Vatican says it will study the ruling before issuing a comment.
Ik denk toch dat het Vaticaan hier heel wat reëler reageert dan de regering. =D>
Tandenknarsend of niet. :angel12:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

Prima idee, die bloederige crucifixen onder de ogen van kinderen vandaan halen.

Nu is het wel zo dat de katholieke gebruiken in Italië niet altijd veel met geloven te maken hebben. Dat las ik in een boek van een Britste journalist die jaren in Italië gewoond heeft (misschien schiet de naam me nog te binnen). Dat hij er niet in geloofde was volgens de pater geen reden om zijn kind geen eerste communie te laten doen, het ging toch om een familiefeest en iedereen deed het en het hoorde bij de Italiaanse cultuur. Dat heeft ook wel iets heerlijk laconieks. Hoe het daar precies met het onderwijs zit weet ik niet.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Mariakat schreef:Ik denk toch dat het Vaticaan hier heel wat reëler reageert dan de regering. =D>
Tandenknarsend of niet. :angel12:
Hmmm, zou het? Uit dit artikel van BBC News:
The Vatican said it was shocked by the ruling, calling it "wrong and myopic" to exclude the crucifix from education.
Ofwel: Het Vaticaal was geschokt en noemt het "fout en kortzichtig". :roll:

Ik had trouwens begrepen dat dit soort crucifixen in Italië verplicht waren (zelfs op openbare scholen). Dát was wat er in strijd was met de Europese regels, en het is maar goed dat dat wordt aangepakt.
The Strasbourg court found that: "The compulsory display of a symbol of a given confession in premises used by the public authorities... restricted the right of parents to educate their children in conformity with their convictions."
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Natuurlijk uit het Vaticaan zijn ongenoegen, maar voorlopig:
The Vatican says it will study the ruling before issuing a comment.

Sinds 1984 is de Italiaanse staat dus geseculariseerd.
The law requiring crucifixes to be hung in schools dates back to the 1920s.
Although a revised accord between the Vatican and the Italian government ended Catholicism's position as the state religion in 1984, the crucifix law has never been repealed.

Veel oude wetten zijn nooit veranderd, omdat er nooit een precedent voor was. (Ook in Nederland bestaan nog de gekste wetten).
Dat is er nu dus wel.
Ik denk, dat er uiteindelijk een wetsverandering van zal moeten komen.
Tot zolang kan de regering nog in beroep gaan op basis van deze oude wet.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

De achtergrond van dit gebeuren is interessant. Het is namelijk geen Italiaan, maar een Finse vrouw, Soile Lautsi, die in Noord-Italië woont, die vanwege deze kwestie naar het gerecht is gegaan. Er wordt hier in Finland in de kranten veel aandacht aan gegeven.

Deze vrouw is al acht jaar bezig met de zaak. Na drie jaar geen gehoor te hebben gekregen is deze vrouw naar het europese gerechtshof gegaan. De kinderen van deze vrouw waren destijds 11 en 13 jaar oud. Ze vertelt in een telefooninterview met de Finse Nos (genaamd Yle), dat het een bijzonder zware tijd voor haar is geweest:

-We hebben een hoop bedreigingen gehad, anonieme brieven, bedreigingen met moord, scheldkannonades per telefoon en onbeschofte brieven. Dit is bepaald geen grapje geweest.

-Wat ons betreft is het een prachtige uitspraak. Italië is zo sterk katholiek dat er voor andere opvattingen geen ruimte gegeven wordt. Atheïsten worden al helemaal niet geaccepteerd. Wij worden beschouwd als uitschot in dit land, aldus Lautsi.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Typisch toch weer dat in landen waar het christendom, in dit geval het katholicisme, flink wortel heeft getrokken, het met de normen en waarden niet zo geweldig gesteld is. Zie ook Italië als bron van de eveneens zeer katholieke maffia en waar corruptie hoogtij viert ook in de regering. En neem Amerika als een van de meest christelijke landen in de wereld. Al het goeds dat het christendom zou hebben gebracht aan de humaniteit is niet direct af te lezen aan landen waar het christendom te grootste rol speelt. Zou het humanisme dan toch andere wortels hebben?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Circe
Geregelde verschijning

Bericht door Circe »

Kitty schreef:Typisch toch weer dat in landen waar het christendom, in dit geval het katholicisme, flink wortel heeft getrokken, het met de normen en waarden niet zo geweldig gesteld is. Zie ook Italië als bron van de eveneens zeer katholieke maffia en waar corruptie hoogtij viert ook in de regering. En neem Amerika als een van de meest christelijke landen in de wereld. Al het goeds dat het christendom zou hebben gebracht aan de humaniteit is niet direct af te lezen aan landen waar het christendom te grootste rol speelt. Zou het humanisme dan toch andere wortels hebben?
Maffia is een arabisch woord.
Sicilie was dan ook het laatste bastion van de islamitische invasie indertijd.
het gebruik van Yizzyah taks als "beschermingsgeld" is door de maffia overgenomen.

Do not confuse with catholicism.
Waarom is iemand die gelooft in ontvoeringen door aliens een labiele idioot, en is iemand die gelooft dat er 72 maagden in het hiernamaals op hem liggen te wachten, een godvruchtig persoon wiens overtuiging moet 'gerespecteerd' worden? (pdw)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Vinden jullie dat een leuk decoratief element, een kruis met daaraan een halfnaakte man met doornenkroon en nagels in handen en voeten? De finnen blijkbaar niet, toch nog wat viking bloed :D

Ik zou als lerares daar om de week iets creatiefs hangen van de leerlingen, een tekening, een schilderijke, een dingske om kaarsen in te branden, allez ja, waarom moet daar persé een religeus symbool in de school hangen?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Circe
Geregelde verschijning

Bericht door Circe »

LordDragon schreef:Vinden jullie dat een leuk decoratief element, een kruis met daaraan een halfnaakte man met doornenkroon en nagels in handen en voeten? De finnen blijkbaar niet, toch nog wat viking bloed :D

Ik zou als lerares daar om de week iets creatiefs hangen van de leerlingen, een tekening, een schilderijke, een dingske om kaarsen in te branden, allez ja, waarom moet daar persé een religeus symbool in de school hangen?

MVG, LD.
De basis van het katholicisme ligt niet in Noord Afrika of de Levant, maar in de Keltische wortels van de hier wonende mensen.
Het "kruis" is een afgeleide van het ondertussen nog bekende "KELTISCHE" kruis een afbeelding was van de zon met de vier kardinale zonnestanden die nog steeds gevierd worden, evenals de afgeleiden daarvan. Alle zogenaamd "christelijke" feestdagen zijn in feite keltische feestdagen die gebaseerd waren op dat keltische kruis (zonnestanden): de markten verliepen volgens dat patroon en duurden 10 dagen. Er werd begonnen met een feest en beëindigd met een feest.
Bekijk gerust de grote zogenaamd christelijke feesten op de kalender en het geschatte aantal dagen tussenin: 40 + 10.
Dàt is de betekenis van "het kruis". Het kruis waaraan Jezus volgens Romeinse normen zou kunnen gekruisigd zijn zag er helemaal zo niet uit. Dat was een rechtopstaande staak met bovenaan een dwarsbalk. Niks "hoofdsteun".
Waarom is iemand die gelooft in ontvoeringen door aliens een labiele idioot, en is iemand die gelooft dat er 72 maagden in het hiernamaals op hem liggen te wachten, een godvruchtig persoon wiens overtuiging moet 'gerespecteerd' worden? (pdw)
LordDragon
Bevlogen

ok circe, maar een kruis op zich vind ik niet storend, met een lijdende man eraan vind ik het helemaal storend.
Snap je?

Gewoon dat beeld, hoe kan je nu daaraan vragen, heer vergeef me tralala, of heer ik ben zo ongelukkig, ik snap der geen bal van. Kinderen en jonge mensen worden er alleen maar door geïndoctrineerd, want het is het symbool van de erfzonde en de verlosser. Voor meer informatie, lees de bijbel, ahum :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Circe schreef:
Kitty schreef:Typisch toch weer dat in landen waar het christendom, in dit geval het katholicisme, flink wortel heeft getrokken, het met de normen en waarden niet zo geweldig gesteld is. Zie ook Italië als bron van de eveneens zeer katholieke maffia en waar corruptie hoogtij viert ook in de regering. En neem Amerika als een van de meest christelijke landen in de wereld. Al het goeds dat het christendom zou hebben gebracht aan de humaniteit is niet direct af te lezen aan landen waar het christendom te grootste rol speelt. Zou het humanisme dan toch andere wortels hebben?
Maffia is een arabisch woord.
Sicilie was dan ook het laatste bastion van de islamitische invasie indertijd.
het gebruik van Yizzyah taks als "beschermingsgeld" is door de maffia overgenomen.

Do not confuse with catholicism.
Ok, dat is waar, maar de huidige maffia bestaat nu toch echt uit veelal beleidende en gelovige katholieken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Circe schreef:Het "kruis" is een afgeleide van het ondertussen nog bekende "KELTISCHE" kruis een afbeelding was van de zon met de vier kardinale zonnestanden die nog steeds gevierd worden, evenals de afgeleiden daarvan. Alle zogenaamd "christelijke" feestdagen zijn in feite keltische feestdagen die gebaseerd waren op dat keltische kruis (zonnestanden): de markten verliepen volgens dat patroon en duurden 10 dagen. Er werd begonnen met een feest en beëindigd met een feest.
Bekijk gerust de grote zogenaamd christelijke feesten op de kalender en het geschatte aantal dagen tussenin: 40 + 10.
Dàt is de betekenis van "het kruis". Het kruis waaraan Jezus volgens Romeinse normen zou kunnen gekruisigd zijn zag er helemaal zo niet uit. Dat was een rechtopstaande staak met bovenaan een dwarsbalk. Niks "hoofdsteun".
Ik denk niet dat men in Italië de keltische afkomst bedoelen bij hun kruisbeeld, maar wel degelijk het zien als het symbool van de dood van christus en zijn offer ter verlossing.

Circe
Geregelde verschijning

Bericht door Circe »

allemaal gelijk. Raar genoeg heeft geen enkel christen er ooit bij stilgestaan dat een marteltuig als aandenken toch wat luguber is. Stel je voor dat ze jezeke zijne kop hadden afgehakt met een guillotine (waarvan het trouwens de bedoeling was om het onthoofden meer humaner te maken dan de handmatige onthoofding).
Alle chirstenen met zo'n guillotine rond hunne nek en in hun huizen.... dat zou nooit gelukt zijn.

de ORIGINELE betekenis heb ik hierboven uitgelegd, het bloedende lichaam hebben ze er pas later aan toegevoegd.

Het KRUIS is dus een HEIDENS teken dat ze probeerden te verdoezelen door er een "jezus" tegenaan te plakken.
men mag nooit vergeten dat de agrarische levenswijze hier totaal tegengesteld was aan het nomadenleven waar men vanuit noord-afrika meende de "ene ware god" te promoten.
Als men weet dat zeven weken na de lenteequinox de boontjes moeten gezaaid worden, dan zal het mensen een worst wezen of die equinox dan het "lijden van christus" voorstelt, dan wel de tijd vanaf wanneer men moet gaan tellen!
LordDragon
Bevlogen

Alle chirstenen met zo'n guillotine rond hunne nek en in hun huizen.... dat zou nooit gelukt zijn.
O en jij bent daar zeker van?
Het KRUIS is dus een HEIDENS teken dat ze probeerden te verdoezelen door er een "jezus" tegenaan te plakken.
hebben ze het verdoezelt of misbruikt? Als symbool bedoel ik he.
allemaal gelijk. Raar genoeg heeft geen enkel christen er ooit bij stilgestaan dat een marteltuig als aandenken toch wat luguber is.
Allez gij :wink: das idd wel raar he als je al die mensen over die grote tijdspannen in aanmerking geeft, of zouden ze verblind geweest zijn door angst? Ht christelijke systeem da ik hoor vertellen via mn grootmoeder was toch ook funda hoor, naar mijn mening.

MVG, LD.
Plaats reactie