Ammonius schreef: ↑08 sep 2024 19:03
Onder aanhangers van de continentale filosofie zijn er sommigen die in de geschiedenis van de westerse filosofie een soort opgaande lijn zien naar een steeds betere filosofie, wat dan leidt tot beweringen als "sinds Kant kunnen we niet meer volhouden dat..." (en dan volgt er iets waartegen Kant heeft betoogd).
Niet alleen Kant, maar ook vrijwel iedereen na hem. Ik geloof niet in zo’n stijgende lijn hoor, maar desondanks zijn er inderdaad dingen die je sinds Kant niet goed meer vol kunt houden.
Tenminste, je kunt zeggen wat je wilt natuurlijk, en het geldt niet voor alles wat Kant beweerd heeft, maar wat een aantal fundamentele noties betreft is het inderdaad zo, dat je door die tegen te spreken met name de suggestie wekt dat je misschien niet zo goed op de hoogte bent van de laatste tweehonderd jaar filosofie. Natuurlijk zou er ook een andere verklaring kunnen zijn, dat is zo, maar dit is dan wat simpelweg het meest voor de hand ligt.
Het simpele feit is dat vrijwel niemand deze zaken nog tegenspreekt, en dat degenen die dat wel doen veelal gewoon nog nooit een filosoof gelezen hebben.
Vind er van wat je wilt verder, maar controversieel is het in ieder geval niet. Eerder het tegenovergestelde. Het zit dichter tegen “op de hoogte zijn”.
Ammonius schreef: ↑08 sep 2024 19:03
Maar geheel los daarvan staat Kant in deze discussie aan mijn zijde. Want we hadden het niet over het concept 'fenomeen', maar over het concept 'object', en Kant noemt niet alleen de fenomena, maar ook de noumena 'objecten', en spreekt dan ook van 'nichtsinnlichen Gegenstände', wat volgens jouw stelling ("Objecten zijn dingen die je kunt waarnemen") een oxymoron zou zijn. Jouw stelling klinkt mij meer in de oren als Berkeleyaans idealisme. Welnu, dat is bepaald geen oncontroversiële positie.
Ten eerste staat Kant vele malen dichter bij Berkeley dan je lijkt te denken. Schopenhauer stelt dat in de eerste versie van Kritik der reinen Vernunft belangrijke punten zo werden gesteld dat ze één op één met de visie Berkeley overeen kwamen. In de latere edities krabbelt Kant een klein beetje terug, door zinnen op een onduidelijkere manier te herschrijven, maar de essentie verandert niet.
Merk op dat de rol van het Ding an sich voornamelijk negatief van aard is. Het functioneert in de tekst niet zozeer als ‘iets dat bestaat’ maar veeleer als ‘iets waar we geen toegang toe hebben.’ Qua functie zit het dus veel dichter tegen ‘iets dat niet bestaat’. De reden dat het concept bestaat is om duidelijk te maken dat wat wij ervaren iets algeheel anders is.
Hoe dat ook zijn moge, wat Kant ook precies heeft bedoeld, zo belangrijk is het Ding an sich niet, waardoor zijn opvolgers het zonder noemenswaardige problemen naar de prullenbak hebben kunnen verwijzen. De puntjes op de i zetten, noemen we dat.
Zo streng ben ik zelf niet, van mij mogen mensen best blijven dromen over een ontoegankelijke ‘werkelijke werkelijkheid’ of een wereld ‘zoals God die zou zien’ als ze daar blij van worden. Maar naar mijn mening zijn in de noumenale wereld, wat het ook is, en als het al is, in ieder geval geen objecten te vinden, en zou een ‘nichtsinnlichen Gegenstände’ inderdaad een oxymoron zijn. Ook hier mag je verder van vinden wat je wilt, maar controversieel is het allerminst. Het is bijvoorbeeld volledig in lijn met Schopenhauer.
Zoals?
En voordat we dat gedaan hebben, zijn ze dus nog niet wat ze zijn.
Voorbeeld: iemand staat in zijn huis en hoort ineens een keiharde herrie. Hij kijkt uit het raam en ziet dat het een helicopter is. Voordat hij dat deed, en hij nog niet wist wat het was, was het dus ook nog geen helicopter. Toen was het nog slechts ‘herrie’.
Ja, wel voor ons natuurlijk, die de situatie vanuit de derde persoon verzinnen. Voor ons lijkt het altijd al een helicopter. Maar het gaat er dus om je in te leven in die persoon, op dat moment in de geschetste situatie. Kun je dat?
Even kijken of het klopt wat je zegt. Hee, dat is leuk, de derde regel van Genesis:
God zei: ‘Er moet licht komen’. En er was licht.
Dat is toch vreemd, dat Hij “licht” zei, terwijl die naam volgens jou pas later kwam?
Lijkt me toch een duidelijke bevestiging dat eerst de naam komt, en vervolgens het ding zelf.
Ik ben daarom ook van mening dat je deze passage psychologisch moet lezen, tenminste, dat is één van de lagen die er in zit. Zoals God hier de wereld schept zo leren wij de dingen kennen, in de vorm van onderscheidingen.
“Hij scheidde het licht van de duisternis” En zo leren wij, als we voor het eerst in de wereld komen, licht van duisternis onderscheiden, en de dag van de nacht.
Dat is dan wel controversieel! Vooral hier op freethinker.nl waar bijbelpraat überhaupt niet wordt gewaardeerd.
Als je goed doordenkt wat dingen zijn, en wat het zijn van dingen is, waar dat zijn uit bestaat, op welke manier het plaatsvindt – dan zie je dat de mens, of, neutraler gezegd, het waarnemen, daar een definitieve rol in speelt. Kant heeft alle middelen aangereikt om dat in te kunnen zien. Hij was inderdaad terughoudend om daar open en bloot de ultieme conclusie uit te trekken, en recht tegen eeuwenoude dogma’s in te gaan. Anderen waren dat niet.