08:07:2005 In 2003 zijn 33.159 abortussen uitgevoerd (incl 5.295 overtijdbehandelingen)
bron: StiSAN. Dit is complete waanzin. Hoewel ik moeite moet doen om gevoel hier de overhand te laten krijgen, is dit een getal waar de rillingen van over mijn rug lopen. En dan te bedenken dat dat in Nederland alleen is.
En hiermee was in ieder geval de begintoon gezet van wat weinig kans zou krijgen een waardevolle gedachtewisseling te worden.
Het ging in 2003 dus om 27.864 ingrepen die ‘abortus’ worden genoemd en 5.295 ingrepen die worden aangeduid met ‘overtijdsbehandelingen’. Weet de inzender wanneer van een ‘overtijdsbehandeling’ (curettage?) sprake is?
In 2003 had (als ik het goed heb uitgerekend) in ± 87% van de zwangerschappen geen abortus plaats en in ± 13% wel. En over elke van die altijd strikt
individuele abortussen kan, beter: móet, serieus worden nagedacht want het blijft in elk
individueel geval een trieste zaak.
De
algemene uitspraak echter zal altijd moeten luiden: ‘Ik ben
‘principieel’ vóór (of tégen)
TENZIJ’. Het gaat hier immers niet om een normale natuurwet als: ‘IJzer zet uit bij verhitting’!!!
08:07:2005 Bij het samenkomen van de eicel met de zaadcel is er leven.
Op voorwaarde dat er een levende eicel en een levende zaadcel samenkomen.
08:07:2005 Ik denk dat het hier geen issue is.
Een even snelle (nog geen 3 uur later) als terechte reactie. Op dát moment en in mijn ogen dan.
08:07:2005 Je moet het echt geval per geval bekijken en zeker niet veralgemenen.
Als iedereen zich dat nu eens bewust was.! Er wordt wat veralgemeniseerd, niet te kort! En dan maar vooral voorbeelden aanhalen (of verzinnen) die de eigen mening - ook nog eens gevoelsmatig - 'onderbouwen'!
08:07:2005 Alleen: een wetgeving hieromtrent is VERPLICHT.
Ik zou die wetgeving liever een noodzaak willen noemen om enige richting te geven aan de emotionele twistgesprekken etc.
13:07:2005 Ik beschuldig de anti-abortus en de pro-abortus bewegingen voor een starre en rigide houdingen die ieder debat in de weg staan en zodoende geen enkel debat qua moreel en ethiek toestaan....
De normale gang van zake als men zich niet laat leiden door rustig en onbevooroordeeld nadenken, niet bereid is tot luisteren en met 'open mind' van gedachte wisselen. Veel ‘levensovertuigingen’ lijken daarmee grote moeite te hebben. Ik kan er tenminste zo gauw niet één noemen die dat niet heeft.
19:05:2005 Voorstel, als we eens alle standpunten (ja/nee) laten vallen, de bijbel even buiten beschouwing laten en zoeken naar raakvlakken m.b.t. wat zou er in de maatschappij beter geregeld moeten worden alvorens we een debat aangaan?
Dit lijkt me een zinnig voorstel. Maar zinnige voorstellen krijgen helaas vaak weinig kans te worden ingevolgd.
19:07:2005 Tja, deze discussie is nu uitgemond in één of andere hypocriete ja/nee absolutisme waarin de ideologieën een grotere rol spelen dan een werkelijk moreel/ethisch debat, iets waar ik me fel tegen verzet. Dit omdat het geen oplossingen biedt maar alleen een kloof tussen ja/nee bevestigd en achterliggende maatschappelijke zaken gewoon laat liggen.....
Zo had ik het ook kunnen formuleren.
19:07:2005 Lang geleden en in een land hier ver vandaan hadden alle mensen boter op hun hoofd en iedereen vond dat normaal.
Een moderne maar toch leerzame mythe.
03:01:2006 Ik vind abortus eigenlijk in alle gevallen prima . Je behoedt een onschuldig kind op die wijze voor deze kut-wereld . Het is natuurlijk beter om voor sterilisatie te kiezen ... of misschien zelfs nog beter om kinderen , voor ze geslachtsrijp zijn , te steriliseren . Om zo de lijn te doorbreken en rustig uit te sterven .
Een gedachtegang als deze, mits serieus bedoeld, vind ik persoonlijk ronduit macaber. Als ik het lees ben ik geneigd te denken: ‘Nu ken ik één geval waarin abortus een zegening zou zijn geweest’. Ik bedoel: als je tóch bezig bent, doe ik wel even mee.
Er is geen wetenschap en geen kundigheid die niet wordt misbruikt. En vroeger, in de z.g. goede oude tijd, was het nóg erger dan nu want toen wisten ze minder en konden ze minder. Voldoende voorbeelden voor het uitkiezen. En dan hebben we het nog niet gehad over andere, desnoods veraf gelegen plaatsen, waar men er helemáál een potje van maakte. Nog erger dus dan in dit van God verlaten land.
Is abortus een probleem of niet? Blijkbaar wél en het vraagt dus om een oplossing.
Mag dan ook eens worden nagedacht over de bewering: ‘De mens is in zijn beslissingen
onafhankelijk, maar niet
autonoom’? Volgens mij betekent dat niet:
dat iets verantwoord en goed is OMDAT ik er toe heb besloten, maar dat ik moet besluiten tot wat goed is. 'Ik stel vast wat goed is' kan op twee manieren worden begrepen. Je mag zelf bedenken welke die twee manieren zijn.
En wát goed is zou in een intelligent overleg duidelijk kunnen worden op voorwaarde dat dat overleg plaats heeft tussen onbevooroordeelden met voldoende kennis van zake.
07.01.2006 Hallelujah! En Amen!! We zitten niet zo heel ver uit elkaar met wat we willen. Hoe de een het wil bereiken is alleen een totaal andere manier dan die van de ander!
Hier lijkt enige hoop te gloren. Men wil nagenoeg hetzelfde, er is alleen enig verschil in de manier waarop.
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.