Entheogenen, de poorten tot de goden

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Entheogenen, de poorten tot de goden

Bericht door bonifacius »

dikkemick schreef: 09 mar 2023 18:47 waarom dan die experimentjes? Waarom hier gaan promoten om dit te gaan doen/gebruiken?
Wordt stil, voel je voeten op de grond....
(10 sec tussen)
laat wortels uit je voeten de grond in gaan,...
(10 sec tussen)
ja, goed zo, dieper en dieper de grond in.... voel je armen zwaarder worden...
(10 sec tussen)
Ontspan,... kijk naar je gedachten,... je hoeft niet alles te geloven wat je denkt...
(10 sec tussen)
Je bent niet wat je denkt,... je bent zelfs de denker van je gedachten niet...
....
8*)
HierEnNu schreef: 09 mar 2023 13:11 @dikkemick: ...

Hoe 'stiller' je zelf wordt, des te beter/meer je zelf kunt 'luisterbegrijpen'.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 09 mar 2023 14:48 Laat het toch maar na als je gelezen wil worden.
En nu kom jij me zeker nog is vertellen dat ik niet aan forumlid axxyanus moest herhalen wat ik al eerder aan dikkemick geantwoord had?
holog
Diehard

Re: Entheogenen, de poorten tot de god

Bericht door holog »

bonifacius schreef: 09 mar 2023 14:43 In de drie jaar dat ik nu ervaring mee heb met die drie soorten heb ik zowat 10 keer mee gedaan aan ceremonieën van 20 tot 40 personen elk.
Nogal een sekte achtige vibe geeft dit, geef mij maar het kraakpand. En een laatste persoon waarmee ik zou willen trippen is dan toch ne psycholoog.

Als je dan toch reclame wilt maken voor psychedelica, zou ik me eerder afvragen in hoever creatief werk aangedreven wordt door psychedelica muziek, film , literatuur, kunst , wetenschappen ?
Wat ooit vrijdenken was, is verworden tot vrij van denken

Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
bonifacius
Diehard

holog schreef: 09 mar 2023 19:40 En een laatste persoon waarmee ik zou willen trippen is dan toch ne psycholoog.
Ik hoef geen diploma van psycholoog of bewijs van sjamaan die uit blabla-die-of-die traditie komt. Ik kijk / voel de mens in en weet of het goed is of niet hem als trip-sitter in mijn buurt te hebben.
holog schreef: 09 mar 2023 19:40 Als je dan toch reclame wilt maken voor psychedelica,
Euh, reclame maken voor psychedelica?
Ik maak helemaal geen reclame voor psychedelica. Ik heb een zeer nuchtere kijk op psychedelica en heb er drie jaar dagelijks onderzoek naar gedaan na er eerst holderdebolder ingestapt te zijn drie jaar geleden. That's it.
Het was en is een "spiritueel" avontuur van jewelste, waarbij psychiater Stan Grof, dewelke 32 jaar geleden al mijn inspirator was in verband met holotropisch ademwerk, weer opnieuw op mijn weg gekomen is.
holog schreef: 09 mar 2023 19:40 zou ik me eerder afvragen in hoever creatief werk aangedreven wordt door psychedelica muziek, film , literatuur, kunst , wetenschappen ?
Dat vraag ik mij niet af. Ik beschouw psychedelica als een bron van heling.
Sowieso kunnen entheogen een rol spelen in onze creativiteit en de verruiming van ons inzicht in de geesteswetenschappen, alsook in de sociale en natuurwetenschappen.
Maar creatief ben ik al genoeg in mijn job in de event-business waar mijn rol dicht bij die van een sjamaan aanleunt.
holog
Diehard

Bericht door holog »

bonifacius schreef: 09 mar 2023 20:03 Dat vraag ik mij niet af.
Nu ja een totaal ander perspectief dan maar - toch een mooi toevoeging. Bell natuurlijk ...
Wat ooit vrijdenken was, is verworden tot vrij van denken

Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

bonifacius schreef: 09 mar 2023 08:04
Peter van Velzen schreef: 09 mar 2023 01:49 Er zijn in Nederland vorig jaar 28 mensen overleden aan het gebruik van psychedelia.
Heb je daar onderbouwde argumenten (of hoe zeg je dat in vrijdenkerstaal - grapje 8*) ) voor Peter?
Geen argumenten. Ik had wat gegoogled, maar niet goed opgelet zie deze webpagina Het blijkt niet om vorig jaar te gaan, maar om 2016. Bij zulke kleine aantallen, zegt een enkel jaar eigenlijk weinig. En 2016 was het jaar met de meeste doden, zoals je kunt zien. Omdat ik er niet in slaagde het aantal gebruikers te achterhalen, zegt het nog veel minder. (en dat beweerde ik dan ook).
Ik wens u alle goeds
bonifacius
Diehard

Peter van Velzen schreef: 10 mar 2023 03:54 Geen argumenten. Ik had wat gegoogled, maar niet goed opgelet zie deze webpagina Het blijkt niet om vorig jaar te gaan, maar om 2016.
Merci Peter, dit zie ik in je link:
In het kort: In 2021 werden in de Doodsoorzakenstatistiek van het CBS 11 sterfgevallen met psychostimulantia geregistreerd, waarbij onbekend is of het ging om ecstasy, amfetamine, of andere stimulerende middelen.
Het gaat over Psychostimulantia in het algemeen.
Daar vallen dus alle stoffen onder die iets met ons brein doen dewelke in drie soorten te verdelen zijn: De onderdrukkende, exiterende en hallucinogene.
bonifacius
Diehard

holog schreef: 09 mar 2023 21:59 Nu ja een totaal ander perspectief dan maar - toch een mooi toevoeging. Bell natuurlijk ...
Heb je video "How the Hippies Saved Physics — David Kaiser" beluisterd / Bekeken. Da's een goeie.
Is me in grote lijnen bekend wat er in verteld wordt want ben bekend met de geschiedenis van psychedelica in het Westen. De hippies hebben er een grote rol in gespeeld zoals Michael Pollan in zijn bestseller beschrijft.
Zie.
...De stoffen kunnen politieke consequenties hebben. Volgens velen heeft lsd dus wel degelijk een rol gespeeld in de politieke onrust van de jaren 60.‘Was het zo dat hippies zich aangetrokken voelden tot psychedelica, of hebben psychedelica juist hippies van ze gemaakt?’ Nixon dacht het laatste. Misschien had hij het wel bij het rechte eind!
Robin Carhart Harris is ervan overtuigd dat psychedelica er ook voor kunnen zorgen dat mensen hun verhouding tot de natuur anders gaan beleven; ook die gaf in de jaren 60 een grote verandering te zien.
Als de invloed van het dmn (default mode netwerk) afneemt, geldt dat ook voor ons gevoel van afgescheiden zijn van onze omgeving. Carhart-Harris’ team op Imperial College heeft proefpersonen een standaard psychologische vragenlijst voorgelegd die hun ‘verbondenheid met de natuur’ meet (men geeft aan in hoeverre men het eens is met beweringen als ‘ik sta niet buiten de natuur, maar ik maak er onderdeel van uit’). Een psychedelische ervaring bleek de score te verhogen.

Fragment uit: Verruim je geest
Michael Pollan
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 09 mar 2023 14:43 Vandaar maar effe twee namen bij in gele kleur in de onderste "hallucinogene" cirkel gezet.
Ik heb het dus over mescaline, psilocybine en DMT. Eigenlijk dus maar over drie soorten. LSD tel ik al niet meer mee. Dat is als enige in de cirkel geplaatst door die Vlaamse toxicoloog die blijkbaar niet meer inspiratie had dan die éne soort.
Ik moet mezelf hier corrigeren want de Vlaamse Toxicoloog en farmacologist Jan Tytgat had wel meer inspiratie dan LSD alleen. Hij had ook psilocybine in het onderste ovaal van de schematische voorstelling gezet dewelke hij toont in deze video :roll:

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/buitenland/6254867/ts ... schap.html

Stomme Tsjechen toch! Juist met cannabis kom je in contact met het hogere en de diepere goden in jezelf!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 09 mar 2023 09:15 Deze is interessanter...

Hierin hoor ik Richard Dawkins zeggen: I once thought that I would try a psychedelic when I was on my deathbed
Hé, grappig, na die video van Joe Rogan in interview met Dawkins met upload datum 3 jaar geleden e.a. bekeken te hebben schotelt YouTube me deze van 10 jaar geleden voor...

Daarin verteld Richard Dawkins o.a:
...I would like to undergo some such experience.
I think it very unlikely, that it that, whatever happened to me, i would interpret it as indicating anything supernatural,...
R. Dawkins eerdere gedachte van 10 jaar geleden: "...I would like to undergo some such experience..."
is dus zeven jaren later veranderd in: " I once thought that I would try a psychedelic when I was on my deathbed".
Hij vertrouwd het zaakje toch maar niet! :lol:
Plaats reactie