Volgens mij ligt de kunst in het accepteren van de situatie zoals die is. Als je op de grond ligt dan is dat wat er is.Maria schreef: ↑05 mei 2025 11:00Ik denk niet, dat dit de essentie van deze uitspraak is.appelfflap schreef: ↑05 mei 2025 09:14maar wat meot je doen als de grond vol gaten zit en je dus zult blijven vallen? Is het dan wijs om te blijven vallen?
Maar mi. kan het steeds weer te moeten opstaan wel erg vermoeiend en ook ontmoedigend zijn.
Niet iedereen wordt deze levenskunst even gemakkelijk gemaakt.
Ik heb in mijn leven bijvoorbeeld geleerd dat het oké is om om op de grond te liggen en je weer opstaat wanneer het daar tijd voor is of dat je er klaar voor bent meestal wanneer je situatie helemaal accepteert.
En ja je kan ook gelijk weer vallen in een ander gat, is mij ook overkomen. Het gevoel dat je niks hebt bereikt dat alles wat je eerder hebt gedaan om te helen of verder komen allemaal voor niks is geweest. Dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Het niet langer wil of kan. Maar ook dan gaat de ochtend toch weer gloren, soms pas na vele jaren, en blijkt dat deze crisis je toch een stap verder heeft gebracht waar eerder alles verloren bleek.
Waar eerst vijanden waren blijken nu lotgenoten te zijn en dat is mooi. Je snapt waar iets vandaan komt. Waarom de ander is zoals die is, en dat is oké.
Iemand of iets kan een vijand lijken maar wanneer je werkelijk naar binnen durft te kijken kun je alleen een vriend treffen, tenminste dat is mijn ervaring. Zo heb ik onlangs zo’n vriend getroffen want ik hoorde woorden tegen me zeggen die ik ook, in andere vorm weliswaar, tegen mezelf zeg. Dat wil ik toch even zeggen appelflap, speciaal voor jou, want o.a. jij hebt hier je geraaktheid laten zien en dus….
Voor mijzelf ben ik me er van bewust geworden dat ik moet stoppen met mezelf te wantrouwen. Dat het tijd word mezelf minder hard te veroordelen wanneer ik niet altijd alles even helder op een rijtje heb waarvan ik vind dat dat wel zou moeten liefst per direct, want daar ben ik heel goed in mbt mezelf en dat hoeft niet meer.
Zo zie je maar, kort door de bocht, dat dingen cq gebeurtenissen ook anders benaderd kunnen worden, positief in plaats van negatief waarbij dat laatste, helaas, in mijn ogen, maar al te vaak de boventoon voert. Maar dat is misschien iets, ik wil niet te brutaal zijn, dat jij vanwege je lichamelijk toestand mogelijk ook al lang geleden hebt geleerd.
Ik wil hier toch even kwijt, dat het goed met me gaat hoewel ik nog bezig ben met het inzicht dat ik in mezelf heb mogen ontvangen te integreren en dat nog wel even tijd neemt. Echter de kleine stap die ik nu hier gezet heb is daar een onderdeel van. Want ik ben aan alle kanten geneigd me te gaan verstoppen, weg te willen blijven, me niet zo kwetsbaar op te stellen zoals nu, omdat het allemaal zo veel gemakkelijker maakt. En toch doe ik het wel.
Dank je wel appelflap dat je het zoveel gemakkelijker voor me hebt gemaakt vandaag te verschijnen.