HierEnNu schreef: ↑24 apr 2024 04:53
Peter van Velzen schreef:Het onderwerp is overigens niet "achter iemand staan", maar vanaf het eerste bericht al: "onvoorwaardelijk achter iets of iemand staan".
Dank je de koekoek! Is dit een staaltje demagogie of geheugenstoornis?
Ter verheldering:
Mijn eerste bijdrage aan deze discussie ging letterlijk over
'Achter iemand staan' :
- 'Achter iemand staan' is mijns inziens een uitdrukking die vaak wordt gebruikt om steun, loyaliteit of solidariteit met iemand uit te drukken.
Pas enige tijd daarna heb jij de discussie afgesplitst en
vervolgens deze topictitel gegeven!
HierEnNu schreef: ↑20 apr 2024 20:31
Peter van Velzen schreef: ↑20 apr 2024 02:37Achter iets of iemand staan, wat dat of die ook doet,
is een vorm van aanbidding, welke ik volkomen afkeur.
Achter iemand staan ongeacht wat diegene ook doet hoeft niets met aanbidding te maken te hebben, maar wordt juist vaak ingegeven door onvoorwaardelijke Liefde.
'Achter iemand staan' is mijns inziens een uitdrukking die vaak wordt gebruikt om steun, loyaliteit of solidariteit met iemand uit te drukken. Het betekent dat je achter iemand staat in hun beslissingen, acties of standpunten, en dat je hen steunt in moeilijke tijden of uitdagende situaties. Het impliceert dat je bereid bent om hen te ondersteunen,
ongeacht de omstandigheden.
Iemand steunen ongeacht de omstandigheden betekent niet goedkeuren wat diegene doet!
Je bent blijkbaar nogal gevoelig voor de letterlijke tekst, zodanig dat je een ieder aanvalt, op het feit dat hij andere woorden gebruikt dan jij, ook als die in feite dezelfde betekenis hebben.
Verder verwar je het tijdstip waarop ik het onderwerp heb afgesplitst, met het tijdstip waarop ik het eerste afgesplitste bericht verzond. Dat was ongeveer 18 uur, vóór jouw eerste bijdrage hierover. (Je hoeft mij niet te geloven, check de tijdstippen zélf).
Leg me alsjeblieft uit hoe je achter iemand kunt staan ("in hun beslissingen, acties of standpunten") , als die beslissingen of acties misdadig zijn, zonder dat je jezelf medeplichtig maakt. Ik acht dat eigenlijk alleen mogelijk is, als de bewering (ik sta achter X) een loze kreet is, en je de beslissingen en acties van X in de praktijk helemaal niet verdedigt. (hoogstens verklaart dat X ontoerekeningsvatbaar was voor wat betreft die beslissingen en acties).
Uiteraard is het mogelijk dat X helemaal geen misdaden begaat. Maar als je toevoegt "wat er ook gebeurd" of "wat er ook komen gaat", dan beweer je feitelijk, dat je ook achter mogelijke misdaden van X in de toekomst staat. Dat zal je wellicht niet bedoelen, maar het schept een verwachting waarin dat wel eens zou kunnen gebeuren. Het is wellicht meer onbezonnen dan immoreel, maar als jij beweert, dat wie als menselijk schild wordt gebruikt, en niet weet hoe dat te voorkomen, onvoorwaardelijk achter de misdadigers staat, dan lijk je enerzijds de gegijzelden de schuld te geven van hun gevangenschap, maar anderzijds jezelf vrij te pleiten als je bewust claimt achter iets iemand te staan - ongeacht of die iets of iemand misdaden pleegt. Dat is zijn twee moeilijk te verenigen standpunten.
Hoe dan ook: Ik blijf van mening dat onvoorwaardelijke steun voor wat of wie dan ook, niet rationeel en moreel verdedigd kan worden. Er zijn altijd gebeurtenissen mogelijk waarin het niet juist is dat- of diegene nog te steunen, behalve in zoverre je dat ook voor je vijanden zou doen. (een goede advocaat regelen bijvoorbeeld).
Mag ik ook jou de laatste vier(inmiddel 5 en naar beloofd uiteindelijk 6) video's van
mr.Deity aanbevelen?
Het gaat over William Lane Craig die onvoorwaardelijk achter het uitroeien van Kanaänieten blijft staan, ook als het pas geboren zuigelingen betreft.