Jehovah's Getuigen: Afvalligen zijn geestelijk ziek

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Jehovah's Getuigen: Afvalligen zijn geestelijk ziek

Bericht door PietV. »

Uit de trouw
Jehova's getuigen zingen tijdens een dienst in het Franse Villepin. © afp
Blijf bij afvalligen uit de buurt. Ze zijn 'geestelijk ziek', waarschuwt het tijdschrift van de Jehovah's Getuigen in een recente editie.

'Afvalligen gebruiken 'vervalste woorden' of onjuiste argumenten om hun ideeën waar te laten lijken', verkondigt De Wachttoren in zijn editie van afgelopen juli. 'Blijf dus bij ze uit de buurt, net zoals wanneer een dokter zegt elk contact te mijden met iemand die een besmettelijke, dodelijke ziekte heeft. Afvalligen zijn 'geestelijk ziek' en proberen anderen te besmetten met hun onjuiste leringen.'

Bedreigd
Volgens kerkverlaters in Engeland en Nederland verbieden veel genootschappen van Jehovah's Getuigen omgang met afvalligen. Trouw heeft een exemplaar van het voor besloten kring bedoelde tijdschrift in zijn bezit gekregen.

In Nederland telt de Christelijke Gemeente van Jehovah's Getuigen naar eigen zeggen 30 duizend leden. Omgang met buitenstaanders is taboe, tenzij het prediking aan de deur betreft.

Strafbaar
De Britse politie onderzoekt momenteel of de uitspraken in het tijdschrift strafbaar zijn. Ex-leden overwegen ook een klacht bij de Britse Commissie voor Liefdadigheidsinstellingen.

Volgens een Britse woordvoerder van de kerk zijn afvalligen vrij in hun keuze. 'We erkennen hun recht op vertrek', vertelde hij in dagblad The Independent. De Britse politie onderzoekt of de uitspraken in het tijdschrift strafbaar zijn.

Glad ijs
De Nederlandse uitgave verkeert juridisch mogelijk op glad ijs. Het blad wordt vertaald uit het Engels en gedrukt in Duitsland. Daardoor is het juridisch gezien een Duits product.

Advocaat Gerard Spong laat weten dat het kerkgenootschap mogelijk strafbaar is naar Duits recht. 'Die jurisprudentie oordeelt soms strenger dan de Nederlandse. Duitsers hebben meer ervaring met de pijnlijke gevolgen van het verketteren van minderheden.'

Tweede Kamerlid Ronald van Raak (SP) drong onlangs bij minister Opstelten (Justitie) aan op een onderzoek naar sekten. 'Soms is religieus gedrag eerder bedreigend dan strafbaar. In zulke gevallen is een meldpunt wellicht zinvol. Misschien kunnen we een onderzoek instellen of ex-Jehova's een luisterend oor bieden.'
Het meldpunt freethinker is 24-uur per dag bereikbaar. Ook voor ex-jehova-getuigen. Zal Ronald van Raak een mailtje sturen :wink:
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jinny

Re: Jehovah's Getuigen: Afvalligen zijn geestelijk ziek

Bericht door Jinny »

Ik zet dit bericht via link door op een exJG forum.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jim schreef:Ik zet dit bericht via link door op een exJG forum.
Prima, ik wacht op een reactie van de SP.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Op cip staat dit bericht ook al een paar dagen. Misschien aardig om te zien naar de verschillen in de reacties.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
erikketik
Forum fan

Bericht door erikketik »

PietV. schreef:Uit de trouw
Volgens kerkverlaters in Engeland en Nederland verbieden veel genootschappen van Jehovah's Getuigen omgang met afvalligen.
Dit is geen nieuws. Álle genootschappen verbieden het. Groeten is zelfs verboden. Het staat bij wijze van spreken in de grondwet. Vaak wordt zelfs van vaders, moeders, broers en zussen verwacht dat zij de uitgeslotene zo veel mogelijk mijden. Iedere gemeente heeft zo z'n afvalligen die genegeerd worden.

Meestal weten de leden van een gemeente niet eens waarom iemand is uitgesloten. Het kan zijn omdat de uitgeslotene een 'afvallige' is, maar hij kan ook een pedofiel zijn. Voormalige vrienden van de uitgeslotene komen er vaak dus ook niet eens achter wat iemand 'verkeerd' heeft gedaan.
Trouw heeft een exemplaar van het voor besloten kring bedoelde tijdschrift in zijn bezit gekregen.
Onzin. De tijdschriften worden deur aan deur aangeboden. Een besloten kring is het tegenovergestelde. Ik vind dit een schadelijke vorm van journalistiek, want JG's zien hun vertekende wereldbeeld bevestigd. Ongelovigen begrijpen het niet. De duivel verspreidt leugens.
Omgang met buitenstaanders is taboe, tenzij het prediking aan de deur betreft.
Nog een onwaarheid. Omgang met buitenstaanders mag best. Er zijn zelfs gemengde huwelijken. Dat wordt dan een 'verdeeld gezin' genoemd. Het wordt wel hier en daar wat ontmoedigt. Ze zijn immers 'geen deel van deze wereld.'
Tweede Kamerlid Ronald van Raak (SP) drong onlangs bij minister Opstelten (Justitie) aan op een onderzoek naar sekten. 'Soms is religieus gedrag eerder bedreigend dan strafbaar. In zulke gevallen is een meldpunt wellicht zinvol. Misschien kunnen we een onderzoek instellen of ex-Jehova's een luisterend oor bieden.'
Dat lijkt me een goede zaak.
It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
- Mark Twain
Jinny

Bericht door Jinny »

erikketik schreef:
PietV. schreef:Uit de trouw
Volgens kerkverlaters in Engeland en Nederland verbieden veel genootschappen van Jehovah's Getuigen omgang met afvalligen.
Dit is geen nieuws. Álle genootschappen verbieden het. Groeten is zelfs verboden. Het staat bij wijze van spreken in de grondwet. Vaak wordt zelfs van vaders, moeders, broers en zussen verwacht dat zij de uitgeslotene zo veel mogelijk mijden. Iedere gemeente heeft zo z'n afvalligen die genegeerd worden.

Meestal weten de leden van een gemeente niet eens waarom iemand is uitgesloten. Het kan zijn omdat de uitgeslotene een 'afvallige' is, maar hij kan ook een pedofiel zijn. Voormalige vrienden van de uitgeslotene komen er vaak dus ook niet eens achter wat iemand 'verkeerd' heeft gedaan.
Dat weet jij, dat weet ik, maar er zijn hoopjes mensen die hier totaal geen weet van hebben.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jim schreef:Linkje?
Sorry, vergeten. Alsnog:
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=24873

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
erikketik
Forum fan

Bericht door erikketik »

Jim schreef: Dat weet jij, dat weet ik, maar er zijn hoopjes mensen die hier totaal geen weet van hebben.
Daar heb je gelijk in. Het is denk ik vooral vervreemdend om krantenberichten te lezen over het wereldje waar ik uit kom en waar ik nog altijd veel mee te maken heb.

En wat betreft mijn andere opmerkingen: Het is héél vervelend om onjuiste dingen er over te lezen. Dat kan komen door een restje misplaatst gevoel van verbondenheid. Maar vooral ook omdat ik weet hoe deze onjuiste beweringen worden gebruikt door JG's.

Ik denk dat een juiste en nauwkeurige berichtgeving JG's die de deur naar de realiteit op een kier hebben gezet kan helpen.
- Mark Twain
Jinny

Bericht door Jinny »

Erik, juiste voorlichting is altijd belangrijk.
Ik heb de foutjes in het artikel ook gezien, maar ik vond ze ondergeschikt aan het hoofditem, de uitsluiting.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Staat ook op Christenform.
Nog geen reacties.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
erikketik
Forum fan

Bericht door erikketik »

Jim schreef:Erik, juiste voorlichting is altijd belangrijk.
Ik heb de foutjes in het artikel ook gezien, maar ik vond ze ondergeschikt aan het hoofditem, de uitsluiting.
Dat is waar.
De uitsluiting zelf is natuurlijk walgelijk. Helaas zie ik het niet snel door het evt. verbieden van het tijdschrijft in Duitsland stoppen. JG's zijn er trots op dat zij overal, ongeacht de wetten in het land waar zij wonen, dezelfde leefregels in de praktijk brengen. Er zal een wijziging in de leer vanuit het hoofdkantoor moeten komen. En dat gebeurd niet zo snel. Helaas is de bijbel daar te helder voor over dit onderwerp. En JG's slikken de bijbel altijd voor zoete koek. De daders zijn paranoïde en zullen dat waarschijnlijk blijven.

Misschien dat het schadelijke tijdschrift in Nederland tijdelijk niet meer langs de deuren wordt gebracht. Dat zou op zich al mooi zijn.

Voorlopig is het met name een kwestie van met slachtoffers praten. Dat is niet iets dat ik nu zou kunnen opbrengen. Ik houd het echter in gedachten om te doen als ik er meer tijd en energie voor heb.
- Mark Twain
Jinny

Bericht door Jinny »

Mocht je belangstelling krijgen, doe mij een PB.
erikketik
Forum fan

Bericht door erikketik »

Jim schreef:Mocht je belangstelling krijgen, doe mij een PB.
Is goed.
- Mark Twain
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jim schreef: Ik heb de foutjes in het artikel ook gezien, maar ik vond ze ondergeschikt aan het hoofditem, de uitsluiting.
Ik vind het verhelderend dat anderen het krantenartikel corrigeren.
@erikketik: Hoe kom jij aan de uitspraak dat dit ook in het evangelisatie blaadje "ontwaakt" staat. Het lijkt me niet direct iets wat je aan een buitenstaander vertelt.
Plaats reactie