Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Hier worden alle nieuwtjes omtrent het Freethinker Forum en de website gepost.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 20 mei 2025 16:50 Gerard R

Is het naïef om uit te kunnen gaan van universele waarden op een vrijdenkers forum? Ik ga er vanuit dat moorden fout is. Dierenmishandeling is fout. Een auto van iemand jatten is fout. Vloeken in de kerk is fout. Ziekenhuizen bombarderen is fout.
Hoe kan een vrijdenker hierover van mening verschillen? Dat roept verontwaardiging op.
Ik ben Nederlander maar als Nederland België zomaar binnenvalt vind ik dat fout.
Prima, universele normen en waarden, die elk kind kan begrijpen.
Niet naïef. Maar je weet het..... #-o
En overal altijd weer falen. En het antwoord kan ook zó fout zijn... en dan gaat het los hoor...
https://mondoweiss.net/wp-content/uploa ... x1024.jpeg
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En hoe kunnen we hier een zinvolle invulling aan geven? Mag je van de ander verwachten dat doden, vloeken in de kerk en stelen fout is?
Kun je het nazisme goed praten? Of mag je zo iemand de mond snoeren? Mag zo iemand wel een podium hebben?
Wanneer spreek je van vrijdenken, wanneer van een mentale gevangenis?
Dit heeft nl ook niet met smaak, meningsverschil oid te maken. We delen met elkaar toch op zn minst dat we (weldenkend) mens zijn?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Of de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij is?

Dat ligt volgens mij aan de zin
die ALLe leden gezamenlijk aan Freethinker geven!

Maar laat ik voor mezelf schrijven:
  • Voor ik hier begon had ik een vrije wil en
    ervoer mijn leven als zinvol.

Hier heb ik geleerd
    dat vrije wil niet bestaat en
    dat het leven zinloos is ...
Maar Freethinker zal
zolang het bestaat
nooit zonder zin zijn:
  • al staat daar nog slechts één zin,
    dan is dat DE zin van Freethinker!
Net zoals DE zin van mijn leven ...

.
Zin van het leven - combi.jpg

Dus, of de tijd van een zinvol Freethinker forum voor mij voorbij is?

Speciaal ter ere van mijn grote vriend dikkemick [ poe :wink: ]
  • een niet langdradige maar korte one-liner meme als antwoord:
.
Black Out Tues Day.jpg
.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 20 mei 2025 17:07 En hoe kunnen we hier een zinvolle invulling aan geven? Mag je van de ander verwachten dat doden, vloeken in de kerk en stelen fout is?
Kun je het nazisme goed praten? Of mag je zo iemand de mond snoeren? Mag zo iemand wel een podium hebben?
Dit heeft nl ook niet met smaak, meningsverschil oid te maken. We delen met elkaar toch op zn minst dat we (weldenkend) mens zijn?
Wij denken heel wat van onszelf en voor sommigen is dat wel oké.
Maar de weldenkendheid van de mens valt zó ongelooflijk tegen, weten wij beiden.

Naar mijn idee moeten er 'monden gesnoerd worden' als anderen akelig last kunnen geen krijgen van wat sommigen, denken, roepen en doen.
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gerard R. schreef: 20 mei 2025 17:14
dikkemick schreef: 20 mei 2025 17:07 En hoe kunnen we hier een zinvolle invulling aan geven?
............
Maar de weldenkendheid van de mens valt zó ongelooflijk tegen, weten wij beiden.

Naar mijn idee moeten er 'monden gesnoerd worden' als anderen akelig last kunnen geen krijgen van wat sommigen, denken, roepen en doen.
Ik houd niet van "monden snoeren"
Wel moderatie, maar niet voordat "die anderen" dat zelf hebben kunnen uiten en ook hun argumenten ervoor hebben kunnen schrijven.
Want wij kennen meestal niet de persoonlijke situatie van de ander en de reden hoe hij tot zijn mening komt.

Als het te persoonlijk wordt er de negatieve ad hominems om je oren blijven vliegen, moet er ingegrepen worden en dat kan op verschillende manieren.
Dat is wat ik steeds weer aangeef.
We debatteren, geven onze mening, het liefst met onderbouwing, maar we worden niet agressief persoonlijk naar elkaar.
En dat is de betekenis van Freethinker voor mij.

Maar hier kunnen om persoonlijke redenen ook binnen het moderator team andere grenzen worden gesteld dan binnen een voormalig "unaniem zijn" het geval was.
En dat is wat we nu aan de hand hebben.
Vooral door de emoties rond het Midden Oosten probleem.
FT wordt wel degelijk ook beïnvloed door de problemen van buitenaf en de mate waarin het ons persoonlijk raakt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 20 mei 2025 17:53
Gerard R. schreef: 20 mei 2025 17:14
dikkemick schreef: 20 mei 2025 17:07 En hoe kunnen we hier een zinvolle invulling aan geven?
............

Ik houd niet van "monden snoeren"
Wel moderatie, maar niet voordat "die anderen" dat zelf hebben kunnen uiten en ook hun argumenten ervoor hebben kunnen schrijven.
Want wij kennen meestal niet de persoonlijke situatie van de ander en de reden hoe hij tot zijn mening komt.

Als het te persoonlijk wordt er de negatieve ad hominems om je oren blijven vliegen, moet er ingegrepen worden en dat kan op verschillende manieren.
Dat is wat ik steeds weer aangeef.
We debatteren, geven onze mening, het liefst met onderbouwing, maar we worden niet agressief persoonlijk naar elkaar.
En dat is de betekenis van Freethinker voor mij.

Maar hier kunnen om persoonlijke redenen ook binnen het moderator team andere grenzen worden gesteld dan binnen een voormalig "unaniem zijn" het geval was.
En dat is wat we nu aan de hand hebben.
Vooral door de emoties rond het Midden Oosten probleem.
FT wordt wel degelijk ook beïnvloed door de problemen van buitenaf en de mate waarin het ons persoonlijk raakt.
Ik houd ook niet van monden snoeren.
Maar er zijn altijd mensen die het 'niet monden snoeren' heel vervelend kunnen maken voor anderen.
Mensen hebben de neiging om grenzen te verleggen en velen kunnen daar onder lijden.
Dan uit arren moede toch maar wel, vind ik.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 20 mei 2025 17:07 En hoe kunnen we hier een zinvolle invulling aan geven? Mag je van de ander verwachten dat doden, vloeken in de kerk en stelen fout is?
Op de zelfde manier dat diepgelovige christenen van de ander mogen verwachten dat abortus en euthanasie fout is.

Natuurlijk mag je zoiets verwachten in de betekenis dat je daar op mag hopen. Maar wat ga je doen als iemand andere waarden heeft?
dikkemick schreef: 20 mei 2025 17:07Kun je het nazisme goed praten? Of mag je zo iemand de mond snoeren? Mag zo iemand wel een podium hebben?
En op welke basis wil je zo iemand weren?
dikkemick schreef: 20 mei 2025 17:07Wanneer spreek je van vrijdenken, wanneer van een mentale gevangenis?
En weldenkende mensen kunnen tot verschillende besluiten komen.

Juist het idee dat omdat we weldenkende mensen zijn we tot het zelfde besluit moeten komen heeft al heel wat ellende veroorzaakt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

ChaimNimsky schreef: 20 mei 2025 14:51 Bonjour gaf tweemaal publiekelijk te kennen er (voorlopig) mee te stoppen. Dan is het redelijk dat het eigenaarschap (voorlopig) naar iemand anders gaat. Nu begrijp ik dat hij toch niet stopt. Ah, ik zie dat Appelfflap ook alweer terug is. Laat iedereen doen wat hij/zij wil, maar het heeft wel onnodige en vergaande gevolgen.

Rereformed is onmisbaar voor dit forum en het is doorspekt met zijn nalatenschap -- de auteur van Volwassengeloof, De God die ver te zoeken is, het commentaar op Nietzsche's Zarathoestra, het commentaar op de Kleine Catechismus voor Freethinkers, Jezusmythicisme, "De verwarring is groot" naar aanleiding van het boek En de aarde bracht voort van Gijsbert van den Brink, het uitvoerig commentaar op ieder hoofdstuk van Mart-Jan Pauls boek Oorspronkelijk, de recensie van het boek Niet te geloven van Willie van Peer, en vertalingen van de beste preken uit het verleden, plus legio postings die dieper gaan dan die van menigeen - vooral vanwege de Theologische en muzikale opleiding en de enorme lading aan kennis die erbij komt kijken. Dat kan geen van de aanwezigen evenaren.

Om niet dramatisch te doen, laat ik ff kort ter info weten dat ik er eveneens vantussen ga.
Beste Zionist Chaimnimsky,

Wat Rereformed betreft heb je helemaal gelijk, hij ademt het forum! Maar voor jou, dank voor al je bijdragen, van ruim 12 jaar geleden tot en met nu. Ik heb gedurende deze tijd veel van je geleerd, ontzettend bedankt daarvoor! Heel jammer maar toch ook weer begrijpelijk dat je weggaat! Ik wens je alle goeds en een vrij en vreedzaam Israël in de zeer nabije toekomst!

Am Yisrael Chai!

Lost and not found yet!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Axxianus

Staat bij alles alles ter discussie? Moet alles bespreekbaar zijn?

Waarom:
? Als iemand weet wat dit teweeg heeft gebracht!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Veel mooie en zinvolle posts hierboven....
Wat ik daarop nog wil toevoegen is dat het bereik van een forum wordt bepaald door de deelnemers, maar meestal groter is door stille meelezers.

Ik denk dat een forum als dit enorme meerwaarde kan hebben, juist in een tijd dat men vooral in de eigen bubbel bevestiging zoekt op X of Facebook. Er zijn niet veel plekken meer waar mensen met verschillende meningen met elkaar in gesprek blijven.

Dat knalt soms, en dit is zo'n periode. Het onderwerp Israel / Palestina is blijkbaar de splijtzwam geworden. Tot die tijd ging het meestal heel aardig. En dat dit is gelukt, hangt samen met de doelstellingen van dit forum: het vrijdenken.
Dat zou hier de gemene deler moeten zijn.
En vrijdenker denkt zelf na, vrij van dogma's, legt anderen geen regels op, gaat niet de missionaris uithangen. En niet te vergeten: probeert vanuit de ratio te redeneren in plaats van alleen emoties te laten spreken.
En koestert hiermee dus juist de diversiteit in standpunten! Zonder standpunten waarmee je het oneens kunt zijn, sterft elk forum.

De meerwaarde van een forum als dit, is dus juist de diversiteit die vrijdenkers kenmerkt. Niet gebonden aan dogma's of religieuze regels denken vrijdenkers zelf, en DUS krijg je diverse meningen. We moeten terug naar deze grondslagen van het vrijdenken. Koester de diversiteit in plaats van haar te bestrijden.

Als we erin slagen met respect voor andere standpunten in gesprek te blijven, is dat de meerwaarde van dit forum.

De laatste tijd gaat dat helaas minder. Bijna alles slaat terug op Israel, mantra's worden herhaald, andere meningen worden " fout" gevonden en moeten weg, de opponent moet koste wat kost overtuigd worden! Bekeringsdrift dus, en dat is geen vrijdenken,

Vinden we dit echte vrijdenken hier weer terug of niet?
Of dit forum toekomst heeft, hangt af van de vraag of we diverse meningen koesteren of andere meningen willen uitbannen.
In dat laatste geval kun je je beter aansluiten bij een FB groep van gelijkgestemden.
Misschien moet iedere deelnemer zich deze vraag stellen, want de deelnemers maken dit forum.

Ik hoop zelf op een toekomst voor dit forum vanwege deze meerwaarde. In deze tijd lastiger dan 15 jaar geleden, maar misschien ook wel veel harder nodig.
En zo niet, dan koester ik vooral goede herinneringen vooral aan discussies met mensen met wie ik het NIET eens was maar als vrijdenkers argumenten kon uitwisselen... zoals vaak PietV, Axxyanus, Peter van Velzen, Appelfflap en vele anderen.

Ik wens het moderator team wijsheid en sterkte in deze periode.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

@ ChaimNimsky

lost and not found yet! schreef: 20 mei 2025 20:45
ChaimNimsky schreef: 20 mei 2025 14:51 Bonjour gaf tweemaal publiekelijk te kennen er (voorlopig) mee te stoppen. Dan is het redelijk dat het eigenaarschap (voorlopig) naar iemand anders gaat. Nu begrijp ik dat hij toch niet stopt. Ah, ik zie dat Appelfflap ook alweer terug is. Laat iedereen doen wat hij/zij wil, maar het heeft wel onnodige en vergaande gevolgen.

Rereformed is onmisbaar voor dit forum en het is doorspekt met zijn nalatenschap -- de auteur van Volwassengeloof, De God die ver te zoeken is, het commentaar op Nietzsche's Zarathoestra, het commentaar op de Kleine Catechismus voor Freethinkers, Jezusmythicisme, "De verwarring is groot" naar aanleiding van het boek En de aarde bracht voort van Gijsbert van den Brink, het uitvoerig commentaar op ieder hoofdstuk van Mart-Jan Pauls boek Oorspronkelijk, de recensie van het boek Niet te geloven van Willie van Peer, en vertalingen van de beste preken uit het verleden, plus legio postings die dieper gaan dan die van menigeen - vooral vanwege de Theologische en muzikale opleiding en de enorme lading aan kennis die erbij komt kijken. Dat kan geen van de aanwezigen evenaren.

Om niet dramatisch te doen, laat ik ff kort ter info weten dat ik er eveneens vantussen ga.

Wat Rereformed betreft heb je helemaal gelijk, hij ademt het forum! Maar voor jou, dank voor al je bijdragen, van ruim 12 jaar geleden tot en met nu. Ik heb gedurende deze tijd veel van je geleerd, ontzettend bedankt daarvoor! Heel jammer maar toch ook weer begrijpelijk dat je weggaat! Ik wens je alle goeds en een vrij en vreedzaam Israël in de zeer nabije toekomst!

Am Yisrael Chai!

Lost and not found yet!
Hoewel ik je nog niet zo lang ken, sluit ik me verder aan bij LANFY
en vul aan in mijn aller allerbeste Frans:
  • "אַחַת הַנְּשָׁמוֹת הָעֲתוּקָה בְּתוֹךְ תּוֹלְדוֹת הָאֱנוֹשׁוּת נוֹשֶׁמֶת עוֹד. יְהִי רָצוֹן שֶׁתִּזְכֶּה לְחַיִּים, לְשָׁלוֹם וּלְחֵרוּת עַל אַדְמַתָהּ."
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

gerard_m schreef: 20 mei 2025 21:27 Veel mooie en zinvolle posts hierboven....
Wat ik daarop nog wil toevoegen is dat het bereik van een forum wordt bepaald door de deelnemers, maar meestal groter is door stille meelezers.

Ik denk dat een forum als dit enorme meerwaarde kan hebben, juist in een tijd dat men vooral in de eigen bubbel bevestiging zoekt op X of Facebook. Er zijn niet veel plekken meer waar mensen met verschillende meningen met elkaar in gesprek blijven.

Dat knalt soms, en dit is zo'n periode. Het onderwerp Israel / Palestina is blijkbaar de splijtzwam geworden. Tot die tijd ging het meestal heel aardig. En dat dit is gelukt, hangt samen met de doelstellingen van dit forum: het vrijdenken.
Dat zou hier de gemene deler moeten zijn.
En vrijdenker denkt zelf na, vrij van dogma's, legt anderen geen regels op, gaat niet de missionaris uithangen. En niet te vergeten: probeert vanuit de ratio te redeneren in plaats van alleen emoties te laten spreken.
En koestert hiermee dus juist de diversiteit in standpunten! Zonder standpunten waarmee je het oneens kunt zijn, sterft elk forum.

De meerwaarde van een forum als dit, is dus juist de diversiteit die vrijdenkers kenmerkt. Niet gebonden aan dogma's of religieuze regels denken vrijdenkers zelf, en DUS krijg je diverse meningen. We moeten terug naar deze grondslagen van het vrijdenken. Koester de diversiteit in plaats van haar te bestrijden.

Als we erin slagen met respect voor andere standpunten in gesprek te blijven, is dat de meerwaarde van dit forum.

De laatste tijd gaat dat helaas minder. Bijna alles slaat terug op Israel, mantra's worden herhaald, andere meningen worden " fout" gevonden en moeten weg, de opponent moet koste wat kost overtuigd worden! Bekeringsdrift dus, en dat is geen vrijdenken,

Vinden we dit echte vrijdenken hier weer terug of niet?
Of dit forum toekomst heeft, hangt af van de vraag of we diverse meningen koesteren of andere meningen willen uitbannen.
In dat laatste geval kun je je beter aansluiten bij een FB groep van gelijkgestemden.
Misschien moet iedere deelnemer zich deze vraag stellen, want de deelnemers maken dit forum.

Ik hoop zelf op een toekomst voor dit forum vanwege deze meerwaarde. In deze tijd lastiger dan 15 jaar geleden, maar misschien ook wel veel harder nodig.
En zo niet, dan koester ik vooral goede herinneringen vooral aan discussies met mensen met wie ik het NIET eens was maar als vrijdenkers argumenten kon uitwisselen... zoals vaak PietV, Axxyanus, Peter van Velzen, Appelfflap en vele anderen.

Ik wens het moderator team wijsheid en sterkte in deze periode.
Mooie uiteenzetting Gerard, helemaal mee eens en ik wens het moderator team ook veel sterkte!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 20 mei 2025 21:20 Axxianus

Staat bij alles alles ter discussie? Moet alles bespreekbaar zijn?
Wat mij betreft wel. Om de heel eenvoudige reden dat als je zegt dat er zaken niet bespreekbaar zijn, iemand anders wel eens zou kunnen beslissen dat zaken die jij belangrijk vindt, niet bespreekbaar zijn.

Als je niet akkoord bent dat mensen sommige zaken heilig verklaren en daarmee zaken die jij belangrijk kan vinden, onbespreekbaar maken, is de enige keuze die je kan maken om toe te laten dat alles bespreekbaar is.
dikkemick schreef: 20 mei 2025 21:20Waarom:
? Als iemand weet wat dit teweeg heeft gebracht!
[Haalt schouder op] Geen idee, ik beweer niet altijd te weten wat door een anders hoofd gaat. Ik denk er het mijne van en laat het daarbij. Het is niet nodig dat ik alles begrijp.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 20 mei 2025 07:39
Peter van Velzen schreef: 20 mei 2025 05:13En we laten ons op stang jagen over van alles en nog wat, en zien de hoofdzaken uit het oog.

Ik denk niet dat ons forum daar veel aan kan doen. 50 merendeels oudere mensen, die vrij denken te denken, maar daar steeds roestiger in worden, en hun eigen stokpaartjes blijven berijden. Misschien moeten we Chromis wel de vrije hand geven, om er nog iets van te maken, maar nu het bekenste lid het aan de stok heeft met de "eigenaar" begin ik ook aan die mogelijkheid te twijfelen.
Waarschijnlijk sterft het forum een spoedige dood. Maar het is niet menselijk genoeg om het uit haar lijden te verlossen. Ik modder nog wat door om de tijd te verdrijven, als ik niets anders te doen heb, maar ik kan beter wat meer lichamelijke oefening doen, denk ik, dan me te laten meesleuren door de laatsten der mohikanen Hier en nu doe ik de hele mik de groeten, totdat ik me weer verveel.
Ik vind het heel fijn dat Peter van Velzen zelf het besluit neemt om openlijk op het openbare forum te vertellen over de impasse waar dit forum zich in bevindt, al begrijp ik dat hij vanwege de grote spanning in het moderatorteam letterlijk ten einde raad is en hij nu moedeloos is geworden, een gevoel waar ikzelf ook mee zit.

Ik heb in de openingspost van dit topic een half jaar geleden beschreven hoe het forum voor mij alle waarde verloren heeft en het vaak een aanslag is op de geestelijke gezondheid om teksten op dit forum door te lezen.
Ik vroeg om suggesties om er iets aan te doen, maar dat leverde weinig op.

(..)

Ik heb ze aangesproken met:
"Ik heb jullie steun nooit nodig gehad, maar dit is de enige keer dat ik die broodnodig heb en het van jullie vraag om te kiezen voor mij, om te begrijpen waar het mij om gaat, om mij te behouden op het forum, om naar mijn noodkreet te luisteren en om te fungeren als de personen die ik nodig heb om mijn taak op dit forum in de toekomst te vervullen, en mij te laten weten dat ik altijd op jullie kan vertrouwen.
Indien jullie niet in staat zijn te kiezen voor mijn optie en pal achter mij te gaan staan dan beschouw ik dat als een stem tegen mij en voor Bonjour en laten jullie mij diepteleurgesteld en in de steek gelaten weggaan van het forum om me nooit meer te laten zien. Het spijt me, maar zo ligt de zaak er nu voor mij voor.
Probeer te begrijpen dat dit moment voor mij van ultiem belang is. Dit is het moment dat de rest van mijn leven bepaalt. Met het weggaan van dit forum valt 21 jaar inhoud geven aan mijn leven en de enige band die ik heb met Nederland en mijn moedertaal weg. Vanaf dat moment is alles anders en leef ik een ander leven."

Haha, ik stond altijd al bekend voor het schrijven van ellenlange bijdragen. Blij dat mijn afscheidspreek hier niet voor onder doet. Het gaf me ook veel plezier dat ik zo maar de uitdrukking "ten einde raad zijn" nog uit mijn mouw kon schudden. :D
Ook vind ik het fijn dat dit op 20 mei gebeurt. Al 23 jaar geleden besloot ik dat mijn leven eindigt in 2048, en wel in de maand mei, wanneer het leven (in Finland) op zijn mooist en gelukkigst is. Dit voelt aan als een goede oefening voor wat voor mij ooit de laatste gebeurtenis zal zijn.
Ik heb een prima gesprekspartner in je gevonden en je hebt me dingen geleerd, vooral toen ik hier kwam.
Ik wens je het allerbeste en ik vind het reuze jammer dat je vertrekt. Je wás zo ongeveer het forum heb ik begrepen.
Heleboel geleerd ook over Finland. Het ga je goed Rereformed!!
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: Ook waren er op 23 oktober 2023 nog nergens in de Gaza-strook uitgehongerde kinderen te zien.
Dus mocht moderator rereformed op 12/10/23 schrijven dat het slim is hen uit te hongeren?

(Door je slotje kan ik niet meer quoten)
Gesloten