gerard_m schreef: ↑20 mei 2025 21:27
Veel mooie en zinvolle posts hierboven....
Wat ik daarop nog wil toevoegen is dat het bereik van een forum wordt bepaald door de deelnemers, maar meestal groter is door stille meelezers.
Ik denk dat een forum als dit enorme meerwaarde kan hebben, juist in een tijd dat men vooral in de eigen bubbel bevestiging zoekt op X of Facebook. Er zijn niet veel plekken meer waar mensen met verschillende meningen met elkaar in gesprek blijven.
Dat knalt soms, en dit is zo'n periode. Het onderwerp Israel / Palestina is blijkbaar de splijtzwam geworden. Tot die tijd ging het meestal heel aardig. En dat dit is gelukt, hangt samen met de doelstellingen van dit forum: het vrijdenken.
Dat zou hier de gemene deler moeten zijn.
En vrijdenker denkt zelf na, vrij van dogma's, legt anderen geen regels op, gaat niet de missionaris uithangen. En niet te vergeten: probeert vanuit de ratio te redeneren in plaats van alleen emoties te laten spreken.
En koestert hiermee dus juist de diversiteit in standpunten! Zonder standpunten waarmee je het oneens kunt zijn, sterft elk forum.
De meerwaarde van een forum als dit, is dus juist de diversiteit die vrijdenkers kenmerkt. Niet gebonden aan dogma's of religieuze regels denken vrijdenkers zelf, en DUS krijg je diverse meningen. We moeten terug naar deze grondslagen van het vrijdenken.
Koester de diversiteit in plaats van haar te bestrijden.
Als we erin slagen met respect voor andere standpunten in gesprek te blijven, is dat de meerwaarde van dit forum.
De laatste tijd gaat dat helaas minder. Bijna alles slaat terug op Israel, mantra's worden herhaald, andere meningen worden " fout" gevonden en moeten weg, de opponent moet koste wat kost overtuigd worden! Bekeringsdrift dus, en dat is geen vrijdenken,
Vinden we dit echte vrijdenken hier weer terug of niet?
Of dit forum toekomst heeft, hangt af van de vraag of we diverse meningen koesteren of andere meningen willen uitbannen.
In dat laatste geval kun je je beter aansluiten bij een FB groep van gelijkgestemden.
Misschien moet iedere deelnemer zich deze vraag stellen, want de deelnemers maken dit forum.
Ik hoop zelf op een toekomst voor dit forum vanwege deze meerwaarde. In deze tijd lastiger dan 15 jaar geleden, maar misschien ook wel veel harder nodig.
En zo niet, dan koester ik vooral goede herinneringen vooral aan discussies met mensen met wie ik het NIET eens was maar als vrijdenkers argumenten kon uitwisselen... zoals vaak PietV, Axxyanus, Peter van Velzen, Appelfflap en vele anderen.
Ik wens het moderator team wijsheid en sterkte in deze periode.